The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Visserligen, men kan du tidsspecifiera i vilken tid detta utspelar sig, eller i ens vilken planet (tamriel är iaf för mig ett okänt emperium)? Att utgå ifrån att NPCerna i spelet ens är människor är ju även det att anta saker, Umbra vägde 45 kilo i Oblivion, och ändå hade min karaktär inga problem att svinga denne med en hand. Mystiskt.

Svärden av den typen vägde inte mer eller mindre beroende på tid, det balanseras av fysikens lagar. Visst finns det inget som säger att fysiken fungerar exakt likadant i den världen men med tanke på hur spelen ser ut finns det ingen anledning att tro att de inte utgått från jordens fysikaliska egenskaper och lagt in lite magi osv. Om de ändrat centrifugalkraften, eller lagt in varelser som ser ut som människor med den enda skillnaden att deras densitet är mycket högre, bara för att svärd ska kunna väga mer måste jag säga att det nog var den toftigaste och mest onödiga implementeringen av fantasyelement jag någonsin stött på.

Det skulle vara ungefär lika nödvändigt som att göra en westernbaserad fantasy där pistolkulor väger ett halvkilo styck.

Min tolkning är att om vapen har vikter i spelet som motsvarar svärd på 15 kg eller mer så har de gjort bort sig på den punkten (lat fantasy/design helt enkelt). Som tur är skulle det ju även i det fallet vara irrelevant eftersom vikten på vapen knappast är central i spelet.

Permalänk

Ni överanalyserar. Det är ett spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Svärden av den typen vägde inte mer eller mindre beroende på tid, det balanseras av fysikens lagar. Visst finns det inget som säger att fysiken fungerar exakt likadant i den världen men med tanke på hur spelen ser ut finns det ingen anledning att tro att de inte utgått från jordens fysikaliska egenskaper och lagt in lite magi osv. Om de ändrat centrifugalkraften, eller lagt in varelser som ser ut som människor med den enda skillnaden att deras densitet är mycket högre, bara för att svärd ska kunna väga mer måste jag säga att det nog var den toftigaste och mest onödiga implementeringen av fantasyelement jag någonsin stött på.

Det skulle vara ungefär lika nödvändigt som att göra en westernbaserad fantasy där pistolkulor väger ett halvkilo styck.

Min tolkning är att om vapen har vikter i spelet som motsvarar svärd på 15 kg eller mer så har de gjort bort sig på den punkten (lat fantasy/design helt enkelt). Som tur är skulle det ju även i det fallet vara irrelevant eftersom vikten på vapen knappast är central i spelet.

Tjena,
Säker på att det var 15kg? Jag tänkte det kanske var 15 pound.

Permalänk
Medlem

Fast det är ju alldeles för mycket det också.

http://www.thehaca.com/essays/weights.htm

Inte för att det är någon knäckfråga för huruvida man kommer kunna ha kul i Skyrim, men ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FANTEN:

Tjena,
Säker på att det var 15kg? Jag tänkte det kanske var 15 pound.

Det jag skrivit var kring ett inlägg i tråden där det stod om ett 15 kg tungt svärd. Jag påpekade bara då att svärd inte är speciellt tunga och sedan fortsatte diskussionen när andra ifrågasätter mig. Som jag sade innan påverkar det inte spelet öht (kan jag spela Final Fantasy VII kan jag spela vad som helst), jag skrev det bara då det är mycket vanligt att folk misstar sig kring hur vapen ser ut och fungerar.

Som en notis är dock 15 pound en vikt som bara ceremoniella tvåhandssvärd vägde. Dvs sådana som inte användes.

Permalänk
Medlem

Vapenvikterna i Oblivion är ju helt befängda. Enhandsvapen på 60 pund(25+ kg)?
Jag twekade bärförmågan i Wrye Bash så att min gubbe kunde bära 4-5 gånger så mycket och låtsades att viktskalan inte alls var den samma som i verkligheten.

Däremot tror jag det var ett genomtänkt designval för att man skulle välja vilka vapen man hade med sig.
Tyvärr blev det ju heltokigt där man blev tvungen att välja loot mellan 3 svärd eller 3 fulla rustningar + sköldar.

Hoppas att man kan använda packhästar eller liknande i Skyrim.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk

Vikterna på de tyngsta grejerna var ju skill-baserade också i Oblivion. Light och heavy armors vägde mindre ju högre skill du hade med dom. Kommer jag ihåg rätt så var det väl likadant med de olika typerna av vapen. Därför var det alltid bäst att prioritera den typen av loot som man hade bäst skill med, så kunde man bära med sig mer grejer till närmsta trader och få mer pengar. Så det motsvarar ju inte direkt någon realistisk grundenhet för massa, utan är snarare bara ännu en spelteknisk variabel som påverkas och ändras under spelets gång utan någon större logik.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

När jag spelade Oblivion var jag ju tvungen att hela tiden använda dendär magin som ger möjlighet till bära extra vikt, som tur var dess verkan länge i kraft så man behövde inte använda den alltför ofta.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

När jag spelade Oblivion var jag ju tvungen att hela tiden använda dendär magin som ger möjlighet till bära extra vikt, som tur var dess verkan länge i kraft så man behövde inte använda den alltför ofta.

