The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Medlem

Ta bort skills, levels och attribut? Hädelse!! Då skulle det ju vara ett fps med svärd. ;D

Även om Morrowinds/Oblivions system med minor och major skills leder till en massa onödig min-maxande när man ska välja major skills, istället för att bara välja vilka skills man vill vara bra på, så kunde man i alla fall påverka hur snabbt man ökade i nivå. I värsta fall fick man väl byta vapen och/eller rustningstyp till någon minor skill istället.

I Skyrim så verkar man åka upp i nivå helt automagiskt oavsett om man sprungit runt och handlat potatis i tre veckor eller om man har tränat upp viktigare färdigheter.

Det vore bättre om man kunde spara ett par level-ups.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Skrivet av A7V:

Ta bort skills, levels och attribut? Hädelse!! Då skulle det ju vara ett fps med svärd. ;D

Man tar väl inte bort det egentligen, utan låter det helt enkelt ticka på naturligt i bakgrunden istället. Varför ska man behöva stirra sig besatt av dessa siffror ingame? Varför ska man behöva fördela attribut-poängen manuellt? Varför vill man ens veta hur pass nära 100% man är? Det känns som ett uråldrigt system från 90-talets RPG's, som idag finns med bara för att folk tror att detta är vad som definerar ett RPG snarare än algoritmerna bakom det. Visst, i RPG's med multiplayer är det förståerligt, men inte i singleplayer-spel som TES-spelen. Nja, jag tycker det hade varit trevligare om allt detta med skills och attribut hade implementerats på ett betydligt diskretare sätt, så man slipper behöva se och pilla med speltekniska meddelanden som poppar upp när man försöker leva sig in i en spelvärld. Sen kan man väl självklart lämna stats-menyn tillgänglig för de som verkligen vill se och jämföra sina karaktärer i detalj, som det alltid har varit.

Får väl se om det skulle vara möjligt att modda ihop nått sånt här sen Tyvärr så har jag dock inte så mycket tålamod för just kodning.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Sån mod dröjjer inte det länge förrän det kommer, finns ju massor till Oblivion. Själv körde jag med en level mod som man aldrig behövde pilla på med attributs i Oblivion som funkade riktigt bra. Kommer inte ihåg ifall det var denna men tror det som funkade så att attributen ökade i takt med att skill level gick upp har jag för mig http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=13879 Att varje skill level var länkade till nån attribut typ (3 olika skills till en attribut).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sån mod dröjjer inte det länge förrän det kommer, finns ju massor till Oblivion. Själv körde jag med en level mod som man aldrig behövde pilla på med attributs i Oblivion som funkade riktigt bra. Kommer inte ihåg ifall det var denna men tror det som funkade så att attributen ökade i takt med att skill level gick upp har jag för mig http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=13879

Tror du menar GCD till Oblivion. Gjorde ett helt ok jobb.
Håller med om att hela power leveling är något utdött.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \
Proxmox: JMCD-12S4 \ 96GB RAM \ i5 12500 \ 25TB
Konsoler: NES \ SNES \ N64 \ GameCube \ Wii \ Playstation + Diverse Tillbehör

Permalänk
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sån mod dröjjer inte det länge förrän det kommer, finns ju massor till Oblivion. Själv körde jag med en level mod som man aldrig behövde pilla på med attributs i Oblivion som funkade riktigt bra. Kommer inte ihåg ifall det var denna men tror det som funkade så att attributen ökade i takt med att skill level gick upp har jag för mig http://www.tesnexus.com/downloads/file.php?id=13879 Att varje skill level var länkade till nån attribut typ (3 olika skills till en attribut).

Jo jag provade en del varianter till Oblivion förr också, men det kändes som att där alltid var något man inte riktigt var nöjd med ändå Plus att det ganska snabbt brukar sluta med att 95% av alla alternativ blir utdaterade pga dåligt intresse, support och/eller kompatibilitet. Så då sitter man tillslut där med OOO/FCOM 2.0 som alla andra varesig man vill eller ej

Men men, jag är int bitter!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Skrivet av Mr. Bravo:

Jo jag provade en del varianter till Oblivion förr också, men det kändes som att där alltid var något man inte riktigt var nöjd med ändå Plus att det ganska snabbt brukar sluta med att 95% av alla alternativ blir utdaterade pga dåligt intresse, support och/eller kompatibilitet. Så då sitter man tillslut där med OOO/FCOM 2.0 som alla andra varesig man vill eller ej

Men men, jag är int bitter!

