Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lordsqueak:

Nvidia föredrar jag
ATI har jag råd med... *suck*

Har kört på Nvidia tills nydligen då det fick bli ett ATI.
Först så blev jag imponerad av prestandan och hur strömsnål den var.
Men sedan började drivarstrulet på allvar. Just nu sitter jag med 10.6 och en klocka som är låst på Max, inget vidare när man skrämt upp Gpu'n till 1ghz från 775mhz
Och en annan sak, Jag saknar faktiskt PhysX. ser trisst ut när man inte kan sparka omkring tomhyllsor och alla flaggor är platta objekt.

Nu kanske jag låter lite sur, men det är jag också.

Hallå du sure Hur har du klockat kortet?
Kollat så att du fick med de andra lägena 2D 3D lågt också? Om du nu flashat kortet vill säga.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Föredrar Nvidia pga drivrutinerna, men köper det som är klokast - vilket blev ATI för min del.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Skrivet av tannat:

Gå tillbaka och kolla, det var det jag hakade upp mig på från början, i synnerhet som att påståendet verkade vara taget från luften. Jag antog att du menade vad du sade. Jag föreslog tillochmed att det kanske var att HTX480 överklockade relativt högre som du menade men du insiterade på att du menade att det skalar bättre.

men det var ju inte taget ur luften,
det räckte ju med att kolla lite grafer som jämförde prestandan vi överklockning mellan dessa kort i olika reviews i relation till den relativa överklockningen.
tom du har ju visat med ditt sätt att räkna att GTX 480 skalade bättre än 5870....
Vi kom ju fram till samma sak på olika sätt :/

Jag behöver inte räkna fram vad jag kan se i grafer med hänsyn till den relativa klocken...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Lever den här tråden än? Då tänker jag bevisa er alla fel! Noobs!

http://pici.se/pictures/sydQMgPhl.png

http://pici.se/pictures/UtuNirXFs.gif

Här hittade jag ett gammalt test sedan jul.
http://pici.se/pictures/sGPsuhpny.gif

Du är en skön snubbe Robbaz! Tummen upp för riktig humor. Gillar du min Johnny Bravo bild?

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

men det var ju inte taget ur luften,
det räckte ju med att kolla lite grafer som jämförde prestandan vi överklockning mellan dessa kort i olika reviews i relation till den relativa överklockningen.
tom du har ju visat med ditt sätt att räkna att GTX 480 skalade bättre än 5870....
Vi kom ju fram till samma sak på olika sätt :/

Jag behöver inte räkna fram vad jag kan se i grafer med hänsyn till den relativa klocken...

Då verkade det taget ur luften

Och vi behöver fortfarande mer data.
Skillnaden så liten (0,9 mot 1,0) så att bättre överklock är effektivast ivf.

Du hävdade att eftersom SLI skalar lite bättre än CF och överklockning skalar bättre på Fermi så är tveklöst överklockade GTX470 SLI snabbare än HD5870 CF.

Jag säger att det är jättekul om det är så.

Vad jag också sade är att tills vi ser trovärdiga siffror på det så är ett sådant uttalande rena önsketänkandet.
Varför, det är mest handviftande. Att tro att 10% bättre skalning på överklocksbeloppet i kombination med 5-10% bättre skalning i SLI kommer att lämna HD5870 CF tveklöst i bakvattnet visar bara på dåligt sinne för proportioner.

Hade du däremot sagt att GTX470 klockar generellt 10% bättre än HD5870 så hade påståendet börjat låta möjligt att få ihop...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Skrivet av tannat:

Då verkade det taget ur luften

Och vi behöver fortfarande mer data.
Skillnaden så liten (0,9 mot 1,0) så att bättre överklock är effektivast ivf.
.

Om du mäter såja, om du mäter procentuellt så kan det skilja mellan (höftning) 5-15 FPS vilket kan va allt som behövs för att göra ett ospelbart spel spelbart med bättre flyt..

