Innan uppköpet av AMD introducerade ATI teknologin Crossfire år 2005, strax efter Nvidias snarlika Scalable Link Interface (SLI) året innan. Teknikerna ämnade att möjliggöra sammankopplingen av flera grafikprocessorer, för att på så sätt uppnå en högre aggregerad prestanda jämfört med vad som är möjligt för ett fristående grafikkort.

På senare år har det generella intresset för teknikerna svalnat, även om AMD så sent som vid lanseringen av Polaris lade stor vikt vid sammankopplingen av arkitekturen via Crossfire, för att gå upp emot Nvidias dåvarande flaggskepp Geforce GTX 1080. Detsamma kan dock inte sägas för nya arkitekturen Vega, där AMD har varit väldigt tysta om Crossfire trots arkitekturens stöd för tekniken.

IMG_8990.jpg

I samtal mellan Gamers Nexus och medlemmar ur AMD:s Radeon Technologies Group bekräftas det nu att företaget ska distansera sig från tekniken i framtiden. Detta till följd av ett minskat stöd inom industrin vilket medför ett lägre värde av att sammankoppla flera grafikkort.

För SweClockers bekräftas samma ståndpunkt och AMD påpekar att stöd för flera samtida grafikkort finns där för den som vill utrusta datorn med extra beräkningskraft, men att det är inte något som företaget själva utvecklar framöver. Därmed överlåter både AMD och Nvidia stödet för parallellkopplad hårdvara till gränssnitt som DirectX 12 och Vulkan.

► Allt om #AMD Radeon RX Vega

AMD följer därmed i Nvidias fotspår, som i fjol avslutade stödet för fler än två kort via tekniken SLI i samband med lanseringen av Pascal. Argumentet löd då likt AMD:s att allt färre spel utnyttjar konceptet ihop med att det blivit svårare att extrahera den sammanlagda beräkningskraften i moderna spel.