Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

GF100 är ju tveklöst en extremt ineffektiv GPU. Det vet vi: Typiskt 50%/area och 50% i energieffektivitet jämfört med konkurrentens kort som släpptes året innan. Korten säljer inte bra, utom till ett fåtal apologister. Kolla de senaste Steam siffrorna. nVidia skrotar redan GF100, sen de har sålt av riskplattorna som startades 2009. All info pekar på att det inte kommer att göras en B1-spin. Det gör man inte med något man tycker gick bra direkt. .-/

För de som envist fortsätter att hävda att dubbelt så bra effektivitet på storlek och energi inte är något att bry sig om så kan de försöka köra samma resonemang med ångmaskinen versus bensinmotorn. Om ångmaskinen lanserade sex månader senare

Det är mycket lobbying på det här forumet för att GTX470/GTX480 egentligen är mycket bättre än de anses vara. Det är kul att folk är så hängivna och lojala, mMen skall man vara saklig så är misslyckande inte ett stort ord för GF100: Det är åtminstone ett misslyckande för nVidia.
Det är ett mindre misslyckande för konsumenten eftersom korten är relativt rimligt prissatta relativt spelprestandan.

Desto roligare att se hur GF 104 blir:
GF104 kan antingen vara fermi gjort rätt eller ett steg bakåt mot G200 arkitekturen med DX11. I båda fallen så bör det kunna bli en rejäl revansch från GF100 och riktigt konkurrenskraftigt.

Men nVidiasidan är inte intresserade eftersom de inte vill erkänna att nvidia behöver göra revansch (GF100 var ju bra egentligen)

Ati sidan är inte intresserad eftersom de räknar med att GF104 kommer att vara lika dåligt som GF100. Men GF104 tejpades ut i mars när nvidias ingenjörer hade haft gott om tid att komma på vad som gick så åt skogen med gf100.

Jag har varit sugen på en nvidiarigg så länge nu. 384sp-GF104 är i mina ögon den enda rimliga möjligheten på horisonten.

Det må vara att GF104 har mycket större potential att bli en kommersiell succé, något annat vore löjligt med tanke på Nvidias läge, men samtidigt kan du inte bortse ifrån att det faktiskt är ett NÖJE att spela på ett Fermi-kort. Kommersiell failure eller ej, det är en otrolig känsla att allt bara fungerar, och allt bara flyter, inget strul whatsoever. Bara att koncentrera sig på spelen istället för tekniken.

Fermi kanske är ett misslyckande för Nvidia som företag, men det är inget misslyckande för den som äger ett och använder ett Fermi-kort

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det må vara att GF104 har mycket större potential att bli en kommersiell succé, något annat vore löjligt med tanke på Nvidias läge, men samtidigt kan du inte bortse ifrån att det faktiskt är ett NÖJE att spela på ett Fermi-kort. Kommersiell failure eller ej, det är en otrolig känsla att allt bara fungerar, och allt bara flyter, inget strul whatsoever. Bara att koncentrera sig på spelen istället för tekniken.

Fermi kanske är ett misslyckande för Nvidia som företag, men det är inget misslyckande för den som äger ett och använder ett Fermi-kort

Det sade jag också. Ett misslyckande för nvidia.

Inget tvivel om att GTX480 kan ge lika bra spelupplevelse, om inte bättre, än HD5870 om man inte är känslig för pris, värmeutveckling etc.
Dagens kort är faktiskt fantastiskt lättanvända och strulfria.
HD5870 är likadant, det bara att köra. Inga som helst struligheter. Drivrutinerna och kortet har än så länge varit klockrena. Jag har inte haft ett problem med drivrutiner eller kort sedan 2007. Oavsett märke.

Allt var inte bättre förr...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Förresten:

Om du menade att det är mer strul med ati-kort än nvidiakort så vill jag ha lite fakta på det, annat än "ögonvittnesskildringar från grönögda".

Vi vet att Ati har sålt runt 25 ggr fler dx11 kort än nVidia har (Steam-siffror).

Så länge det inte finns mer än 25ggr fler problemtrådar för Atis dx11 kort än nVidias så pekar faktiskt siffrorna på att det är mer strul med nVidias kort...

