3DMark får förbättrat stöd för Variable Rate Shading med Nvidia Geforce

3DMark får förbättrat stöd för Variable Rate Shading med Nvidia Geforce

Den som äger ett grafikkort med Nvidias Turing-arkitektur kan nu testa dess prestanda för renderingstekniken Variable Rate Shading.

Med arkitekturen Turing introducerade Nvidia stöd för något som kallas Variable Rate Shading (VRS). Tekniken ger förbättrad prestanda genom att rendera olika delar av bilden med olika grader av detaljrikedom. De delar som inte har många detaljer eller visas utanför spelarens synfält renderas med lägre kvalitet, vilket leder till lägre belastning och därmed förbättrad prestanda.

3dmark-vrs-feature-tier2-vrs-on.jpg

En bildruta i 3dmark där olika delar av bilden renderats med olika kvalitetsnivåer.

3dmark-vrs-feature-tier2-visualizer.jpg

Ett visualiseringsläge som visar kvalitetsnivåer för olika delar av bilden.

Prestandatestet 3DMark lade till stöd för vad som kallas VRS Tier 1 i augusti 2019. Med Tier 1 kan utvecklare applicera olika renderingskvalitet för olika renderingsanrop (eng. draw call). 3DMark uppdaterar nu stödet till Tier 2, vilket innebär att utvecklare kan specificera olika renderingskvaliteter inom ett och samma renderingsanrop.

Den uppdaterade versionen av 3DMark använder VRS Tier 2 till att använda lägre kvalitetsinställningar för områden i bilden som uppvisar liten skillnad i kontrast mellan angränsande pixlar. Det kan exempelvis handla om delar av bilden som befinner sig i skugga, där kontrasten mellan olika pixlar inte skiljer sig mycket åt.

3DMark ger användaren tillgång till ett interaktivt läge där inställningar för VRS kan ändras under körning, för att på så sätt kunna se hur kvalitetsinställningarna påverkar den visuella upplevelsen i praktiken. Det finns även ett visualiseringsläge som visar vilka detaljnivåer som används i bildens olika delar.

I dagsläget är endast Nvidias Turing-arkitektur bestyckad med stöd för VRS. AMD:s nuvarande iteration av arkitekturen Radeon DNA stöder inte tekniken, men kommande uppdateringar för år 2020 uppges lägga till VRS. Under mässan Game Developers Conference 2019 avtäckte Microsoft ett dedikerat utvecklargränssnitt (API) för Variable Rate Shading som en del av DirectX 12.

Spel som stöder VRS är i dagsläget tunnsått. Wolfenstein II: The New Colossus och Wolfenstein: Youngblood är de enda titlarna med implementerat stöd, medan det ska tillkomma i Call of Duty: Modern Warfare framöver. Den som äger en licens av 3DMark Advanced Edition kan dock testa vilken effekt VRS Tier 2 får på prestanda för Turing-baserade grafikkort.

Läs mer om Variable Rate Shading:

Skicka en rättelse
61

SweClockers firar nya funktioner i Marknad med fri annonsering helgen ut

Team Teknik ger SweClockers Marknad kärlek. I samband med nya funktioner ber vi om feedback och bjuder på annonsering! Läs mer

29

AMD trimmar Radeon RX 5600 XT för att möta Nvidias prissänkning

Efter en prissänkning av Geforce RTX 2060 kontrar AMD med att skruva upp prestandan på osläppta Radeon RX 5600 XT. Läs mer

10

Retrospelarens dröm i OSSC Pro

Medlemmen @Grukk går igenom den nyligen avtäckta retrospelkonverteraren OSSC Pro, som får uppgraderad FPGA-krets och enkelt kan växla mellan olika spelkonsoler. Läs mer

41

Horizon: Zero Dawn i antågande – Sonys satsning på PC får mer stöd

Rykteskvarnen fortsätter kring Horizon: Zero Dawn, där Sony väntas göra en kursändring och börja släppa spel till PC/Windows. Läs mer

21

Larian Studios lockar om Baldur's Gate III

I en kort video avslöjar Larian Studios att nytt innehåll från Baldur's Gate III avtäcks i slutet av februari. Läs mer

54

Quiz: Hur bra koll har du på året 2010?

Med det nya årtiondet igång är det dags att testa hur väl SweClockers medlemmar minns starten på det förra. Hur mycket minns du från 2010? Läs mer

22

Google Stadia får 120 nya spel under 2020

Efter en något skakig lansering planerar Google att sjösätta en mängd nya titlar under 2020, med tio tidsexklusiva spel Läs mer

25

Intel avslöjar Xe-arkitekturen på GDC 2020

Spelutvecklarkonferensen GDC blir premiär för en detaljerad genomgång av tekniken bakom Intels kommande Xe-grafikkort. Läs mer

5

Blodstänkt Fractal Design-chassi i GTFO-tema vinner datorbyggarpaket

En vinnare i Fractal Designs GTFO-tävling kammar hem ett komplett datorbyggarpaket och spelkoder för den svenskutvecklade titeln. Läs mer

22

Xbox Console Streaming tillgängligt i Sverige

Svenska användare kan nu strömma spel från Xbox One-konsoler till telefonen via funktionen Xbox Console Streaming. Läs mer

48

Nvidia prissänker Geforce RTX 2060 – kontrar AMD Radeon RX 5600 XT

Inför lanseringen av Radeon RX 5600 XT prissänker Nvidia Geforce RTX 2060, som blir blott enstaka hundralappar dyrare. Läs mer

212

Veckans fråga: Vilken webbläsare använder du?

Med Microsofts byte till Chromium i Edge handlar veckans fråga om vilken webbläsare SweClockers medlemmar använder. Läs mer