Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Om man skulle välja mellan en i5 750 och en X6 1055T rent allmänt vilken skulle ni köra på.

jag ska köpa ny dator och sälja min i sgin. jag kommer köpa på amds x6 1055T och ett asus crosshair IV formular eller vad det heter och klocka cpun.. framtidssäkrare

EDIT: någon som vill köpa min dator i sign för 6300 med os? fins på marknadsdelen för 7k fast har sänkt den fast itne ändrat. skicka pm om intresse

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HoBb3:

Är lite besviken. Den ser inte ut att vara bättre än i5 750, jag trodde den skulle få pisk av amds nya x6. Men icke, dom är ju typ lika bra fast är visserligen mer framtidssäker.

Det beror nog helt på vad du ska använda systemet till och vilka tester som är mest rättvisa för din användning. För min användning har jag inte hittat många exempel på där i5 750 slår den i pris jämbördiga 1055T.

Fast jag sitter ändå i valet och kvalet nu när en relativt ny dator ska övergå till att uppgradera frugans dator, och jag skaffa något nytt i den här prisklassen. Jag får vänta in lite GCC tester, och andra mer *nix specifika tester.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sebbe605:

Om man skulle välja mellan en i5 750 och en X6 1055T rent allmänt vilken skulle ni köra på.

Det beror ju lite på, sitter man med ett AM2+ moderkort och det stödjer X6an via BIOS uppdatering så är det X6an det givna valet då det bara blir prollen som kostar då, men annars så hade jag nog tagit 750

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbe605:

Om man skulle välja mellan en i5 750 och en X6 1055T rent allmänt vilken skulle ni köra på.

Jag skulle kört X6 1055T. I spel kommer skillnaden bli noll, som alltid, eftersom grafikkortet sätter gränsen. I program är det ju olika, men i flertrådar är ju mad bättre.

Sen är hela amds plattform framtidssäkrare. Både amd och intel slätter helt nya processor-arkitekturer om ett halvår (Första hela nya arkitekturerna från båda företagen på över 10 år). Skillnaden är att amds nya arkitektur, bulldozer, kommer förmodligen passa i de nuvaranda am3-moderkorten, medans intel släpper en helt ny socket (som vanligt), så deras nya processorer kommer ej passa i nuvarande moderkort.

Amd ger mer prestanda per krona, och har alltid gjort. Och i spel, som inte kräver någon vidare prestanda, är amd ett självklart val. Ett i5-system kostar ca 1000kr mer än ett amd phenom II x4-system, trots liknande prestanda..

Intel väljer man om man verkligen behöver extrem prestanda i tunga program som videoredigering osv, oavsett pris (företagens val). Annars är ju phenom II x6 ett billigt arbetsmonster.

Visa signatur

Intel I7 2600K, 4gb ddr3, gtx 560ti + geforce 9800gt physx. Ocz modxtream 700w nätagg

Permalänk
Medlem

jag ska också köra på 1055t istället för i5 750, är en gamer desutom, samt säger gammal erfarenhet att det är säkrast så, förövrigt med detta mb. asus iv formula

Permalänk

Jag inväntar Bulldozer och Sandy Bridge!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Devrer:

Va, Amds färg är väl också grön eller?:) Reagerade också på det dock. Känns rent logiskt som att rött är amds färg nu, kanske för att de äger ati.

Intel är ju blå och då vi bara snackar CPU är detta helt rätt, med grönt alltså

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Fördel:
"Låg strömförbrukning"

Är 125W låg strömförbrukning? Inte på långa vägar. 60W hade varit låg strömförbrukning. 125W är hög, precis som de flesta andra processorerna idag.

Permalänk
Avstängd

Inget snack om saken!

Jag pissar på AMD's X6'a.. Väntar tills nästa år då deras Bulldozer kommer.. Den kommer ju definitivt spöa Intel till en början, då AMD nu har ett år på sig att träna upp sina processorer med anabola för att matcha i7..

Spöar den då inte Intel då är de en skam för AMD....

