Permalänk

2010 monster!

Visa signatur

Apple Mac Mini

Permalänk
Medlem

Har du fler bilder på datorn och lite mer siffror på poäng etc?
Är väldigt nyfiken

Visa signatur

NZXT Phantom 530 | Corsair AX 760W | MSI Z87-S02 INET EDITION | Corsair 16GB 1600MHz | I7 4770k @ 4,5GHz | Corsair H110 (2x Akasa viper) | Samsung SSD EVO 250GB | 1TB WesternDigital Green | Qnix QX2710 @ 120Hz | EVGA 780 TI SC

Permalänk

Skulle jag gissa så skulle jag säga att han jobbar på intel med tanke på att han langar processorer för många många tusenlappar och att han i sin sign nämner 4st 160gb intel ssd...

Nice rigg förövrigt

Visa signatur

Intel I7 985 || EVGA 4-way sli || 3 x XFX 5870 || 3 x Intel X25M 80gb Raid 0 || 12gb Corsair Dominator GT 1866 MHz || Corsair HX 1000w || Silverstone Fortress 2 || 2 x 2tb Western Digital black Raid 1 ||

Permalänk
Medlem

Äntligen någon som kan utmana darkmx1000 litegrann, härligt när ett intresse blir så stort!

Själv sitter jag och väntar på samma låda som du har, fast med fönster

Permalänk
Medlem

Cool burk du besitter :), posta lite fler bilder när du bytt delarna som ska bytas det är detta sweclockers skapades för

Permalänk
Avstängd

Riktigt trevlig setup du har, nu känns det lite som att min dator bara duger för MS-röj..

Hade tänkt att uppgradera mig lite till sommaren så lite mer tester på CPUn hade vart trevligt

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tretton37
Du har ju pengar att leka med! :]

Fel, han HADE pengar att leka med

Skämt åsido, dagens datordelar är ju ändå riktigt billiga jämfört med 15 år sedan (eller ännu tidigare). Det var stor uppståndelse när den första "hemdatorn" gick att köpa för under 10.000 kr (har för mig att det var runt 1995), vilket var mycket på den tiden, och prestandan lämnade mycket att önska. Sannolikt betalade era päron nästan lika mycket som för detta monster när ni minsann skulle ha dator till familjen i nådens år 1994 av märket Olivetti eller liknande :P.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

hur är det med bioset? funkar allt som det ska även fast det är en xeon .
de stöds ej officiellt.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

har du koll på hur hög spänning som är ok i längden så den inte degraderar allt för fort osv? vad ligger den på stock ungf?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleeplezz
Vilka delar tänkte du på? Allt är standard utom processorn som kommer från annat håll.

Jag menar vilken återförsäljare kan man hitta dessa prylar hos. Det är inte helt lätt att hitta bra återförsäljare.

Visa signatur

Stationär Speldator: AMD Ryzen 7 5700 I AMD Radeon 6750 XT I W10
Stationär Extra: AMD Ryzen 7 2700 I AMD Radeon 270 X I Ubuntu 24.04.3
Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti I W11

Permalänk
Avstängd

Blir jobbigt att citera alla så svarar i en post.

Mer siffror osv kommer, ska försöka hinna ställa in den ordentligt i helgen, ska även fixa mer bilder givetvis.

Biosen funkar OK, men lite småskumma fel dyker upp ibland som jag antar har med att CPU inte stöds fullt ut, dessutom är det ingen officiell CPU så, låter jag BIOS starta med standard setup startar inte ens burken, den ger CPU typ 0.8 volt

Jag vet inte alls vilka temps och volt just denna prollen klarar faktiskt, men den blir ruskigt varm över 1,55 - men ligger betydligt lägre just nu - problemet är att den kan vara superstabil i timmar på 4,8 ghz och tugga sig genom 3D Vantage flera ggr på raken / OCCT, för att sedan bluescreena under vanlig belastning. Men ska försöka hitta en bra klock och jag tippar på att den landar kring 4,5-4,6 med lite fart på minnena.

