Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Köpta av Nvidia!

Geforce GTX 470 var den klara vinnaren i testet

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe1990:

Hur lyckas du :P, hur varmt har du det i rummet ca?

24C på mitt rum, 80% på fläkten, 71C peak

Detta med en stackars 800rpm fläkt i fronten.

Får väl ta och prova med Auto på fläkten och se om man kommer upp närmare dom där "92C" som angavs.

EDIT: 87C peak, fläkten gick upp i 40%.

Jag kör Crossfire. Fick sämre luftflöde i lådan med dessa monster. Nu är dock mitt system vattenkylt.

Skrivet av snozan:

Köpta av Nvidia!

Geforce GTX 470 var den klara vinnaren i testet

Vad är köpt av Nvidia? Tror det är dags att du, Johnny Bravo (Refererar till din profil bild) går ut i solen lite.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Vad är köpt av Nvidia? Tror det är dags att du, Johnny Bravo (Refererar till din profil bild) går ut i solen lite.

De va sarkasm om du hänger med lite i trådarna finns de en tråd om att alla tester där Nvidia faktiskt är bättre skulle va manipulerade av Nvidia själva

Johnny bravo är blond Å de regnar

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

nice. så då har vi de tidigare testerna som säger a och mer tidsenliga tester som säger b.
alltså så stämmer en väns tanke om att testsidor inte är att lita på.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

nice. så då har vi de tidigare testerna som säger a och mer tidsenliga tester som säger b.
alltså så stämmer en väns tanke om att testsidor inte är att lita på.

hur ska man då kunna bestämma vad man vill ha om man itne kan lita på testerna?

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

De va sarkasm om du hänger med lite i trådarna finns de en tråd om att alla tester där Nvidia faktiskt är bättre skulle va manipulerade av Nvidia själva

Johnny bravo är blond Å de regnar

Du vet lika bra som jag att det inte är sant! samt Johnny Bravo är blond som du säger.
Jag vart bara tvungen att göra denna bilden i paint

Ha - who - ha - let me show you some fermi benchmarks.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av altair4:

Om de är istort sett likvärdiga väljer jag hellre Nvidia på grund av linuxdrivrutiner, annars tar jag alltid det som ger mig bäst prestanda för pengarna i den prisklass jag väljer. Ljudnivån är extremt viktig, är inte kortet tyst, måste det gå att göra tyst till en rimlig peng.

Jag kunde faktiskt inte förklara mitt val bättre än du gjorde, med Linux och allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoBb3:

hur ska man då kunna bestämma vad man vill ha om man itne kan lita på testerna?

Som många andra antar jag Välj de tester du vill lita på och köp det kortet du vill ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag röstar på matrox

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX3060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Skrivet av all-seeing:

Tack för länken,
jaha det är väl inge snack om saken längre
Säga vad man vill om Nvidia men göra drivrutiner de kan dom,
fermis prestanda springer mer och mer ifrån cypress
5870 börjar bli lite obsolete ;P
men den dyrare prissättningen samt i många fall sämre prestanda i synnerhet överklockade system SLI vs CF så är man ju grundlurad om man väljer 5870 CF i dagsläget gentemot GTX 470 SLI..
Jag tror den nya 256 drivisen gjort mycket för prestandan..

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Tack för länken,
men den dyrare prissättningen samt i många fall sämre prestanda i synnerhet överklockade system SLI vs CF så är man ju grundlurad om man väljer 5870 CF i dagsläget gentemot GTX 470 SLI..

Ingen orsak:)
Säger ingenting om testet jag, blir bara tjaffs..

