Macoteket - topp eller flopp?

Permalänk
Avstängd

Macoteket - topp eller flopp?

Hejsan!

Det har blivit dags för mig att inhandla en MBP och det jag undrar är vilken affär man bör/ska vända sig till så att man känner att man får hjälp och support även efter köpet.:)

Det jag undrar är om Macoteket i Stockholm är något att rekommendera eller om man likväl" kan vända sig till en Apple ÅF? Vet inget om Macoteket men läste här: http://www.reco.se/macoteket-ab-stockholm-kungsgatan-31 att de var dryga medan blott en användare sa att de var helt ok att handla hos. (Ni som klickar på länken: stämmer det verkligen att de tar betalt för något som Apple ÅF inte tar betalt för)?

Följande affär syftar jag på:

www.macoteket.se
Kungsgatan 31
111 56 Stockholm
08-761 71 50

Det är inte aktuellt för mig att handla i "dödens triangel" (Siba, Elgiganten, OnOff) då de har så dålig service (samt artiklar som visat på använda produkter som sålts som nya: vill ej chansa med en Mac liksom:P) utan detta överlåter jag åt de som vågar chansa och kanske tjäna 5 kr extra på att gå till "dödens triangel".:P

Ni får gärna svara utifrån:

a) de som varit i butiken (macoteket)
b) de som varit hos Apple ÅF
c) vad ni hört och vad andra har upplevt.

//Myntet...:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Avstängd

Jo jag vet.:) Men tänkte kanske man kunde få klämma och känna lite på prylarna innan man slår till?:) (Och kanske ha en liten förhoppning om att macoteket eventuellt är lite billigare?)...^^

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

En kille därifrån har varit galet otrevlig mot mig, tyvärr, men generellt är det nog ingen dum affär.

Permalänk
Medlem

Alla vänner jag har som haft kontakt med dem har stött på otrevlig/dryg personal (speciellt vid garantiärenden), jag själv har råkat ut för detta när jag var där och kikade och tänkte köpa. Jag gick till InLife på Sveavägen och köpte min dator istället, riktigt trevliga där.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m1n1h0p:

En kille därifrån har varit galet otrevlig mot mig, tyvärr, men generellt är det nog ingen dum affär.

Vad gjorde han (skicka gärna PM om frågan anses vara Off Topic)...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Alla vänner jag har som haft kontakt med dem har stött på otrevlig/dryg personal (speciellt vid garantiärenden), jag själv har råkat ut för detta när jag var där och kikade och tänkte köpa. Jag gick till InLife på Sveavägen och köpte min dator istället, riktigt trevliga där.

Oki ska kolla med InLife.:) Trist att folk är så otrevliga när man står inför något så viktigt som ett Macköp.:P :/

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Oki ska kolla med InLife.:) Trist att folk är så otrevliga när man står inför något så viktigt som ett Macköp.:P :/

Inlife har den sämsta servicen enligt mig. Lämnade in min Macbook (den vita) pga. en spricka ovanför den vita lampan.

Veckorna går och får ett mail att datorn är klar. När man väl ställer ner datorn så gungar den, och det visar sig att snubbarna lyckats böja plastdelen under datorn. Datorn åker in igen i några veckor, och när den är klar så fungerar inte längre den vita lampan. Ännu en tur till verkstaden, nu lovade den ansvarige att fixa problemet. Dock hade de ännu en gång lyckats böja plasten, däremot inte lika mycket (samtidigt bytte de ut min hårddisk?).

Det är min erfarenhet. Hade jag vetat om det där, hade jag självklart aldrig lämnat in datorn till dem.

Men det kanske bara är jag som haft otur med servicen, där de klantat sig 3 gånger.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Vad gjorde han (skicka gärna PM om frågan anses vara Off Topic)...:)

Naij är nog inte off topic så jag tar de
Har varit där en del med en polare som ska köpa macgrejer där och behöver hjälp och så och då har jag hängt me honom till macoteket några gånger. De få saker jag säger nåt (mest min snackiga polare och den snackiga försäljaren som snackar) så får jag något drygt svar tillbaka (han gillar inte mig, vet inte varför), jag sa nåt i stil med "Ja, men 640GB hårddisk kommer ju räcka hur länge som helst, du behöver inte mer", då sa försäljaren "Bill gates sa att ingen någonsin kommer behöva mer än 64KB (eller vad det var) minne" och skrattar bort det, och han gör så på allt jag säger. Sedan skulle jag byta mina hörlurar då de pajat (köpte dem på macoteket tyvärr).
Jag: Mina hörlurar som jag köpte här för några månader sedan har gått sönder, de ger ifrån sig riktigt risigt ljud nu (ungefär så)
Han: Har du använt de i datorn?
Jag: Ja
Han: *pratar lite om att de pajar om man sätter dem i datorn, för hög volym eller nåt*
Jag: Okay, vad ska jag göra då?
Han: Köpa nya

Kanske inte låter så drygt, men han har haft en riktigt kass stil mot mig, lekt överman, inte låtit mig byta mina hörsnäckor (skulle jag försökt övertalat honom skulle han hittat på nåt fånigt och kommit undan med det).