Det är därför man spelar som en orc-barbar med styrke-perk, man kan bära MASSOR med grejor:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det är därför man spelar som en orc-barbar med styrke-perk, man kan bära MASSOR med grejor:D

Jag köpte en massa hus där jag kunde gömma mina drivor av rövargods
Fast jag hade lite problemet, som i alla spel, att jag gärna vill bära med mig tonvis med grejer bara utifall att.
Tur att man hade magi och magiska föremål för att kunna göra sig till en rejäl packåsna.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

Själv hade jag en vana att stoppa all saker i Battle Arena källaren, kunde finnas typ 500 saker där nere som man var osäker på om man ville sälja osv xD Visst använde jag t.ex. kistor som var typ ens egen vid sovställena men problemet blev ju att man kanske inte kommer ihåg vart man stoppade en viss sak så bättre att ha allt på en o samma ställe.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt att tänka är ju även att mentalt göra om vikt till otymplighet - svärd "väger" mycket för att de är otympliga att bära med sig, och man får problem om man skall bära omkring på fjorton stycken.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av RPGWiZaRD:

Själv hade jag en vana att stoppa all saker i Battle Arena källaren, kunde finnas typ 500 saker där nere som man var osäker på om man ville sälja osv xD Visst använde jag t.ex. kistor som var typ ens egen vid sovställena men problemet blev ju att man kanske inte kommer ihåg vart man stoppade en viss sak så bättre att ha allt på en o samma ställe.

Jag lägger allt mitt i sovrummet i mitt hus i Skingrad. Känns lyxigare att ha det i ett fint eget hus Fast säljer ändå det mesta, man klarar sig långt med bara bågen när man är master i Sneak och Marksman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genomresa:

Ett annat sätt att tänka är ju även att mentalt göra om vikt till otymplighet - svärd "väger" mycket för att de är otympliga att bära med sig, och man får problem om man skall bära omkring på fjorton stycken.

En del i det där är att du måste ha en rejäl skida att förvara svärdet i som väger lika mycket som själva svärdet.

Så vikten att "bära med sig" ett svärd borde vara ungefär dubbla mot vad svärdet faktiskt väger när du har det i handen och svingar det.

Man skulle också kunna föreställa sig ytterligare vikt från exempelvis vapenfett och bryn/slipstenar för att hålla vapnet i trim.

Permalänk
Medlem

Eftersom dom nu envisas med att ha fast travel i spelet så hoppas jag iaf att dom inte gör som i Oblivion, där fast travel är ett måste om man inte vill spendera 90% av speltiden med att springa fram och tillbaka tvärs över kartan :/
Personligen gillar jag hur det var i Morrowind, med begränsad fast travel från vissa ställen. Med silt striders och grejjer. Tycker det var ganska lagom.

Permalänk
Medlem

Ur ett rollspelsperspektiv skulle det helt klart vara intressant med "fast travel" i realtid. Det vill säga att om du väljer båt som fortskaffningsmedel kommer du faktiskt att genomföra båtturen. På så sätt kommer man att nå sin destination avsevärt snabbare samtidigt som man undviker det "hoppiga" systemet från Oblivion och Fallout 3.

Visa signatur

MSI MPG B550 Gaming Edge WiFi | Ryzen 7 5800x | MSI RTX 3080 SUPRIM X | be Quiet! Straight Power 11 850W | Corsair 32 GB (2x16) DDR4 Vengeance RGB Pro 3200MHz CL16 | NZXT Kraken Z73 | Fractal Design Meshify 2 XL | Qpad QH-1339 | Asus Xonar Essence STX | Steelseries Apex Pro | Acer 27" Predator XB273UGS QHD IPS 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av lille7:

Eftersom dom nu envisas med att ha fast travel i spelet så hoppas jag iaf att dom inte gör som i Oblivion, där fast travel är ett måste om man inte vill spendera 90% av speltiden med att springa fram och tillbaka tvärs över kartan :/
Personligen gillar jag hur det var i Morrowind, med begränsad fast travel från vissa ställen. Med silt striders och grejjer. Tycker det var ganska lagom.

De har tydligen redan sagt att det skall finnas vagnresor man kan köpa mellan städerna, enligt samma princip som silt striders.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

De har tydligen redan sagt att det skall finnas vagnresor man kan köpa mellan städerna, enligt samma princip som silt striders.

Detta har jag inte hört men det låter intressant, kul att kanske åka hölass:D Har du någon källa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Detta har jag inte hört men det låter intressant, kul att kanske åka hölass:D Har du någon källa?