___________________________________________

Nåväl.. Blir väll att kirra en Intel i5-750 dator istället. Ja tvekar lite smått att bulldozer kommer till AM3 då de är en helt ny arkitektur. Och oavsett vad så brukar man oftast uppdatera moderkortet samtidigt som CPUn.. Så jag lär värken förlora eller vinna på att kirra Intel i5-750 till nästa år.. eventuellt högre prestanda för samma peng!

Vågar dock påpeka att Sweclockers Fanboy'a Intel lite med att ställa upp X6'an mot så pass dyra processorer. Skulle hellre vilja se X6, i5-750, i7-920, i7-930, AMD 965, 955 och dom gamla intel Q-processorerna

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem

Fanns det inte en del problem med Asus Crosshair IV Formula då moderkortet inte funkade direkt från handlaren? (BIOS fel eller nåt sånt)

Visa signatur

Wiiiiiiiiiiii

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Devrer:

Jag skulle kört X6 1055T. I spel kommer skillnaden bli noll, som alltid, eftersom grafikkortet sätter gränsen. I program är det ju olika, men i flertrådar är ju mad bättre.

Sen är hela amds plattform framtidssäkrare. Både amd och intel slätter helt nya processor-arkitekturer om ett halvår (Första hela nya arkitekturerna från båda företagen på över 10 år). Skillnaden är att amds nya arkitektur, bulldozer, kommer förmodligen passa i de nuvaranda am3-moderkorten, medans intel släpper en helt ny socket (som vanligt), så deras nya processorer kommer ej passa i nuvarande moderkort.

Amd ger mer prestanda per krona, och har alltid gjort. Och i spel, som inte kräver någon vidare prestanda, är amd ett självklart val. Ett i5-system kostar ca 1000kr mer än ett amd phenom II x4-system, trots liknande prestanda..

Intel väljer man om man verkligen behöver extrem prestanda i tunga program som videoredigering osv, oavsett pris (företagens val). Annars är ju phenom II x6 ett billigt arbetsmonster.

aa... fast... nej..

intel i5-750 - 1945kr
AMD PII 965 - 1850kr (Dagens priser när detta skrevs)

Moderkort? Såvidda ja vet så kostar Crosshair IV 2 000kr.. Du får ett lika bra intel kort för samma peng.. Billigare AMD kort? Då är Billigare intel kort en lösning!

edit: AMD Phenom 2 X6 1055T kostar 2050kr.. Tror ja kör på Intel i5 istället

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Zapust:

Inget snack om saken!

Jag pissar på AMD's X6'a.. Väntar tills nästa år då deras Bulldozer kommer.. Den kommer ju definitivt spöa Intel till en början, då AMD nu har ett år på sig att träna upp sina processorer med anabola för att matcha i7..

Spöar den då inte Intel då är de en skam för AMD....

___________________________________________

Nåväl.. Blir väll att kirra en Intel i5-750 dator istället. Ja tvekar lite smått att bulldozer kommer till AM3 då de är en helt ny arkitektur. Och oavsett vad så brukar man oftast uppdatera moderkortet samtidigt som CPUn.. Så jag lär värken förlora eller vinna på att kirra Intel i5-750 till nästa år.. eventuellt högre prestanda för samma peng!

Vågar dock påpeka att Sweclockers Fanboy'a Intel lite med att ställa upp X6'an mot så pass dyra processorer. Skulle hellre vilja se X6, i5-750, i7-920, i7-930, AMD 965, 955 och dom gamla intel Q-processorerna

I samband med pissandet hoppas jag att du får en rejäls stöt i...
Tycker själv att X6 är ganska fin, det är det bästa jag kunde hoppats på i väntan på nästa generation.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Eftersom det är så stor skillnad i pris på de jämförda prollarna så tänkte jag att det kunde vara intressant att se samma jämförelse relaterat till pris.

Här har jag lagt in värdena från SweClockers tester och relaterat de till priset för varje prolle.

Jag har bara valt ut några tester...man ser snabbt en tydlig trend Jag tog bara med ett spel eftersom det inte är så stor skillnad mellan spelen, förutom möjligtvis Modern Warfare 2.

