The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av Generalkyckling:

Funderar starkt på att leva på nudlar och lägga undan studiemedel till en dator lagom till Skyrim.
Hur stabilt gear tror ni man kommer behöva för att kunna få ut det mesta av vad jag tror kommer bli årets spelupplevelse?
Funderar på nåt i den här stilen (2 månader kvar, får se):
6970 2GB * 2 - crossfire
Intel i7 2600k 3,4GHz
4 * 4GB DDR 1600MHz ram

Om din dator inte klarar av att maxa spelet, då ligger de flesta andra av oss ganska risigt till! Gissningsvis så borde det inte vara några problem =).

Skrivet av RPGWiZaRD:

Är det bara jag som tycker Khajit ser klart bäst ut i Skyrim? Själv har jag aldrig spelat som Khajit men nu kanske jag ska ta o göra det.

Du är inte ensam! Argonian ser bra mycket bättre ut nu också, ALLT ser bättre ut :D.

Låter härligt att bågskytte har fått sig en buff, men ärlig talat, var det verkligen så kasst i Oblivion?
Älskade min "assassin-bågskytt-tjuv-sak" och har för mig att jag dödade det mesta med 2 "sneak attack" pilar. Kan dock komma ihåg fel. Hur som helst, blir nog nåt liknande i Skyrim och jävlar vad nice det ska bli! Är man hederlig i verkliga livet är det onekligen uppfriskande att spela "ohederligt pack"

+1! Fast, pilbågarna är lite för svaga ändå (om man frågar mig, se mera utförligt svar nedanför).

Skrivet av CompassioN:

Det berodde kanske på moddar också. Jag gjorde mig omgående av med det globala level-systemet, så man kunde råka på rätt tuffa typer redan från början. Sen flög ju pilarna i en helt galen bana, långsamt gick de också. Särskilt om man skjutit en del båge på riktigt och vet hur det ser ut och fungerar. Det moddades tills det fungerade. Dock kunde man ju inte själv springa runt och ducka pilar på samma sätt längre, men det var det värt.
Sen höjde jag skadan generellt på pilbågar och pilar. Det spelar ingen roll hur tuff man är, får man en jaktpil i nacken så dyker man. Även om man är en Highwayman på level 30

En pilbåge, massor med chameleon-kläder och ringar och sen en härlig förgiftad/magisk dolk på det. Kommer bli legendariskt

Jag tycker absolut att pilbågen behövde en stor buffning, för precis som du säger, så tål man inte så väldans många pilar innan man faller (något som skulle kunna kompenseras med ev.blödning?) Anyway, jag fullkomligt älskar när någon karaktär har 5-6pilar i magen, och springer obehindrat efter en! Eller för den delen, när man själv fått 6-7pilar i magen och rör sig helt obehindrat med fullt liv (oblivion).

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

Haha ja man kommer ju ihåg att man sprang omkring och såg ut som en riktig nåldyna ibland!
Härligt att en liknande dator nog kommer kunna maxa, då blir det att spara pengar. Och ja, har inte uppdaterat mig på hårdvara på 2-3 år så har ärlig talat ingen koll på vad som krävs till "dagens" spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Oktogon är ordet du söker.

tack! <3

Skrivet av matte54:

Jo krokan, förstår precis vad du menar när du säger bokeh.
Men bokeh är ett namn för hur oskärpa "ritas" genom olika linser, som du ser på bilden här t.ex hade bländaren varit.
Fin bokeh säger man väl oftast om oskärpan är en sån där härlig "smet" istället för skarpa kanter och dylikt.

ot deluxe

aa precis, vet inte hur det funkar i spel, men vid fotografering har det men hur många blad din bländare har och hur öppen den är
^^

>KRQKAN

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

De första två DLC till Skyrim kommer att vara 360-exklusiva under en viss tid (minst 30 dagar).
http://www.joystiq.com/2011/08/26/skyrim-dlc-packs-heading-to...

