Rotera med Actionscript? Flashspel

Permalänk
Medlem

Rotera med Actionscript? Flashspel

Hej,
jag håller på med ett bilspel i flash där man ser bilen man styr uppifrån och man åker rakt fram hela tiden på en oändlig väg.
När man svänger vänster eller höger vill jag inte att bilen bara ska glida till t.ex höger fil utan den ska samtidigt rotera lite nån grad bara men den ska inte fortsätta rotera när man håller in högerpil utan bara stanna vid kanske 5 grader sen när man har hamnat i högerfilen och släpper tangenten ska den lika snabbt rotera tillbaka igen så det ser ut som den åker rakt fram.

Så jag letar helt enkelt efter ett script som fixar det
Tack.

Så här ser min nuvarande kod ut:

onClipEvent(enterFrame) //This { if(Key.isDown(Key.LEFT)) { this._x -= 14 } if(Key.isDown(Key.RIGHT)) { this._x += 14 } if(Key.isDown(Key.UP)) { this._y -= 14 } if(Key.isDown(Key.DOWN)) { this._y += 14 } }

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Testpilot

_rotation använder du då.
Exempelvis så lägger du i if-satsen där du svänger vänster till this._rotation = -10 för 10 graders negativ (vänster) rotation, i högersvängen sätter du _rotation istället till 10.

Rotationen är inte lika dan som positionen då du inte vill lägga till en rotation utan bara växla mellan fasta värden, du måste då lägga till en if-sats eller liknande som kollar om inte svänger för då ska ju _rotation sättas till 0.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]