På 4,8 ghz lämnar den 44.000 poäng i 3D vantage, tyvärr kan jag inte klicka på submit då hänger sig hela datorn oavsett klock har mailat Futuremark om detta, kan vara nåt med bios också - jag är ingen expert.

Även mina grafikkort gillar processorn deras poäng steg direkt upp till 45.000 med denna CPU mot 38-39 tusen tidigare.

Men det roliga börjar ju snart när EVGA kortet kommer och man kan testa på riktigt - kan avslöja att denna burken inte kommer att användas, blir en byggtråd sen när alla delar kommit hem.

Jag köper från Inet, Komplett, Indomo - sen mycket från utlandet givetvis.

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Schysst burk men ett screen på vantage hade jag gärna sett. Lycka till med byggnationen.

//Psy

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Psydrop
Schysst burk men ett screen på vantage hade jag gärna sett. Lycka till med byggnationen.

//Psy

P.S hoppas inte du jobbar som fofograf

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk
Medlem

Grym poäng i 3dmark :D. haha jag får ca 10k. kanske inte så konstigt ändå ;P
får man fråga hur mycket datorn det gick på?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk

Imponerande bygge, har ett liknande själv, men än så länge endast med luftkylning. Funderar på att skaffa vattenkylning till grafikkorten (2x 5970) eftersom jag tycker de väsnas för mycket i spel, och har några frågor:

Vad gjorde att du valde tyr i stället för tex p80?

Hur snabbt är ramet? Har själv corsairs 2GHz men i bios på P6X58D går det endast att välja 1866 eller 2166 (+några långsammare och några snabbare). Kanske finns någon basfrekvens man ska skruva på? Har du gjort det?

Förutsätter att din cpu är multipel-olåst?

Vad har du för temp på grafikkorten i furmark? Mina (luftkylda 5970) når 100 inom några minuter och klockar därför ner sig.

Är du nöjd med dina magicool-radiatorer, eller hade du hellre valt tex black ice motsvarande storlek med facit i hand? Gick det att fästa 140mm radiatorn enkelt på utsidan?

Är du nöjd med dina ek-block (för 5970), anser du att de är de bästa som finns för närvarande för 5970? Funderar också på koppar-modellen men förstår inte varför den är billigare än nickel eller nickel+acetal modellerna. Vilket är bäst?

Visa signatur

i7 975@3.33, Asus P6X58D, Corsair 6x2GB@2000, 2x Asus HD5970, Corsair HX1000, 2x X25-E, Lian Li PC-P80, 2x Samsung 305+, Dell 3008WFP, Win7/64

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lowlevelio
Imponerande bygge, har ett liknande själv, men än så länge endast med luftkylning. Funderar på att skaffa vattenkylning till grafikkorten (2x 5970) eftersom jag tycker de väsnas för mycket i spel, och har några frågor:

Vad gjorde att du valde tyr i stället för tex p80?

Hur snabbt är ramet? Har själv corsairs 2GHz men i bios på P6X58D går det endast att välja 1866 eller 2166 (+några långsammare och några snabbare). Kanske finns någon basfrekvens man ska skruva på? Har du gjort det?

Förutsätter att din cpu är multipel-olåst?

Vad har du för temp på grafikkorten i furmark? Mina (luftkylda 5970) når 100 inom några minuter och klockar därför ner sig.

Är du nöjd med dina magicool-radiatorer, eller hade du hellre valt tex black ice motsvarande storlek med facit i hand? Gick det att fästa 140mm radiatorn enkelt på utsidan?

Är du nöjd med dina ek-block (för 5970), anser du att de är de bästa som finns för närvarande för 5970? Funderar också på koppar-modellen men förstår inte varför den är billigare än nickel eller nickel+acetal modellerna. Vilket är bäst?

Rekomenderar varmt vattenkylning till alla nya high-end grafikkort, de genererar otroligt med värme och kräver duktigt med fläktar.