Permalänk
Skrivet av Buio:

De första två DLC till Skyrim kommer att vara 360-exklusiva under en viss tid (minst 30 dagar).
http://www.joystiq.com/2011/08/26/skyrim-dlc-packs-heading-to...

Väldigt synd..

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk

Typ spela roll. Känns obetydligt i jämförelse med alla tusentals pc-exklusiva moddar vi får

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Typ spela roll. Känns obetydligt i jämförelse med alla tusentals pc-exklusiva moddar vi får

De stora Fallout DLC:erna har varit riktigt bra, på en produktionsnivå som moddare inte kommer i närheten av (utom i sällsynta undantagsfall). För min del är det dock inte något problem att vänta en månad extra. Jag väntar fortfarande på en PC-version av RDR, t.ex.

Permalänk
Medlem

Låter härligt att bågskytte har fått sig en buff, men ärlig talat, var det verkligen så kasst i Oblivion?
Älskade min "assassin-bågskytt-tjuv-sak" och har för mig att jag dödade det mesta med 2 "sneak attack" pilar. Kan dock komma ihåg fel. Hur som helst, blir nog nåt liknande i Skyrim och jävlar vad nice det ska bli! Är man hederlig i verkliga livet är det onekligen uppfriskande att spela "ohederligt pack"

Kan säga dig att du dyker rätt rejält med ett 15-kilos-svärd i revbenen också.

Permalänk
Skrivet av Efta:

Öö, random, men visst gör man det?

Permalänk
Medlem

Hoppas de justerat damage en hel del (ja jag har läst att det har justerats en hel del) så att både man själv och fienderna tar mycket mer skada av i princip allt jämfört med Oblivion. Jag drog ner en mod som ändrade på detta i Oblivion och gjorde att man i princip dödade iaf alla utan de som hade något riktigt bra armor med en pil. Vanliga fiender med typ 3-4 slag oftast, vargarna och krabbor och sånt 1 slag osv fast man kunde ju själv dö av typ 3 - 4 slag eller t.om. mindre beroende på fiendens level och speciellt om man blev träffad i huvudet av en pil kunde man dö direkt beroende på fiende litegrann oxå. Sen hade jag en annan mod som gjorde att man kunde upptäcka fiender i grottor och sånt som var mycket högre level än dig i början så man dog typ direkt ifall man inte gick därifrån. Kommer ihåg jag möttes en gång av en Conjurer som med en annan mod jag hade trollade fram typ 3 fiender extra som alla var typ högre level än mig så då var det bara att springa därifrån. xD Blir ju så mycket roligare när det blir lite utmaningar och man inte bara kan mata på med slag hela tiden utan behöver tima med block osv för att man kanske ska klara av en strid. Tycker man inte ska ha så mycket HP och ge mer i skada istället... blir roligare så då healing spellsen och speciellt potions blir också mera nyttiga då.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Läst ett par sidor i tråden nu och börjar bli riktigt sugen på att återuppliva min gamla Khajit-tjuv från oblivion ( i skyrim dvs)

Hoppas bara för allt i världen att man inte "måste" levla effektivt för att få till en bra gubbe.. oblivion blev så förbannat tråkigt när man tyvärr lärde sig hur man skulle spela för att få till en bra gubbe.. har inte lust att stå och hoppa under en låg brygga 15 minuter bara för att levla igen har de sagt något om detta?

edit:
"Every skill you level adds to your overall level.
After leveling, choose from additional health, magic or stamina, along with new perks.
No 50-level cap, instead you advance slower as you progress.
"

Verkar inte bli exakt likadant men låter ju lite som att man fortf gärna helst vill träna sina "major" skills och levla på dom, så de går så högt som möjligt innan allt börjar gå trögt vid högre level.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

Det ska funka så att om du t.ex. har lvl 30 i unarmed så påverkar en level till av denna skill din overall level mer än ditt archery som endast är lvl 10