Finns det ett FCOM 2.0 eller missförstod jag ditt inlägg ? Har själv bara hittat FCOM beta 0.9.9.

Visa signatur

i5 2500k @ 4.6ghz. PNY GTX 970. 16gb DDR3. Samsung 840 PRO 256gb SSD + toshiba 3tb mekanisk.

Permalänk
Skrivet av PettZon91:

Finns det ett FCOM 2.0 eller missförstod jag ditt inlägg ? Har själv bara hittat FCOM beta 0.9.9.

Nejdå, syftade på en ny motsvarighet för Skyrim Lite förvirrande formulerat i sammanhanget kanske.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det 100% säkert att det kommer ett CS?

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem

Ja. Är helt säker på att Todd har sagt det i intervjuer.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com
Desktop: Corsair 4000X \ ASUS X570-F \ 3900X \ 32GB DDR4 \ 3090 Suprim X \ 1x Intel6660P M.2 1TB 2x 850 EVO 500GB \ 1000W Corsair \

Permalänk
Medlem

Längtar rejält till Skyrim fast här blir det till 360 då jag tycker att i princip samtliga spel som är multiformat (PC/360/PS3) känns bra mycket skönare på konsoll

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Man tar väl inte bort det egentligen, utan låter det helt enkelt ticka på naturligt i bakgrunden istället. Varför ska man behöva stirra sig besatt av dessa siffror ingame? Varför ska man behöva fördela attribut-poängen manuellt? Varför vill man ens veta hur pass nära 100% man är? Det känns som ett uråldrigt system från 90-talets RPG's, som idag finns med bara för att folk tror att detta är vad som definerar ett RPG snarare än algoritmerna bakom det. Visst, i RPG's med multiplayer är det förståerligt, men inte i singleplayer-spel som TES-spelen. Nja, jag tycker det hade varit trevligare om allt detta med skills och attribut hade implementerats på ett betydligt diskretare sätt, så man slipper behöva se och pilla med speltekniska meddelanden som poppar upp när man försöker leva sig in i en spelvärld. Sen kan man väl självklart lämna stats-menyn tillgänglig för de som verkligen vill se och jämföra sina karaktärer i detalj, som det alltid har varit.

Får väl se om det skulle vara möjligt att modda ihop nått sånt här sen Tyvärr så har jag dock inte så mycket tålamod för just kodning.

Kan bara hålla med, jag vill utforska spelvärlden och göra uppdrag utan att känna mig begränsad av att jag slösar bort poäng för jag levlat något skill för mycket etc.

Permalänk
Skrivet av Knuckles:

Längtar rejält till Skyrim fast här blir det till 360 då jag tycker att i princip samtliga spel som är multiformat (PC/360/PS3) känns bra mycket skönare på konsoll

Själv tyckte jag liknande till jag biffade upp min dator och testade obilvion igen. I'm never looking back..
Men gissningsvis så lär spelet flyta på bättre på Ps3, om vi nu ska vara sådana ^^..

Visa signatur

CPU: i5-10600kf Stock
Minne: Corsair 4x8GB DDR4 2666MHZ GPU: MSI RTX 3070ti
Det där med citat är inte så dumt

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Men gissningsvis så lär spelet flyta på bättre på Ps3, om vi nu ska vara sådana ^^..

Det behöver nödvändigtvis inte vara sant. Med rätt dator så kommer nog Skyrim vara både snyggare och flyta bättre på PC:n (tack vare skalbarheter med hjälp av alla inställningar).
Dock tror jag att man kommer att uppleva färre krascher på konsolerna då deras föregående spel var lite kinkiga när det gällde konflikter vid olika hårdvarukonfigurationer.
Finns ju en gräns på hur många olika datorer man kan prova spelet på.

Längtar såå

Permalänk
Skrivet av Lyrisius:

Det behöver nödvändigtvis inte vara sant. Med rätt dator så kommer nog Skyrim vara både snyggare och flyta bättre på PC:n (tack vare skalbarheter med hjälp av alla inställningar).
Dock tror jag att man kommer att uppleva färre krascher på konsolerna då deras föregående spel var lite kinkiga när det gällde konflikter vid olika hårdvarukonfigurationer.
Finns ju en gräns på hur många olika datorer man kan prova spelet på.

