[Dreamhack] någon som kan kolla på min dator?

Permalänk
Medlem

[Dreamhack] någon som kan kolla på min dator?

Hej, jag upplever extremt dålig prestanda på min dator.
köpte nytt grafikkort och ingen förbättring, så undrar om någon som är på dreamhack har lust
att kolla på datorn? givetvis för en ersättning.

mvh kalle

Visa signatur

One plagg to rule them all, the kalzipp

Permalänk
Medlem

Avinstallerat de gamla grafikdrivisarna och ersatt dem med nya?
Vad har du för hårdvara? Inte omöjligt att någon flaskhalsar

Permalänk

Fråga i irc chattarna troligen är det lite mer drag där med personer som är på plats

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Ja precis "flaskhalsar" är precis ordet jag letat efter. för det är precis så det känns.

jag har en dell XPS 630i med
Intel core2 quad Q8300
4 gig ram
Geforce GTX 460
Windows 7 64bit, alla win updates
Nyaste drivers

en kille har varit här och kollat och han kunde inte lösa det.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är processorn som flaskar ditt 460.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem

Tror din CPU är "flaskhalsen"

Permalänk
Medlem

okej, jag var på webhallen förut och han hade bara inne en dual core processor som passade min socket och det presterade sämre sa han.

vad rekommenderar ni för processor?
alt. nytt moderkort + processor

i5 presterade lika som min Q8300 och nytt moderkort+processor skulle gå på över 5000kr.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag rekomenderar AM3 socket med an 965 BE

Permalänk
Medlem

Du behöver inte köpa något nytt. Klocka upp den bara till 3Ghz.

Visa signatur

5900X | Gigabyte X570 | NH-U14S | 32 GB @3200 DDR4
RTX 4060 | RMx 650W | Dell U2415 UltraSharp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

Du behöver inte köpa något nytt. Klocka upp den bara till 3Ghz.

vet inte hur man gör det.
såfort jag ändrar fbs så bootar den inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

En Q8300 ska för fan inte flaska märkbart med ett GTX460. Har du laddat ner senaste drivrutinerna, kolla lite snabbt efter suspekt mjukvara (virus), eller testat äldre drivisar? Samt i vilket/vilka spel upplever du låg prestanda?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

En Q8300 ska för fan inte flaska märkbart med ett GTX460......a?

OS är helt nyformaterat win7 med alla de nyaste drivrutinerna och win updates.
låg prestanda i alla spel jag spelar (WoW, SC2, COD:BO tex.)
datorn uppför sig som en 5 år gammal burk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har du tittat så cpu kylaren sitter fast ordentligt? Samt allt annat i datorn?

Permalänk
Medlem

Tanka hem GPU-Z, starta, välj att logga temperaturer när GPU-Z är i bakgrunden. Sen tanka coretemp, starta. Lira ett tag och sen så kollar du max temperaturer i Coretemp och GPU-Z (tryck på temperaturen i GPU-Z).

Vad kör du för upplösning på skärmen? Gissar vilt på att du har ett GTX460 1GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Tanka hem GPU-Z, starta, välj att logga temperaturer när GPU-Z är i bakgrunden. Sen tanka coretemp, starta. Lira ett tag och sen så kollar du max temperaturer i Coretemp och GPU-Z (tryck på temperaturen i GPU-Z).

Vad kör du för upplösning på skärmen? Gissar vilt på att du har ett GTX460 1GB.

japp det är 1gb.
har faktiskt dom programmen på datorn redan. ska testa att köra dom
återkommer med resultat

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Coretemp

varje kärna ligger på runt 40C. tj max 100C

GPU-Z
Date , GPU Temperature [°C] ,

2010-11-27 19:02:11 , 34.0 ,

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är det dom högsta temperaturerna, dvs high på coretemp och om du trycker på temperaturen i GPU-Z så visar den max?

Permalänk
Hedersmedlem

Om han kör prollen i oklockad är det den största flaskhalsen jo, så om han kan komma närmare 3GHz skulle det förändra detta radikalt

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Hedersmedlem

Låter snarare som att det är något direkt fel än att det skulle vara något som flaskar.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalzipp:

okej, jag var på webhallen förut och han hade bara inne en dual core processor som passade min socket och det presterade sämre sa han.

vad rekommenderar ni för processor?
alt. nytt moderkort + processor

i5 presterade lika som min Q8300 och nytt moderkort+processor skulle gå på över 5000kr.