Visa signatur

| MacBook Pro 2016 Touch Bar 15" |

| 16GB Ram DDR4 2133 MHz | i5 6500k | RX 480 4GB | ASUS Z170-A | Fractal Design XL | Corsair TX650W |

CITERA FÖR SVAR

Permalänk

Meh, att levla effektivt i Oblivion gick ju inte ut på att stå och spamma upp skills eller förstöra sitt gameplay över huvud taget. Det handlade om att göra smartare val av major/minor-skills som gjorde att man inte gick upp i level hela tiden när man utövade de skills man använde mest och ville bli bra på. På så vis kunde man kontrollera när man gick upp i level och även med hjälp av lite anteckningar se till att man fick +5 attribut-poäng varje gång. Man kunde då ha väldigt hög skills på låga level-nivåer, men eftersom skills även är beroende av attributen så blir man fortförande hela tiden starkare med varje level i takt med sin omgivning.

Personligen gillade jag detta då jag kunde sköta levlandet i min egen takt och även tydligare märka att man faktiskt blev bättre på de skills man använde sig utav, plus att spelet blev väldigt svårt till en början iom att man började med minimala skill-nivåer. Sen får man självklart ha lite disciplin med balanseringen längre fram så att man inte blir allt för kraftfull.

Nu har dom som sagt gjort om en del med detta i Skyrim, men det kommer nog finnas liknande knep. Men självklart kommer man precis som tidigare fortförande gå upp i skill genom att utöva olika aktiviteter. Du kan alltså tex stå och hoppa eller simma runt i ringar 5 timmar i sträck för att påskynda processen om du vill det, men då får man ju fan skylla sig själv

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Jo jag hade väl kanske inte gjort de bästa valen när jag försökte levla effektivt i oblivion, men var strax efter jag fått reda på hur levlanet funkade så, skulle nog ha gått å göra mkt roligare

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Vilket i sig visar att något är fel när du måste läsa på innan du skapar din karaktär för att undvika att spelet blir ospelbart efter halva.

Permalänk
Skrivet av Buio:

De stora Fallout DLC:erna har varit riktigt bra, på en produktionsnivå som moddare inte kommer i närheten av (utom i sällsynta undantagsfall). För min del är det dock inte något problem att vänta en månad extra. Jag väntar fortfarande på en PC-version av RDR, t.ex.

Nehrim och (troligen) Andoran är/blir nog fruktansvärt bra kvalité, det förstnämnda vet jag är mycket bra gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nehrim och (troligen) Andoran är/blir nog fruktansvärt bra kvalité, det förstnämnda vet jag är mycket bra gjort.

Roligt att den första gången jag testade Nehrim råkade jag redan ut för en "fall-igenom-marken" bug. xD

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Får se om det dyker upp någon bättre CAM från PAX 2011. Det finns några få dåliga eller väldigt korta som inte är värda länka direkt. Tydligen är Bethesda rätt så hårda på att kolla att folk inte filmar (trots att det är open gameplay i massor av bås).

Permalänk
Medlem

Leveling kommer antagligen bli lika gay och tråkigt som i de flesta ES spel.
Det är därför man använder GCD så att man slipper powerleveling skiten! Och får en riktig RPG känsla!

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azoicer:

Leveling kommer antagligen bli lika gay och tråkigt som i de flesta ES spel.
Det är därför man använder GCD så att man slipper powerleveling skiten! Och får en riktig RPG känsla!

Vad är GCD?

Visa signatur

CPU 3930K Mobo Rampage IV BE Minnen 32gb 1600 mhz SSD Samsung 850 pro 512 gb PSU Corsair 1200AX GPU Msi 980 Gaming

Permalänk
Medlem

Ser fram så otroligt mot ett gott år eller så med Skyrim...

F3 New Vegas spelade jag väl ca 350 timmar med olika gubbar innan jag spelade klart mainquesten....

