Konstfacksstudenterna visar upp sina verk

Permalänk
Medlem

Swivel, Flow och Chassi av Jennifer Hiller tyckte jag var de som var mest genomtänkta och innovativa.

Design i all ära, men det måste kombineras på en vettig nivå med funktionerna, och det var inte så väldigt många som var så genomtänkta tyckte jag.
Hursomhelst ska det bli intressant o se fortsättningen av detta. Många goda tankar som kommit fram genom detta

Permalänk
Medlem

Tycker alla idéer är väldigt intressanta!

Vissa är jag lite tveksam till om dom kommer hålla någon vidare funktionalitet, men man ska ju inte bestämma sig förän alla projekt är färdig ställda.

/Lithen

Visa signatur

mehp

Permalänk
Medlem

tycker att det är lite onödigt att bry sig så mkt om hårddiskarna som vissa har gjort. Iaf skulle jag aldrig köpa ett chassi som var onödigt stort pga hårddiskylning lr plats för många hårddiskar, särskilt nu när SSD finns.

Permalänk

Helt klart kul och intressant, men som andra redan påpekat så har de fokuserat på det yttre och det estetiska.. inte det funktionella och den där saken som heter verkligheten som vi andra bor i...

Den sak som slår mig som mest är att alla ser jätte fina ut när de står för sig självt.. men bara 1 av 11 har faktiskt tagit med kablage helvetet som alltid skapas bakom lådan... ja jag hatar kablar..
Ok att Susanne Bryngelsson låda är snygg men det är ju för att det inte är något inkopplat.. tänk strömsladd, skärmsladd, usb, printer, ljud etc etc... snyggt värre det hade sett ut då?

Lika så att alla har roterat moderkortet så att alla uttag är uppåt, snyggt helt klart men har de tänk på hur mycket kablarna faktiskt sticker ut när de väl är på plats... allt är inte små usb kablar med minimala kontakter och milimeter tunna sladda som man kan böja... känns lite underdimensionerade..

Visa signatur

A bus station is where a bus stops.
A train station is where a train stops.
On my desk, I have a work station....

Permalänk
Medlem

Snacka om chock att konstfack faktiskt gör nåt vettigt för en gångs skull.

Permalänk
Inaktiv

Om Flow eller Align går i produktion till ett rimligt pris kanske jag blir ett chassi rikare efter det här

Permalänk

det största problemet är att nätagg och moderkort är fyrkantiga... om någon kan komma på en smartare ATX standard så skulle det förändra hela tänket tror jag

Permalänk
Medlem

"Breaking the box" var faktiskt väldigt snygg och den av alla presenterade chassin som inte blev så skrymmande och omöjlig att montera saker i. Samtidigt har den en väldigt okonventionell, utmanande och orginell design, man börjar nästan undra hur den kan stå upp när man tittar på den.

Släpp den i ett stort utbud färger och det skulle vara ett garanterat köp för min del!

Permalänk

Super kul med all konstruktiv kritik i vårat projekt.
Jag kommer att arbeta vidare på mitt koncept "Breaking the box"
Så kom till min tråd och tyck till:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=964...
Här finns ny info och nya bilder

Vill också passa på och tacka för all info och stöd jag fått från er på forumet

Permalänk
Medlem

Konstigt iofs att ingen gjort en burk i den klassiska pizzakartongdesignen där man bara bhöver lyfta på huven för att komma åt allt smidigt. Towerlådan är ju ur mecksynpunkt rätt dum konstuktion. Med pizzakartongen så kan man ju även styra luften rakt framifrån -> bak så man inte värmer upp saker högt upp i lådan med konvektion.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Men Christian, man skulle designa en data låda och inte dockskåp .

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk

The Locker var stilren och hade verkligen en annorlunda stil:)

Permalänk
Medlem

Mina favoriter rent allmänt, efter att första gången tittat igenom designerna, är "Chassi" och "Breaking the Box".

Även "Core Intelligence" tycker jag förtjänar beröm för den mer okonventionella designen, vars praktiska ändamål dock känns mer begränsade än ovan nämnda chassin. Men den har definitivt potential, jag tycker att "Core Intelligence" kan göras bättre, stilrenare. Mindre synliga håligheter och kanske några drag i glas samt någon designfaktor som lyser, för att ge det ett "lyxigare" uttryck. Som nämnt i artikeln tycker jag definitivt att den passar för tystare datorer, och då är det kanske lika bra att sikta in sig på SSD diskar direkt.

Lycka till .

Permalänk
Medlem

Vill verkligen ha Stefans chassi på mitt skrivbord!

Bra jobb av alla!

Permalänk
Medlem

Mkt var trevligt att se på och en del klart inovativa.

The Locker en klar favorit. Tänk om man kunde gömma sladdar i benen på datorn oxå. Hade vart riktigt coolt.

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk

Bättre dethär än att spela psyksjuk eller att bomba tunnelbanevagnar med grafitti. Faktiskt en hel del bra idéer.

Visa signatur

Eating fords and shitting chevys since 1914

Permalänk
Medlem

Skyskrapan var fin

Permalänk
Medlem

Hillers bidrag tyckte jag såg räckt fräckt ut, hade dock velat se ett mer stilrent chassi i mitt rum så min röst går på Breaking the Box

Permalänk
Medlem

Skulle vara betydligt mer intressant ifall de behövde följa en del standarder så dessa chassi's faktiskt kunde tänkas användas.

6/10 toasters på projektet i sin helhet.

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem

Alla såg ganska innovativa ut jämfört med hur hembyggda chassin brukar se ut. Skulle antagligen inte använda någon av lådorna personligen men med några mindre förändringar kanske jag skulle göra det. Tex verkar en del vara lite för stora för min smak plus jag gillar renare utsidor.

Skulle varit kul om något satsat stenhårt på låg ljudnivå men det kanske vore lite för komplicerat med tanke på tiden de hade på sig.