Permalänk

tattarfläkt till 4890??

får en ny fläkt till kortet skickat av XFX då min är slut!

Det är en 2 pinskontakt så jag tänkte sätta dit en temporär gammal fläkt, går det och vilka pinnar från en 3pins skulle man i så fall sätta dit?
Jag har gamla chassifläktar och en cpu-fläkt jag tänkte prova med!

För att få fläkten att passa i uttaget så lär en kniv användas....

Tips?

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

ingen svarar....får väl bli en ny tråd för en enda fråga!!!

Har bytt fläkt till en Intel processorfläkt (originalfläkten till 750:n i sign)

Men jag hämtar ström från en molex via fläktkontroller......vad ska jag göra om gfxkortet känner att dess fläkt ej är ikopplad?
Går det att få bort eventuell fläktvarning??
Tacksam om nån gav ett snabbt svar....har ej startat nya än...

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Hedersmedlem

Vilken typ fläkt sitter i ditt grafikkort? Ifall det är en radialfläkt är det inte bra att sätta dit en vanlig fläkt istället.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av Kent:

Vilken typ fläkt sitter i ditt grafikkort? Ifall det är en radialfläkt är det inte bra att sätta dit en vanlig fläkt istället.

Vanlig fläkt....jag håller på att lägga upp några bilder i ett moddar-album....några minuter till!!!

http://www.sweclockers.com/galleri/7104-ny-gfxflakt

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

koppla den rakt i moderkortet istället.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl bara att testa? Kör Intelfläkten direkt till molex första gången. Om allt fungerar kan du testa att reglera varvtalet med en fläktkontroller. Du bör dock ha bra koll på GPU tempen.
Vägrar grafikkortet att fungera, kan du ju alltid ta sönder kontakten på cpu sladden så att den passar i grafikkortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hehe snyggt
Jag skulle klippa av sladden från trasiga fläkten o koppla ihop den med intel fläkten o köra in i grafikkortet.
Nu e frågan vilken sladd till vilken.. svart är jord.. så jag skulle chansa att den gula e ström men kolla moderkortkontakterna i manualen.

Visa signatur

Intel 2500k || Asus P8P67 Pro || 2x4GB Corsair Vengeance || MSI GTX680 || Corsair AX650W || Win 7 64-bit

Permalänk
Medlem

lättast att koppla i moderkortet och köra den på 100% tills du får din riktiga fläkt, så är du ju säker på att kylningen blir tillräcklig.

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | ASUS RTX 4070 Super
LAPTOP Lenovo P1 | i7 13700H | RTX A1000

Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk
Skrivet av cat_fish_1:

koppla den rakt i moderkortet istället.

Har slut på fläktplatser (2st)

Skrivet av screamin-daemon:

Det är väl bara att testa? Kör Intelfläkten direkt till molex första gången. Om allt fungerar kan du testa att reglera varvtalet med en fläktkontroller. Du bör dock ha bra koll på GPU tempen.
Vägrar grafikkortet att fungera, kan du ju alltid ta sönder kontakten på cpu sladden så att den passar i grafikkortet.

Jag går via fläktkontrollern för att då passar cpufläkten redan, öppnade 1 av 3 kontakter så att en 4-pins passar i 3-pin
Tempen kan ju inte bli sämre med en större fläkt tänkte jag, alltså bladen är bredare på nya fläkten!
Men jag kollar om det blir nån skillnad i CCC

Nu har limmet torkat och jag provar, fläkten snurrar fint i denna extradator jag sitter på nu...
Men jag vill ju inte att grafikkortet eller moderkortet ska börja pipa när det eventuellt känner att ingen fläkt är ikopplad direkt på graffekortet... får väl se...

Annars....vad gillade ni passformen?? 0,5 "mmy" på båda sidor

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Skrivet av Darek:

hehe snyggt
Jag skulle klippa av sladden från trasiga fläkten o koppla ihop den med intel fläkten o köra in i grafikkortet.
Nu e frågan vilken sladd till vilken.. svart är jord.. så jag skulle chansa att den gula e ström men kolla moderkortkontakterna i manualen.

>>Jag och koppla ström??? är som att be Fredrik Reinfeldt starta ett fackförbund!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk

hahaha......vilken succe.....tempen i CCC gick ned 10 grader och datorn e tyst!!! Och då kör jag på 50% ungefär på fläktkontrollern......en billig man får med fractals chassi!!!! skulle hellre ha denna fläkt än den de skickar från XFX......den var aldrig så här tyst!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.

Permalänk
Medlem

Ser ut som en välgjord mod Behåll om du tycker det funkar bättre hade jag sagt!

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dylanator:

hahaha......vilken succe.....tempen i CCC gick ned 10 grader och datorn e tyst!!! Och då kör jag på 50% ungefär på fläktkontrollern......en billig man får med fractals chassi!!!! skulle hellre ha denna fläkt än den de skickar från XFX......den var aldrig så här tyst!

Kom ihåg att grafikkort numera inte kan höja fläkthastigheten ifall det behövs. Du får med andra ord ha järnkoll på temperaturen.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kent:

Kom ihåg att grafikkort numera inte kan höja fläkthastigheten ifall det behövs. Du får med andra ord ha järnkoll på temperaturen.

kan inte säga att jag tänker kolla ens, det är ett gammalt kort.... och om idle går ned så lär inte load gå upp?? Kortet varvade aldrig upp i 3d-spel förr.... men jag har nog hwmonitor, så i värsta fall får jag väl kolla en gång där då... resten av datorn är sval sen tidigare!!!

Edit: Kollade hwmonitor efter ett par timmar i spel = 76 grader.....den har nog varit varmare med originalfläkten!

Visa signatur

Ryzen 7 3700x stock.