Personligen tror jag det är hugget som stucket. Det har varit min känsla de senaste åren.

Däremot drar många upp Atis drivrutiner numera, men det är ju mest en ren försvarsreflex från från de grönögda när undanflykterna tryter kring gf100s magplask;)

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Förresten:

Om du menade att det är mer strul med ati-kort än nvidiakort så vill jag ha lite fakta på det, annat än "ögonvittnesskildringar från grönögda".

Vi vet att Ati har sålt runt 25 ggr fler dx11 kort än nVidia har (Steam-siffror).

Så länge det inte finns mer än 25ggr fler problemtrådar för Atis dx11 kort än nVidias så pekar faktiskt siffrorna på att det är mer strul med nVidias kort...

Personligen tror jag det är hugget som stucket. Det har varit min känsla de senaste åren.

Däremot drar många upp Atis drivrutiner numera, men det är ju mest en ren försvarsreflex från från de grönögda när undanflykterna tryter kring gf100s magplask;)

Nu vet jag inte hur många som har problem med nvidia korten, men folk verkar ju ha mer eller mindre problem med Ati's drivrutiner. Samt på senaste lanet med polare så fick killen bredvid mig GSOD en gång och BSOD under en COD 6 runda (han körde oklockat HD5870).

Kan ju vara så att han har ett måndags-exemplar men det känns lite otrovärdigt då han har haft kortet i närmare ett halvår nu. Det känns inte helt stabilt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Nu vet jag inte hur många som har problem med nvidia korten, men folk verkar ju ha mer eller mindre problem med Ati's drivrutiner. Samt på senaste lanet med polare så fick killen bredvid mig GSOD en gång och BSOD under en COD 6 runda (han körde oklockat HD5870).

Kan ju vara så att han har ett måndags-exemplar men det känns lite otrovärdigt då han har haft kortet i närmare ett halvår nu. Det känns inte helt stabilt...

Klart det är ett måndagsexemplar. Du tror väl inte att folk nöjer sig med att det är normalt att få BSOD osv regelbundet?

Jag har själv inte fått crash någon gång alls med mitt kort och jag har den på maxklocken som tillåts i CCC.

VIlket jag antar och tror är fullt normalt.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sgart:

Klart det är ett måndagsexemplar. Du tror väl inte att folk nöjer sig med att det är normalt att få BSOD osv regelbundet?

Jag har själv inte fått crash någon gång alls med mitt kort och jag har den på maxklocken som tillåts i CCC.

VIlket jag antar och tror är fullt normalt.

Jo fast måndags-exemplar brukar man väl märka snabbare än ett halvår? Har inte hört om han har haft mer problem sen dess iallafall...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Jo fast måndags-exemplar brukar man väl märka snabbare än ett halvår? Har inte hört om han har haft mer problem sen dess iallafall...

Har han inte fått det mer än 2 ggr är det väl isåfall heller inte något större problem.

Har han fått det tidigare så är det ett problem. Och då är det väl helt enkelt bara att utnyttja sin garanti.

Även andra laget får säkerligen problem med sina kort också i vissa fall. Är lixom en risk som föreligger vad man än köper.

Sen kan man ju kolla "bakningstråden" också. Där ser man rätt tydligt att det finns vissa kort som är väldigt vanligt att folk bakar. Kan det ha att göra med att just dessa korten går sönder lättare än andra, eller att det var ett populärt kort att köpa när det begav sig?

Vem vet.

Men det visar att även andra märken än ATI också har kort som faktiskt kan vara defekta eller gå sönder.

Visa signatur

Skyflyer: "Du kan även prova att blunda med ena ögat. Då krävs bara halva bandbredden av grafikkortet"
Gigabte B550 Auros Elite, Ryzen 5900x, Celsius S24, PNY RTX 3080, Corsair RM750 V2, Trident Z Neo 3600MHz cl16 16gb, 970 EVO 1tb M.2, Fractal Define Compact TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av wasidop:

Som sagt, varför du inte ser fler som får problem med nvidiakorten är eftersom det går 25 Ati kort på varje nbidiakort, (dx11).

