Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

-Youtube-

Konstigt att det inte fungerar, aja heatsinken blir nog inte så varm.. men vafan vad det lät?!:S

Permalänk
Skrivet av tannat:

Men de är bra spelkort. Det är energiåtgången och prisnivån och den låga förbättringen gentemot förra generationen som vanligtvis ifrågasättes.

När du väl köpt dem är det väl bara att vara nöjd?
Jag har inte sett en enda recension som är negativ för att de skulle vara dåliga, då måste du ha läst fel. De är inget vidare framsteg bara. Och framsteg är ett krav på nya generationer.

Nu förstod du nog inte riktigt vad jag menate tannat. jag menade att jag var skeptisk precis som Er andra pga recensionerna som tog upp problemen med hög energiförbrukning som leder till hög värmeutvekling som leder till högt fläktljud....Jag sa aldrig att jag trodde korten skulle prestera dåligt för det visste jag att de inte skulle göra...
När man väl köpt dem är det inte alls bara att vara nöjd, hade jag inte vart det så hade korten åkt ur burken och sålts för utbytte mot kanske 5870 Crossfire

Nu var det så att (jag vet att folk inte tror på detta trots att många vittnat om det) värmeutveklingen samt fläktljudet var inte så illla som recensionerna gett sken av...

Jag ser att tannat lyckats hitta en referens från [H]ard
har du den som startsida

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

"Föredrar" nvidia pga deras drivrutiner men jag äger både ett GX470 samt ett HD5870

Visa signatur

Abashed the devil stood and felt how awful goodness is.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Nu förstod du nog inte riktigt vad jag menate tannat. jag menade att jag var skeptisk precis som Er andra pga recensionerna som tog upp problemen med hög energiförbrukning som leder till hög värmeutvekling som leder till högt fläktljud....Jag sa aldrig att jag trodde korten skulle prestera dåligt för det visste jag att de inte skulle göra...
När man väl köpt dem är det inte alls bara att vara nöjd, hade jag inte vart det så hade korten åkt ur burken och sålts för utbytte mot kanske 5870 Crossfire

Nu var det så att (jag vet att folk inte tror på detta trots att många vittnat om det) värmeutveklingen samt fläktljudet var inte så illla som recensionerna gett sken av...

Jag ser att tannat lyckats hitta en referens från [H]ard
har du den som startsida

Jag funderade faktiskt på att än en gång förklara varför enstaka minfps siffror inte säger någonting. Sen valde jag att länka [H] eftersom jag tänkte att du skulle uppskatta touchen

Graferna är dessutom belysande för vad man behöver se för att värdera minfps.

[H] är tveklöst den testsiten jag tittar på främst för grafikkort ja. För mig ger ett grafikkkortstest från [H] mer information än övriga tester tillsammans. Främst för att [H] är de enda som har utformat en genomtänkt testmetodik som garanterar att det är den relevanta mätsignalen som verkligen mäts upp.

Jag kollar mer på forumet här dock.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Jag röstade Trams, jag köper det som är bäst men egentligen kan man nog klassificera mig som anti-fanboy. Jag väljer (för tillfället) bort Nvidia av samma anledning som jag väljer bort Apple; de verkar vara as.

Allt ljug om Fermi gav dålig smak, samt som andra påpekat fuffens i marknadsföring och recensioner, avstängning av funktioner osv. Apple gör förvisso inte såhär, de sätter sig själva på en piedestal och skapar ett mönster som man som användare ska följa. Tycker man annorlunda än Apple är man ingen "Apple person" och då ska man inte vara med. Arrogansen är det jag finner äcklande i det sammanhanget, men jag beundrar samtidigt företaget för deras innovationer. Jobbigt läge :\

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Föressten, vafan äre som är så mkt gyllende guldbåge med nidias drivrutiner som alla skuttar runt och säger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

ASu3Xw6JM1w

Konstigt att det inte fungerar, aja heatsinken blir nog inte så varm.. men vafan vad det lät?!:S

kanske hade fungerat om dom hade fan speed på typ 32%

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Föressten, vafan äre som är så mkt gyllende guldbåge med nidias drivrutiner som alla skuttar runt och säger?

Inget större fel på själva ATI-drivrutinen, det är CCC som ofta strular och är knölig att använda. Fast folk räknar väl den som en del i drivrutinen. Nvidias motsvarande gui för sin drivrutin är knappast något under av skönhet, men det fungerar precis som avsett i alla lägen = en lättare tillvaro. Man behöver inget ATI Tray Tools till Nvidia, eftersom det som skickas med redan fungerar.