Skrivet av tannat:

Du hävdade att eftersom SLI skalar lite bättre än CF och överklockning skalar bättre på Fermi så är tveklöst överklockade GTX470 SLI snabbare än HD5870 CF.
Jag säger att det är jättekul om det är så.
.

Nu finns det inte så många reviews därute som mäter 5870 CF vs GTX 470 SLI (overclocked)
men du missade den här som jag postade tidigare
My GTX 470 SLI vs. HD 5870 CFX Review - Overclock.net - Overclocking.net

Skrivet av tannat:

Vad jag också sade är att tills vi ser trovärdiga siffror på det så är ett sådant uttalande rena önsketänkandet.
Varför, det är mest handviftande. Att tro att 10% bättre skalning på överklocksbeloppet i kombination med 5-10% bättre skalning i SLI kommer att lämna HD5870 CF tveklöst i bakvattnet visar bara på dåligt sinne för proportioner.
Hade du däremot sagt att GTX470 klockar generellt 10% bättre än HD5870 så hade påståendet börjat låta möjligt att få ihop...

Du har ibland ett väldigt arrogant sätt att argumentera som jag finner irriterande tannat.
Nu är du där igen med ord som "önsketänkande" och "dåligt sinne för propotioner",
vadå är bara ditt sätt att se på saker och ting det "enda rätta"?
Du verkar fastna i semantiken...
Ok jag säger att dels skalar fermi bättre vid klock (inte bevisat enligt dig) dels så klockar det bättre än cypress, lägg därtill till bättre SLI skalning
Är det då bara önsketänkande att tro att GTX 470 SLI och 5870 CF är ungefär likvärdiga samt att GT 470 SLI kommer dra om i vissa fall om man kör dessa överklockade?

Jag sa aldrig att GTX 470 SLi lämnade 5870 CF tveklöst i bakvattnet

Är inte det här forumet till för att diskutera och ibland spekulera någorlunda underbyggt utan att få höra att allt som inte är otvetydigt bevisat i din värld är önsketänkande??...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem

Det är verkligen inte min mening att vara arrogant.Jag hoppas att du har överseende isf

Skrivet av pierretox:

Om du mäter såja, om du mäter procentuellt så kan det skilja mellan (höftning) 5-15 FPS vilket kan va allt som behövs för att göra ett ospelbart spel spelbart med bättre flyt..

Säg 20% överklockning, säg 50FPS utan överklockning. 50 grund-FPS är intressant eftersom då behövs verkligen flytet. För att få 5FPS skillnad mellan korten på grund av skalning med överklock så måste det ena kortet skala 0,5 och det andra 1,0. För att få 15 fps skillnad så måste det ena kortet backa 10% i prestande av en 20% överklock.

Det är just det här som är problemet med höftningar. Man kan lätt få för sig att effekten kan bli hur stor som helst.

Edit, jag tror jag förenklade ekvationen för mycket i den tidigare posten. Skalningen är på överklocksdelen inte hela fps:en.

(Fps(oc)-fps(bas))/Fps(bas)=k(f(oc)-f(bas))/f(bas)

k är skalningsfaktorn.

Citat:

Nu finns det inte så många reviews därute som mäter 5870 CF vs GTX 470 SLI (overclocked)
men du missade den här som jag postade tidigare
My GTX 470 SLI vs. HD 5870 CFX Review - Overclock.net - Overclocking.net

Du verkar fortfarande tro att jag inte vill att GTX470SLI presterar bättre än HD5870 CF. Tvärtom, det vore bara bra av flera skäl.

Citat:

Du har ibland ett väldigt arrogant sätt att argumentera som jag finner irriterande tannat.
Nu är du där igen med ord som "önsketänkande" och "dåligt sinne för propotioner",
vadå är bara ditt sätt att se på saker och ting det "enda rätta"?
Du verkar fastna i semantiken...

Tro mig, jag försöker bara vara rak på sak. Om du uppfattar mig som arrogant, så hoppas jag att det beror på att jag inte varit tillräckligt tydlig med varför jag ansåg att resonemanget var orimligt.