Folk får problem med grafikkort, självklart. Men det är inte särskilt många. GTX280 på sin tid ett kort med hög andel defekta kort. Tidigare sålde de medvetet stor andel defekta kort under bumpgateskandalen. Jag vet inte hur siffrorna är för Gf100/cypress, om något serie av dem har fler defekta kort. Det vet ingen.

Nvidia har sjabblat till sina drivrutiner flera gånger. Nu senast med de som brände upp kort.

Jag kan tvinga drivrutinerna att sluta fungera genom att överklocka för mycket. Oavsett märke. Det är typ det enda.
Annars måste jag säga att grafikkortsdrivrutiner av idag är stabila hantverk, inte alls som för tio år sen.

Folk gillar att köra argumentet, men det är rent applesnack:

Jag har en kompis som är apple fanatiker. Han påpekade alltid hur buggigt och instabilt PC/windows var (det här var på windows 3.0/3.1 tiden, så han hade helt klart en poäng). Han skröt alltid om hur hans mac aldrig kraschade. Min kraschade alltid (vi hade båda mac på jobbet). Jag undrade länge vad det var för fel på min dator ända tills jag kom in på hans kontor en dag när han hårdbotade sin dator. På direkt fråga erkände han att detta hände var varannan dag. Men den stannar bara - den kraschar inte, var hans formulering.

Det här är en trovärdig kille. Jag litar på honom fullständigt. Bara inte när det gäller apple

När jag säger att jag inte har haft något problem med catalyst från 8.6 till 10.6 så är det utan några omskrivningar. Inget problem. Alls.
Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Som sagt, varför du inte ser fler som får problem med nvidiakorten är eftersom det går 25 Ati kort på varje nbidiakort, (dx11).

Folk får problem med grafikkort, självklart. Men det är inte särskilt många. GTX280 på sin tid ett kort med hög andel defekta kort. Tidigare sålde de medvetet stor andel defekta kort under bumpgateskandalen. Jag vet inte hur siffrorna är för Gf100/cypress, om något serie av dem har fler defekta kort. Det vet ingen.

Nvidia har sjabblat till sina drivrutiner flera gånger. Nu senast med de som brände upp kort.

Jag kan tvinga drivrutinerna att sluta fungera genom att överklocka för mycket. Oavsett märke. Det är typ det enda.
Annars måste jag säga att grafikkortsdrivrutiner av idag är stabila hantverk, inte alls som för tio år sen.

Folk gillar att köra argumentet, men det är rent applesnack:

Jag har en kompis som är apple fanatiker. Han påpekade alltid hur buggigt och instabilt PC/windows var (det här var på windows 3.0/3.1 tiden, så han hade helt klart en poäng). Han skröt alltid om hur hans mac aldrig kraschade. Min kraschade alltid (vi hade båda mac på jobbet). Jag undrade länge vad det var för fel på min dator ända tills jag kom in på hans kontor en dag när han hårdbotade sin dator. På direkt fråga erkände han att detta hände var varannan dag. Men den stannar bara - den kraschar inte, var hans formulering.

Det här är en trovärdig kille. Jag litar på honom fullständigt. Bara inte när det gäller apple

När jag säger att jag inte har haft något problem med catalyst från 8.6 till 10.6 så är det utan några omskrivningar. Inget problem. Alls.
Vad gör jag för fel?

Mina senaste system har byggt på X800XT, 4870x2, 4890 CF och 5870 CF - alla har varit instabila, klockade eller inte. Sen handlar det ständigt om trade-offs med ATIs uppdaterade drivrutiner - ett problem löst här, ett annat uppstår där, kortare laddningstider, men lägre fps etc. Jag kan inte uttala mig om Nvidias drivisar än, då jag bara ägt mitt kort i ett par dagar, men att jag till och från har haft problem med ATIs drivisar är dessvärre lika sant för det. Nu har jag alltid spelat en stor variation av spel, så mina kort har fått arbeta mycket med många olika saker - då är det säkert vanligare att man stöter på problem.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Mina senaste system har byggt på X800XT, 4870x2, 4890 CF och 5870 CF - alla har varit instabila, klockade eller inte. Sen handlar det ständigt om trade-offs med ATIs uppdaterade drivrutiner - ett problem löst här, ett annat uppstår där, kortare laddningstider, men lägre fps etc. Jag kan inte uttala mig om Nvidias drivisar än, då jag bara ägt mitt kort i ett par dagar, men att jag till och från har haft problem med ATIs drivisar är dessvärre lika sant för det. Nu har jag alltid spelat en stor variation av spel, så mina kort har fått arbeta mycket med många olika saker - då är det säkert vanligare att man stöter på problem.

