Permalänk
Medlem

jag har ganska bra temps tycker jag. Dock så är en kärna varmare än dom andra tre. Det handlar om ~7 grader varmare. Förstår absolut inte hur det går till.

Någon som vet vad det kan bero på?

Permalänk

Vart ändrar ni eran RPM på fläkten?

Och det någon som har testa att köra Push&Pull med utblås? Har funderat på att köra det för att med inblås som jag har nu lär det komma in en hel del damm.

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsson95
Vart ändrar ni eran RPM på fläkten?

Och det någon som har testa att köra Push&Pull med utblås? Har funderat på att köra det för att med inblås som jag har nu lär det komma in en hel del damm.

testa motstånd

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Marrel
jag har ganska bra temps tycker jag. Dock så är en kärna varmare än dom andra tre. Det handlar om ~7 grader varmare. Förstår absolut inte hur det går till.

Någon som vet vad det kan bero på?

Det är normalt, kan ofta ha att göra med ojämnheter i IHS (delen som skyddar processorkärnan).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsson95
Vart ändrar ni eran RPM på fläkten?

Och det någon som har testa att köra Push&Pull med utblås? Har funderat på att köra det för att med inblås som jag har nu lär det komma in en hel del damm.

Som Aser säger, motstånd eller styr i BIOS om ditt moderkorts fläktheaders är sjusterbara. Pumpen bör/skall alltid gå i 12V.

Att köra H50 som utblås är att rekommendera då du slipper dammet. Temperaturerna går med en i7 upp ett par grader. i5 borde det knappt göra någon skillnad med, 1-3 grader som värst kanske.

Permalänk
Medlem

använder man Scythe Ultrakaze 120mm med H50 så kan man glömma bort dyra avancerat vatten kylningssystem

två bildar förklarar allt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
använder man Scythe Ultrakaze 120mm med H50 så kan man glömma bort dyra avancerat vatten kylningssystem

två bildar förklarar allt http://img714.imageshack.us/img714/3672/h50.th.png

http://img528.imageshack.us/img528/3227/skrmklipp.th.png

Temperaturer under LinX eller IBT? Idletemps är ointressant. Fin OC dock.

Permalänk
Medlem

kolla high temp i core temp bild 2 , det var stressat under vantage , i LinX kommer självklart bli högre , vi får säga 85-90c , men får test när jag har tid

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
kolla high temp i core temp bild 2 , det var stressat under vantage , i LinX kommer självklart bli högre , vi får säga 85-90c , men får test när jag har tid

Okej, bra nog.
Fast sen har du ett par rejäla fläktar med förvisso.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Okej, bra nog.
Fast sen har du ett par rejäla fläktar med förvisso.

hehe... ja det har jag ,det låter som ett ett jetplan:)

Permalänk

Vart ska man titta i Bios om man ska ta reda på om moderkortets fläktheaders är justerbara?

Någon som kan tipsa om en bra 120mm fläkt till radiatorn så att jag kan köra Push&Pull.

Har titta en del på Fractal Designs 120mm, men vet ej då om det går att fästa den med gummiskruvarna som följer med.

Annars, tipsa om fläktar. Krav 200kr inkl frakt, 3pin och att den finns i lager så att man kan få hem den nu under lovet. Helst Inet lr Misco

Visa signatur

Asus P8Z68-V // Intel i5 2500K // R9 280X // 8GB 1600Mhz Corsair // Define R3// Fractal Design Tesla 550w // Kingston 60Gb SSD och en 300Gb för lagring // Windows 7 Ultimate 64-Bit // Samsung P2450H //

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av VlaXioZ
hehe... ja det har jag ,det låter som ett ett jetplan:)

Är det 3000RPM-modellen du kör med eller? =P
http://www.inet.se/artikel/6308648/scythe-120mm-ultra-kaze-fa...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Larsson95
Vart ska man titta i Bios om man ska ta reda på om moderkortets fläktheaders är justerbara?

Någon som kan tipsa om en bra 120mm fläkt till radiatorn så att jag kan köra Push&Pull.

Har titta en del på Fractal Designs 120mm, men vet ej då om det går att fästa den med gummiskruvarna som följer med.

Annars, tipsa om fläktar. Krav 200kr inkl frakt, 3pin och att den finns i lager så att man kan få hem den nu under lovet. Helst Inet lr Misco

Vart du kan ändra detta beror på vad för moderkort du har. Då vi inte vet vad du har så är det enklare rådet att använda 7V motstånd.
http://www.inet.se/artikel/6308178/motstand-flakt-zalman12v-7...

