Microsoft lägger till stöd för Variable Rate Shading i DirectX 12

Grafikgränssnittet DirectX 12 får framöver stöd för tekniken Variable Rate Shading, vilken bidrar till bättre grafisk kvalitet och högre bildfrekvens i spel.

När Nvidia introducerade arkitekturen Turing innebar den en rad nyheter sett till stöd för tekniker. Mest uppmärksamhet fick stödet för ray tracing i realtid, men något som även introducerades var Variable Rate Shading (VRS). Först ut med detta var Wolfenstein II: The New Colossus och syftet är att öka den grafiska kvaliteten utan att för den delen höja systemkraven.

Microsoft meddelar nu att stöd för Variable Rate Shading tillkommer i grafikgränssnittet DirectX 12, vilket innebär att det nu blir tillgängligt på en större skala. De berättar att stödet finns i de Turing-baserade grafikkort som är ute på marknaden idag, samt att Intels börjat experimentera med tekniken i sin kommande grafikarkitektur Gen11.

Tier2-Default-side-by-side.jpg

Vänster: Med VRS. Höger: Utan VRS.

Microsoft beskriver VRS som ett sätt för utvecklare att använda grafikprestandan på ett mer effektivt sätt. Shaders räknar ut vilken färg varje pixel på en skärm ska ha och shading rate är hastigheten med vilken detta görs. Högre shading rate innebär bättre grafisk kvalitet, men kräver också mer sett till prestanda.

Traditionellt sett appliceras samma shading rate för alla pixlar i ett spel, men VRS låter utvecklare sänka den i specifika områden på skärmen där det inte påverkar den grafiska kvaliteten överlag. Fördelarna enligt Microsoft är många, som att bildfrekvensen ökar och att system med mindre kraftfull hårdvara kan driva mer avancerade spel.

Förutom Nvidia och Intel är det även troligt att grafikkort från AMD får stöd för VRS, då det rör sig om implementation i gränssnittet DirectX 12. Det har talats om att AMD:s kommande arkitektur Navi får stöd för tekniken, men det är ännu inte bekräftat.

När fler spel med tekniken är tänkta att lanseras har ännu inte tillkännagivits. Microsoft meddelar dock att Ubisoft, Epic Games och Unity redan bekräftat att de implementerar stöd i sina spel och spelmotorer.

Läs mer om Turing och Intel Gen11:

Kommentarer till artikeln

15 debattinlägg

Skicka en rättelse
553

FiskClockers – Allt om fiske!

På SweClockers samlas nördar för att diskutera datorer, men vem vänsterprasslar inte med andra särintressen och tidsfördriv? Som fiske, till exempel. Läs mer

1

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti från Asus listas på webben

Nvidia Geforce GTX 1650 Ti tros lanseras efter GTX 1650, och kan bli det avslutande kortet i grafikkortsserien. Nu hittar modellen ut på nätet i en listning ifrån Asus. Läs mer

15

Samsung senarelägger lanseringsevent för Galaxy Fold i Kina

Samsung har haft problem med skärmarna på Galaxy Fold, och nu skjuter bolaget upp de planerade lanseringseventen i Kina. Orsaken är dock oklar, likaså om det påverkar lanseringen globalt. Läs mer

2

Tre snackisar från CES 2019 – AMD Radeon, AMD Ryzen och Geforce med Freesync

CES må ligga i backspegeln, men är trots det alltid aktuell. Vi blickar tillbaka mot årets mässa och plockar ut tre godbitar som fick kommentarsfälten att explodera. Läs mer

24

Högpresterande variant av Nintendo Switch kan vara längre bort än väntat

Uppgifter gör gällande att Nintendo släpper en nedskalad variant av Switch i höst, som fortfarande går att koppla till en TV. Den högpresterande modellen lanseras dock senare. Läs mer

30

Häng med när Gurra lär sig grunderna om datorlådor

När Gustav ska bygga dator för första gången väntar många dumma frågor – eller är de verkligen det? Häng med när Jonas går igenom chassit från en nybörjares perspektiv. Läs mer

33

Skaltillverkare avslöjar trefaldig kamerauppsättning för 2019 års Iphone

Många telefoner idag kommer med fler än två kameror, vilket kan ge fördelar som bättre optisk zoom eller större ljusinsläpp. Nu verkar Apple hoppa på tåget för årets Iphone-modeller. Läs mer

24

Nvidia DLSS – vad är det egentligen?

Kantutjämning, bättre bildkvalitet och ökad prestanda i samma paket låter onekligen för bra för att vara sant. Vi gräver ned oss i och förklarar Nvidias uppskalningsteknik DLSS. Läs mer

20 ÅR
14

Påskspecial – vi spelar Serious Sam HD: The Second Encounter

Äggen är slut, godiskoman på plats och ledig dag i morgon. Med andra ord, ett perfekt tillfälle att damma av en gammal spelklassiker. Läs mer

36

Nintendo Game Boy fyller 30 år

Med olivgrön skärm och ett grått chassi tog Nintendos bärbara spelkonsol Game Boy världen med storm, och idag är det 30 år sedan lanseringen. Ägde du en Game Boy-konsol? Läs mer

14

Forumet: Actionspelet Transistor gratis på Epic Games Store

Epic Games fortsätter med att ge bort speltitlar gratis, och fram till den 2 maj gäller detta indiespelet Transistor. Unikt gameplay och grafisk stil utlovas! Läs mer

5

Nvidia Geforce GTX 1650 från MSI, Asus och Gigabyte på bild

Lanseringen av Geforce GTX 1650 närmar sig och nu dyker tio modeller upp på webben. Det handlar om bilder för samtliga och detaljer om klockfrekvenser för somliga. Läs mer