Äh blev en ganska kass historia då det inte framgick hur dålig stil han hade men var faktiskt en väldigt jobbig kille.

Annars är det trevligt folk vad jag sett.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ke84:

Inlife har den sämsta servicen enligt mig. Lämnade in min Macbook (den vita) pga. en spricka ovanför den vita lampan.

Veckorna går och får ett mail att datorn är klar. När man väl ställer ner datorn så gungar den, och det visar sig att snubbarna lyckats böja plastdelen under datorn. Datorn åker in igen i några veckor, och när den är klar så fungerar inte längre den vita lampan. Ännu en tur till verkstaden, nu lovade den ansvarige att fixa problemet. Dock hade de ännu en gång lyckats böja plasten, däremot inte lika mycket (samtidigt bytte de ut min hårddisk?).

Det är min erfarenhet. Hade jag vetat om det där, hade jag självklart aldrig lämnat in datorn till dem.

Men det kanske bara är jag som haft otur med servicen, där de klantat sig 3 gånger.

3 ggr. låter lite mycket tycker jag. och OM man klantar sig så mycket bör man ha en så bra goodwill att man byter ut/ger en ny dator etc. till kunden (jag hade skämts om det varit min firma).

Skrivet av m1n1h0p:

Naij är nog inte off topic så jag tar de
Har varit där en del med en polare som ska köpa macgrejer där och behöver hjälp och så och då har jag hängt me honom till macoteket några gånger. De få saker jag säger nåt (mest min snackiga polare och den snackiga försäljaren som snackar) så får jag något drygt svar tillbaka (han gillar inte mig, vet inte varför), jag sa nåt i stil med "Ja, men 640GB hårddisk kommer ju räcka hur länge som helst, du behöver inte mer", då sa försäljaren "Bill gates sa att ingen någonsin kommer behöva mer än 64KB (eller vad det var) minne" och skrattar bort det, och han gör så på allt jag säger. Sedan skulle jag byta mina hörlurar då de pajat (köpte dem på macoteket tyvärr).
Jag: Mina hörlurar som jag köpte här för några månader sedan har gått sönder, de ger ifrån sig riktigt risigt ljud nu (ungefär så)
Han: Har du använt de i datorn?
Jag: Ja
Han: *pratar lite om att de pajar om man sätter dem i datorn, för hög volym eller nåt*
Jag: Okay, vad ska jag göra då?
Han: Köpa nya

Kanske inte låter så drygt, men han har haft en riktigt kass stil mot mig, lekt överman, inte låtit mig byta mina hörsnäckor (skulle jag försökt övertalat honom skulle han hittat på nåt fånigt och kommit undan med det).

Äh blev en ganska kass historia då det inte framgick hur dålig stil han hade men var faktiskt en väldigt jobbig kille.

Annars är det trevligt folk vad jag sett.

Även om du inte fick fram tonläge så förstår jag att säljaren var "sarkastiskt spydig" genom att försöka skoja bort det (då ni var 2 och det är svårt att vara sur på en person när man har ett "vittne" med sig?) och det är väldigt dålig stil tycker jag...

Vad säger du och ni andra: man kanske är säkrast hos en Apple ÅF?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk

Förslagsvis går du till inLife / macoteket och klämmer lite så du kan bilda dig en uppfattning om vad du ska ha. När det är dags för själva köpet gör du det hos applestore.se eller dustinhome.se. Ett extra tips är att ringa till AppleStore, man kan utan problem få med en väska eller några hundralappar i rabatt bara genom att fråga.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Enkronan:

3 ggr. låter lite mycket tycker jag. och OM man klantar sig så mycket bör man ha en så bra goodwill att man byter ut/ger en ny dator etc. till kunden (jag hade skämts om det varit min firma).

Även om du inte fick fram tonläge så förstår jag att säljaren var "sarkastiskt spydig" genom att försöka skoja bort det (då ni var 2 och det är svårt att vara sur på en person när man har ett "vittne" med sig?) och det är väldigt dålig stil tycker jag...

Vad säger du och ni andra: man kanske är säkrast hos en Apple ÅF?:)

Vad du borde veta är att det antagligen inte är inlife som servar maskinerna utan att de skickar den vidare till en annan forma som hanterar sådana saker, men jag håller med om att 3 ggr service låter som en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34061:

Vad du borde veta är att det antagligen inte är inlife som servar maskinerna utan att de skickar den vidare till en annan forma som hanterar sådana saker, men jag håller med om att 3 ggr service låter som en hel del.

Måste i så fall vara något nytt att de skickar iväg. Snubben som tog emot datorn, ringde mig när han höll på och skruva runt i datorn och undrade vad som var fel när den "gungade" pga böjd plastdel.

Men som sagt alltid kul när man lämnar in en dator pga en liten spricka på 2cm och de orsakar en massa egna fel otroligt begåvad verkstad, därav kan jag verkligen inte rekommendera dem.

För övrigt lämnade en f.d klasskamrat in sin dator samtidigt som jag eftersom vi hade nära från KTH. Han lämnade in sin dator för samma fel som jag. När han sedan hämtade sin dator flimmrade skärmen.