Längtar såå

Ber hemskt mycket om ursäkt! Menar givetvis att det kommer flyta på bättre på en dator som är tänkt att klara spelet. Menade främst mellan konsolerna, då personen som jag svarade på spelar på 360 (måste få vara lite Sony-Fanboy när man haft Playstationprodukter i mer än 14år). Men själv ska jag spela det på PC, blir en liten uppgradering till innan dess bara! (CF samt bättre kylning).

11.11.11, tomorrow?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av finnejanson:

Ber hemskt mycket om ursäkt! Menar givetvis att det kommer flyta på bättre på en dator som är tänkt att klara spelet. Menade främst mellan konsolerna, då personen som jag svarade på spelar på 360 (måste få vara lite Sony-Fanboy när man haft Playstationprodukter i mer än 14år). Men själv ska jag spela det på PC, blir en liten uppgradering till innan dess bara! (CF samt bättre kylning).

11.11.11, tomorrow?

Nej, ingen ursäkt nödvändig :). Det är jag som inte läst tillräckligt noggrant i tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Håller med dig, så långt bak i periferin som möjligt med statistik, däremot får statistiken gärna påverka spelets helhet. Spel helt utan gui är väldigt underskattat, de flesta spel skulle kunna klara sig utan men istället slänger man in ramar kring fiender, mätare, statistik, fan och hans moster.

Visa signatur

i7 920 | 12GB DDR3 | GTX 480 | GA-X58A-UD7 | 160GB SSD X25-M G2 | 1TB F3 HD103SJ | W7 64-bit | Mac Mini
Webb: bluekitestudios.com

Permalänk
Skrivet av finnejanson:

Själv tyckte jag liknande till jag biffade upp min dator och testade obilvion igen. I'm never looking back..

PS3 har klenare GPU men kraftfullare CPU så vem som kommer köra spelet bäst är svårt att säga dock så körs de mesta på GPU nu för tiden så jag skulle faktiskt gissa att XBOX360 är bättre utrustat för spelet, däremot så är nog spelet optimerat på båda konsollerna så jag tror man inte märker någon skillnad alls.

Permalänk
Medlem

Testade precis Oblivion på 360 och jäkla vad fult det kändes! Blir förmodligen likadant med Skyrim så dator är att föredra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Beror lite på. Själv känner jag att FPS ska upplevas på pc medan man ska spela RPG/Äventyr/Plattform på konsol. Detta är ju just bara för känslans skull, grafiken kommer ju oftast i efterkälken.

Permalänk

Nu har Bethesda släppt TES II: Daggerfall some freeware. Går att ladda ner från http://www.elderscrolls.com/daggerfall/ så har du inte spelat detta tidigare så har du nu chansen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeuxlarsson:

Nu har Bethesda släppt TES II: Daggerfall some freeware. Går att ladda ner från http://www.elderscrolls.com/daggerfall/ så har du inte spelat detta tidigare så har du nu chansen.

De har haft det som Freeware i över ett år nu, om jag inte minns fel dock.

Visa signatur

Twitch - Eldritzh.com

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Azoicer:

De har haft det som Freeware i över ett år nu, om jag inte minns fel dock.

Flera år t.o.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Sen tyckte jag det lät mycket intressant att man kan t.o.m fånga fjärilar och använda dem till potions! Och en massa olika fiskar man kan fånga. WTF liksom.

Kan nog öka speltiden en del, du ska bara veta hur många timmar vissa sitter med fishing i world of warcraft

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk
Medlem

Vänta lite här nu. Vissa här inne flummar om att Bethsoft tagit bort minor o major skills. Hur ska man då gå upp i level och sätta ut vad man vill vara bra på?

Märks att Skyrim kommer att vara lika lätt som Oblivion. Börjar tveka något fruktansvärt nu.. I Oblivion gick liksom mana mätarn upp automatiskt vilket jävla skämt. Alla quests var det bara att kolla på en karta o en grön prick. Du kunde åka till ett ställe genom ett knapptryck. Vart är de hemliga artifactsen?

Säg mig inbitna Elderscrolls fans - Vart är rollspelskänslan i detta?

Oblivion hade en underbar värld med otroligt skön grafik men de kunde gjort de så mycket bättre.

