Gigabyte GTX 470 OC för varmt?!

Permalänk

Gigabyte GTX 470 OC för varmt?!

Hejsan!
Jag har ett Gigabyte GTX 470 OC som jag använt några månader nu. Men det känns bara helt fel! Ligger runt 90C när jag spelar.

Testade och ladda ner MSI Afterburner och Kombustor. Så jag drog igång det och då blir det så här: http://img815.imageshack.us/img815/1677/awdaw.jpg

Körde med samma inställningar som när jag fick det, och då ligger det som ni ser på 91C med FAN speed på 82% efter 1 ½ minut. Det är ganska varmt!

Testade ännu en gång med samma inställningar, fast denna gång med FAN speed på 100% (låter som en stor fet lövblås inne i chassit).
Då kom GPUn upp i 84C efter 3 minuter. Känns ändå lite varmt..

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Jag vet inte om grafikkort idag har någon throttle funktion som med processorer men de ska väl hålla vid 105C? Dock påverkar så pass hög temperatur på livslängden så jag skulle nog antingen kolla om du kan få tag på några fläktar till chassit och/eller byta ut fläkten. Är detta ditt kort? Gigabyte GTX470

Permalänk
Skrivet av Nirth:

Jag vet inte om grafikkort idag har någon throttle funktion som med processorer men de ska väl hålla vid 105C? Dock påverkar så pass hög temperatur på livslängden så jag skulle nog antingen kolla om du kan få tag på några fläktar till chassit och/eller byta ut fläkten. Är detta ditt kort? Gigabyte GTX470

Jo, funderar på att köpa Arctic Cooling Accelero XTREME Plus - videokortskylare / VR001 / Arctic Cooling / Arctic Cooling / Tillbehr - vrigt / Tillbehr / Produkter / KINGS enterprises Webshop till grafiken istället, eller något liknande iaf.

Och ja, det är ett sånt fast mitt är på 630Mhz istället för 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummianka94:

Jo, funderar på att köpa Arctic Cooling Accelero XTREME Plus - videokortskylare / VR001 / Arctic Cooling / Arctic Cooling / Tillbehr - vrigt / Tillbehr / Produkter / KINGS enterprises Webshop till grafiken istället, eller något liknande iaf.

Och ja, det är ett sånt fast mitt är på 630Mhz istället för 607

Oj, det var en stor kylare. Bra pris också. Jag skulle nog satsa på den, öppnar ledighet för eventuell överklockning om du nu planerar det också.

Permalänk
Medlem

Arctic coolings kylare fungerar riktigt bra

Visa signatur

#framtiden

Permalänk

Låter ju underbart!
Tror ni det kommer bli mycket skillnad på temp med Artic kylaren?

Permalänk
Medlem

fermi serien är som dem flesta vet väldigt varma av sig, dem har byggt dem så dem ska klara runt 115 grader om ja inte minns fel. så 90 grader brukar va ganska vanligt om man kollar tester här på sweclockers. Och om artic kylaren så ska den gö ett bra jobb, kommer nog få ner den runt 70 grader har ja sett, så om du inte vill att datorn ska låta som ett flygplan så är det värt att köpa en eftermarknads kylare

Visa signatur

Asus Z690 Gaming| Intel Core I9 12900K 5.4Ghz | Gigabyte 4090 Gaming OC | 32GB Corsair Vengeance 5200Mhz | Corsair HX1000 | Skärm: Asus ROG 31.5 Strix XG32VQ | BeQuiet Base 802

Permalänk
Skrivet av Pontus94:

fermi serien är som dem flesta vet väldigt varma av sig, dem har byggt dem så dem ska klara runt 115 grader om ja inte minns fel. så 90 grader brukar va ganska vanligt om man kollar tester här på sweclockers. Och om artic kylaren så ska den gö ett bra jobb, kommer nog få ner den runt 70 grader har ja sett, så om du inte vill att datorn ska låta som ett flygplan så är det värt att köpa en eftermarknads kylare

Okej, tackar

Men jag undrar bara.. är GTX 470 ett bra kort? Sett att 460 är ganska likt.. men en aning billigare. Även hört att 460 inte blir lika varmt och inte slukar lika mycket el.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummianka94:

Okej, tackar

Men jag undrar bara.. är GTX 470 ett bra kort? Sett att 460 är ganska likt.. men en aning billigare. Även hört att 460 inte blir lika varmt och inte slukar lika mycket el.

Det är bara att googla skillnaden. Jag tror det var en ca 10% minimum, avg 20-25% och kanske 30% skillnad som bäst. Jag har en kompis som har Gigabytes 460. Det blir ca 50-60C när han lirar och iprincip ljudlöst (åtminstone jämfört med andra delar i datorn).

Permalänk
Skrivet av Nirth:

Det är bara att googla skillnaden. Jag tror det var en ca 10% minimum, avg 20-25% och kanske 30% skillnad som bäst. Jag har en kompis som har Gigabytes 460. Det blir ca 50-60C när han lirar och iprincip ljudlöst (åtminstone jämfört med andra delar i datorn).

Ah, okej!

Permalänk
Medlem

Har en Arctic cooling kylare på mitt 5870, kör den på max hela tiden och den låter inget alls typ

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Har en Arctic cooling kylare på mitt 5870, kör den på max hela tiden och den låter inget alls typ

Låter ju skit bra, kyler den bra då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummianka94:

Låter ju skit bra, kyler den bra då?

Jepp, kommer dock inte ihåg vad max temp va under spel, men inte mycket alls. 50 grader typ

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Skrivet av KKay:

Jepp, kommer dock inte ihåg vad max temp va under spel, men inte mycket alls. 50 grader typ

Tack så mycket! Blir nog till att inkassera en sådan. Vilken har du? Den med 3 fläktar på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av gummianka94:

Tack så mycket! Blir nog till att inkassera en sådan. Vilken har du? Den med 3 fläktar på?

Finns väl bara en Arctic Cooling som funkar till GTX 470 och de är Xtreme Plus. Har en liggandes här hemma som ska monteras på mitt kort inom kort.
Här är den:
Arctic Cooling Accelero Xtreme Plus - Inet.se

Glöm inte att du måste ha en sån här också för att den ska kunna monteras fast på dtt kort:
Arctic Cooling Accelero Xtreme Mount Plate VR003 - Inet.se

Jag glömde den och fick vänta en vecka till pga det -.-

Men enligt denna recensionen så ska kylningen nästan kyla lika bra som vattenkylning, iofs är korten i SLi när han använder vattenkylningen men iaf, det är väldigt imponerande resultat tycker jag. Alltså 30-40 idle, och 50-60 load.

EDIT:
Hmm, kollade precis på länken du la upp till kylningen, mycket riktigt så är det korrekt kylning som du var inne på, MEN så ser jag att artikel numret på den du länkade är VR001 vilket är namnet på monteringsbrickan och inte själva kylaren (see den andra länken jag skicka med, finns fyra olika monteringsbrickor) :/ Men jag kan ha fel! Så kolla läget innan du beställer något skulle jag säja.