Jag skulle vilja föreslå Gentle Typhoon 1150RPM (som för stunden inte finns i lager) eller Slip Stream 1200RPM (denna bör dock köras kring ca 800RPM då den låter en del vid 1200RPM).
http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...
http://www.inet.se/artikel/6308642/scythe-120mm-slip-stream-f...

Andra fabrikat går säkert bra, dock har jag personligen bra erfarenheter av dessa. Fractal Design bör fungera bra med annars.

Vad gäller skruvar har det tagits upp otroligt många gånger i tråden men kortfattat så kan du antingen köra två skruvar per fläkt eller försöka kontaka Corsair och be om fyra skruvar till. Eller jaga rätt på en till i butik.

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av anders.149
[B] Är det 3000RPM-modellen du kör med eller? =P
http://www.inet.se/artikel/6308648/scythe-120mm-ultra-kaze-fa...

helt korrekt

Permalänk
Medlem

Tror min h50 har börjat krångla. För ett par dagar sen så när man startar datorn så låter den sjukt högt. Efter några minuter så tystnar den och det blir ett "bzzz" ljud.

Min är inte heller så särskilt tyst som andra som har den. Sitter iofs med 800D chassi så ljudet går rakt ut.

Men iaf så undrar jag om det är dags att skicka tillbaka den?

Visa signatur

- Its all about the game

Permalänk
Medlem

jag monterade min hydro igår och jag är riktigt nöjjd!

Kör idle i 27 grader i windows, efter 3 timmars BFBC2 spelade låg den på 37 grader =D riktigt nöjjd alltså! Rekomenderas starkt.

Köpte min på Webhallen för 690kr.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Är det 3000RPM-modellen du kör med eller? =P
http://www.inet.se/artikel/6308648/scythe-120mm-ultra-kaze-fa...

Vart du kan ändra detta beror på vad för moderkort du har. Då vi inte vet vad du har så är det enklare rådet att använda 7V motstånd.
http://www.inet.se/artikel/6308178/motstand-flakt-zalman12v-7...

Jag skulle vilja föreslå Gentle Typhoon 1150RPM (som för stunden inte finns i lager) eller Slip Stream 1200RPM (denna bör dock köras kring ca 800RPM då den låter en del vid 1200RPM).
http://www.inet.se/artikel/5321240/scythe-120mm-gentle-typhoo...
http://www.inet.se/artikel/6308642/scythe-120mm-slip-stream-f...

Andra fabrikat går säkert bra, dock har jag personligen bra erfarenheter av dessa. Fractal Design bör fungera bra med annars.

Vad gäller skruvar har det tagits upp otroligt många gånger i tråden men kortfattat så kan du antingen köra två skruvar per fläkt eller försöka kontaka Corsair och be om fyra skruvar till. Eller jaga rätt på en till i butik.

Skulle inte köra fractal, de skyfflar nästan ingen luft alls. Isf kör jag hellre en nexus. Till H50 behövs det dock lite kraftigare saker ifall du vill få bra temps med varm prolle (maxar själv runt 80 med push GT 1450 @ 12V, på D0a @ 191x21, 1.3V)

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Skulle inte köra fractal, de skyfflar nästan ingen luft alls. Isf kör jag hellre en nexus. Till H50 behövs det dock lite kraftigare saker ifall du vill få bra temps med varm prolle (maxar själv runt 80 med push GT 1450 @ 12V, på D0a @ 191x21, 1.3V)

Mm, skulle också föreslå GT då dessa är bra på att pressa luften genom radiatorn men de finns inte i lager nu (hos Inet åtminstonde). Nexus är riktigt fina, har inte testat de på ett bra tag personligen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sper
Riktigt bra kylare. Kör med 1 st fläkt som blåser ut luft

200x20=4ghz Intel i5 med 1.3 V

2 timmar prime ger 75 grader Load och 0 errors

idle runt 45 grader utan speedstep

Ska montera så att de blir push and pull och kolla temps. sen om man kan snurra ner fläktarna till 1100 rpm så dom bli hyffsat tysta =P

4 GHZ i5 med 1.3v? Låter som du har en wonder-processor.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Re: Corsair Hydro H50

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3x1t
Jag funderar på att kyla min processor med en Corsair Hydro H50 (Ca 800kr). Det är inget "riktigt" vattenkylningssystem men jag känner att det kanske skulle bli för dyrt och omständigt att bygga ihop ett riktigt.

Jag gav mig på det för ett tag sedan men det rann ut i sanden eftersom det var så dyrt och väldigt många olika delar att välja på. Dock är jag tveksam just eftersom det är en paketlösning.

Ändamålet med kylningen är att kunna få en bra klockning med min prolle, en i7 965 (C0/C1).

