En djupdykning i modern spelutveckling

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen.

Inledning

I en tidigare djupdykning inom spelutveckling granskade vi Asynchronous Compute och vad tekniken medför när den kombineras med de nya utvecklargränssnitten DirectX 12 och Vulkan. I artikeln berördes bland annat att både hårdvaran och mjukvaran i den senaste generationens spelkonsoler har mycket gemensamt med PC-plattformen

För en extern observatör kan det förefalla som att utvecklare nu kan rikta in sig på en gemensam teknisk plattform snarare än den myriad av plattformar som tidigare generationers konsoler representerat. Hur saker förefaller vara på pappret kan dock skilja sig från hur det ligger till i praktiken, särskilt i en komplicerad sysselsättning som spelutveckling.

Expertutlåtanden och utvecklarflykt

Av denna anledning har vi lyft in expertutlåtanden, dels från hårdvaruleverantörerna men även utvecklare som kan reflektera över likheterna och skillnaderna i att utveckla för dagens plattformar. På hårdvarusidan har vi pratat med Rev Lebaredian som är chef för Nvidias Game Works-division, samt Richard Huddy som är "Chief Gaming Scientist" hos AMD.

Vi har även kontaktat en rad olika spelutvecklare inför denna artikel, men nästan samtliga har tackat nej efter att ha läst vårt frågeunderlag. Utvecklare som Avalanche Studios, Ubisoft Massive och IO Interactive lovade samtliga att ställa upp, bara för att tacka nej när de tagit del av frågeunderlaget.

Remedy och Microsoft tackade också nej efter att initialt varit positivt inställda. Andra utvecklare som Blizzard Entertainment återkom aldrig med svar. Fler än en utvecklare angav till och med att detta var "ett känsligt ämne affärsmässigt" som anledning till att studion inte ville delta.

Nvidia_Rev_liten.jpg

Rev Lebaredian är chef för Nvidias Game Works-avdelning.

Richard_Huddy_AMD_small.jpg

Richard Huddy har den något ovanliga titeln chefsvetenskapsman för gaming inom AMD.

Feral_EdwinSmith.jpg

Edwin Smith är produktionschef hos Feral Interactive.

Deus-Ex-Metal-support.jpg

Feral Interactive har portat ett antal pc- och konsoltitlar till Linux, Mac OS och IOS, och har då bland annat använt Apples utvecklargränssnitt Metal.

Till slut fick vi gehör från brittiska utvecklaren Feral Interactive vars huvudsakliga sysselsättning är att porta spel från PC- och spelkonsoler till Linux, Mac OS och IOS. Titlar företaget portat innefattar bland annat Deus Ex: Mankind Divided, Alien: Isolation och Total War: Warhammer, med Hitman (2016) som en kommande titel. Vi pratade med Edwin Smith som är produktionschef för Ferals titlar.

Då Feral inför denna artikels produktion haft Deus Ex: Mankind Divided som aktivt projekt har deras perspektiv till stor del genomsyrats av utveckling för Apples Metal-ramverk, och skillnaderna mellan detta och DirectX 12/Vulkan, men de har även bidragit med insikt i hur dagens multiplattformsutveckling skiljer sig från föregående generationer.

Kommentarer till artikeln

31 debattinlägg

Skicka en rättelse
I samarbete med MSI
8

Så fungerar grafikkortskylare – MSI Twinfrozr VI

I veckans avsnitt hamnar MSI Twinfrozr VI på slaktbänken när Karl Emil Nikka förklarar hur dagens grafikkortskylare designas för att balansera prestanda och ljudnivå. Läs mer

0

Nvidia Geforce 397.31 orsakar omstarter för GTX 1060

Nvidias senaste drivrutin orsakar omstarter för vissa Geforce GTX 1060, där användare som installerat drivrutinen och startat om datorn ombeds att göra det om och om igen. Läs mer

Har du missat SweClockers Datorbyggarguide?

Nya processorer från AMD och sjunkande priser på grafikkort. Det finns många skäl till att vilja uppgradera, men du kanske behöver fräscha upp minnet om hur man gör? SweClockers Datorbyggarguide hjälper dig från början till slut! Läs mer

24

AMD: "Tillverkning på 7 nanometer sker hos både Globalfoundries och TSMC"

Nästa stora tillverkningstekniska steg för AMD blir 7 nanometer, och nu bekräftar företaget att de anlitar Globalfoundries och TSMC för detta. Läs mer

15

Intel bekräftar nya styrkretsarna Z390 och X399

I en uppdateringslogg för sin mjukvara Rapid Storage Technology avslöjar Intel två nya styrkretsar, varav en är den hittills okända X399 som blir uppföljare till X299. Läs mer

44

Lägre priser på grafikkort att vänta till följd av sjunkande försäljning i april

Efter rekordåret 2017 hävdar nu branschkällor att taiwanesiska partnertillverkare drastiskt minskat leveranserna av grafikkort under april månad, vilket kan resultera i lägre priser. Läs mer

12

Corsair intar marknaden för spelskärmar

I en jobbannons avslöjas att Corsair planerar att ge sig in på marknaden för spelskärmar, och att de söker en ny produktchef för området. Läs mer

15

Forumet: Minnesguide för AMD Ryzen

Att få ut det mesta av Ryzen kräver minnen i höga hastigheter med tighta timings, men att veta hur detta ska optimeras är ingen självklarhet. "tellus82" går igenom grunderna och samlar länkar i forumet! Läs mer

43

AMD Zen-arkitekten Jim Keller går över till Intel

Efter fjolårets rekrytering av AMD:s grafikchef Raja Koduri framgår uppgifter om att Intel rekryterar Jim Keller, som ledde utvecklingen av arkitekturen Zen. Läs mer

37

AMD:s intäkter skjuter i höjden Q1 2018 och rapporterar positivt rörelseresultat

Att lyckan vänt för AMD är tydligt när bolaget presenterar resultaten för årets första kvartal, där divisionen för processorer och grafikkort drog in nästan dubbelt så mycket som Q1 2017. Läs mer

I samarbete med HP Store
56

Quiz: Om datortillverkaren HP

I samarbete med HP Store bjuder vi på ett onsdagsquiz om denna anrika datortillverkare. Vad kan du om HP och dess historia? Läs mer

18

Microsoft stänger ned Halo Online-modden Eldewrito

En modd till det numera nedlagda gratisspelet Halo Online stängs nu ned av Microsoft, med anledning av att bolaget måste skydda sitt varumärke. Läs mer