Test: 3DMark 11

3DMark11Workload2 2010-12-06 19-17-05-01.jpg

Egenskap

Värde

Titel

3DMark 11

Utvecklare

Futuremark

Genre

Syntetisk testsvit

DirectX-version

11.0

Lanseringsdatum

2010-12-07

Systemkrav

  • Grafikkort med DirectX 11-stöd

  • 1,8 GHz processor med två kärnor

  • 1 GB RAM

Efter ett antal förseningar har äntligen den senaste inkarnationen av Futuremarks populära testsvit 3DMark nått massorna. 3DMark 11 använder sig inte helt oväntat av riktigt tunga DirectX 11-baserade spelsekvenser och har denna gång slängt ut PhysX till fördel för det mer tillverkarneutrala DirectCompute när det kommer till fysikberäkningar.

Vi körs testsviten i både dess lite lättare Performance-läge (1280x720 pixlar) samt det avsevärt tyngre Extreme-läget (1920x1080 pixlar).

Med de första resultaten i handen från 3DMark 11 får vi genast en härlig försmak av vad AMD:s nya flaggskepp går för. Radeon HD 7970 tar en bestämd förstaplats bland korten med en enskild GPU. Nykomlingen presterar vid denna upplösning cirka 20 procent bättre än konkurrenten Nvidias Geforce GTX 580. I jämförelse med föregångaren Radeon HD 6970 är det hela 40 procent högre prestanda som kan plockas ut med Tahiti XT-kretsen under huven.

Med dubbla grafikkort i Crossfire handlar det om en skalning på cirka 76 procent, vilket kan jämföras med 83 procent för föregångaren HD 6970. Här finns med andra ord mer prestanda att hämta med framtida optimeringar.

När upplösningen skruvas upp och detaljnivån ökar blir skillnaderna ännu mer till Radeon HD 7970-kortets fördel. Det nya flaggskeppet presterar nu cirka 30 procent bättre än Geforce GTX 580 och är endast ett fåtal poäng från att ta sig förbi de Crossfire-kopplade Radeon HD 6870-korten.

Med den högre upplösningen 1080p och därmed högre belastning förbättras Crossfire-skalningen drastiskt till 94 procent, mer eller mindre i linje med föregångarna i HD 6900-familjen.