Citat:

Ok jag säger att dels skalar fermi bättre vid klock (inte bevisat enligt dig)

Jag tror det själv som sagt. Däremot är effekten marginell och det är högst ovanligt med en större effekt. Om jag ser tester med högre skalfaktorer än ett i många spel så är chansen större att Gtx480 är magiskt eller testaren en klåpare.

Citat:

dels så klockar det bättre än cypress,

Det har du nog rätt i men det varierar från chip till chip. Båda klockar bra och GTX470 i synnerhet verkar ofta komma över 800, även om många stannar vid 750. Bara mitt klåparHD5870 gör 1050/1330 på under 1,3 volt. Det är inte dåligt det heller. 800 från 607 är fantastiskt högt från grundklocken och de GTX470 som klarar det är härliga överklockningsmonster.

Citat:

lägg därtill till bättre SLI skalning

japp

Citat:

Är det då bara önsketänkande att tro att GTX 470 SLI och 5870 CF är ungefär likvärdiga samt att GT 470 SLI kommer dra om i vissa fall om man kör dessa överklockade?

Nej, det kan vara rimligt, men nu lade du till överklockningspotentialen. Vilket inte fanns med i resonemanget du svarade på. Den gör den stora skillnaden. Det var därför jag föreslog att du skulle lägga till den.

Citat:

Jag sa aldrig att GTX 470 SLi lämnade 5870 CF tveklöst i bakvattnet

Du gick hårt ut:

Citat:

Ett litet provocerande inlägg för att få fart på diskussionen igen ;o)
Men GTX 470 SLI slår allt vad ATI har att erbjuda i dagsläget
pga bättre skalning vi överklockning samt bättre skalning, SLI vs Crossfire
för att inte tala om GTX 480 SLI...

Det var det här resonemanget jag har svarade på. Om du ville ta med möjlig skillnad i överklockningspotential från början är jag ledsen. Men jag försökte verkligen kolla det flera gånger.

Citat:

Är inte det här forumet till för att diskutera och ibland spekulera någorlunda underbyggt utan att få höra att allt som inte är otvetydigt bevisat i din värld är önsketänkande??...

Jo, men på samma gång är ett påstående baserat på ett resonemang öppet för att granskas kritiskt. Jag hävdar fortfarande att det bara kunde uppfattas som önsketänkande utifrån vad du skrev. Din tanke må däremot ha varit rimlig men det kunde jag inte veta.

Jag hoppas att du inte blev för sur på mig och att ditt antagande om GTX470SLI visar sig vara riktigt. Det får tiden utvisa.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av Robeliboban:

Lever den här tråden än? Då tänker jag bevisa er alla fel! Noobs!

Är det inte dags att plocka ihop ett nytt kort snart? tycker att ditt börja underprestera lite kör på ett mx400 nästa gång, tror du kan smiska upp den.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar ATI pga. av att de är mer för öppna standarder än Nvidia och Nvidia har hållit på med endel fult spel den senaste tiden. Men jag köper det man får mest för pengarna av, oavsett tillverkare.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk

Jag föredrar ATI eftersom dom har kraftfulla och strömsnåla grafik-kort. I framtiden kan jag köra med två ATI kort utan att behöva köpa ett nytt nätagg. Deras kort håller låg ljudnivå och de kostar inte så mycket

Permalänk
Skrivet av Quickzor:

Är det inte dags att plocka ihop ett nytt kort snart? tycker att ditt börja underprestera lite kör på ett mx400 nästa gång, tror du kan smiska upp den.

Och robbaz borde ha vattenblock/kväve som referenskylare till sitt kort!

Permalänk
Medlem

Har just haft en trevlig dag mellan sekvens 7 och 11 i AC3 @ 1920x1200 & allt annat maxat .. i ungefär sju timmar.
Drivrutinen har inte fört något väsen av sig - & inte heller det ljuvliga DRM-skyddet Ubisoft har försett världen med ..

