Moderkort har dött två gånger - vad kan vara anledningen?

Permalänk
Medlem

Moderkort har dött två gånger - vad kan vara anledningen?

Jag har kört en i7-burk i en liten ITX-låda, och nu har moderkortet dött två gånger. Den första gången hade jag överklockat processorn och körde prime95 för att testa stabiliteten när den tvärdog mitt i, så jag trodde såklart att jag klockat sönder datorn. Jag fick däremot byta det i butiken, och körde vidare, den här gången utan att klocka så klart. Nu vågade jag inte köra prime95, för jag orkade inte ta risken att det skulle skita sig igen...

Igår satt jag däremot med ett intensivt 3D-projekt som jag renderade, således låg CPU-användningen på i stort sett 100% på samtliga kärnor ganska länge. Till slut dog datorn på exakt samma sätt igen, och samma symtom visades - den försöker starta i 1-2 sekunder, stänger av, väntar 5 sek, försöker igen, osv. Moderkortet är dött igen, alltså.

Jag ska byta det så snart jag får tid, men jag undrar vad det här kan bero på?

Kan ett för klent nätaggregat döda ett moderkort, och bara ett moderkort? Allt annat fungerar fortfarande bra.
Kan det faktiskt vara moderkortet som går sönder?

Nätagg: Ett 300w Silverstone som sitter i lådan från fabrik
Processor: Core i7 860 (drar 95 watt) kyld med Corsair H50
Moderkort: Zotac H55-ITX
Grafikkort: Det billigaste jag hittade, borde inte dra så mycket?
Hårddisk: Intel SSD

Oerhört tacksam för hjälp.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk

wooh, nätagg: sitter i lådan från fabrik? Och det nätagget använder du med en i7:a och en ssd? Byt nätagg, snälla!

Edit. Kolla distanserna! Det är lätt att glömma dom, och utan distanser kortsluts ditt moderkort.

Permalänk
Medlem

Okej, ja du, jag trodde en SSD drog mindre strom. Men jag hittar inte sa manga natagg som passar ITX-chassit. Det ar ett Silverstone SG05. Kan nagon hjalpa till dar?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag hittat ett 450-watts nätagg som släpps om några veckor. Skulle det lösa mitt problem?

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Det är sant att en ssd drar mindre ström så att effekten är nog inte din bov, det som kan vara boven är som sagt distanserna skruvarna som du fäster moderkortet med osv, låter som om det blir kortslutet men det kan även vara att nätagget är av sämre kvalitet dvs att nätagget skickar "spikar " eller nåt liknande, värt att testa köra burken med nytt mobo utan att ha det i chassiet med ett annat agg för testning för att försöka säkerställa vad som orsakar felet.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoan:

Det är sant att en ssd drar mindre ström så att effekten är nog inte din bov, det som kan vara boven är som sagt distanserna skruvarna som du fäster moderkortet med osv, låter som om det blir kortslutet men det kan även vara att nätagget är av sämre kvalitet dvs att nätagget skickar "spikar " eller nåt liknande, värt att testa köra burken med nytt mobo utan att ha det i chassiet med ett annat agg för testning för att försöka säkerställa vad som orsakar felet.

Distanserna går inte att ta bort, så de har jag inte missat. Moderkortet ligger alltså inte direkt mot lådan.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Själva fästningen dvs skruvarna, kanske lite långsökt men det råkar inte vara gigantiska huvuden på dem eller att ytan mot distanserna är så stora att de går över "det skyddade området" på själva moderkortet(ber om ursäkt om mina förklaringar inte är de bästa så här kommer bild på det jag menar)

Kanske låter underligt men detta är tyvär ett problem jag hade i mina yngedar med en gammal dator.

Men det jag rekommenderar dig att testa är att test köra systemet utan chassie för att utesluta någon kortis från detta, samt att använda ett annat nätagg vid testkörningen för att testa dessa 2 om den funkar då gå vidare genom att koppla in rätt nätagg och testa igen sen tredje med icke orgnial agget i chassiet för att göra en lite grundligare koll vad som orsakar ditt problem.

Visa signatur

Jag gillar datorspel!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av furuliden:

wooh, nätagg: sitter i lådan från fabrik? Och det nätagget använder du med en i7:a och en ssd? Byt nätagg, snälla!

Edit. Kolla distanserna! Det är lätt att glömma dom, och utan distanser kortsluts ditt moderkort.

han agg räcker och det blir över. runt 100-120W över om han skulle belasta hela systemet, inte bara CPUn. Hans burk dog under rendering där det är endast CPUn och minnena som belastas, medan grafikkortet och SSD gör inget jobbigt alls. läs nån av tusen miljarder artiklar på nätet som tar upp strömförbrukningen. alla behöver inte 2KW bara för att driva musmattan.
Och en SSD drar mindre än en HD. Åter igen dags för dig att "fräscha upp" kunskaperna lite.