Blir datoruppgradering innan också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Efta:

Nej, ett sådant svärd är på tok för tungt för att användas så ingen som inte har som instinkt att lägga sig stilla på marken när man möter en fiende skulle behöva oroa sig. Ett tvåhandssvärd som användes i strid vägde inte mer än ca 3 kg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarevok:

Vad är GCD?

Galsiahs Character Development eller något sådant.
Gör din karaktär + skills verkligen episkt.

Dina skills du använder levlas beroende på hur mycket du använder dem, därav får du en viss mängd i styrka/intellekt med mera beroende vad du använder.

Till exempel, min Psijic har ungefär 90 HP i Morrowind, men han har nästan över 9000 i magicka. Vilket gör honom till en galet bra magiker men så fort han tar skada så är han körd, typ.

Samt att leveling är bara beroende av dina skills, du slipper level up menyn med mera. Verkligen RPG baserad.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Meh, att levla effektivt i Oblivion gick ju inte ut på att stå och spamma upp skills eller förstöra sitt gameplay över huvud taget. Det handlade om att göra smartare val av major/minor-skills som gjorde att man inte gick upp i level hela tiden när man utövade de skills man använde mest och ville bli bra på. På så vis kunde man kontrollera när man gick upp i level och även med hjälp av lite anteckningar se till att man fick +5 attribut-poäng varje gång. Man kunde då ha väldigt hög skills på låga level-nivåer, men eftersom skills även är beroende av attributen så blir man fortförande hela tiden starkare med varje level i takt med sin omgivning.

Personligen gillade jag detta då jag kunde sköta levlandet i min egen takt och även tydligare märka att man faktiskt blev bättre på de skills man använde sig utav, plus att spelet blev väldigt svårt till en början iom att man började med minimala skill-nivåer. Sen får man självklart ha lite disciplin med balanseringen längre fram så att man inte blir allt för kraftfull.

Nu har dom som sagt gjort om en del med detta i Skyrim, men det kommer nog finnas liknande knep. Men självklart kommer man precis som tidigare fortförande gå upp i skill genom att utöva olika aktiviteter. Du kan alltså tex stå och hoppa eller simma runt i ringar 5 timmar i sträck för att påskynda processen om du vill det, men då får man ju fan skylla sig själv

Also known as exploit...

Du tycker alltså att det är bra att man måste analysera svagheter i spelmekaniken och utnyttja dem för att kontrollera sitt levlande?

Att vissa kan kontrollera och utnyttja systemet är lika dåligt som att resten inte klarar av det och blir dödad av en level 30 råtta i kloakerna...

Skrivet av Evil Peter:

Nej, ett sådant svärd är på tok för tungt för att användas så ingen som inte har som instinkt att lägga sig stilla på marken när man möter en fiende skulle behöva oroa sig. Ett tvåhandssvärd som användes i strid vägde inte mer än ca 3 kg.

Du kanske missat att det finns vampyrer och jättar i detta spelet? Lite svårt att säga vad som är för tungt för dem att använda i strid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Du kanske missat att det finns vampyrer och jättar i detta spelet? Lite svårt att säga vad som är för tungt för dem att använda i strid

Det har jag inte missat men det jag citerade var ett svar till ett inlägg som handlade om vad man själv kan göra. Det är dessutom ganska vanligt att folk missuppfattar hur mycket medeltida vapen vägde, vilket var anledningen att jag skrev det jag gjorde.

I övrigt skulle det vara lite roligt att se en vampyr svinga ett 15 kg svärd i ett spel där fysik fungerar som i verkliga livet. Vampyrer är starka men har inte mer massa än en människa (om något så har den mindre) och man ser ju hur en stor släggkastare måste röra sig för att inte flyga iväg själv när de svingar en 7 kg slägga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Det har jag inte missat men det jag citerade var ett svar till ett inlägg som handlade om vad man själv kan göra. Det är dessutom ganska vanligt att folk missuppfattar hur mycket medeltida vapen vägde, vilket var anledningen att jag skrev det jag gjorde.