GTX470 idlar 67 grader atm efter en sådan pärs. Heja grönt.
Edit/ 62 nu, efter 5 min - svårt att inte gilla det./edit.

Permalänk

det är ju inte en tråd för att säga vad man skulle köpa no matter what, själv tänker man på så sätt att om jag var ekonomiskt oberoende i dator byggandet och jag fick välja ati eller nvidia så skulle mitt val helt enkelt vara nvidia, hade jag haft begränsat med pengar men ändå ville få ett graffekort som klarar senaste spelen så skulle det antagligen bli ATI då deras är billigast.

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Skrivet av tannat:

Det har du nog rätt i men det varierar från chip till chip. Båda klockar bra och GTX470 i synnerhet verkar ofta komma över 800, även om många stannar vid 750. Bara mitt klåparHD5870 gör 1050/1330 på under 1,3 volt. Det är inte dåligt det heller. 800 från 607 är fantastiskt högt från grundklocken och de GTX470 som klarar det är härliga överklockningsmonster.

bench körr jag 800 och då har jag volt kvar att ge i Afterburner
i tungrodda spel brukar jag (om det är nödvändigt) ligga på core 750 mem 930 då med en ytterst liten volthöjning. kan behövas om man kör 8x supersampling samt allt annat på max

Skrivet av tannat:

Nej, det kan vara rimligt, men nu lade du till överklockningspotentialen. Vilket inte fanns med i resonemanget du svarade på. Den gör den stora skillnaden. Det var därför jag föreslog att du skulle lägga till den.

semantik tannat..jag kanske inte utryckte mig kristalklart men förstod du inte vad jag menade?

Skrivet av tannat:

Du gick hårt ut:

Det var det här resonemanget jag har svarade på. Om du ville ta med möjlig skillnad i överklockningspotential från början är jag ledsen. Men jag försökte verkligen kolla det flera gånger.

touche
detta var en liten provocerande post för att få igång diskussionen,
det var inte riktigt så jag trodde det låg till,
jag har förklarat nu i senare poster hur jag tror situationen ser ut

Skrivet av tannat:

Jo, men på samma gång är ett påstående baserat på ett resonemang öppet för att granskas kritiskt. Jag hävdar fortfarande att det bara kunde uppfattas som önsketänkande utifrån vad du skrev. Din tanke må däremot ha varit rimlig men det kunde jag inte veta.

Jag hoppas att du inte blev för sur på mig och att ditt antagande om GTX470SLI visar sig vara riktigt. Det får tiden utvisa.

Det är lugnt
men för att sammanfatta vad jag tror gäller

GTX 470 SLI och 5870 CF liggeer nog bra mycket jämare varrandra än vad som kunde tolkas med de tidigare reviewsen. Samt i viss afall, i vissa spel med överklockning så kommer GTX 470 SLI dra om 5870 CF..
Med ATIs lite nochalanta prissättning (ingen prisänkning på 5xx-serien) så anser jag att GTX 470 SLI är det givna köpet idag om man ska köra multiGPU, iaf tills ATI kommer med ett svar

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Med ATIs lite nochalanta prissättning (ingen prisänkning på 5xx-serien) så anser jag att GTX 470 SLI är det givna köpet idag om man ska köra multiGPU, iaf tills ATI kommer med ett svar

Varför skulle ATI sänka sina priser när Nvidia släppte kort som var sämre men kostade mer?
Är först på senare tid som GTX 470 har kunnat konkurrera med FPS/kr gentemot HD5870. GTX 480 är fortfarande hopplöst överprisat och HD5850 har ingen konkurrent i sin prisklass.

Permalänk
Medlem

Ännu ett test med Nividas nyare drivrutiner samt ett "OC" kort.
EVGA GeForce GTX 470 Superclocked+ Review

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

semantik tannat..jag kanske inte utryckte mig kristalklart men förstod du inte vad jag menade?