On topic.
Hur är det med temperaturer i lådan ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att zotac i senaste bios till det moderkortet har tagit bort stöd för i7 processorerna, det kan ju vara så att de helt enkelt drar för mycket ström. Du kan ju alltid prova att ställa ner vcore alternativt klocka ner något.

Visa signatur

Många datorer.

Permalänk
Medlem

Zotac nämner ingen uppgift om maximal effekt, men stöd endast för i3 och i5 på hemsidan. Dock så anges även den vassaste i5 till 95W, men den bör i praktiken vara lägre än i7 860.
Strömförsörjningen runt processorn är ju allt annat än imponerande så den har nog gått på knäna redan innan du tog bort allt luftflöde genom att montera en H50 på processorn.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Silverstones nätag brukar ju leverera vad dom utlovar och ofta mer därtill. Bara kolla specifikationerna. Mitt 850W ger 1050W enligt databladet vid 25C eller lägre tempratur på luften in till agget. Så hans kan säkert ge 300W kontinuerligt vid 50C temp i lådan och mer om agget får svalare luft. Skulle snarare tror faserna är för klena i sådana fall om moderkortet dör.
Agget bör defenetivt inte var för klent och det förklarar ju inte varför moderkortet dör inte agget som borde slå ifrån.

SSD drar en spott i havet. Du kan köra 100st SSD på det agget.

Distanserna tycker jag inte förklarar nåt heller. Det är i regel vinna eller försvinna där inget mitt i mellan. Är det kortis så är det.

Ett annat märke på moderkortet kanske vore något. Sweclocekrs recenserade ju ett nytt Gigabyte mobo nyligen.

Skulle ju inte vara första gången ett ITX mobo har för klena mosfets.
Zotac H55-ITX Review - The World's First mini-ITX H55 Motherboard - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Permalänk
Medlem

Jag har pratat med Zotac nu, fick följande svar:

Citat:

We had removed all "Core i7" CPUs from the list of supported CPUs on this H55-ITX platform. Core i7 CPUs are too power hungry that it results in extreme heatup of this motherboard power circuitry. Moreover, the original intention of "H55" series is for "Clarkdale" class CPUs (integrated HD Graphic). The existing Core i7 CPUs are not "Clarkdale", they do not carry integrated HD Graphic core in the CPU. Core i7 CPU requires a separate Add-On Display Card plug at the PCI-E Slot....... this is somewhat defeating the idea of mini-ITX Form Factor (All- In - One design).

Tyvärr finns det i stort sett inget annat moderkort jag kan köra just nu... Gigabytekortet är inte släppt, vad jag vet.

Tack för alla svar!

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Så där, då har jag letat upp det - det blir ett Gigabyte GA-H55N-USB3 så fort det kommer till Sverige. Ska klara i7 och gå att klocka dessutom, utan att det brinner upp. Håller tummarna för att Webhallen hanterar detta på ett bra sätt då de inte verkar ta in Gigabyte-kortet och jag således inte bara kan byta vara...

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Avstängd

Ni vet det att nätagget är en av dom viktigaste komponenter du har i datorn!!

köp ett nätagg som kostar lite för du lär inte bli besviken ,när ett nätagg pajar skickar det ut felaktig ström till moderkortet som i sin tur leder till at fler komponenter dör. SÅ va inte dumsnål med nätagg.

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kockski:

köp ett nätagg som kostar lite för du lär inte bli besviken ,när ett nätagg pajar skickar det ut felaktig ström till moderkortet som i sin tur leder till at fler komponenter dör. SÅ va inte dumsnål med nätagg.

precis, ta bara något enklare tx550 eller någe.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D 5.4Ghz +NH-D15 Chromax
MSI RTX 5080 Gaming Trio OC 3390mhz
Asus ROG Strix X870-F Gaming WIFI
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Samsung G9 49”/240hz, NZXT H9 Flow, Corsair RM850X ATX 3.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kockski:

Nu har vi ju konstaterat att det ÄR mosfetsen som är felet villket inte var så svårt.

Nätdelen är en av dom kraftigaste i ITX väg. Eller hur hade du tänkt dig att trycka in ett ATX agg i en ITX låda? Lär ju fylla halva lådan då ju!

SilverStone SUGO SST-SG06B mini-ITX Case | SilverStone SUGO,SST-SG06B,Case,FSP300-60GHS,SilverStone SUGO SST-SG06B mini-ITX Computer Case with FSP300-60GHS 300W Power Supply Performance Gaming Chassis Review

Ganska imponernade litet agg från FSP villket är bra OEM tillverkare.

Kan ge 264W ut på 2st +12V rails totalt. Så det är allt annat än klent, aktiv PFC osv också och väger in på 0.94Kg vilket är ganska maffigt för ett så litet agg.
Så det agget kan driva 2st i7 processorer som hans utan problem.

Som sagt rätt säker på att det är det lådan eller föregående model med samma agg för några andra ITX med 300W hittade jag inte på listan med silverston ITX chassin.

Ja det är VICKTIGT med bra agg men detta ÄR ett BRA AGG. Det är inte felet.

Skrivet av Old KnotVillage:

precis, ta bara något enklare tx550 eller någe.