Upplägget med spelprofiler i Nvidia-drivrutinen är också klart trevligt.

Sen att CCC ofta vägrar att köras vid byte av drivrutin till en nyare version är ett klart störande moment, visserligen kringår man problemet genom att köra Driver Sweeper samt tokrensa datorn på ATI allt innan man installerar. Men det känns rätt tröttsamt med tanke på hur ofta man vill prova nya drivrutiner, som faktiskt kommer rätt ofta.

Sen är det en parantes för många, men för de som använder Linux är det ren klass-skillnad på drivrutinerna. Nvidia fungerar precis lika bra som i Windows i Linux, tom bättre i vissa fall. ATI fungerar fläckvis beroende på vilket kort man har, vilken dist man har och vad man kräver av drivrutinen. Det fungerar sannerligen inte som avsett i alla lägen, som Nvidia gör.

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Jag tror någon har tipsat en annan sida- för här kommer ett test av tester
GPU Benchmarking Methods Investigated: Fact vs. Fiction

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem

Kolla tråden för 10.6 här på forumet, så ser det ut varje gång ATI släpper nya drivare.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Måste vara irriterande för ATI-fansen att GTX470 var konstant snabbare i både min/max i samtliga benchmarks i det där testet av tester ....

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

Röstade ATI då jag har en förkärlek för dom, dock så köper jag såklart det som är bäst vid det aktuella köptillfället.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Meshify 2 Compact, Ryzen 7 5700X, MSI MAG B550 Tomahawk, Kingston HyperX Fury 32GB 3600Mhz CL18, Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse, Kingston KC3000 1TB, Kingston A2000 1TB, Seasonic Focus GX 650W, Noctua NH-U14S

NAS: Fractal Design Define R5, Ryzen 3 1200AF, Asus Prime B450M-A, 32GB ECC DDR4 @ 2133Mhz, 5x WD Red 4TB (Raidz2), WD Red 2TB (stripe), TrueNAS 12.0

Permalänk
Avstängd

Tar det som ger bäst prestanda för pengen men skulle lägga ut 200-500kr mer för ett Nvidia då deras kort fungerar bättre än Amd's grejer enligt mina erfarenheter, till och med Intels grafikkort har fungerat bättre på vissa grejer än vad Amd's kort har gjort.
Det var något år sedan jag använde Amd så det som inte fungerade då fungerar förhoppningsvis nu. Tycker även Nvidia's kontrollpanel är lättare än Amd's fast är nog bara en vanesak...
Använder även Cuda och Physx så Nvidia har en stor fördel där

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Måste vara irriterande för ATI-fansen att GTX470 var konstant snabbare i både min/max i samtliga benchmarks i det där testet av tester ....

Måste vara irriterande för GTX470-ägare att deras kort bara är 10% bättre men 20% dyrare?

För att inte nämna ett halvår för sent..

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sundkula:

Måste vara irriterande för GTX470-ägare att deras kort bara är 10% bättre men 20% dyrare?

För att inte nämna ett halvår för sent..

Billigaste GTX 470 är 200:- billigare än billigaste 5870 enligt prisjakt.nu

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Billigaste GTX 470 är 200:- billigare än billigaste 5870 enligt prisjakt.nu

Testet jämför ju GTX470 mot HD5850, inte 5870.

Visa signatur

Ryzen 5 5600X/Noctua NH-D15S/XFX Radeon RX6950XT/Gigabyte B550M Aorus Elite/32GB Kingston HyperX 3600MHz/1TB Corsair Force MP600/Corsair HX1000i/Corsair 4000D Airflow/Valve Index

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Det här var ett väldigt intressant test, thank you astrob0y
Nu har jag bara skummat igenom testet (hinner inte lusläsa)
Men det ser ut som om det här faktiskt går lite tvärtemot vad [H]ard kom fram till
kommentarer tannat?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Kolla tråden för 10.6 här på forumet, så ser det ut varje gång ATI släpper nya drivare.

Jag måste ha haft väldigt tur med mina ATI kort/drivrutiner då, samt dom som har problem hörs extremt mycket mer än dom som inte har problem. Vilket är ganska logiskt...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det här var ett väldigt intressant test, thank you astrob0y
Nu har jag bara skummat igenom testet (hinner inte lusläsa)
Men det ser ut som om det här faktiskt går lite tvärtemot vad [H]ard kom fram till
kommentarer tannat?

Nu har jag inte tid att titta på det här testet förrän till helgen, jag har en patentansökan som skall in idag, men det verkar som att det går helt i linje mad vad [H] hävdar, att benchmarktester inte är tillräcklig representativa för riktig spelprestanda.

