Fractal Design lanserar lagringschassi för Mini-ITX

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lidodido
Zotac har kort med D510 som är Mini-ITX också. Håller på kolla på att plocka ihop ett sånt paket på jobbet, inte alls dyrt och bra specat. Passivt framförallt Ett sånt vore perfekt i det där chassit med en hög diskar, mer än så ska man inte ha.

Sant, men dessa har inte 6st portar. Ingen av Zotacs kör dubbla NIC's men bägge har ju möjlighet till utbyggnad tack vare PCI-e.

Fina kort iallafall.

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt ställe att fråga egentligen, men jag slänger ut frågan ändå. Kommer ni (Fractal Design) att göra några mindre chassin som kan användas till spel-burkar? Med mindre menar jag mindre än miditower, och med spel-burk menar jag med plats för iallafall ett rejält grafikkort, och plats för en rejäl processorkylare, samt att den ska ha bra luftgenomflöde. Det krävs ju även plats för en ATX-PSU. Jag har aldrig utnyttjat mer än en PCI/AGP/PCI-X port och aldrig haft mer än en hårddisk och en dvd-brännare, och skulle väldigt mycket vilja ha ett bra litet chassi till min kommande spelburk som jag tänkte bygga på ett micro ATX moderkort. Chassin som klarar kombinationen i sig är inte jättevanlig, men jag tror ändå det finns ett intresse för mindre lådor som kan användas till spelmaskiner.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inian
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga egentligen, men jag slänger ut frågan ändå. Kommer ni (Fractal Design) att göra några mindre chassin som kan användas till spel-burkar? Med mindre menar jag mindre än miditower, och med spel-burk menar jag med plats för iallafall ett rejält grafikkort, och plats för en rejäl processorkylare, samt att den ska ha bra luftgenomflöde. Det krävs ju även plats för en ATX-PSU. Jag har aldrig utnyttjat mer än en PCI/AGP/PCI-X port och aldrig haft mer än en hårddisk och en dvd-brännare, och skulle väldigt mycket vilja ha ett bra litet chassi till min kommande spelburk som jag tänkte bygga på ett micro ATX moderkort. Chassin som klarar kombinationen i sig är inte jättevanlig, men jag tror ändå det finns ett intresse för mindre lådor som kan användas till spelmaskiner.

Du kan alltid fråga i Fractal Design tråden.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Inian
Vet inte om detta är rätt ställe att fråga egentligen, men jag slänger ut frågan ändå. Kommer ni (Fractal Design) att göra några mindre chassin som kan användas till spel-burkar? Med mindre menar jag mindre än miditower, och med spel-burk menar jag med plats för iallafall ett rejält grafikkort, och plats för en rejäl processorkylare, samt att den ska ha bra luftgenomflöde. Det krävs ju även plats för en ATX-PSU. Jag har aldrig utnyttjat mer än en PCI/AGP/PCI-X port och aldrig haft mer än en hårddisk och en dvd-brännare, och skulle väldigt mycket vilja ha ett bra litet chassi till min kommande spelburk som jag tänkte bygga på ett micro ATX moderkort. Chassin som klarar kombinationen i sig är inte jättevanlig, men jag tror ändå det finns ett intresse för mindre lådor som kan användas till spelmaskiner.

Som "ministerkrister" skrev, en bättre fråga för Fractal Design-tråden, men hursomhelst - ja, vi tittar på möjligheterna att göra detta, men det är i ett tidigt skede än så länge, så jag kan inte lova om, hur eller när!

Permalänk
Medlem

Insåg rätt snabbt att jag var inne och frågade på fel ställe, men tanken kom upp när jag såg den läckra lilla Mini ITX burken. Jätteroligt att höra att ni funderar på detta iallafall, tack för svaret! Ska hålla ögonen öppna.

OT: Som chassi till någon form av NAS eller liknande så ser ju verkligen denna jättebra ut, är inte många chassin i denna storleken som har plats för detta antalet diskar. Dessutom är den väldigt stiligt designad, har fläktfilter, och verkar rent allmänt trevlig att använda, och priset känns helt rätt också. Hade jag haft lagringsbehov så hade en sådan här antagligen inhandlats.