*står varken på Atis eller Nvidias sida*

Visa signatur

Phanteks P600S | ASUS Z790-F Strix | i7 13700K | Arctic Liquid Freezer II 360 A-RGB |
RTX 4080 ROG Strix Gaming OC White | Samsung 980 PRO 1TB | Corsair 850W |
Windows 11 | Alienware AW2723DF | iPhone 14 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Tack för länken,

Trevligt att se vad Fermi går för med mogna drivrutiner. Imponerande minst sagt. Man kan ju alltid hoppas att ATI vaknar och skärper sig på drivrutins sidan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

Trevligt att se vad Fermi går för med mogna drivrutiner. Imponerande minst sagt. Man kan ju alltid hoppas att ATI vaknar och skärper sig på drivrutins sidan.

absolut, och framför allt att de sänker priset på 5870,
det kan ju inte låta GTX 470 ta prestanda/kr platsen det hör liksom inte Nvidia till

5870 borde numera ligga i prisnivå med GTX 470,
men vem vet ATI kanske har nåt i backfickan en förfinat högre klockat chip kanske...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

absolut, och framför allt att de sänker priset på 5870,
det kan ju inte låta GTX 470 ta prestanda/kr platsen det hör liksom inte Nvidia till

Köpte 2st kort vid release, jag betalade 2900kr styck exl. moms (köpte via företaget) Helt okej pris då

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Tack för länken,

Tills nästa test kommer antar jag. Du vet att det finns en drös andra tester som pekar på helt andra resultat och det finns troligen lika många tester som stödjer mikrodators.
Men förhoppningsvis blir det : mer billig hårdvara till folket.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Tills nästa test kommer antar jag. Du vet att det finns en drös andra tester som pekar på helt andra resultat och det finns troligen lika många tester som stödjer mikrodators.
Men förhoppningsvis blir det : mer billig hårdvara till folket.

Jo jag vet,
posten var mest lite provokativt räcka ut tungan åt alla som sågat fermi totalt..
Jag var ju också med i den här diskussionen med de oerhörda variationen mellan olika reviews när det gäller MIN samt AVG FPS i samma applikationer samt till synes liknande system, sen har vi hela den andra diskussionen om bench verkligen är representativt för real gameplay..

men tycker ändå att ATI bör sänka priset på 5870 då det inte längre är överlägset ett GTX 470..

Skrivet av Kvickstick:

Köpte 2st kort vid release, jag betalade 2900kr styck exl. moms (köpte via företaget) Helt okej pris då

Absolut, det var ett bra pris och för ett halvår sen fanns ju bara ATI som DX11 alternativ,
hade jag uppgraderat då hade jag också köpt 5870 CF

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag köper det som är bäst, bäst i mina ögon, bäst för min rig, för framtida uppgraderingar, SLI/Crossfire...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jo jag vet,
posten var mest lite provokativt räcka ut tungan åt alla som sågat fermi totalt..
Jag var ju också med i den här diskussionen med de oerhörda variationen mellan olika reviews när det gäller MIN samt AVG FPS i samma applikationer samt till synes liknande system, sen har vi hela den andra diskussionen om bench verkligen är representativt för real gameplay..

men tycker ändå att ATI bör sänka priset på 5870 då det inte längre är överlägset ett GTX 470..

Jag misstänkte att det var en liten tungutsträckning
Och visst ska/måste ATI sänka priset på 5870;n. Det kortet är bedrövligt dyrt i skrivande stund (typ en tusing billigare än mastodonten 5970)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Jag misstänkte att det var en liten tungutsträckning
Och visst ska/måste ATI sänka priset på 5870;n. Det kortet är bedrövligt dyrt i skrivande stund.

5870 är väldigt dyrt för tillfället, oftast är det referenskorten som är dyrast. Man vill ju helst ha referenskort, jag vill i alla fall ha det.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Kvickstick:

5870 är väldigt dyrt för tillfället, oftast är det referenskorten som är dyrast. Man vill ju helst ha referenskort, i alla fall jag.

Lite nyfiken hur mycket vann du i överklockning med vattenkylning på GPUna?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Lite nyfiken hur mycket vann du i överklockning med vattenkylning på GPUna?

