Antec twelvehundred vs Corsair obsidian 800D ?

Permalänk
Medlem

Antec twelvehundred vs Corsair obsidian 800D ?

Sitter i dagsläget med ett Antec Twelvehundred chassie och restrerande prylar som syns i sig.

Köpte ganska nyligen H70 kylaren till CPU'n och var tvungen efter lite trixande flytta GPU 1 från slot 1 till slot 2,
så att det ligger precis ovanför GPU 2 i slot 3, försökte få ner det till slot 4 men gick inte pga platbrist neråt/bakåt kommer inte ihåg, iaf det gick inte få dit det där.

Har inga större problem med temps i nuläget (GPUs max 59C som jag noterat efter alla tester jag har kunnat hitta @840Mhz core / 1680Mhz Shader / 2020Mhz Mem ) men kan inte stänga plåten på ena sidan (H70 ivägen).

Så som du/ni/någon kanske förstår så är mitt dilemma om jag kan köpa ett Corsair 800D chassie, och få plats med allt i "rätt" slot, jag vet efter vad jag har kunnat hitta för information att 800D är ett större chassie men i och med att nedre delen är stängd av mellanplåten blir jag tveksam till om jag får plats med allt som jag vill ha det.

Förslag på andra chassies är ok sålänge de fungerar med den "setupen" (se nästa stycke)+ några 120/140mm extra fläktar,
ljudnivån är inget som jag bryr mig om, bara det blir välventilerat, och minst en fläkt som blåser mot GPU från sidpanelen.
Att föredra är att om det finns att köpa på e.g webhallen/annan Sthlm trakten etablerad butik då jag helst bara vill åka dit och betala hämta varan komma hem börja flytta allt.

"Setupen" :: Så att en H70 som monteras, helst bak, samt att jag får plats med Asus Rampage III Extreme med 2st Gpus i slots 1 och 3, blir väll exp slots ("bakplåtarna") 1+2 och 5+6 tror jag.

Sorry för "wall of text" och för att man kanske lite kräsen men hoppas det går/fungerar.

Tack på förhand // Gims

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Medlem

tycker du ska uppgradera till 800d, det är extremt rymligt och du lär nog få plats med allt utan problem
Om du inte kan sätta h70n på annan plats i ditt Twelvehundred.
Bild 800 D : http://www.legitreviews.com/images/reviews/1036/corsair_insta...

Permalänk
Medlem

Annars är ju fractal designs Define XL helt underbar, den är ganska jobbig att bära till LAN men >>ALLT<< får plats i den och det är fantastiskt att dra kablar i

Visa signatur

Intel I7 6700K | EVGA RTX 3080 FTW3 Ultra | Asus Maximus VIII Alpha | 32GB Corsair CL16 Vengeance LED DDR4 | Corsair HX750i | NZXT S340 Elite | Be quiet! Silent Loop

Permalänk
Medlem

Svårt att slå 1200 när det kommer till kylning. Står det mellan 800D och Definie XL så kommer nog den senare ha bättre temps.

Har du funderat på HAF?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Usch antec 1200, har nog aldrig hatat ett chassi så mycket som det.
Längtar tills man ska beställa nya datorn och kasta ut den skiten genom fönstret.

Värdelösa leeds, högljutt med fönster och hål överallt.
Går ej att rensa filterna utan att skruva av 32 skruvar!!!! om man har alla iskruvade, samt ta väck bägge sidorna.

Jävla skämt till chassi.
Att man ens köpte möget en gång i tiden Enda trösten är väll att när det kom så var det billigare än det är nu lol.

Permalänk
Medlem

Känns som att det inte borde vara några problem, körde en h50 i 1200 tidigare på den nedre fläktplatsen bak med slangutgångarna uppåt har jag för mig och var då inte i närheten av att vara i vägen. Hur hade du monterat h70 och hur blockerade den slot 1?

Visa signatur

Lian Li A71FB, Bequiet Dark Pro 850w, Asus P9X79 pro, i7 3930k@4.7Ghz, R9 290X, H2O, 32gb ddr3, Samsung 830 128gb, 2x 1.5tb WD black, Asus Phoebus.

Permalänk
Medlem

hade min h50 såhär

borde la gå med en h70 med

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Längtar tills man ska beställa nya datorn och kasta ut den skiten genom fönstret.

Går ej att rensa filterna utan att skruva av 32 skruvar!!!! om man har alla iskruvade, samt ta väck bägge sidorna.

Jävla skämt till chassi.
Att man ens köpte möget en gång i tiden Enda trösten är väll att när det kom så var det billigare än det är nu lol.

Högjutt kan jag inte på stå det är om du kör allt på lägsta men men. Fläktfiterna där fram kör jag bara med dammsugarn cirka 3-4 gånger om året ganska onödigt att skruva ut allt?

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

MEd högljutt menar jag att där är många onödiga hål och skit.
Filterna kör jag också med dammsugaren men det tar inte bort det faktum att det är en totalt idiotisk lösning som hade varit mycket bättre om man kunnat ta ut som på alla normala chassin.

Permalänk
Medlem

Jag ser det mer som en nackdel för dig att gå från 1200 till 800d. Ditt nuvarande har grymt luftflöde som dina grafikkort behöver antar jag. I ett 800d kommer inte dina graffekort att få mycket luft. Obsidian är helt gjort för att kyla allt med vatten. Köp HAF eller liknande(om du står ut med utseendet)

Ha de gött!