Permalänk
Medlem

Skulle detta funka?? vet inte riktigt hur bra Intel® HD Graphics är, hittar lite info på intels helsida och där skriver dom ju självklart att den utan problem kan spela upp 1080 m.m. Diskar har jag.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Skulle detta funka?? vet inte riktigt hur bra Intel® HD Graphics är, hittar lite info på intels helsida och där skriver dom ju självklart att den utan problem kan spela upp 1080 m.m. Diskar har jag.

http://img291.imageshack.us/img291/6730/htpc.png

Jag skulle avvakta med Zotac-brädan, rejält med klagomål och då främst på turbo boosten men även mycket reklamationer.

Kolla större ehandlarna i usa och deras betyg, dräller av kritik.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Jag skulle avvakta med Zotac-brädan, rejält med klagomål och då främst på turbo boosten men även mycket reklamationer.

Kolla större ehandlarna i usa och deras betyg, dräller av kritik.

Jag har hört och läst mycket positivt om mobot, men jag gissar på att det handlar huvudsakligen om att köra överklockat som man stöter på problem.

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk
Medlem

Jag kommer nog ta en http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=556930 istället, har stöd för RAID och Wi-Fi är helt onödigt för mig.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Varför kör ingen med http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=442781 ?

Den har processor,inbyggd nätdel, ION osv.

Är det något jag har missat förutom att den endast har 3st sata kontakter?

Visa signatur

ghm... hejdan

Permalänk
Medlem

Kör med Atom nu och aldrig mer för min del, så grymt klent. Även om jag kör med ubuntu även testat ubuntu mini (funkar betydligt bättre men inte tillfredställande) och bara XBMC segar den totalt när den scannar biblioteket och ska starta en film.

+ så kan man ha en htpc/server i samma burk med en i3, så det får bli detta för min del.

Visa signatur

http://www.tomasnilsen.se
[Stationär] 4790K ,16Gb Corsair XMS3, Samsung 850 500GB, R4, ASUS 1080 STRIX, Samsung S27A850T, EVGA G2 |[Bärbar] HP Spectre 13 [Kamera] Fuji XT-1, XT-10, [objektiv] 35 1,4, 18-55 2,8-4, 55-200, 27 1,8 [Blixtar] Nissin 622, Dörr 160x3 Mobil Nexus 5, Lumia 920, OPO 3T, iPhone5s

Permalänk

Är det möjligt att få in ett mini-DTX kort i denna låda?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Solaris
Jag har hört och läst mycket positivt om mobot, men jag gissar på att det handlar huvudsakligen om att köra överklockat som man stöter på problem.

Nej, inte enbart. Väldigt många problem med brädor som inte funkar alls också samt en del synpunkter på deras service.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Coolt. Om allt stämmer, har jag spanat efter ett sånt här chassi i ett par års tid.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Domifuling
Nej, inte enbart. Väldigt många problem med brädor som inte funkar alls också samt en del synpunkter på deras service.

När du skriver "väldigt många" så är det inte direkt svårt att tro att du överdriver en del. Någon källa?

Visa signatur

Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.

Permalänk

Solaris, ja, spenderade några timmar med att söka på olika siter i USA då jag drar till San Francisco och tänkte köpa allt utan chassi där. Är ganska avskräkt av kritiken och kommer avvakta innan jag köper kortet tills jag får mer information eller nästa batch. Har tyvärr inte sparat vilka siter jag var på utan sökte planlöst runt på dom större siterna i USA.

Visa signatur

"You know what's fun to do? Rent an adult movie, take it home, record over it with The Wizard of Oz, then return it so the next guy that rents it is thinking. 'When is this Dorothy chick going to get naked?'"
- Mark Pitta

Permalänk
Medlem

Någon som vet ifall det här moderkortet skulle gå in i chassit? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=579106 Som jag förstått det är det lite längre än vanliga mini-ITX då det egentligen är ett mini-DTX. Inte hittat någon bra bild på insidan där man ser hur stort det är.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av paltkoma
Kör med Atom nu och aldrig mer för min del, så grymt klent. Även om jag kör med ubuntu även testat ubuntu mini (funkar betydligt bättre men inte tillfredställande) och bara XBMC segar den totalt när den scannar biblioteket och ska starta en film.