Jag har inte orkat riva i det på ett tag, håller på och trimmar på det i skrivande stund. Ligger på 1000/1300 för tillfället, 42 grader med 100% load på båda gpuerna är inte illa. Jag hade lite problem med stabilitet när korten blev för kalla, runt 32 grader. Ska göra nya tester när jag har lekt färdigt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Egentligen borde tråden hetat:

"köpte du en Fermi eller en HD5000?"

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Skrivet av Sgart:

Egentligen borde tråden hetat:

"köpte du en Fermi eller en HD5000?"

fast egentligen inte då många fortfarande sitter på (iallafall på nvidias sida) 200 serien/4000 serien.

gillar hur mikrodatorns test visar att 5850 endast är bättre än 470 i aliens vs predators

har fått lite tankar om att spara ihop till en 470 nu

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

fast egentligen inte då många fortfarande sitter på (iallafall på nvidias sida) 200 serien/4000 serien.

gillar hur mikrodatorns test visar att 5850 endast är bättre än 470 i aliens vs predators

+1, Det borde ha varit: Vilken serie köpte du?
GTX-4xx
HD 5xxx
Ingen av dom, jag sitter kvar på 2xx eller 4xxx serien.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

Jo. Men man får ju anta att frågeställningen gäller vad man hade valt vid ett nyköp. Är ju svårt att jämföra generationer med grafikkort. Man får ju ta den som är för stunden.

De flesta av dom här inne som inte redan köpt ett fermi eller HD5000 skulle ju antagligen vilja ha ett istället för det dom har. Och då måste dom ju välja.

De allra flesta som svarat på respektive märke har ju troligtvis grafikkort av detta märket i sin låda för stunden.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av all-seeing:

Av någon anledning ger alltid Öjvinds tester bland de mer positiva resultaten för Nvidia man kan hitta. Har kollat ett flertal tidigare tester och likadant varje gång. Dessutom väldigt dåligt spelurval med gamla titlar som inte stressar de nyare korten riktigt. Motsatsen till hans resultat hittar man på Techspot(iaf denna test) där HD5800 korten presterar onormalt bra.
Nvidia GeForce GTX 480/470 vs. ATI Radeon HD 5870/5850 - TechSpot
Så dra inte för stora växlar av ett test utan man får kolla lite bredare innan man kan göra en hyfsat korrekt bedömning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

+1, Det borde ha varit: Vilken serie köpte du?
GTX-4xx
HD 5xxx
Ingen av dom, jag sitter kvar på 2xx eller 4xxx serien.

Det är inte så att de gamla korten är pensionerade, jag har för tillfället i drift:

8800GTS 640MB
9600GT 512MB
HD4850 512MB
GTX470 1280MB

Alla används alltså, men just nu GTX470 mest för egen del eftersom jag själv sitter oftast vid den burken. Jag har kört lite Linux på GTX470 idag, postar resultat strax, det blir oklockat då eftersom GTX470 ännu inte går att klocka i Linux(Coolbits fungerar inte).

edit. Cinebench under Wine(min cpu verkar flaska ordentligt tyvärr, här behövs det bättre grejor):

http://xeizo.com/blogg/wp-content/uploads/2010/06/Sk%C3%A4rmb...

Unigine i Linux med OpenGL 3.2:

Unigine i Linux med OpenGL 4.0(Tesselation):

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av S1im:

. Motsatsen till hans resultat hittar man på Techspot(iaf denna test) där HD5800 korten presterar onormalt bra.
Nvidia GeForce GTX 480/470 vs. ATI Radeon HD 5870/5850 - TechSpot
Så dra inte för stora växlar av ett test utan man får kolla lite bredare innan man kan göra en hyfsat korrekt bedömning.

Min tanke om att man väljer vilka tester som ska tas med i beräkningarna verkar stämma - iaf på ganska många av oss.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Min tanke om att man väljer vilka tester som ska tas med i beräkningarna verkar stämma - iaf på ganska många av oss.

frågan är om man kan göra en korrekt bedömning överhuvudtaget då alla tester verkar spreta så oerhört mycket samt att det är ganska uppenbart att en del sajter favoriserar det röda resp gröna laget i sina tester..

Visa signatur