En sak är säkert, jag borde inte accepterat de antal fel InLife orsakade.

Hittade inte mailet från när de bytte hela tangentbordsdelen men resterade av de skador de orsakade följer nedan.

Arbetets omfattning:
Justering av Bottom Case

Arbetets omfattning:
Byte av bottom Case test OK

Dock glömde jag faktiskt att påpeka att detta inte hände igår utan helvetet började sommaren 2007. De kan ju faktiskt ha bättrat sig sedan dess.

Visa signatur

Min otroligt innehållsrika sida: http://www.bubben.nu | http://www.ip6.se

Permalänk
Avstängd
Skrivet av superboss:

Förslagsvis går du till inLife / macoteket och klämmer lite så du kan bilda dig en uppfattning om vad du ska ha. När det är dags för själva köpet gör du det hos applestore.se eller dustinhome.se. Ett extra tips är att ringa till AppleStore, man kan utan problem få med en väska eller några hundralappar i rabatt bara genom att fråga.

Det låter som en bra strategi den du beskriver: du tycker inte man ska gå in till en Apple ÅF då?:) Eller är det smidigast med apple.se?:) (Man kanske kan få rabatt på växa/X annat tillbehör även i butik)?

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ke84:

Inlife har den sämsta servicen enligt mig. Lämnade in min Macbook (den vita) pga. en spricka ovanför den vita lampan.

Veckorna går och får ett mail att datorn är klar. När man väl ställer ner datorn så gungar den, och det visar sig att snubbarna lyckats böja plastdelen under datorn. Datorn åker in igen i några veckor, och när den är klar så fungerar inte längre den vita lampan. Ännu en tur till verkstaden, nu lovade den ansvarige att fixa problemet. Dock hade de ännu en gång lyckats böja plasten, däremot inte lika mycket (samtidigt bytte de ut min hårddisk?).

Det är min erfarenhet. Hade jag vetat om det där, hade jag självklart aldrig lämnat in datorn till dem.

Men det kanske bara är jag som haft otur med servicen, där de klantat sig 3 gånger.

Själv lämnade jag in en iPod 80 gb som inte startade, hade en ny efter en vecka.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Handa:

Själv lämnade jag in en iPod 80 gb som inte startade, hade en ny efter en vecka.

Någon med flera "flopp/topp" omdömen om butiker som tas upp i tråden?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vi är trevliga :-)

Hej!

Vi är inte alls otrevliga utan faktiskt jättetrevliga
Kom in så får ni se!
Visst, det kan ha upstått någon incident med en enstaka säljare någon gång, men det är sådant vi tar tag i direkt, bara vi får veta det.

Och du "Enkronan" om du skickar din epostadress i ett meddelande till mig så ska jag skicka dig tillbaka ett mail som berättigar till 5% rabatt vid köp av valfri dator på Macoteket.

Mvh,
Markus/Macoteket

Permalänk

Jag köpte en iPod Touch hos Macoteket hösten 2008 och allt var frid och fröjd. Våren 2009 så slutade den dock att fungera som den skulle. Sagt och gjort så lämnade jag in den på service, vilket ska vara gratis i 1 års tid med alla apple produkter på officiella apple service-ställen (vilket macoteket är (eller åtminstone var då)). Jag kommer dit med min iPod Touch och lämnar in den och personalen i kassan försäkrar mig än en gång att servicen kommer vara helt gratis - oavsett vad problemet är. Glad i hågen studsar jag iväg för att återvända ca 3 veckor senare på utbestämt datum. När jag kommer dit så visar det sig dock att felet inte berott på ett mekaniskt fel i enheten, utan att det på något sätt har kommit in damm i 3,5mm uttaget. Nu påstår man att det kostar mig ca 350:- (300-350:- ungefär, minns inte exakt belopp) att hämta ut enheten från service, för att "felet" (som löstes genom att man fiskade ut lite damm med en pinsett ur 3,5mm uttaget, vilket lär ha tagit ca 3,5 sekunder) inte inkluderas i apples service-program (dvs, det var inget mekaniskt fel på enheten) och därför inte täcks av deras garanti - trots att macoteket 3 veckor tidigare försäkrat mig om att servicen kommer vara gratis oavsett felet. Jag gick alltså därifrån 350:- fattigare med löftet att aldrig mer återvända - ett löfte jag tycker fler borde anamma!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sthlmskille82:

Jag köpte en iPod Touch hos Macoteket hösten 2008 och allt var frid och fröjd. Våren 2009 så slutade den dock att fungera som den skulle. Sagt och gjort så lämnade jag in den på service, vilket ska vara gratis i 1 års tid med alla apple produkter på officiella apple service-ställen (vilket macoteket är (eller åtminstone var då)). Jag kommer dit med min iPod Touch och lämnar in den och personalen i kassan försäkrar mig än en gång att servicen kommer vara helt gratis - oavsett vad problemet är. Glad i hågen studsar jag iväg för att återvända ca 3 veckor senare på utbestämt datum. När jag kommer dit så visar det sig dock att felet inte berott på ett mekaniskt fel i enheten, utan att det på något sätt har kommit in damm i 3,5mm uttaget. Nu påstår man att det kostar mig ca 350:- (300-350:- ungefär, minns inte exakt belopp) att hämta ut enheten från service, för att "felet" (som löstes genom att man fiskade ut lite damm med en pinsett ur 3,5mm uttaget, vilket lär ha tagit ca 3,5 sekunder) inte inkluderas i apples service-program (dvs, det var inget mekaniskt fel på enheten) och därför inte täcks av deras garanti - trots att macoteket 3 veckor tidigare försäkrat mig om att servicen kommer vara gratis oavsett felet. Jag gick alltså därifrån 350:- fattigare med löftet att aldrig mer återvända - ett löfte jag tycker fler borde anamma!