Drivrutinerna vid X800XT var pinsamt dåliga. HD4850, HD4870x2, och nu HD5870 har för mig däremot varit en dans. Du kommer säkert att uppleva en del småvariationer med nvidias också. Det gör man, i synnerhet om du fortsätter att köra två kort.

Sen är olika mänskor olika känsliga och ställer olika krav som du är inne på:
En majoritet av nvidiaägarna tycker att det bara rullar på med drivrutinerna. Samtidigt finns det många som menar att det inte har kommit en riktigt tillfredsställande drivrutin för nvidia efter att Big Bang II ställde till det.

På det här forumet förs dialogen på ett annat sätt. Det pekas mer finger och är mer polariserat. Därför får man inte se nyanserna här. Vilket man kan se på anandtech, hardocp etc. Här används fakta alltför sällan för att vi själva skall bli upplysta utan bara för att påverka andra. Folk kan eller vill inte läsa och analysera datan kritiskt.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem

Instabila drivrutiner levereras av både ATI och Nvidia och beror ju ofta på en kombination med annan hårdvara i maskinen också. PC plattformen är rätt komplex och att göra stabila drivrutiner för alla möjliga kombinationer av hårdvara och program är inte helt trivialt. Många gånger får ju drivrutinerna kompensera felaktigheter i programmen.

Visa signatur

“When a clown moves into a palace he doesn’t become a king, instead the palace becomes a circus.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

På det här forumet förs dialogen på ett annat sätt. Det pekas mer finger och är mer polariserat. Därför får man inte se nyanserna här. Vilket man kan se på anandtech, hardocp etc. Här används fakta alltför sällan för att vi själva skall bli upplysta utan bara för att påverka andra. Folk kan eller vill inte läsa och analysera datan kritiskt.

Där håller jag med dig till 100 %. Jag ser ingen poäng i att ursäkta den utrustning man har köpt, den ska tåla kritik, men samtidigt är ingen produkt perfekt. Det enda jag kan påpeka än så länge är att gränssnittet för Nvidias kontrollpanel är användarvänligare än det i CCC, vad gäller stabilitet och prestanda över ett flertal olika versioner ska det bli intressant att se om skillnaderna är så stora som många gör gällande.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Tog bort ett inlägg som inte förde diskussionen vidare.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem

Jag tycker om detta test och deras slutsatser

"The resolution of 1920x1080 is popular today because the Full HD format has become widespread. The GeForce GTX 480 SLI can shows its strength here, beating the Radeon HD 5870 CrossFire by an average 20%, which equals the difference in price between the two solutions. Nvidia’s tandem also shows varying scalability, from 15% to near 100% over the performance of the single card."

GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5870 CrossFire: Round Two (page 13) - X-bit labs

Flera stora testsidor verkar komma överens.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Jag tycker om detta test och deras slutsatser

"The resolution of 1920x1080 is popular today because the Full HD format has become widespread. The GeForce GTX 480 SLI can shows its strength here, beating the Radeon HD 5870 CrossFire by an average 20%, which equals the difference in price between the two solutions. Nvidia’s tandem also shows varying scalability, from 15% to near 100% over the performance of the single card."

GeForce GTX 480 SLI vs. Radeon HD 5870 CrossFire: Round Two (page 13) - X-bit labs

Flera stora testsidor verkar komma överens.

Jag är faktiskt förvånad över hur mycket bättre SLI verkar vara än Crossfire,
samt att CF 5870 inte verkar ha nån fördel gentemot 5970n??

