Den icke-vinstdrivande organisationen Khronos Group ansvarar bland annat för att fastställa standarder för utvecklargränssnitt, där ett av dessa är Vulkan. Vulkan baseras på öppen källkod och finns till en rad olika plattformar, och erbjuder i många fall bättre prestanda än andra gränssnitt.

Nu avtäcker Khronos Group vad de kallar för MoltenVK, vilket är en ny version av Vulkan som körs på Apples grafikramverk Metal och är därmed kompatibelt med Mac OS och IOS. MoltenVK gör det möjligt att använda samma kodbas för lansering av spel på både Windows, Mac OS och Linux och ska erbjuda betydligt bättre prestanda jämfört med OpenGL.

vulkan-on-macos.png

En av de utvecklare som redan börjat använda det nya grafikgränssnittet är Valve, som gjort tester i Dota 2 för Mac OS. I vissa scenarion uppvisas en förbättring med 50 procent när det kommer till bildfrekvens, med en ökning från 75,5 till 102,8 bildrutor per sekund.

Tillsammans med lanseringen av MoltenVK släpper Khronos Group ett utvecklingsverktyg som utvecklare kan börja använda redan nu för att implementera gränssnittet i sina spel.