Filip

Visa signatur

Citera för svar!
Har jag hjälpt dig? Klicka på Gilla!
[Galleri]XBMC på Raspberry Pi [GUIDE] XBMC på Raspberry Pi
i7 930 @ 4GHz, 6950, Asus P6X58D-E, Corsair HX750W, 2st Corsair SSD 60 gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Filterna kör jag också med dammsugaren men det tar inte bort det faktum att det är en totalt idiotisk lösning som hade varit mycket bättre om man kunnat ta ut som på alla normala chassin.

http://www.silentpcreview.com/article1034-page7.html

Med high-performance komponenter är det faktiskt bland de tystare lådorna pga oklanderligt luftflöde. Inte min favoritlåda heller men den har en hel del kvaliteter.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Först tack för alla svar, förlåt för lite seg reply men har tyvärr inte kunnat komma åt bilderna jag har på burken då jag bor lite, på två ställen just nu (nu har jag dem dock) .

Skrivet av Oberheim:

Annars är ju fractal designs Define XL helt underbar, den är ganska jobbig att bära till LAN men >>ALLT<< får plats i den och det är fantastiskt att dra kablar i

På de bilder jag kan de av Define XL så verkar den inte ha speciellt bra cirkulation / luftflöde :S

Skrivet av Typhonos:

Svårt att slå 1200 när det kommer till kylning. Står det mellan 800D och Definie XL så kommer nog den senare ha bättre temps.

Har du funderat på HAF?

Kollat lite på HAF, verkar det bästa alternativet som jag sett.

Skrivet av Nivity:

Jävla skämt till chassi.

Jag älskar det... till viss del iaf, skruvarna och damm filtrerna fram är ju som du säger inte så bra uttänkt men de gör vad dem ska, löste detta på mitt gamla chassie, 1200 till den med därför jag köte ett till denna riggen också då jag trodde att jag skulle få plats med allt innan jag fick för mig att inskaffa H70n, ha skruvarna på ena sidan löst/borttagna, så länge man inte flyttar runt skiten till 15 olika lan i veckan så är det ingen risk i mina ögon att något skakar loss/sönder. (Ush för meningsbyggnad )

Skrivet av Gaston85:

Känns som att det inte borde vara några problem, körde en h50 i 1200 tidigare på den nedre fläktplatsen bak med slangutgångarna uppåt har jag för mig och var då inte i närheten av att vara i vägen. Hur hade du monterat h70 och hur blockerade den slot 1?

Slangarna är nedåt då övre och underbiten på radiatorn/kylaren bygger lika mycket och jag har fått för mig att vatten faller neråt (som allt annat ? ) och jag inte vill lägga för mycket motstånd på den om det inte behövs då detta skapar extra värme (detta har jag fått för mig utan någon som helst grund och stämmer troligtvis inte).

Skrivet av znirreoc:

hade min h50 såhär
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4d80e6e454edd_IMG_0800.JPG

borde la gå med en h70 med

Special fästen, fusk!.

Skrivet av flIpz0R:

Jag ser det mer som en nackdel för dig att gå från 1200 till 800d. Ditt nuvarande har grymt luftflöde som dina grafikkort behöver antar jag. I ett 800d kommer inte dina graffekort att få mycket luft. Obsidian är helt gjort för att kyla allt med vatten. Köp HAF eller liknande(om du står ut med utseendet)

Ha de gött!

Filip

Yes ser ut som att det blir ett Cooler Master HAF X ATX, då det verkar ha bäst luftflöde och 9 stycken exp slots då borde/måste allt få plats.
http://www.inet.se/artikel/6901302/cooler-master-haf-x-atx-ut...

Visa signatur

Cooler Master HAF-X |-| Corsair 1200W AX ATX |-| Asus Rampage III Extreme |-| Corsair H70, i7-960 @ 3.7Ghz |-| 2x Asus Geforce 580 @ 860/1720/2010 (1.1v) |-| 12bg Corsair Dominator Gt 2000Mhz@1700Mhz |-| OCZ 120Gb Vertex III + 2x 1.5TB WD Green |-| 3x Benq 23.6" 120Hz (XL2410T).

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Ähh..så dåligt är det inte...tycker det är kul att ibland plocka isär det mesta för rengöring och förbättra kabeldragning...visst vid den vanliga städningen blir det dammsugarn till filterna...men varannan månad så blir det komplett rengöring!

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

jag använder inget Specialfäste då man får ett extra sånt till 1200 när man köper det, samma som håller fläktarna i fronten krävdes bara en liten mod på det.

Visa signatur

6600k Asus z170 16gig ddr4| Custom vatten loop | Corsair HX750 Gold | xl2411 | U2711 | Corsair Carbide Air 540 | Corsair force 3 ssd | Creative Sound Blaster Z | Sh 650hd | Røde Podcaster
Ducky Mini/ Razer DA 2013

Permalänk
Medlem

800d tycker jag, stilrent och väldigt tyst, gillar 140 mm'arna.

Men det är lite fel att fråga mig då jag har ett 800d så jag är inte direkt opartisk

Permalänk
Medlem

800d kommer inte ha bättre kylning. Men ett alternativ är haf X, stor kyler riktigt bra.

Visa signatur

Gaming Rigg: Cooler Master HAF X - Asus P8P67 PRO - Corsair 4gb 1333mhz - Intel Core i5 2500k - Sapphire radeon 6950 2GB - 1tb spinpoint f3 HDD - XFX Black edition 750w
KringRustning: Mus: Logitech G500 - Tangentbord: Logitech G110 - Headset: Ace Edge SX500