Även Xbit påpekar ju att ATIs drivrutiner, samt att detta måste ligga bakom fenomenet..
5870 CF borde ju spöa 5970n...

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som "kan" nVidia måste väl ändå veta att personen som var hjärnan bakom SLI följde med på köpet när 3DFX köptes, Gary Tarolli, som var CTO på 3DFX. Om han jobbar för nVidia fortfarande vet jag dock inte. Att det har betydelse för nVidias försprång lär dock vara klart inklusive de patent de fick med på köpet. Annan personal följde ju också med.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Jag är faktiskt förvånad över hur mycket bättre SLI verkar vara än Crossfire,
samt att CF 5870 inte verkar ha nån fördel gentemot 5970n??

Även Xbit påpekar ju att ATIs drivrutiner, samt att detta måste ligga bakom fenomenet..
5870 CF borde ju spöa 5970n...

Att xfire skalar värdelöst är nog ett faktum vid det här laget Nvidia för dubbelkort lösningar och ATI om man enbart ska ha ett kort i sin burk är nuvarande råd.

HEXUS.net - Review :: Gigabyte GA-X58A-UD9 motherboard meets four-way Radeon HD 5870 CrossFire : Page - 7/9

Edit: gigabytes nya värsting moderkort var ju riktigt läckert. Men funderingar om det är lite väl off topic även för mig

Och här kommer en analys av ATIs och Nviidias nyaste drivrutiner

Catalyst 10.6 and GeForce 257.21 performance analysis | AlienBabelTech

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Att xfire skalar värdelöst är nog ett faktum vid det här laget Nvidia för dubbelkort lösningar och ATI om man enbart ska ha ett kort i sin burk är nuvarande råd.

Catalyst 10.6 and GeForce 257.21 performance analysis | AlienBabelTech

Om du tittar och räknar på procenten singel vs XF så är det inte dåliga siffror från din sista länk iaf, så att de är direkt dåliga håller inte jag med om.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Om du tittar och räknar på procenten singel vs XF så är det inte dåliga siffror från din sista länk iaf, så att de är direkt dåliga håller inte jag med om.

Javisst. Men om man å andra sidan tittar på hexus listor så är skalningen dålig i jämförelse med sli.

edit: å andra sidan är hexus skalning inte så pjåkig den heller- jag har stirrat mig blind på crysis warhead igen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nytt test av HD5870 på HardOPC.

GTX470 må ha tagit igen på HD5870, men HD5870 ligger inte långt ifrån GTX480 - ibland förbi.

Introduction - HIS HD 5870 iCooler V Turbo X Video Card Review | [H]ard|OCP

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valiumballong:

Nytt test av HD5870 på HardOPC.

GTX470 må ha tagit igen på HD5870, men HD5870 ligger inte långt ifrån GTX480 - ibland förbi.

Introduction - HIS HD 5870 iCooler V Turbo X Video Card Review | [H]ard|OCP

Det ser ut som om cpun flaskhalsar alla tre korten, med tanke på hur lika alla kurvorna är - det är typ bara "brus"-avvikelse som skiljer.

Det skulle varit mer intressant att se hur det såg ut med en i7 @ 4GHz.

Inte för att jag klagar på just det testet för egen del, eftersom deras testrigg har tämligen identisk spec med min egen rigg, men det skulle vara kul att verkligen, verkligen få bort flaskhalsen som det verkar röra sig om här

Visa signatur

9950X3D X870E HERO 96/6400c30/2200 RTX5090 Gaming OC || 7950X B650 Gaming Plus WIFI 32/6000c30 RTX5080 TUF OC(450w) UBUNTU || 12900KF Z690 Tomahawk WIFI 64/3600c16 Gear1 RTX4080 Ventus 3X OC(400W) || 5900X(B2) B550-F 32/3800c18 RTX3080 TUF OC V2 || 5800X3D CH VIII EXT. 32/3800c18 RTX3080 Gaming OC || 3700X X570 HERO 32/3000c16 RTX3070 FTW3 Ultra || Thinkpad P16s G2 PRO7840U 32/6400

Permalänk
Medlem

angående cpu som flaskhals.
Radeon HD 5870 Crossfire CPU Scaling Performance Part 2 - Introduction

det är ett gammalt gammalt test så det kanske inte är legitimt här.

edit: fel länk

Och om man jämför i7 920 mot testests cpu som är QX9650 så presterar de likartat. Om man nu litar på Crysis CPU Benchmarks - HardwareCanucks Charts

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Det ser ut som om cpun flaskhalsar alla tre korten, med tanke på hur lika alla kurvorna är - det är typ bara "brus"-avvikelse som skiljer.