Nej.. q8300 presterar INTE lika bra som en i5 750-760

Permalänk
Medlem

japp alla kärnor ligger runt 40 grader även grafikkortet

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av jaK0b:

Nej.. q8300 presterar INTE lika bra som en i5 750-760

han på webbhallen kollade benchmarks skillnader mellan dom och sa att det inte var någon större skillnad och tyckte att jag skulle uppgradera till en i7 om det skulle göra skillnad

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv

i5 är väl bättre än i7 i spel?

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är - vad upplever du som extremt dålig prestanda? Själv sitter man på den oklockade Core 2 Duo E4500 2,2 GHz samt nVidias 8800 GTS 320 MB som man köpte nya för några år sedan, och de börjar så småningom vara på gränsen till vad jag anser vara dålig prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av kalzipp:

han på webbhallen kollade benchmarks skillnader mellan dom och sa att det inte var någon större skillnad och tyckte att jag skulle uppgradera till en i7 om det skulle göra skillnad

En 750/760 är inte alls sämre än en 920 exempelvis, förstår inte vad killen på webhallen snackade om. Det kan ju å andra sidan vara fel på något om det är så illa som det låter.

Jag föreslår att du kör en 3dmark06runda och postar dina resultat här, det är ganska lätt att se om CPU flaskar i det, kör gärna vantage om du kan också.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk
Medlem

Snackat med folket i supportdisken?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

tror nog att du kan ha fel inställningar i dina spel & nvidas kontrollpanel :/ GTX 460 maxar inte allt på högsta inställningar (iaf inte på 1920x1080) så testa leka lite med olika inställningar, och dra ner på vissa och se om du märker ngn skillnad i spel grafikens kvalitet
samt som alla här säger, klocka din prolle. högre frekvenser på den kan ge upp emot 5 extra fps i krävande spel ^^ lycka till xD

Permalänk

Det är en markant skillnad mellan en Q8300 och i5-750. Ca 30-50% förbättring.

http://www.tomshardware.com/charts/desktop-cpu-charts-2010/compare,2432.html?prod[4483]=on&prod[4417]=on
(i5-750 väntser, Q8300 höger)

Men som alla säger. klocka upp den. Kolla runt lite guider om vilka volt du ska öka etc etc.
En annan sak en överklockning minimerar är små hackandet i spelen.

Också mycket möjligt att Dell moderkortet du har suger anus på att klocka..

Permalänk

Men kan ni knipa om q8300 vs i5 nu, alla vet att i5orna är bättre. Det han på webhallen menar är att den prestandaskillnad man får inte motiverar kostnaden speciellt då TS inte verkar vara ekonomiskt oberoende.

Att han sedan upplever datorn som extremt långsam kan ju inte annat än betyda att den varit snabbare tidigare, annars vore han ju van vid situationen. en 2.5ghz processor med 1333MHz fsb är inte långsam, den är däremot LÅNGSAMMARE än de flesta quads vi ser idag. Så jag föreslår att ni slutar påpeka flaskhalsen då felet knappast ligger där, trots att det såklart finns en mindre flaskhals.

Märkte du någon skillnad mellan ditt 9800, dina 5750's och det här grafikkortet eller har prestandan varit densamma?

Jag föreslår att du fixar problemet och sedan klockar processorn till 3+ ghz så du iaf minskar flaskhalsen.

Visa signatur

7800X3D / 7900XT

R.I.P PALE

Permalänk

I just wow så kommer du märka stoor skillnad genom att klocka processorn. Klockade min phenomII 965 3.2ghz till 4.0ghz och det gjorde enorm skillnad för mig i just det spelet, fast den är bara stabil i 3.9 på bc2 så får ligga där.

Visa signatur

Asrock P67 Extreme6 | Intel 2600k @ 4.5Ghz) | Noctua NH-D14 | Corsair 8GB DDR3 1600Mhz
ASUS GTX 770 DCII OC @ 1260/7900 | Intel X25-M G2 80GB| ~3.2TB HDD
Antec 1200 | Corsair HX 620 80+
ASUS PB278Q