Sist jag spelade kunde man iaf bli vampyr själv i de spelen

Permalänk
Skrivet av Ixos:

Also known as exploit...

Du tycker alltså att det är bra att man måste analysera svagheter i spelmekaniken och utnyttja dem för att kontrollera sitt levlande?

Att vissa kan kontrollera och utnyttja systemet är lika dåligt som att resten inte klarar av det och blir dödad av en level 30 råtta i kloakerna...

Nja, exploiting är lite att ta i. Jag uppmanar inte folk till att missbruka systemets svagheter, utan snarare att vara medvetna om dom och på så vis få en mer tilltalande och logisk karaktärsutveckling i spelet. Power-leveling är väl lite av grundkonceptet i det jag gör, men det handlar inte om att bli mäktig eller kraftfull, utan om att få tydligare styrkor/svagheter i en hyfsat logiskt balanserad spelvärld. Iom att spelets level-system och även diverse moddars varianter inte gör det jobbet så bra så ser jag inget fel i att ta tag i det lite själv.

Men hade jag själv fått bestämma så hade jag dock dumpat allt vad gäller levels och skills. Jag ser inte meningen med att behöva veta min "level" eller se mitt skill-träd, etc. Det hade varit så mycket trevligare om allt i spelvärlden bara hade haft korrekta lämpliga styrkor och svagheter från början, och att ens karaktär helt enkelt bara blev bättre på det man gör, studerar och upplever, utan en massa fippel med dessa siffror. Även att nya varelser introduceras via händelser istället för att plötsligt ploppa upp så fort man passerat en viss level. Jag förstår inte varför utvecklarna känner sig så ivriga i att "balansera" spelvärlden på detta sätt så mycket som dom gör, när det i själva verket bara fuckar upp allt. All logik, spänning och utmaning försvinner ju. Råttor ska vem som helst kunna stampa till döds, och drakar är raka motsatsen. Svårare än så är det inte.

Lite snack och intryck från PAX-mässan, om någon har missat;

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det finns några PAX CAM-sneakfilmer på Youtube om man söker på Skyrim och sorterar på upload date. Här är två med risk för att de tas bort:
http://www.youtube.com/watch?v=wJApHz93p4g
http://www.youtube.com/watch?v=LN9f3PA_J3A

Permalänk
Medlem

Eld spellsen ser ju så sjukt mycket bättre ut, nästan större framsteg än karaktärutvecklingen typ jämfört med det lilla runda eldklotet tidigare. Ser ju riktigt perfekt ut när fienderna fortsätter brinna och marken osv. Sen det jag plockade upp från första reviewn är att det ska tydligen finnas 9 olika regions att man som tjuv är bara efterlyst i den enskilda regionen, det låter ju hur najs som helst, typ man har kanske en eller två regions där man stjäl som bara den och uppför sig fint i alla andra. Sen att om man stjäl t.ex. mat av nån så är det upp till personen om det är "okej", inte att det automatiskt "hey bloody thief! och blir attackerad varje gång typ. Finns säkert potential till olika sorters moddar med tanke på olika regions... t.ex klans och sånt som hatar varandra och slåss mot varandra osv.

Sen tyckte jag det lät mycket intressant att man kan t.o.m fånga fjärilar och använda dem till potions! Och en massa olika fiskar man kan fånga. WTF liksom.

Sen interracial sex marriage? Argonian + Nord. LOL

Desto mer man hör av spelet desto mer och mer börjar det lukta Game of the Year, sorry BF3 grabbar men detta spelet kommer nog ta hem den titeln iaf.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Sist jag spelade kunde man iaf bli vampyr själv i de spelen

Klumpigt formulerat av mig då jag inte har koll på sådana grejer (förstapersonsnärstrid tvingar mig att sluta inom någon timme) men min poäng var att kommentaren kändes rätt allmän, dvs som en generell skill-diskussion snarare än halvobskyra undantag.