Det skulle varit mer intressant att se hur det såg ut med en i7 @ 4GHz.

Inte för att jag klagar på just det testet för egen del, eftersom deras testrigg har tämligen identisk spec med min egen rigg, men det skulle vara kul att verkligen, verkligen få bort flaskhalsen som det verkar röra sig om här

Ehh.. hur läser du grafer egentligen?

Om du kollar så har HIS 5870 iCooler V Turbo X ~2,1 % bättre minnesbandbredd till GPU:n och ~5,9 % högre GPU-prestanda än standard-5870. Om testsystemet begränsar kommer vi alltså se 0 % skillnad i average fps, men upp till ~5,9 % om GPU:n begränsar fullständigt. Jag orkade inte kolla på alla spel men på dem jag kollade (kollade apples-to-apples förstås) så låg HIS 5870 runt 2-6 % bättre än vanliga 5870 dvs testsystemtet verkar tillräckligt.

Iofs så är det ju ändå 2560x1600 med 16x AF och ibland lite AA som testas.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Kolla de senaste Steam siffrorna.

Steam är kanske den sämsta källan för hur bra ett high-end kort säljer. Majoriteten på Steam lirar CS, och dom som lirar CS nöjer sig med mainstream kort, eller billiga kort, och alla vet att Radeon ger mest för pengarna. Alla skickar dessutom inte in hårdvaruenkäterna, och den senaste som finns är från maj, Fermi hade alltså inte funnit ute någe länge. Radeon-korten är dessutom listad som serier, fler lär nog ha 5830/50 än 5870 tack vare prisskillnader, men dessa räknas samman. En sak är klar iaf, att 400-serien vinner andelar på Steam, medans 5X00-serierna tappar.

Skrivet av tannat:

Desto roligare att se hur GF 104 blir:
GF104 kan antingen vara fermi gjort rätt eller ett steg bakåt mot G200 arkitekturen med DX11. I båda fallen så bör det kunna bli en rejäl revansch från GF100 och riktigt konkurrenskraftigt.

Visst ska de bli kul å se hur bra GF104 presterar, men glöm inte att detta kommer vara riktat mot mainstream och inte high-end. Dessa kort lär dock dra mindre ström, vara svalare och lär alltså gå att klocka mer, något som lär bli väldigt populärt om så blir fallet. Men den som lever får se

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Gender Bender:

...En sak är klar iaf, att 400-serien vinner andelar på Steam, medans 5X00-serierna tappar.

Det är väl ganska naturligt oavsett hur 5000-serien säljer, eller hur? 400-serien från nVidia har ju inte funnits tidigare så varje nytt kort som kommer in på steam kommer öka deras andel över 0. Det finns bara 100% att fördela. Enda undantaget skulle vara om 400-serien inte säljer alls och så vet vi ju inte är fallet.:)

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Fortfarande, jag köper det som är intressantast. Jag tänkte köra på GTX260 SLI förra sommaren men väntade ett halvår till HD5850.

Skrivet av pierretox:

Ett litet provocerande inlägg för att få fart på diskussionen igen ;o)
Men GTX 470 SLI slår allt vad ATI har att erbjuda i dagsläget
pga bättre skalning vi överklockning samt bättre skalning, SLI vs Crossfire
för att inte tala om GTX 480 SLI...

ATI måste komma med nåt nytt nu till hösten, det är min förhoppning iaf....

GTX 470 SLI ger mig en lite "trimmad moppe"-känsla, eftersom jag hade behövt en större låda, bättre kylning, och starkare nätagg.