Det är verkligen s*it när säljare muntligt lovar att "det är öppet köp", "servicen står vi för" och sen visar det sig att - när du kommer tillbaka - typ får en känsla av att "ha ha känna dig såå blåst"... Blir både upprörd och ledsen för din skull... :/ Kan säga att när en säljare kommer med ett muntligt löfte så brukar jag be dem att skriva "öppet köp" (eller X löfte) på kvittot med deras nr.id. (eller motsvarande). Och om de säger att "nää vi lovar det är öppet köp då jag sagt det" + flera andra argument då brukar jag svara att "Du kan bli sjuk eller sluta så jag vill gärna att du skriver nämnda löfte på kvittot annars vågar jag inte handla här" och motvilligt gör de detta då. Men jag har som princip att inte handla om de inte skriver ned löftet: om man lovar något är det heller inte svårt att skriva det på ett kvitto tycker jag...:)

Blir lite skeptisk nu när jag läst inläggen angående Macotektet men då Marcus ovan i tråden lovat att han är villig och ge 5% på köp vid en valfri Apple produkt så är jag villig att åtminstone ge Macoteket en chans.:) (Sen om jag väljer att handla där i slutändan är ju en annan sak:)). Eller det som oroar mig är dels köpet men framförallt hur mycket Macoteket är beredd att hjälpa sina kunder och hålla löften enl. exempel ovan i tråden...*fundera*...man vill ju ha med sig säljaren även efter köpet.

Vet en bekant som köpte en bil och han fick *jättebra:)* service: det byttes vindrutetorkare gratis/rabatt (minns ej nu så noga), han fick hjälp att byta däck gratis/rabatt och han bemöttes verkligen som en kund i sann bemärkelse.:) Det är något man saknar (har upplevt detta i en mindre stad hos en lokal radio/TV-butik: gratis hemkörning vid köp av mycket (och dyra) saker, "ta X sak nu betala sen" utan att ha ett formellt avtal) men det viktiga är ändå att säljaren backar upp dig och försöker hjälpa dig, hålla ord och vara smidig etc.

Det är ju denna service man vill ha när man köper en vara: att det är "Rullande band" -princip i Dödens Triangel (Siba, Elgiganten, Onoff) är man van vid och har viss (men bara viss) förståelse för då dessa kedjor riktar sig till den icke elektronikinsatta medborgaren eller för den delen medborgarinnan (hörde Siba hade "tjejkvällar" med inriktning på teknik-prat:P) men går man till en butik som säljer Top of the line" produkter borde man kunna förvänta sig att servicen, beömtandet m.m. är "Top of the line".:):)

Ja ja, vi får se: ska knalla iväg till Macoteket när jag fått e-posten och se hur ett möte med Macoteket ter sig i verkligheten.:) (Man ska ju inte döma någon på förhand så att säga även om jag har *hög* tilltro till det ni forumkollegor skriver här i tråden)...:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enkronan:

Det är verkligen s*it när säljare muntligt lovar att "det är öppet köp", "servicen står vi för" och sen visar det sig att - när du kommer tillbaka - typ får en känsla av att "ha ha känna dig såå blåst"... Blir både upprörd och ledsen för din skull... :/ Kan säga att när en säljare kommer med ett muntligt löfte så brukar jag be dem att skriva "öppet köp" (eller X löfte) på kvittot med deras nr.id. (eller motsvarande). Och om de säger att "nää vi lovar det är öppet köp då jag sagt det" + flera andra argument då brukar jag svara att "Du kan bli sjuk eller sluta så jag vill gärna att du skriver nämnda löfte på kvittot annars vågar jag inte handla här" och motvilligt gör de detta då. Men jag har som princip att inte handla om de inte skriver ned löftet: om man lovar något är det heller inte svårt att skriva det på ett kvitto tycker jag...:)

Blir lite skeptisk nu när jag läst inläggen angående Macotektet men då Marcus ovan i tråden lovat att han är villig och ge 5% på köp vid en valfri Apple produkt så är jag villig att åtminstone ge Macoteket en chans.:) (Sen om jag väljer att handla där i slutändan är ju en annan sak:)). Eller det som oroar mig är dels köpet men framförallt hur mycket Macoteket är beredd att hjälpa sina kunder och hålla löften enl. exempel ovan i tråden...*fundera*...man vill ju ha med sig säljaren även efter köpet.