+ så kan man ha en htpc/server i samma burk med en i3, så det får bli detta för min del.

Kör med Atom och Win7 nu, dottern tittar på 1080p video samtidigt som jag kör RDP, inget lagg.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Glyph
Någon som vet ifall det här moderkortet skulle gå in i chassit? http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=579106 Som jag förstått det är det lite längre än vanliga mini-ITX då det egentligen är ett mini-DTX. Inte hittat någon bra bild på insidan där man ser hur stort det är.

Mini-DTX får plats i Array-chassit, observera dock att Array endast har en expansionsplats.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Mini-DTX får plats i Array-chassit, observera dock att Array endast har en expansionsplats.

Om nu m-DTX moderkort får plats, varför har ni då inte valt att göra så dessa passar helt? Kommer det tillkomma i en senare revision?

Jag förmodar att det helt enkelt inte togs hänsyn till detta när ni designade chassit (det finns ju trots allt fortfarande knappt några DTX-kort i Sverige) men det vore intressant att veta om det blir någon ändring på denna punkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fractal Design
Mini-DTX får plats i Array-chassit, observera dock att Array endast har en expansionsplats.

Skönt att höra, att endast en expansionsplats ryms kan jag stå ut med. Fast jag vet inte om jag står ut med att vänta på att de släpper Zotac NM10-DTX, det kan nog ta ett tag.

Permalänk
Fractal Design
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Om nu m-DTX moderkort får plats, varför har ni då inte valt att göra så dessa passar helt? Kommer det tillkomma i en senare revision?

Jag förmodar att det helt enkelt inte togs hänsyn till detta när ni designade chassit (det finns ju trots allt fortfarande knappt några DTX-kort i Sverige) men det vore intressant att veta om det blir någon ändring på denna punkt.

M-DTX-moderkort får plats eftersom de har likadan hålbild som Mini-ITX, vi hade inte DTX i åtanke när vi designade kabinettet.

Vi kommer nog att försöka lägga till en expansionsplats framöver, men exakt när detta blir är svårt att säga. Det kan ju också krävas en något större Array-låda.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja se en bygglogg med 6 diskar och temparna på diskarna, tveksamt om den kyler tillräckligt?! Tveksam till luftinflöde från sidorna, borde komma direkt framför fläkten, dvs från fronten.

Kör nu Silverstone SG05, 300W, plats för låååånga graffekort, en tolva i fronten, kyler tyst och tillräckligt, tyvärr bara plats för en 3.5"- och en 2.5" -disk, kostar runt 900:-

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Skulle vilja se en bygglogg med 6 diskar och temparna på diskarna, tveksamt om den kyler tillräckligt?! Tveksam till luftinflöde från sidorna, borde komma direkt framför fläkten, dvs från fronten.

Kör nu Silverstone SG05, 300W, plats för låååånga graffekort, en tolva i fronten, kyler tyst och tillräckligt, tyvärr bara plats för en 3.5"- och en 2.5" -disk, kostar runt 900:-

Solaris håller på och pysslar med detta chassi i hans bygge, han har inte fått tag i diskar ännu men du kan nog vilja kontakta honom.

Personligen anser jag att mitt HD5850 är rätt kort och då är det ändå det längsta och snabbaste som går att klämma in i chassit. Håller med dig i övrigt dock.

Permalänk
Medlem

Häpp, (ganska tuff) recension på SilentPCReview!

Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Häpp, (ganska tuff) recension på SilentPCReview!

Fractal Design Array Mini ITX NAS Case | silentpcreview.com

Det mest intressanta i den recensionen tycker jag är informationen om revision 2 av chassit. Enligt Précision sur le Fractal Design Array R2 - Boîtiers/racks - CowcotLand skall den dock inte komma förrän i juni.