EK waterblocks är helt OK, finns säkert många tester som visar att det finns både bättre och sämre, fördelen med EK är att de är snabba med att få ut sina produkter och jag har aldrig haft minsta bekymmer med deras prylar. Skillnaden i kylninng mellan koppar, nickel/acetal finns inte - har testat alla varianter, det är mer en smaksak hur du vill att de ska se ut i burken, är ju alltid koppar mot själva GPU / Minnen.

Jag ökar mitt minne genom BCK klockan, jag kör vanligt DDR 1600 mhz, de tuggar på utmärkt i 2000 mhz i 7 7 7 - fördelen med Dominator de är gjorda för OC.

Min temp går aldrig över 70 grader i furmark med 1.3 volt och hög klock på korten. MEN korten blir varma dvs de värmer upp chassiet så du måste få ut värmen, en utsugsfläkt vid grafikkorten i sidopanelen blev min lösning - funkar kanon!

Magicool valdes endast för att de har slimmodeller (tunna) - har ingen tidigare erfarenhet av dessa, men de gör sitt jobb bra tycker jag.

Tanken med TYR chassiet var att kunna få all kylning inuti chassit, men de sket sig så jag fick sätta en radiator på utsidan bultade perfekt i fläkten utan mods - det är annars ett grymt snyggt och tyst chassie. Det har inte så mkt plats som man kan tro dock.

Min CPU multipel är olåst på 975:an men inte på Xeon CPU som jag lekt lite med för att lära känna den innan nya riggen påbörjas.

Min nya rigg blir helt annorlunda mot denna kommer att köra Mountain Mods chassie, 3 st 4 x 120 radiatorer, dubbla loopar, dubbla pumpar, dubbla PSU mm mm.

Kommer ev sälja denna riggen, som den står med en i7 975:a, ligger stabilt på 4.4 ghz med hög klock och volt på 5970:orna - all temp ligger mkt bra!'

Mvh Martin

Permalänk
Medlem

Kul att det är någon som lägger sina pengar på annat än sprit och kvinnor....;)

Visa signatur

CPU: 2700k@4,5GHz - Mobo: ASUS P8Z77-V PRO - GPU: Palit gtx1060 - Minne: 16gb ram-Skärm Eizo Foris FS2333-BK

Permalänk
Medlem

But, can it run Crysis?

Mycket grym burk! Imponerad! Fina resultat med Xeonen också!

Visa signatur
Permalänk

sick!

Visa signatur

"- rostat bröd är rostat bröd. Det är inte därför jag köpte brödrosten." - Quenya

Permalänk
Medlem

sleeplezz

mkt snyggt mannen men du säger den e stabil på 4,8ghz ??? hur vet du det ? har du kört massa rundor med LinX osv... räcker inte bara köra vantage för säga den är stabil vet du väl och sen skulle jag inte rekommendera köra så mkt Vcore för det kan ta död på den snabbt... inte lika farligt på en 45nm processor utan dom nya 32nm är känsligare tydligen och speciellt "ES" processorer

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk

Trubitar fick sig just en smocka, ska bli intressant att följa det här, hoppas på mer bilder. Run Crysis for the lulz!

Visa signatur

Asus P5e Pro ~ Intel E6300 @3ghz ~ 2x XFX 5750 ~ 4GB DDR2 ~ Corsair H50 ~ Corsair CX 400W ~ WD 320GB ~ CM Scout ~ Windows 7 Ultimate x64

Permalänk
Medlem

Riktigt fint..

Vad räknar du med för totalkostnad på burken?

