Permalänk
Medlem

CPU temp på 80c

Hej alla.
Jag hade tidigare problem med datorn vilket jag har fortfarande. Min dator startade och stängde av sig själv. Först var det för att minnena var felplacerade men nu har jag listat ut vad det är (tror jag). Lyckades gå in i BIOS innan den hann stänga av sig. Det stod att min cpu temp var runt 80-85 grader. Så antagligen är det som är problemet. Men kylaren sitter ikopplad och snurrar och ändå så blir den så varm. Hur stor är risken att jag bränner sönder min cpu?
Om det skulle hända, kan jag då få en ny processor från Inet om det visar sig att det var fel på kylaren?
Tack.

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Sitter kylaren fast som den skall ? Även en dålig kylare skall inte bli så varm.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk

Re: CPU temp på 80c

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jiteell
Om det skulle hända, kan jag då få en ny processor från Inet om det visar sig att det var fel på kylaren?
Tack.

Har du satt dit kylaren själv eller vält chassit så tror jag inte att du får någon ny processor. Har Inet monterat ihop den så har du nog ganska goda chanser att få en ny processor.

Jag tror precis som Dr_Spackel att det inte är något fel på kylaren utan på monteringen. Möjligtvis att kylaren är fullpackad med damm men jag fattar det som att det är en ganska ny dator och då kan man ju utesluta det.

Visa signatur

Dator: MSI B550 Tomahawk || AMD 5600X || Noctua NH-U12S || MSI RTX 2070 Armor 8GB || Kingston HyperX 32GB @ 3600MHz CL16 || PNY CS3030 1TB + SSD 500GB + HDD 4000GB || Phanteks Enthoo Pro || Corsair AX 760W

Permalänk
Medlem

Re: Re: CPU temp på 80c

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamefreak
Har du satt dit kylaren själv eller vält chassit så tror jag inte att du får någon ny processor. Har Inet monterat ihop den så har du nog ganska goda chanser att få en ny processor.

Jag tror precis som Dr_Spackel att det inte är något fel på kylaren utan på monteringen. Möjligtvis att kylaren är fullpackad med damm men jag fattar det som att det är en ganska ny dator och då kan man ju utesluta det.

Har satt dit den själv. Men kan det inte vara så att kylpastan har någonting med saken att göra?
För jag tog bort den som redan satt där med röd etanol och örontoppsar. La dit en liten klick kylpasta stort som ett okokt riskorn i mitten (efter en guide här på sweclockers). Sen satte jag fast kylaren.

Visa signatur

Fractal Design R2 - Samsung 500 GB F3 - Gigabyte P55A-UD3 - Core i5 750 2.66 ghz - Asus 5850 - Corsair 4 GB 1600 mhz - Corsair 550 W - Dell 2209WA

Permalänk
Medlem

Jag har nu bytt ut den gamla kylpastan mot ny och kontrollerat kylaren. Startar datorn och kollar i BIOS och det är närmare 90 grader den ligger på. Och så stänger den av sig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad är det för processor och kylare?
Är det standardkylaren till t.ex. en intelprocessor fäster du antagligen kylaren med s.k. push-pins. De är välkända för att vara OERHÖRT kämpiga att trycka ordentligt på plats. Problemet du beskriver låter precis som en eller flera av pinsen inte kommit hela vägen ner och "klickat" som den ska. Det är bara att försöka fästa kylaren ordentligt så du får god kontakt mellan processor och kylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Boulund
Vad är det för processor och kylare?
Är det standardkylaren till t.ex. en intelprocessor fäster du antagligen kylaren med s.k. push-pins. De är välkända för att vara OERHÖRT kämpiga att trycka ordentligt på plats. Problemet du beskriver låter precis som en eller flera av pinsen inte kommit hela vägen ner och "klickat" som den ska. Det är bara att försöka fästa kylaren ordentligt så du får god kontakt mellan processor och kylare.

ha tänk att det var så men nu istället så går den saktare upp till exakt 88c när jag kollar i BIOS, till skillnad från förut då den redan var uppe i 88c direkt när jag kollade. Jag kan logga in nu på datorn men den är vääääldigt seg, antar att det är p.g.a att cpun är så varm.
Men kan det inte vara så att när jag la på ny kylpasta och fäste den på fel sätt, och sen när jag rättade till kylaren så förstörde jag kylpastan. Jag menar att det kommit luft emellan som förstört kylpastans funktion? Men iallafall du har hjälpt mig mest so far

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kylaren sitter fortfarande lös.
Sätt fast kylaren ordentligt.

Glöm inte alla som lovar och svär att kylaren till processorn sitter och att de kollat (och monterat om den) hundra gången. Tillslut erkänner de att de inte tryckt fast den ordentligt eller att ett av benen var lös när de kände efter med handen.

Vi kommer att tjata samma sak tills du gör det ordentligt.