Virtuell verklighet ställer högre krav på prestandan än traditionella speltitlar. En trilskande bildfrekvens är inte ett litet irritationsmoment utan kan ruinera hela spelupplevelsen. Samtidigt riskerar höga latenser att orsaka allt från lätt yrsel till akut huvudvärk och illamående.

2.jpg

Nu tillkännager finska Basemark i samarbete med spelhuset Crytek att ett nytt benchmark är under utveckling. I det kommande testprogrammet används den avancerade spelmotorn Cryengine för att utvärdera datorsystemets förutsättningar för kommande VR-anpassade speltitlar.

By using CRYENGINE as the base and vetting the test workloads under our rigorous development process involving all the key technology players, we will forge the definitive benchmark for all PC VR gamers.

Enligt pressmeddelandet ska testprogrammet inte bara mäta bildfrekvens i verklighetsbaserade spelscenarier utan också kunna användas för att objektivt utvärdera latenser och minnesåtgång. Dessutom finns funktionalitet för att undersöka prestandan med positionsbaserat 3D-ljud.

Efter en slutförd testomgång presenteras en detaljrik testrapport, som ska göra det möjligt att undersöka huruvida datorkonfigurationen klarar av att tillhandahålla tillräckligt mycket prestanda för en fullgod upplevelse med en rad olika VR-glasögon, däribland Oculus Rift, HTC/Valve Vive och OSVR.

Något lanseringsdatum är dock ännu inte tillkännagivet.