Nej, ärligt talat inte. Jag må vara smart då och då ,men i det här fallet så trodde jag att du menade vad du skrev.

Citat:

Det är lugnt
men för att sammanfatta vad jag tror gäller

GTX 470 SLI och 5870 CF liggeer nog bra mycket jämare varrandra än vad som kunde tolkas med de tidigare reviewsen. Samt i viss afall, i vissa spel med överklockning så kommer GTX 470 SLI dra om 5870 CF..

Det må vara så, men jag vill ha en bra bit mer kött på benen. Att ta det för givet känns ganska måldrivet. Det har gjorts fantastiskt många tester på GTX470 och HD5870. Folk vill gärna tro att förändringar är större efter några tester som pekar åt det ena eller andra hållet.
Därför är det bäst att simma lugnt och vänta på tillräcklig data.

När och om det blir så att de ligger lika så är jag inte ens säker på att det ena eller det andra är ett givet val. Båda har sina för och nackdelar och skillnaderna är ganska marginella. Både i pris och prestanda. Ati kan iofs svara med att sänka sin prissätning. Det vore trevligt. Det hade inte skadat dem. De säljer ett chip som kostar hälften i tillverkning för ett högre pris.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av tannat:

Ati kan iofs svara med att sänka sin prissätning. Det vore trevligt. Det hade inte skadat dem. De säljer ett chip som kostar hälften i tillverkning för ett högre pris.

Det är det här jag menar med nochalant prissätning,
ATI säljer över 6 månader gamla kort med lång mer marginaler än vad Nvidia har på sina fermi...
Om nu ATI skulle prissänka så gynnar det oss konsumenter på flera plan.
dels så blir ju 5xxx-serien billigare, dels så skyndar det på utveklingen så att Nvidia måste komma med ett svar...en förfinat fermi chip med bättre TDP värden som kan gå i högre klockfrekvenser default kanske
men jag tror redan ATI håller på med sin förfining nu...
spännande att se vad som komma skall...

Skrivet av astrob0y:

Tycker det såg ganska jämt ut i denna test mellan 470 och 5870 med svag fördel till 470 när man krämmar på med AA...
förutom i vissa spel där fermi inte presterar bra typ bad company 2
som sagt tror nya drivrutiner för fermi gjort att 470 knappar in och numera oftast ligger lika med 5870 i generell prestanda..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser ut som att GTX470 placerat sig ganska precis mitt i mellan HD5850 och HD5870 - med ett passande pris. Ska AMD tvingas att sänka priset på HD5870 behöver GTX470 få ut lite till av kommande drivrutiner.

Jag tror iof inte att det skulle räcka. HD5870 har redan byggt upp ett rätt bra rykte och säljer i princip slut så fort butikerna får en leverans - det finns ingen anledning att sänka priserna så länge efterfrågan är så stor.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

OC: kortet ger så gott som ingen skillnad, men OC:n är också marginell.
GTX470 ligger helt klart närmare HD5870 än HD5850 i det här testet.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av tannat:

OC: kortet ger så gott som ingen skillnad, men OC:n är också marginell.
GTX470 ligger helt klart närmare HD5870 än HD5850 i det här testet.

klocken är bara 13 Mhz mer, betyder inget i sammanhanget
tanken är väl att detta kort ska kunna klockas högre med lägre temps

när du klockar till
Graphics Clock: 733Mhz
Memory Clock: 4020Mhz
och detta utan att höja volten

så "skalar det fint" eller hur tannat

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

när du klockar till
http://img256.imageshack.us/img256/2742/evgagtx470sc76.jpg

Ja, 470 skalar verkligen underbart när man klockar, och man kommer ju upp i ännu högre siffror än va du skrev utan att höja volten

Skulle dock inte kalla Superclocked+ för Superclocked Om de vore 725mhz istället för 625 så kan man ju börja snacka om superclocked, men som de är nu, neh.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Oc korten är väl ändå bara till för dem som inte vågar klocka sina kort till knepiga nivåer (hej, jag ligger på 975 core clock just nu och blåskärmarna haglar )
Och enligt det senaste testet jag har hittat så är kortens placering precis såsom de var tidigare men att marginalerna har krympt:
5970
480
5870
470
5850
465