Synd att de visar minfps som bara en siffra men det är ett välkommet test som skall bi kul att läsa.
Positiv eller negativ kritik kommer till helgen, jag lovar.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Avstängd

Gillar Nvidia mer pga av deras super drivrutiner och stabilitet

Har ägt både ATI och nvidia.

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Konstigt att folk har problem med att uppdatera sina drivrutiner med CCC..

Jag har ju aldrig haft några sådanna problem på mitt 2600 Pro! bara att leta reda på några gamla drivrutiner som stödjer agp sedan uppgradera CCC inge problems!

Permalänk
Skrivet av tannat:

Nu har jag inte tid att titta på det här testet förrän till helgen, jag har en patentansökan som skall in idag, men det verkar som att det går helt i linje mad vad [H] hävdar, att benchmarktester inte är tillräcklig representativa för riktig spelprestanda.

Synd att de visar minfps som bara en siffra men det är ett välkommet test som skall bi kul att läsa.
Positiv eller negativ kritik kommer till helgen, jag lovar.

Jag tänkte mer på [H]ards iaktagleser att GTX 470 presterade som ett 5870 i bench men knappt som ett 5850 i real gameplay...
I det här testet drar det förbi 5850 ganska mycket i real gameplay...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jag tänkte mer på [H]ards iaktagleser att GTX 470 presterade som ett 5870 i bench men knappt som ett 5850 i real gameplay...
I det här testet drar det förbi 5850 ganska mycket i real gameplay...

Det var säkert mina iakttagelser och jag antar att jag sade att det var en möjlig förklaring för den stora diskrepansen mellan olika testresultat. [H] har aldrig gjort någon sådan generalisering.

Du får väl kolla om det finns några olikheter mellan [H]s tester och hardwarecanucks. Drivrutiner, upplösningar, inställningar, setup etc. Har hardwarecanucks testat bra så bör du kunna få en känsla vad som gör att testerna visar olika, om de gör det.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av tannat:

Det var säkert mina iakttagelser och jag antar att jag sade att det var en möjlig förklaring för den stora diskrepansen mellan olika testresultat. [H] har aldrig gjort någon sådan generalisering.

Du får väl kolla om det finns några olikheter mellan [H]s tester och hardwarecanucks. Drivrutiner, upplösningar, inställningar, setup etc. Har hardwarecanucks testat bra så bör du kunna få en känsla vad som gör att testerna visar olika, om de gör det.

jepp jag ska göra det när jag får tid..
nu kollade jag bara graferna
Kul iaf att någon annan än bara [H]ard börjar ta upp det här med test över tid i real gameplay vs timedemo vs bench...
och ja det visar skillnad så där har du rätt

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pewtah:

ASu3Xw6JM1w

Seriöst. Jag hade kunnat koka spagetti på ett X1950. Sålänge kortet kommer upp i en viss temperatur så kan man tillaga vad som helt på det ju :S Dåligt argument från ATI CRY fansites!

Hade kunnat koka ägg på mitt chipset....

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

Kanske inte rätt tråd men men..

Jag ska bygga ny dator snart (se sign) och ha svart/vit/grå tema på det (ska också sleeva nätagget i svart vit) och jag vet inte om jag ska ta 5870 lr gtx 470. tar jag ett 5870 måste jag köpa en ny kylare för att det ska matcha för typ 600kr så det blir typ 900kr dyrare isf (om jag inte tar PCs+ fast jag vet inte jag tycker inte om just det kortet så mkt xD eller ska jag ta 5870 och vänta att köpa ny kylare eller gtx 470?

gtx470 har mycket bättre minumum fps vilket inte så många tänker på

ställer frågan igen har lite beslutsångest

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

ställer frågan igen har lite beslutsångest

Eeeh, ta pcs+ modellen. slipper du fiffla med annan kylare m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

Eeeh, ta pcs+ modellen. slipper du fiffla med annan kylare m.m.

Vet inte riktigt, tycker inte om looken på det ;P

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av HoBb3:

Vet inte riktigt, tycker inte om looken på det ;P

Pcs+kylaren låter knappt något.
Så jag tycker att du ska välja 5870pcs+

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 Black | PowerColor Radeon 5850 pcs+ | AMD Phenom II x4 955 BE | Scythe Ninja III | Gigabyte 790XTA UD4 | Fractal Design Tesla 550w|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pewtah:

ASu3Xw6JM1w

men vafan vad det lät?!:S

Kan ju inte påstå att HD 5870 är så speciellt tyst lol

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club