Vad tycker ni? Slänger jag bort mina pengar?

Och kommer jag att behöva bättre kylning till nordbryggan på mitt Asus Rampage II Extreme som med Striker II Formula?

Någon som vet hur mån rpm pumpen ska va på? Har inte helt säker på att min pump ger full kraft!

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onYYx
Någon som vet hur mån rpm pumpen ska va på? Har inte helt säker på att min pump ger full kraft!

12V

Permalänk
Inaktiv

Ca 1300-1400RPM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Ca 1300-1400RPM.

hehe okej, min ligger runt 1400 tack

Visa signatur

Före sändningsdags hade gruppen instruerats av programledningen att inte sjunga ordet higher i textraden "girl we couldn't get much higher" i TV, utan istället byta ut det mot better. Jim Morrison struntade dock i det.

Permalänk

Då jag inte orkar läsa igenom hela tråden och bara läst det första och det sista har jag en fråga som säkert blivit besvarad innan.

Jag hade tänkt köpa h50 och sitter på i5-system, så undrar om den överhuvud taget passar av vad jag har läst i de tidigare posterna.

Tack på förhand

Visa signatur

Intel Core i5 750 @ 3 Ghz | Asus P7P55D-E PRO | Powercolor HD 5850 | 4 Gb Corsair XMS3 1600 Mhz | Corsair HX 650W | FDD R2

Permalänk
Medlem

Ska snart även skaffa H50 efter månader av övervägande mellan olika modeller.

Kör min Q9450 i 3.2ghz eftersom jag numera får blåskärm av 3.44ghz. Antagligen pga syndiga temps. (orginalkylare...pinsamt värre).

Kan tipsa att folk kollar Corsairs egna video på youtube om hur man installerar den.

LÄNK:http://www.youtube.com/watch?v=PUxoFiFuS_g

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr0cket boy
Då jag inte orkar läsa igenom hela tråden och bara läst det första och det sista har jag en fråga som säkert blivit besvarad innan.

Jag hade tänkt köpa h50 och sitter på i5-system, så undrar om den överhuvud taget passar av vad jag har läst i de tidigare posterna.

Tack på förhand

Ja den passar.

Visa signatur

Woot!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Artemis
Ja den passar.

Har för mig att äldre modeller av den inte hade stöd för det. Så det gäller och få rätt.

Permalänk
Medlem

Installera just min H50 och satte pumpen i chassi fan eller nått står de och fläkten i cpu fan. och Pumpen visar att den går i 1600rpm i speed fan vilket jag tycker verkar lustigt. Eller är de bara så att de kan vara CPU fan jag ser i programet?
Jag ser bara 2 fans i speedfan skulle vilja se den sista också har 3 st kopplade på moderkortet och då är 1 av dom i cpu fan. Har ett M4A79T-deluxe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eawo
Installera just min H50 och satte pumpen i chassi fan eller nått står de och fläkten i cpu fan. och Pumpen visar att den går i 1600rpm i speed fan vilket jag tycker verkar lustigt. Eller är de bara så att de kan vara CPU fan jag ser i programet?
Jag ser bara 2 fans i speedfan skulle vilja se den sista också har 3 st kopplade på moderkortet och då är 1 av dom i cpu fan. Har ett M4A79T-deluxe

Det låter väldigt mkt över vad den ska gå i (1300-1400rpm) vad jag läst.

Kan vara dålig sensor eller så. Testa med Hwinfo32

Permalänk
Medlem

koppla om alla fläcktar lite nu och fick ut dessa RPM istället

Fan1: 1638 rpm antagligen corsair fläkten
Fan2: 1668 rpm detta är min gamla gamla 120mm ja fick av en polare låter som fan
Fan3: 1390 rpm antagligen pumpen.

Ser lite bättre ut

Problemet är de att jag kör Fan2 som insug på halva speeden av normalt. innan har ja bara kunnat ändra i bios chassifan silent då den har den gått på halva hastigheten.
Men nu när jag har pumpen på en annan chassifan så påverkas den när jag drar ner Fan2 till 45%

då går pumpen ner till ca 1000 rpm. och ja kan verkligen inte ha Fan2 i 100% låter som en hårfön.

Permalänk
Inaktiv

Anslut pumpen till CPU-headern och fläktarna till valfri övrig anslutning. Se till att CPU headern inte har någon fläktstyrning aktiv i BIOS (ska köras i 12V) och sen gör du som du vill med headern fläkten ansluts till.

Permalänk
Medlem

tack anders ska testa. Men PWM fläktar går och ansluta till dc kontakterna va? eller alltså 4pin går sätta i 3pin right?