Får gärna länka till en enklare 550W SFX nätdel.
Även om du kan hitta en så skulle den vara totalt överflödig.

Permalänk
Medlem

Ja, vad jag hittat när jag sökt så är nätaggregatet väldigt bra.

Jag var på Webhallen idag och lämnade tillbaka kortet. Jag måste säga att de hanterade detta otroligt bra, jag fick tillbaka pengarna direkt, efter att vi gått igenom vad som hänt och vad jag fått för information av Zotac. Tummen upp för Webhallen, alltså!

Gigabyte-kortet är redan beställt och bör komma fram under morgondagen, jag skriver resultat här så fort jag kan.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Ja eftersom Zotac verkar ha stöt processorn från början så är det ju deras fel kan man tycka. Lite skumt att dom inte kan få till bättre strömförsörjning. Funderar på om man inte kunde haft en vertikal PCB instucken som en del kompakta system har för VRM för att klara strömförsörjningen. Inte så att man får dit någon fet luftkylare ändå.

Permalänk
Medlem

Goda nyheter! Fick Gigabytekortet redan idag, och allt fungerar perfekt. Har kört på 100% load på samtliga kärnor länge nu, allt fungerar helt stabilt och maxar ca 55 grader.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

var det bättre mosfets på detta då? Kikade du lite?

Permalänk
Medlem

Det vet jag tyvärr inte. Det jag märkte med Zotacs däremot var att det faktiskt började lukta bränt vid full load. Det gör det inte nu... Så det verkar ju bättre.

Du får gärna göra lite research på det om du har lust/tid, jag har inte kunskapen där tyvärr.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

har inget sådant mobo annars bör det ju stå på mosfetsen vad dom heter och modelnummer så kan man googla på dom bara helt enkelt. Så bara kolla deras srömstyrka och antalet så ser man väl om summan räcker till för en i7 eller inte.

200A totalt är inget ovanligt för ett modernt moderkort.

Permalänk
Medlem

Inte bra om det börjar lukta bränt och grejer

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Skulle verkligen vilja påsta att din nätdel är i klenaste laget. Byt upp dig är mitt råd.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Skulle verkligen vilja påsta att din nätdel är i klenaste laget. Byt upp dig är mitt råd.

Men gösses läser igen tråden innan dom postar? Nätdelen duger för övrigt utmärkt enligt specifikationerna och är av bra märke. Förbaskade watt hysteri. Man blir ju trött måste vara 3 eller 4:e onödiga, "köpt fetar agg" inlägg nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sergeant44:

Det är inga ACE-watt i det nätagget. Det är 300 äkta watt. Räcker till långt mer krävande dator än vad trådskaparen har.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Här är ett test på Silverstone Sugo SG05 från Silentpcreview som många anser är den bästa testsidan på internet när det gäller nätaggregat, dom testade detta chassi med 300w nätaggregat tillsammans med Intel Core 2 Duo 7200 och Nvidia GTS250, detta fungerade utan problem och Silentpcreview rekommenderar detta chassi Silverstone Sugo SG05 and SG06: Gaming mini-ITX cases? | silentpcreview.com

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

Som sagt, nätaggregatet är bra och är inte (och kommer inte vara) en flaskhals för ett så litet system. Jag har kört det några dagar nu och det fungerar ruskigt bra. Gigabytekortet är grymt.

Visa signatur

» Macbook Air M1

Permalänk
Medlem

Mjo jag har haft mina tvivel när jag kikat på ITX moderkort för AM2/3 och 1156 och liknande vad det gäller mosfets som sett allt annat är tillräckliga ut. Men verkar ju vara problem både på DFI och Zotac.

Permalänk
Medlem

Tjena, verkar som att Zotac dras med liknande problem med det kortet även med klenare processorer. Har en tråd här om mina eskapader som slutade i ett Zotac-kort mindre i världen Bytte således till ett Gigabyte-kort, även det miniITX och med H55 chipset tillsammans med en i5'a.
Det är monterat med ett par OCZ-minnen i en fractal array-låda med deras standard agg.

Tyvärr lider dessa H55-kort av problem verkar det som. Jag råkar ut för problemen du beskriver så fort jag vill köra något grafiskt och samtidigt pressar CPU lite. Skall väll nämnas att jag använder linux så hur det skulle gå med Windows vet jag ej.

Låter jag burken rulla som server så tuffar den på även om jag pressar CPU'n, men kopplar jag på HDMI-kabeln och startar ett skrivbord så orkar den med i max 40 minuter. Sen dör den, startar om och startar om och startar om och startar om... SEN tuffar den på och man börjar om igen...

Någon som har tips på vad #¤@&%! som händer och varför så mottager jag tips tacksamt. Någon som överhuvudtaget kör linux på dessa kort? För mig återstår det att slunga i väg ett mail till Gigabyte be dem om råd. Känns lite surt att punga ut med 8papp på en HTPC som jag inte kan köra som HTPC. Och NEJ, jag vill gärna inte köra windows på den...

Tack & Bock!