Vet en bekant som köpte en bil och han fick *jättebra:)* service: det byttes vindrutetorkare gratis/rabatt (minns ej nu så noga), han fick hjälp att byta däck gratis/rabatt och han bemöttes verkligen som en kund i sann bemärkelse.:) Det är något man saknar (har upplevt detta i en mindre stad hos en lokal radio/TV-butik: gratis hemkörning vid köp av mycket (och dyra) saker, "ta X sak nu betala sen" utan att ha ett formellt avtal) men det viktiga är ändå att säljaren backar upp dig och försöker hjälpa dig, hålla ord och vara smidig etc.

Det är ju denna service man vill ha när man köper en vara: att det är "Rullande band" -princip i Dödens Triangel (Siba, Elgiganten, Onoff) är man van vid och har viss (men bara viss) förståelse för då dessa kedjor riktar sig till den icke elektronikinsatta medborgaren eller för den delen medborgarinnan (hörde Siba hade "tjejkvällar" med inriktning på teknik-prat:P) men går man till en butik som säljer Top of the line" produkter borde man kunna förvänta sig att servicen, beömtandet m.m. är "Top of the line".:):)

Ja ja, vi får se: ska knalla iväg till Macoteket när jag fått e-posten och se hur ett möte med Macoteket ter sig i verkligheten.:) (Man ska ju inte döma någon på förhand så att säga även om jag har *hög* tilltro till det ni forumkollegor skriver här i tråden)...:)

"då Marcus ovan i tråden lovat att han är villig och ge 5% på köp vid en valfri Apple produkt så är jag villig att åtminstone ge Macoteket en chans."

Han lovade inte dej valfri apple-produkt utan han skrev: "berättigar till 5% rabatt vid köp av valfri dator på Macoteket. "
En valfri dator är stor skillnad mot att lova valfri apple-produkt :).

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av muSashi:

"då Marcus ovan i tråden lovat att han är villig och ge 5% på köp vid en valfri Apple produkt så är jag villig att åtminstone ge Macoteket en chans."

Han lovade inte dej valfri apple-produkt utan han skrev: "berättigar till 5% rabatt vid köp av valfri dator på Macoteket. "
En valfri dator är stor skillnad mot att lova valfri apple-produkt :).

Sorry.:) My bad, jag skrev "produkt" men menade :)*självklart*:) "dator" och ingenting annat.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Avstängd

Liten update:

Så äntligen fick jag min Mac Book Pro 13": jag är inte missnöjd med ordern från beställning till leverans (mindre än de 10 dagar Macoteket sa det skulle ta att få datorn), utan den gick väldigt snabbt riktigt nöjd med den snabba leveransen. "Äntligen" syftar till att jag är glad över att kunna gå över till Mac och skrota Windows helt och hållet.:)

Jag ringde Macotekets ktj-service (för att fråga om datorn hade kommit in) och det var en lite trist upplevelse: när jag frågade om jag kunde få bli kopplad vidare till Kungsgatans butik, frågade ktj med *irriterad röst* "Vad gäller saken?" och jag tycker det är olyckligt att få ett sådant bemötande: jag kunde ju varit en ny kund man "tappar" just för ktj´s inställning.:P När jag förklarade att jag ville höra mig för ang. ordern sa ktj, att han kunde svara på detta = man bör som kund kunna få välja om man vill bli kopplad till X Macoteketbutik eller om man vill tala med ktj, ur servicesynpunkt (jag vet att "allt" i samhället är centraliserat via växlar etc. men ändå).

När jag var inne i affären så tycker jag att well, det var ett köp: säljaren var varken intresserad eller ointresserad utan pengar och dator bytte ägare. Så den delen är helt ok. Det som är lite dumt är att säljare - när man frågar om en produkt - inte fyller på med info utan man får "dra ur" dem frågor om Mac: detta tycker jag var lite svårt eftersom man inte vet riktigt vad man ska fråga då man är ny (för och inte säga "oskuld") på Mac och dess produkter. Hoppas ni inte tycker att jag är petig utan hänger med i tankegången.:)

Jag tror att jag kommer - när jag köper mina Appleprodukter i fortsättningen - välja något annat Macotek här i stan. Jag ogillade inte säljaren etc. men svårt att få ur honom info "självmant" efter en fråga.:P Tänk er engelskans "Tagquestion" dvs. påhängsfråga: man frågar något "Varför bör jag ha en väska till min Mac?" och får en påhängsfråga av säljaren: "Du bör ha en väska för att den skyddar datorn när du är i X situationer, jag kan rekommendera följande färg...etc." och om säljaren "hakar på" kundens fråga så blir det lättare för mig att genmäla om väskan ska vara hård, mjuk, tyg vad har ni för urval etc."

Det jag *inte* gillade var att - när jag la min order i butiken - säljaren tog sig friheten att lägga till en "Apple Care-plan" (Vill minnas att denne sa: "Jag tog mig friheten att lägga till..." eller något i den stilen) och jag sa att jag bara avsåg att köpa Mac:en men säljaren nämnde då att det inte fanns något köptvång eller att man bundit upp/åtagit sig något. Problemet är att när jag kom tillbaka fick han det att låta som att "Du har beställt Apple Care + Apple dator för X pris" och när jag sa att jag inte hade beställt Apple Care så tog han naturligtvis bort denna: Jag hade ju bara beställt datorn (Såg man åker på en avgift om man beställer men inte hämtar ut produkten) så blev lite orolig även om det löste sig till det bästa.