Och här säger själva siffran egentligen inte någonting utan det är jämförelsen mellan processorerna som är intressant.

Jag har använt följande priser (billigast från Prisjakt):

AMD Phenom II X2 555 BE (3,2) 933 kr
AMD Phenom II X4 965 BE (3,4) 1 573 kr
AMD Phenom II X6 1090T (3,2) 2 739 kr
Intel Core i5 661 (3,33) 1 839 kr
Intel Core i7 870 (2,93) 5 039 kr
Intel Core i7 950 (3,06) 5 016 kr
Intel Core i7 980X (3,33) 9 180 kr

Rubrikerna beskriver hur jag har räknat...

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Hjälpsam

Jävligt bra Rosik!
Tillkommer att AMDs moderkort oftast är billigare.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ratatosk:

Jävligt bra Rosik!
Tillkommer att AMDs moderkort oftast är billigare.

agreed!

Kan du göra en till med gamla siffror som Sweclockers har från 3dmark, spel o dylikt på intel i5-750 och i7-920?

http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-cor...

De hade varit top notch!

/Tack på förhand!

Visa signatur

"Doomsday on 2012? No! But why now and not 50 years ago? Simple! Easier to talk bullshit in the twenty first century! Say hello to my PC and todays newspaper." Oh and don't forget! Be careful what you wish for!

Permalänk
Medlem
Skrivet av KimTjik:

Om vi frånser att Intel i7 870 nästan kostar 2 ggr mer, beror det ju ändå på hur du räknar. Förväntar du att 6 kärnor drar <= 4 kärnor, ja då vinner Intel i7 870. Slår du ut det på antalet kärnor vinner beror det lite på hur stor del av tiden system är under full belastning:
- i idle 14,7 mot 17,8 i idle = fördel AMD
- under full belastning 45 mot 38,8 = fördel Intel

ok, blandade ihop den med 860. vad skiljer det, 200 mhz och den är 2000 kr billigare? jag slår det inte på antalet kärnor jag slår det på prestandan. ht gör att intels 4-kärniga prestrerar lika bra i flertrådade applikationer men vinner med hästlängder i entrådade. man måste vara en riktigt stor fanboy om man ska välja 1090 över i7 860/930.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Medlem

Men 1055T är nog mera prisvärd än 1090T så det hade varit intressant att ha "prisvärdespoäng" på den också. Sedan får man väl jämföra priset för ett komplett system (speltester kräver ju grafikkort och köper man billigare CPU kan man köpa dyrare grafikkort o.s.v.).

Permalänk
Medlem

Genialt Rosik! mer av det!

Permalänk
Medlem

Bra test, helt klart intel som gäller för spel!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zapust:

agreed!

Kan du göra en till med gamla siffror som Sweclockers har från 3dmark, spel o dylikt på intel i5-750 och i7-920?

http://www.sweclockers.com/recension/6193-intel-lynnfield-cor...

De hade varit top notch!

/Tack på förhand!

Ska nog kunna fixa lite ikväll....

Visa signatur

To most people solutions mean finding the answers; but to chemists, solutions are things that are still all mixed up.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Bra test, helt klart intel som gäller för spel!

Ja visst! För samma pris är ett Intelsystem med ett HD5770 mycket bättre, än en ett AMD med HD5850.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Härligt Rosik! Blir en 1055T för min del då jag inte har lust att lägga ~1k för 400MHz och upplåst multipel. Klocken fixas lätt och multipelklock är inte lika kul efter 3 Phenom II BE

Edit: särskrivning och annat smått

Visa signatur

Religion and greed cause millions to bleed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Ja visst! För samma pris är ett Intelsystem med ett HD5770 mycket bättre, än en ett AMD med HD5850.

Vem jämför med sitt rätta tillstånd processor med grafikkort?

Jag förstår din poäng men den är lite off då nyheten inte handlar om vad som är mest prisvärt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Devil May Cry:

Vem jämför med sitt rätta tillstånd processor med grafikkort?