Permalänk
Avstängd

Skapligt skillnad mot Xeon, 32 nm CPU verkar sjukt snabba, detta är ändå en ganska stressad 975:a...

http://service.futuremark.com/home.action;jsessionid=C7CAEC1AAD09DCE50550B292B949EEED

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1112360

Ska mosa upp 975:an lite till och göra ett test till nu, men de nya Xeon är sjukt grymma! EVGA SR2 kortet kommer inom kort nu då blir det åka av

Mvh Martin

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pytonOrm
sleeplezz

mkt snyggt mannen men du säger den e stabil på 4,8ghz ??? hur vet du det ? har du kört massa rundor med LinX osv... räcker inte bara köra vantage för säga den är stabil vet du väl och sen skulle jag inte rekommendera köra så mkt Vcore för det kan ta död på den snabbt... inte lika farligt på en 45nm processor utan dom nya 32nm är känsligare tydligen och speciellt "ES" processorer

Den gick 10 timmar i linpack samt 5 timmar i OCCT testet, tyvärr or´kar jag inte bråka mer med datorn bå biosen inte stöder Xenon bra, så färdiglekt tills till nya Mobo kommer

Permalänk
Avstängd

OK lite mer stressad 975:a ska se vad den lämnar mot Xeon:

Använder Xfx Overvolt för att ge mer ström till minnena och MSI AFT för att ge GPU mer, önskar MSI kunde fixa så man kunde ge mer minnena mer ström, hade vart guld!

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1112399

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sleeplezz
OK lite mer stressad 975:a ska se vad den lämnar mot Xeon:

Använder Xfx Overvolt för att ge mer ström till minnena och MSI AFT för att ge GPU mer, önskar MSI kunde fixa så man kunde ge mer minnena mer ström, hade vart guld!

http://www.sleeplezz.se/s2.jpg

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=1112399

ser att din 975a kräver mer vcore än min 975a på 4,6ghz

kolla in min

http://img715.imageshack.us/img715/1226/4600mhzcorei7975.jpg

har kört 4,5ghz+ med LinX stabilt och snart ska den säljas med tår i ögat... håller på ska fixa en core i7 Extreme 980X gulftown Retail och 2 st Nvidia Gtx 480 inom kort

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Var bor du? Ska inte alls göra inbrott muhahaha

Permalänk
Avstängd
Citat:

ser att din 975a kräver mer vcore än min 975a på 4,6ghz

kolla in min

http://img715.imageshack.us/img715/1226/4600mhzcorei7975.jpg

har kört 4,5ghz+ med LinX stabilt och snart ska den säljas med tår i ögat... håller på ska fixa en core i7 Extreme 980X gulftown Retail och 2 st Nvidia Gtx 480 inom kort

På 4,5 kan jag gå mkt lägre men så fort den ska över 4,6 så vill den ha mer ström, verkar vara en masgisk gräns där Kör den normalt på 4,350 där jag hittat en fin klock med låg Vcore, tänkte försöka lära mig mer och stressa på lite igår innan man börjar bygget av nya riggen. Sen beror de på om jag kör med HT på eller av också givetvis.

980 verkar grym, men ska köra Xeon nu, sen blir det inte Nvidia kort förren de släppt de fulla 480 korten. Fortsätter med mina 5970 ett tag till, önskar bara att mina 5680 och SR2 brädan ville komma nån gång

Vad kör du för QPI?

Permalänk
Medlem

har du Xeon X5680 med ? köpte du dom retail ? finns inte i lager än vad jag kan se på prisjakt

så du menar du har 2 st av dom o dom kostar 16 tusen per st

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569172

var det du som vann dom där 215 miljoner på lotto mån tro ???

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Citat:

har du Xeon X5680 med ? köpte du dom retail ? finns inte i lager än vad jag kan se på prisjakt

så du menar du har 2 st av dom o dom kostar 16 tusen per st

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=569172

var det du som vann dom där 215 miljoner på lotto mån tro ???

Japp de har jag kom faktiskt idag, men utvecklings CPU.er från Intel, inte retail givetvis, skulle aldrig lägga 30 k+ på två CPU.

Dessa vågar jag dock inte använda innan jag har ett mobo som stöder dem, killen jag köpte dem av har haft SR2 i en månad nu och hans siffror är inte av denna värld