Att lägga till något "i förbifarten" eller av "omtanke" om kunden tycker jag låter mer som något butikerna från dödens triangel ägnar sig åt och borde inte vara ett signum för Macoteket.;) Jag sa ju faktiskt nej, men lät mig övertalas.:P

Det komiska var att jag idag fick en faktura av posten, på nämnda Apple Care som säljaren i butiken la till när jag la min order/la mig på väntelista på Mac:en. Nu var det inget köptvång men för att inte "åka på" något man inte beställt (när man lägger en order på inkommande vara) är tipset till er är att om säljaren vill lägga till något på en order ni inte vill ha så säg *bestämt nej*.:D:) Har man otur så HAR man förbundit sig att köpa något utan att veta om det om man har otur.:P Dock ringde jag deras kundservice och de tog bort fakturan (det är sådant här jag menar kan hända om man inte är vaken:P).

Säljaren undrade varför jag fick rabatten á 5% och jag sa: "Äh det får du fråga honom" (dvs. Marcus som gav mig 5% rabatt, se längre upp i tråden), tyckte han inte hade med det att göra lite väl nyfiket från hans sida, lite "närgånget" eller hur man ska säga, blev lite för privat om ni förstår hur jag menar?:) Jag är inte så mycket för att vara privat även om jag är medveten om att det i vår kultur anses legitimt att vara nyfiken.:P

Den jag tycker gav bäst service var faktiskt Marcus: jag tycker han verkade korrekt, hygglig och saklig i vår kommunikation (vi mailade lite:)). Synd han inte var säljare men man kan inte få allt...;)

Sammanfattningsvis kan man säga att jag tyckte att säljaren var lite oengagerad när det kom till att vidareutveckla kundens fråga, dumt att säljaren la till Apple Care fast man sa nej (det kunde varit bindande om man hade haft otur) men att köptet får godkänt inte mer men heller inte underkänt. Kommer pröva en annan butik som nämns ovan.

Som tillägg vill jag nämna att jag anser vara vilken kund som helst inte bättre eller sämre än någon annan, men som jag sa ovan så säljer man Top of the line produkter så bör bemötande + info vara det i mitt tycke: vill man ha en säljare som "säljer för säljets skull" utan att bry sig om kunden och dennes individuella behov, ja då har man ju valfriheten att välja någon av butikerna i "dödens triangel" (Siba, On Off, Elgianten) där allt är mer en löpande band -princip.

Jag kan rekommendera Macoteket om än inte på Kungsgatan.:) Men helhetsintrycket av butiken rent fysiskt med dess lokaler, Mac:ar och tillbehör ja dess utbud tycker jag är helt ok.:):D Lite opersonlig kundservice som vill ha det på "sitt vis" även om kunden inte vill ha det så men man kan inte få allt som sagt.:)

Spontant känner jag att ett Godkänt för nämnda butik är på sin plats men ändå VG för Macoteket som helhetsintryck.:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Vet inte om dom säljer direkt ur affären, men Mac support i Sickla är grymt bra. Har alla datorer där och allt som finns i vanliga butiker (väskor etc). De är nog det enda riktiga service centret för Mac, och inte något privatföretag.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huddit:

Vet inte om dom säljer direkt ur affären, men Mac support i Sickla är grymt bra. Har alla datorer där och allt som finns i vanliga butiker (väskor etc). De är nog det enda riktiga service centret för Mac, och inte något privatföretag.

Där ser man: då kanske man ska glida dit och ta en titt någon dag.:) Heter de "Mac Support Sickla" eller något annat?:)

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacEnkronan:

Liten update:

Så äntligen fick jag min Mac Book Pro 13": jag är inte missnöjd med ordern från beställning till leverans (mindre än de 10 dagar Macoteket sa det skulle ta att få datorn), utan den gick väldigt snabbt riktigt nöjd med den snabba leveransen. "Äntligen" syftar till att jag är glad över att kunna gå över till Mac och skrota Windows helt och hållet.:)

Jag ringde Macotekets ktj-service (för att fråga om datorn hade kommit in) och det var en lite trist upplevelse: när jag frågade om jag kunde få bli kopplad vidare till Kungsgatans butik, frågade ktj med *irriterad röst* "Vad gäller saken?" och jag tycker det är olyckligt att få ett sådant bemötande: jag kunde ju varit en ny kund man "tappar" just för ktj´s inställning.:P När jag förklarade att jag ville höra mig för ang. ordern sa ktj, att han kunde svara på detta = man bör som kund kunna få välja om man vill bli kopplad till X Macoteketbutik eller om man vill tala med ktj, ur servicesynpunkt (jag vet att "allt" i samhället är centraliserat via växlar etc. men ändå).