Jag förstår din poäng men den är lite off då nyheten inte handlar om vad som är mest prisvärt.

Tycker nog att den delvis gör det.
Om inte; är det bara att utropa Intels värsting som vinnare, vilket den iofs är om man struntar i priset, men de flasta av oss ser nog vad som ger mest för pengarna.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

i detta test tycker man ju att den visar framfötterna, får nog läsa några tester noga

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Vore skönt om vi slapp tjatet om att AMD skulle vara effekthungriga i fortsättningen.

http://www.sweclockers.com/image/diagram/1662-stromforbruknin...

Som synes är det inte sant, Intel och AMD mäter max effektförbrukning på olika sätt.

Wow, Jag är en av de som vill ha mycket kraft och låg förbrukning (vill vi inte alla ha det??).
Jag tycker AMD ser riktigt lovande ut på den fronten, speciellt då idle resultaten ser så fina ut. Min dator får jobba hårt ibland, visst, men helt ärligt så står den ju en hel del i idle också. Alla som har datorn på 24/7 har ju en del att vinna där.

Skrivet av Asheileon:

Även om inte 920'n är med på bilden så känner jag mig trygg nu

Skrivet av zeagan:

så länge du håller dig till crysis så

Hahaha, ja den var bra!!

Handen på hjärtat, man springer väl inte och tokshoppar hexacore om man skall använda den primärt till gaming?? Å andra sidan är jag inte speciellt upplyst och insatt i "gaming-världen", så jag kanske har missat något här? Tex om det finns en massa spel som kan utnyttja 6 kärnor?

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

i detta test tycker man ju att den visar framfötterna, får nog läsa några tester noga

I testet du länkade till var den klockad till 4.1 Ghz. Om alla andra processorer skulle varit klockade till 4.1Ghz skulle siffrorna se helt annorlunda ut. Dessutom överklockar man i7-serien bättre än x6, generellt sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fark:

Wow, Jag är en av de som vill ha mycket kraft och låg förbrukning (vill vi inte alla ha det??).
Jag tycker AMD ser riktigt lovande ut på den fronten, speciellt då idle resultaten ser så fina ut. Min dator får jobba hårt ibland, visst, men helt ärligt så står den ju en hel del i idle också. Alla som har datorn på 24/7 har ju en del att vinna där.

Hahaha, ja den var bra!!

Handen på hjärtat, man springer väl inte och tokshoppar hexacore om man skall använda den primärt till gaming?? Å andra sidan är jag inte speciellt upplyst och insatt i "gaming-världen", så jag kanske har missat något här? Tex om det finns en massa spel som kan utnyttja 6 kärnor?

Ja det spel man främst pratar om när man pratar om att ha många kärnor är väl Bad Company 2. Att byta sin Dual mot en Quad av samma snitt ger där en ökning på ungefär 100%, och två kärnor till borde göra sitt. Liknande skillnader borde kunna märkas i framtiden, väljer därför personligen 6-kärnigt i min nästa.

Kort och gott, en Phenom II X6 är lite lite sämre i fåtrådiga spel, men ändå inte så mycket sämre att det inte går spela. Däremot är den så mycket bättre i spel/applikationer som är flertrådiga (mer än 4 trådar) att det helt enkelt inte går ignorera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devrer:

Amd ger mer prestanda per krona, och har alltid gjort. Och i spel, som inte kräver någon vidare prestanda, är amd ett självklart val. Ett i5-system kostar ca 1000kr mer än ett amd phenom II x4-system, trots liknande prestanda..

hur f*n får du 1000kr skillnad på ett amd 965 system oh ett i5 750 system
jag får ca 200kr skillnad

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av furuliden:

I testet du länkade till var den klockad till 4.1 Ghz. Om alla andra processorer skulle varit klockade till 4.1Ghz skulle siffrorna se helt annorlunda ut. Dessutom överklockar man i7-serien bättre än x6, generellt sett.

De hade med både 1055T, 1090T och 1090T @ 4,1 GHz.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000