#vulkan

33

Stöd för ray tracing i Vulkan firas med Quake II RTX

Med drivrutiner och utvecklarverktyg kan spelutvecklare lägga till stöd för ray tracing i spel som använder Vulkan.

40

Vulkan-gränssnittet får stöd för ray tracing

När Khronos Group standardiserar ray tracing i gränssnittet Vulkan får utvecklare ett alternativ till DirectX Raytracing.

19

Raspberry Pi 4 får Vulkan-accelererad grafik

Bättre grafikprestanda är på gång till enkortsdatorn Raspberry Pi 4 i form av stöd för grafikgränssnittet Vulkan.

30

Vulkan 1.2 får emulering av DirectX på Linux

Den nya versionen av gränssnittet Vulkan lägger till en rad olika tillägg och förbättringar, däribland utökningar för DirectX-emulering på Linux-system.

8

Star Control: Origins får prestandatest med DirectX 12 och Vulkan

Den som vill testa riggen i rymdutforskning med DirectX 12 och Vulkan kan nu göra detta med prestandatestet för Star Control: Origins.

65

No Man's Sky får massiv uppdatering och byter till Vulkan-gränssnittet

Den nya Beyond-uppdateringen av No Man's Sky innehåller både en diger mängd nytt innehåll och prestandaoptimeringar, där det senare innefattar ett byte till Vulkan-gränssnittet.

15

AMD lägger ned grafikgränssnittet Mantle

Utvecklargränssnittet Mantle innebar startskottet för lågnivågränssnitt som DirectX 12 och Vulkan. Nu har det spelat ut sin roll och stödet försvinner ur AMD:s drivrutiner.

14

Cryengine 5.7 får DirectX 12, Vulkan och ray tracing våren 2020

Crytek har nyligen presenterat en hårdvaruoberoende lösningen för ray tracing i den egna spelmotorn Cryengine. Nu meddelas att nästa version av motorn får stöd för Vulkan och DirectX 12.

8

AMD släpper drivrutin för Sea of Thieves, A Way Out och Vulkan 1.1

Nysläppta piratseglaren Sea of Thieves får officiellt stöd i AMD:s nya grafikdrivrutin, ihop med kommande A Way Out och senaste versionen av Khronos Groups grafikgränssnitt Vulkan.

30

Vulkan uppdateras med stöd för flergrafikkortslösningar

Grafikgränssnittet Vulkan får nu sin första stora uppdatering, där en av nyheterna är stöd för användning av fler än ett grafikkort.

18

Khronos Group släpper grafikgränsnittet Vulkan för Mac OS och IOS

I och med lanseringen av MoltenVK blir nu Vulkan tillgängligt även för Mac OS och IOS, och ska erbjuda betydligt bättre prestanda jämfört med OpenGL.

44

Snabbtest: Wolfenstein II: The New Colossus

Senaste upplagan av Wolfenstein-serien lanserades skarpt i slutet av förra veckan. Redaktionen gräver fram SweClockers Vinterdator 2016 för att se vad som krävs för att driva spelet.

37

En djupdykning i modern spelutveckling

Mjukvaran och hårdvaran i dagens spelkonsoler och datorer har mycket gemensamt på pappret, men hur likartad är processen för utvecklare? Vi djupdyker i den moderna spelutvecklingen.

11

Khronos Group slår samman grafikgränssnitten OpenCL och Vulkan

De öppna utvecklargränssnitten OpenCL och Vulkan för grafik och generella beräkningar ska slås samman i en gemensam standard i en framtida uppdatering.

11

Nvidia Geforce Experience får stöd för inspelning med OpenGL och Vulkan

Nvidia uppdaterar inspelningsfunktionen i Geforce Experience med stöd för OpenGL och Vulkan, samt ett förbättrat gränssnitt för att direksända video via Twitch och Youtube.