När jag var inne i affären så tycker jag att well, det var ett köp: säljaren var varken intresserad eller ointresserad utan pengar och dator bytte ägare. Så den delen är helt ok. Det som är lite dumt är att säljare - när man frågar om en produkt - inte fyller på med info utan man får "dra ur" dem frågor om Mac: detta tycker jag var lite svårt eftersom man inte vet riktigt vad man ska fråga då man är ny (för och inte säga "oskuld") på Mac och dess produkter. Hoppas ni inte tycker att jag är petig utan hänger med i tankegången.:)

Jag tror att jag kommer - när jag köper mina Appleprodukter i fortsättningen - välja något annat Macotek här i stan. Jag ogillade inte säljaren etc. men svårt att få ur honom info "självmant" efter en fråga.:P Tänk er engelskans "Tagquestion" dvs. påhängsfråga: man frågar något "Varför bör jag ha en väska till min Mac?" och får en påhängsfråga av säljaren: "Du bör ha en väska för att den skyddar datorn när du är i X situationer, jag kan rekommendera följande färg...etc." och om säljaren "hakar på" kundens fråga så blir det lättare för mig att genmäla om väskan ska vara hård, mjuk, tyg vad har ni för urval etc."

Det jag *inte* gillade var att - när jag la min order i butiken - säljaren tog sig friheten att lägga till en "Apple Care-plan" (Vill minnas att denne sa: "Jag tog mig friheten att lägga till..." eller något i den stilen) och jag sa att jag bara avsåg att köpa Mac:en men säljaren nämnde då att det inte fanns något köptvång eller att man bundit upp/åtagit sig något. Problemet är att när jag kom tillbaka fick han det att låta som att "Du har beställt Apple Care + Apple dator för X pris" och när jag sa att jag inte hade beställt Apple Care så tog han naturligtvis bort denna: Jag hade ju bara beställt datorn (Såg man åker på en avgift om man beställer men inte hämtar ut produkten) så blev lite orolig även om det löste sig till det bästa.

Att lägga till något "i förbifarten" eller av "omtanke" om kunden tycker jag låter mer som något butikerna från dödens triangel ägnar sig åt och borde inte vara ett signum för Macoteket.;) Jag sa ju faktiskt nej, men lät mig övertalas.:P

Det komiska var att jag idag fick en faktura av posten, på nämnda Apple Care som säljaren i butiken la till när jag la min order/la mig på väntelista på Mac:en. Nu var det inget köptvång men för att inte "åka på" något man inte beställt (när man lägger en order på inkommande vara) är tipset till er är att om säljaren vill lägga till något på en order ni inte vill ha så säg *bestämt nej*.:D:) Har man otur så HAR man förbundit sig att köpa något utan att veta om det om man har otur.:P Dock ringde jag deras kundservice och de tog bort fakturan (det är sådant här jag menar kan hända om man inte är vaken:P).

Säljaren undrade varför jag fick rabatten á 5% och jag sa: "Äh det får du fråga honom" (dvs. Marcus som gav mig 5% rabatt, se längre upp i tråden), tyckte han inte hade med det att göra lite väl nyfiket från hans sida, lite "närgånget" eller hur man ska säga, blev lite för privat om ni förstår hur jag menar?:) Jag är inte så mycket för att vara privat även om jag är medveten om att det i vår kultur anses legitimt att vara nyfiken.:P

Den jag tycker gav bäst service var faktiskt Marcus: jag tycker han verkade korrekt, hygglig och saklig i vår kommunikation (vi mailade lite:)). Synd han inte var säljare men man kan inte få allt...;)

Sammanfattningsvis kan man säga att jag tyckte att säljaren var lite oengagerad när det kom till att vidareutveckla kundens fråga, dumt att säljaren la till Apple Care fast man sa nej (det kunde varit bindande om man hade haft otur) men att köptet får godkänt inte mer men heller inte underkänt. Kommer pröva en annan butik som nämns ovan.

Som tillägg vill jag nämna att jag anser vara vilken kund som helst inte bättre eller sämre än någon annan, men som jag sa ovan så säljer man Top of the line produkter så bör bemötande + info vara det i mitt tycke: vill man ha en säljare som "säljer för säljets skull" utan att bry sig om kunden och dennes individuella behov, ja då har man ju valfriheten att välja någon av butikerna i "dödens triangel" (Siba, On Off, Elgianten) där allt är mer en löpande band -princip.

Jag kan rekommendera Macoteket om än inte på Kungsgatan.:) Men helhetsintrycket av butiken rent fysiskt med dess lokaler, Mac:ar och tillbehör ja dess utbud tycker jag är helt ok.:):D Lite opersonlig kundservice som vill ha det på "sitt vis" även om kunden inte vill ha det så men man kan inte få allt som sagt.:)

Spontant känner jag att ett Godkänt för nämnda butik är på sin plats men ändå VG för Macoteket som helhetsintryck.:)

Så du tycker en butik som försökt lura på dig Apple Care fast du inte ville ha det är en bra butik? Antar att vi kommit på hur Macoteket går runt, de lurar på mindre uppmärksamma personer än dig att köpa saker de inte vill ha.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Derox:

Så du tycker en butik som försökt lura på dig Apple Care fast du inte ville ha det är en bra butik? Antar att vi kommit på hur Macoteket går runt, de lurar på mindre uppmärksamma personer än dig att köpa saker de inte vill ha.