En sak jag hoppas är med i Skyrim är något som liknar Nirnroots. En av få positiva saker i Oblivion!

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Vänta lite här nu. Vissa här inne flummar om att Bethsoft tagit bort minor o major skills. Hur ska man då gå upp i level och sätta ut vad man vill vara bra på?

Märks att Skyrim kommer att vara lika lätt som Oblivion. Börjar tveka något fruktansvärt nu.. I Oblivion gick liksom mana mätarn upp automatiskt vilket jävla skämt. Alla quests var det bara att kolla på en karta o en grön prick. Du kunde åka till ett ställe genom ett knapptryck. Vart är de hemliga artifactsen?

Oblivion hade en underbar värld med otroligt skön grafik men de kunde gjort de så mycket bättre.

En sak jag hoppas är med i Skyrim är något som liknar Nirnroots. En av få positiva saker i Oblivion!

Jag tror knappast att ett levelsystem utan minor/major kommer sabba hela upplevelsen. Sen inbillar jag mig att man inte ska ha möjligheten att 'fasttravla'? Man kan komma ihåg fel..

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av finnejanson:

Jag tror knappast att ett levelsystem utan minor/major kommer sabba hela upplevelsen. Sen inbillar jag mig att man inte ska ha möjligheten att 'fasttravla'? Man kan komma ihåg fel..

Snabbresa kunna man väl endast till platser/städer som man redan besökt? Jag ser inget fel i detta.

Permalänk
Skrivet av Zeuxlarsson:

Snabbresa kunna man väl endast till platser/städer som man redan besökt? Jag ser inget fel i detta.

Jag menar inte att det är fel, jag inbillar mig bara att jag hade hört att det inte skulle vara möjligt. (men jag minns troligtvis fel!)

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Ninotramp:

Meh, som tidigare nämnt; Det blir vad man gör det till. Det är ingen som tvingar dig att använda alla hjälpmedel som finns tillgängliga för latmaskar. Dessutom går det att fixa allt med moddar ändå, så svaret på din fråga är helt individuell iom att man formar spelet till hur man själv vill ha det.

Och angående markörer på kartan så är det nu bekräftat via twitter att man kommer kunna stänga av dessa, och att man istället på ett eller annat sätt kommer kunna fråga dig fram till ställen och personer (Lite luddigt besvarat dock).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Nej, ett sådant svärd är på tok för tungt för att användas så ingen som inte har som instinkt att lägga sig stilla på marken när man möter en fiende skulle behöva oroa sig. Ett tvåhandssvärd som användes i strid vägde inte mer än ca 3 kg.

Visserligen, men kan du tidsspecifiera i vilken tid detta utspelar sig, eller i ens vilken planet (tamriel är iaf för mig ett okänt emperium)? Att utgå ifrån att NPCerna i spelet ens är människor är ju även det att anta saker, Umbra vägde 45 kilo i Oblivion, och ändå hade min karaktär inga problem att svinga denne med en hand. Mystiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Meh, som tidigare nämnt; Det blir vad man gör det till. Det är ingen som tvingar dig att använda alla hjälpmedel som finns tillgängliga för latmaskar. Dessutom går det att fixa allt med moddar ändå, så svaret på din fråga är helt individuell iom att man formar spelet till hur man själv vill ha det.

Och angående markörer på kartan så är det nu bekräftat via twitter att man kommer kunna stänga av dessa, och att man istället på ett eller annat sätt kommer kunna fråga dig fram till ställen och personer (Lite luddigt besvarat dock).

Helt sant det du säger och en väldigt trevlig nyhet du kommer med.

Latmaskar? Skulle inte säga det då det är så Oblivion ska spelas. Att göra det till ett rollspel funkar men inte i längden imo. Ännu en gång får jag ta och referara till Morrowind om olika transportmedel. Silt striders, båt, mages guild och mark/recall var några saker. Men båt skulle ju inte funka i Cyrodill och mark/recall valde dom att ta bort. Men kan hålla med, man kunde själv gå till de olika ställena och man var inte tvungen att använda fast-travel. Hästen passar perfekt till långa resor.

Jag tvivlar inte på att Skyrim kommer höjas till skyarna men att ens komma i närheten av Morrowind återstår att se.

Jävla tjat om Morrowind, förlåt...

Visa signatur