Och med det går det enbart att hoppas på lägre priser så att jag kan få till en 5970x2 konfiguration

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

när du klockar till

Skalningen i Battlefield BC2 var ju inte alls imponerande.
20.8% överklock ger 11.4% mer FPS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

när du klockar till
http://img256.imageshack.us/img256/2742/evgagtx470sc76.jpg

Edit: Läste fel. Det är riktigt dålig skalning.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av S1im:

Skalningen i Battlefield BC2 var ju inte alls imponerande.
20.8% överklock ger 11.4% mer FPS.

jag hade räknat procentuellt skalning precis som dig
men enlig tannat sätt att räkna (inte för jag fattar varför man ska räkna så i skalning)
skalar det (608x50,2)/(733x45,4) = 0,92
vilket inte e så dumt

Skrivet av tannat:

Edit: Läste fel. Det är riktigt dålig skalning.

retades lite bara...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Our sample of EVGA’s GTX 470 Superclocked+ proved itself to be one hell of an overclocker. We were able to push the core past the 1450Mhz mark that couldn’t be passed by either of our reference samples and the memory topped out at an impressive (for a GTX 400-series card) 4.02Ghz QDR. The resulting performance jump is nothing short of astounding:

Nu blir jag förvirrad. Hardwarecanucks anser att en klock till 733MHz på GTX470 är fantastisk och det är den bästa de har lyckats med på något kort.

0,6x skalning ger en effektiv klockeffekt på 10%. Nu är säkert inte det här representativt. Det är bara ett spel, med en drivrutin etc. Som pierretox påpekat så finns det många kort som klockar högre, så inget flamewar på det, tack:-)

Det jag undrar över är hur Hardwarecanucks kan gå i spagat av lycka över resultatet? Är de fulla?

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

jag hade räknat procentuellt skalning precis som dig
men enlig tannat sätt att räkna (inte för jag fattar varför man ska räkna så i skalning)
skalar det (608x50,2)/(733x45,4) = 0,92
vilket inte e så dumt

Viktig info:
Jag var trött där och räknade fel, jag korrigerade ekvationen i en senare post i natt. Gick inte tillbaks till ursprungsposten dock och ändrade. Skulle kunna gjort det men tyckte folk kunde få se hur fel jag kan räkna. Att sätta ut ekvationer är ju ett bra sätt för att visa transparens med sitt resonemang. Lite fult med ninja-edits i det läget.

Citat:

retades lite bara...

vet
Men jag höll med dig från början för att jag fick för mig att GTX470 hade en baseclock på 700 en kort stund.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Skrivet av tannat:

Nu blir jag förvirrad. Hardwarecanucks anser att en klock till 733MHz på GTX470 är fantastisk och det är den bästa de har lyckats med på något kort.

0,6x skalning ger en effektiv klockeffekt på 10%. Nu är säkert inte det här representativt. Det är bara ett spel, med en drivrutin etc. Som pierretox påpekat så finns det många kort som klockar högre, så inget flamewar på det, tack:-)

Det jag undrar över är hur Hardwarecanucks kan gå i spagat av lycka över resultatet? Är de fulla?

Dom är nog fulla när det gör sina reviews liksom många andra reviewers
Om det skulle spreta såhär mycket imom området jag jobbar inom som det gör med grafikkorts recensioner så skulle vi förkasta alla sådanna studier..

Jag tror de menade att de nådde den klockfrekvensen core 733 mem 4000 Mhz utan att de höjde volten något från defult...
vilket är imponerande då de flesta kort klockar högt på coren utan volthöjning men när man börjar dra upp minnet krävs ofta volthöjning (ibland rejält)
Som tur e så är det Coren som ger mest prestanda minnesklockningen ger oftast inte så mycket..

Visa signatur

Permalänk