Minns tyvärr inte var jag läste det först, men när jag sökte på "skyrim carriage" dök detta upp, så det får väl duga som källa;
http://pc.ign.com/articles/115/1158651p1.html

Citat:

IGN: For getting around the world, what methods will be available? Fast-traveling, and if so is it the same system from Oblivion? Horse riding? Any other travel options, such as something similar to the silt striders from Morrowind?

Todd Howard: If you've been to a location before you can fast travel back. We also have a carriage system that can take you to some major locations that you haven't been yet, so it's a bit of a mix.

Permalänk
Skrivet av Genomresa:

Minns tyvärr inte var jag läste det först, men när jag sökte på "skyrim carriage" dök detta upp, så det får väl duga som källa;
http://pc.ign.com/articles/115/1158651p1.html

Det låter som ett mycket bra system i mina öron. Hoppas bara att man kan välja att vara närvarande under vagn turen och att det inte bara blir en sorts fast-travel såsom striders i Morrowind. Det skulle vara trevligt att skumpa fram på en lerig väg bak på ett hölass:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Det låter som ett mycket bra system i mina öron. Hoppas bara att man kan välja att vara närvarande under vagn turen och att det inte bara blir en sorts fast-travel såsom striders i Morrowind. Det skulle vara trevligt att skumpa fram på en lerig väg bak på ett hölass:D

Nja, tycker att det skulle vart coolare med en cinematic eller eventuellt skriptade händelser som kan hända under resan.

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Nja, tycker att det skulle vart coolare med en cinematic eller eventuellt skriptade händelser som kan hända under resan.

Dessa skriptade händelser och videosekvenser skulle nog bli väldigt uttjatade efter ett tag med tanke på hur mycket gameplay skyrim (enligt utsago) erbjuda), nej det skulle inte bli trevligt i längden. Jag tycker man skulle få välja av att antigen sova under turen (fast travel) eller spendera resan på att titta på omgivningen.

Permalänk

Dom har ju dock även hintat flera gånger på att det blir som i Fallout, alltså i princip fast travel via NPC's som kostar en slant. Men jag ser helst att man kan får se och uppleva större delen av resan om det ska bli ett alternativ för mig. Scriptade och cinematiska sekvenser känns dock overkill och hör inte hemma i ett TES-spel. Det är ju inte direkt ovanligt att man stöter på diverse fiender och händelser längs vägarna, så det behöver man inte scripta Stela och överdramatiska mellansekvenser blir som sagt bara tjatigt och förutsägbart, tycker det är mycket trevligare att bli överraskad av helt random saker.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det gäller ju dock att resorna sker med något medel som faktiskt går snabbt om det ska vara någon poäng med resor som man kan följa i realtid. En hökärra eller liknande går riktigt långsamt så då kan man ju lika gärna springa till fots om de inte kör en cut scene.

Permalänk

Nu har det kommit bild på 7' statyerna =)! (visar 1, länkar till album)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150279490876404.33...

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det gäller ju dock att resorna sker med något medel som faktiskt går snabbt om det ska vara någon poäng med resor som man kan följa i realtid. En hökärra eller liknande går riktigt långsamt så då kan man ju lika gärna springa till fots om de inte kör en cut scene.

Tja.. Jag skulle nog tycka att det var ganska vilsamt att kunna bara sitta och se sig omkring medan man långsamt förs mot målet - särskilt om man kan läsa böcker och sådant under tiden.

Permalänk
Skrivet av finnejanson:

Nu har det kommit bild på 7' statyerna =)! (visar 1, länkar till album)

http://www.facebook.com/media/set/?set=a.10150279490876404.33...

*bild*

Tycker dom där bilderna ser lite läskiga ut. Man förväntar sig nästan att dom ska vakna till liv och börja röja Påminner om alv-statyerna i Thieves-guilds sista uppdrag i Oblivion Fyfan vad jag sket ner mig!

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mr. Bravo:

Dom har ju dock även hintat flera gånger på att det blir som i Fallout, alltså i princip fast travel via NPC's som kostar en slant. Men jag ser helst att man kan får se och uppleva större delen av resan om det ska bli ett alternativ för mig. Scriptade och cinematiska sekvenser känns dock overkill och hör inte hemma i ett TES-spel. Det är ju inte direkt ovanligt att man stöter på diverse fiender och händelser längs vägarna, så det behöver man inte scripta Stela och överdramatiska mellansekvenser blir som sagt bara tjatigt och förutsägbart, tycker det är mycket trevligare att bli överraskad av helt random saker.

Va? :S

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Va?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av anon42512:
Skrivet av Mr. Bravo:

Jag tror han ifrågasätter att man skulle kunna snabbresa med någon NPC mot betalning i Fallout 3. Jag kan själv inte heller erinra mig att man kunna det. Fast travel i Fallout 3 fungerade väl exakt som i Oblivion?