Som jag sa så kommer jag inte gå till den butiken (där säljaren försökte lura på mig Apple Care) men kommer pröva någon annan butik. Alla är väl värda en andra chans?:) Men det klart om det skulle vara så att de lurar dem som är mindre uppmärksamma (ibland när man är inne i en butik kan man höra vad en säljare säger till andra kunder - har hänt mig flera ggr.) då går man inte dit mer...:D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

är själv i tankarna på att köpa en MBP och har varit inne på båda mac-affärerna längs med kungsgatan, gillade ingen av de särskilt mycket, inget trevligt bemötande (knappt ett bemötande överhuvudtaget).
Och argumenten de använde för att sälja en 13" pro till en äldre herre var riktigt roliga när han gick runt och frågade och jämförde de olika modellerna. Jag som aldrigt ägt en mac kunde stått i säljarens skor och sålt produkten

men har självt ett par frågor som jag försökt hitta något svar på:

när brukar apple's back to school kampanj dra igång? (har för mig början av juni)
vilka butiker finns på flest ställen inlife eller macoteket (om man skulle behöva lämna in sin dator så är det ju smidigt om man inte är låst till ett visst ställe)
vart tusan finns en 15" hög-upplöst glossy och en 15" högupplöst matt skärm man kan titta på och jämföra?
Och om man nu bestämmer sig för att köpa en vanlig 15" glossy, kan man byta ut den mot en hi-res inom ett par dagar och vice versa eller är man körd i stockholm/sverige?

är ändå en rejäl summa pengar för en student och man vill ha en dator som håller ett par år men också kunna få sin service som krävs för det är ju trots allt hårdvara som kan fela.

vart ligger Mac support i sickla någonstans? är det simpelt att hitta dit när man åker kommunalt, eller måste man åka bil och dra igång GPS:en?
trevlig helg på er alla!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Br3nt:

är själv i tankarna på att köpa en MBP och har varit inne på båda mac-affärerna längs med kungsgatan, gillade ingen av de särskilt mycket, inget trevligt bemötande (knappt ett bemötande överhuvudtaget).
Och argumenten de använde för att sälja en 13" pro till en äldre herre var riktigt roliga när han gick runt och frågade och jämförde de olika modellerna. Jag som aldrigt ägt en mac kunde stått i säljarens skor och sålt produkten

men har självt ett par frågor som jag försökt hitta något svar på:

när brukar apple's back to school kampanj dra igång? (har för mig början av juni)
vilka butiker finns på flest ställen inlife eller macoteket (om man skulle behöva lämna in sin dator så är det ju smidigt om man inte är låst till ett visst ställe)
vart tusan finns en 15" hög-upplöst glossy och en 15" högupplöst matt skärm man kan titta på och jämföra?
Och om man nu bestämmer sig för att köpa en vanlig 15" glossy, kan man byta ut den mot en hi-res inom ett par dagar och vice versa eller är man körd i stockholm/sverige?

är ändå en rejäl summa pengar för en student och man vill ha en dator som håller ett par år men också kunna få sin service som krävs för det är ju trots allt hårdvara som kan fela.

vart ligger Mac support i sickla någonstans? är det simpelt att hitta dit när man åker kommunalt, eller måste man åka bil och dra igång GPS:en?
trevlig helg på er alla!

Kolla följande länk: Vilken reparationsverkstad rekommenderas i Stockholm? - 99.se där man ger tips på vilka som är pålitliga och vilka som är mindre pålitliga.:)

Kolla även Apples hemsida på denna länken där du kan söka på vilka Serviceställen det finns att tillgå i just din region:): How to find your nearest Apple Authorized Service Provider (AASP) or Apple Authorized Distributor (AAD)

Tror inLife är större men de lagar inte datorer: både Macoteket och InLife skickar de vidare och man kan välja enligt länkarna ovan vilken verkstad man föredrar.:)

Om du vill ha en "pröva på" -Mac så tror (stark betoning på tror) jag att de på Apple Supporten sa att de kunde göra avsteg från KKL-lagen och låta personen pröva på en Mac: men om det gäller Hi.res. vs. glossyscreens vågar jag inte svara på.:P Men försök att "deala" lite i X affär du väljer, går det inte ring Apple support och deala där.:)

Välj någon annan Macoteketbutik än den på Kungsgatan: det enda de [säljarna] gör är att: a) titta på dig och fråga vad du vill köpa b) frågar om du vill köpa något tillbehör.:P

Men jag tycker att du ska skicka ett PM till Marcus (i det fall du väljer Macoteket) som skrev längre upp i tråden, och berätta om din totala upplevelse av butiken (det du "råkade ut för" innan/efter köp) så kanske det löser sig?:)

Hoppas detta hjälpte dig en bit på vägen.:):)

Lycka till.:):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Macoteket på Birger Jarlsgatan är riktigt kasst det med, riktigt otrevliga där, fick mig att gå till InLife när jag köpte min senaste Mac.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem

Köpte min nya 15" på Macoteket Sumpan som vanligt bra service och mycket trevlig personal.

Visa signatur

Gammal är gubbe