Visa signatur

Hej! Jag är som tagen ur Brokeback Mountain.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Steam är kanske den sämsta källan för hur bra ett high-end kort säljer. Majoriteten på Steam lirar CS, och dom som lirar CS nöjer sig med mainstream kort, eller billiga kort, och alla vet att Radeon ger mest för pengarna. Alla skickar dessutom inte in hårdvaruenkäterna, och den senaste som finns är från maj, Fermi hade alltså inte funnit ute någe länge. Radeon-korten är dessutom listad som serier, fler lär nog ha 5830/50 än 5870 tack vare prisskillnader, men dessa räknas samman. En sak är klar iaf, att 400-serien vinner andelar på Steam, medans 5X00-serierna tappar.

Det finns ingen statistik som kommer i närheten av Steams upptagningsbas. Och de flesta jag känner till som har ett high-end kort har också steam på sin dator. Det här är de enda verkliga siffrorna vi har och de är dessutom väldigt mycket mer gedigna än de som folk drar extrema slutsatser av på det här forumet.

Om du vill kan du ju jämföra HD5870/50/30 med GTX480/70/65 (även om GTX465 inte finns representerat än)

Som Multiman påpekade, det hade räckt med att du sålde ett kort för att att 400- serien hade ökat och 5X00 hade tappat (i procent). Det kan bara gå ner från 100%

Citat:

Visst ska de bli kul å se hur bra GF104 presterar, men glöm inte att detta kommer vara riktat mot mainstream och inte high-end. Dessa kort lär dock dra mindre ström, vara svalare och lär alltså gå att klocka mer, något som lär bli väldigt populärt om så blir fallet. Men den som lever får se

Det kvittar om det är riktat mot mainstream. När det fulla GF104 384 chippet kommer ut och presterar mellan GTX470 och GTX480 kommer folk slutligen att få erkänna för sig själva det uppenbara att GF100 var riktat mot high-end och presterade main-stream

I princip så speglas ju mina höga förväntningar på GF104 exakt av storleken på GF100 misslyckandet. Fermi kan nog vara jäkligt bra egentligen.

Squonk: Falskhals mellan en 3,66 Q9650 EX och en i7 vid 4,0 GHz? Det låter inte rimligt väl? Så stor skillnad är det inte på de processorerna från början.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Squonk: Falskhals mellan en 3,66 Q9650 EX och en i7 vid 4,0 GHz? Det låter inte rimligt väl? Så stor skillnad är det inte på de processorerna från början.

Eftersom jag har en Q9450 @ 3.6GHz, som är exakt samma processor som QX9650 fast med låg och låst multipel så vet jag att det är skillnad. Min processor borde tom prestera bättre än den i testet, eftersom jag är tvungen att klocka bussen från 333MHz upp till 450MHz och jag kör snabbare systemminne - DDR1125. I båda de senaste 3DMarkarna ligger jag låååångt efter i7-processorerna, det skiljer flera tusen 3DMarks, mest skiljer det i det äldre 3DMark06 som använder mer cpu. Så något är det som stryper, troligen fsb som ju saknas på i7-processorerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Eftersom jag har en Q9450 @ 3.6GHz, som är exakt samma processor som QX9650 fast med låg och låst multipel så vet jag att det är skillnad. Min processor borde tom prestera bättre än den i testet, eftersom jag är tvungen att klocka bussen från 333MHz upp till 450MHz. I båda de senaste 3DMarkarna ligger jag låååångt efter i7-processorerna, det skiljer flera tusen 3DMarks, mest skiljer det i det äldre 3DMark06 som använder mer cpu. Så något är det som stryper, troligen fsb som ju saknas på i7-processorerna.

Men får du en ens mätbar bar flaskning av prestandan av moderna singelgrafikkort?

Det är frågan, inte skillnaden i 3Dmark.

Du blandar ihop äpplen och päron, eller i bästa fall så hoppar du till en slutsats.

Att en lite sämre processor har potential att flaska betvivlar jag självklart inte. Hade bara varit bra att se om den gör det överhuvudtaget för de här korten, och isf till vilken grad. [H] är ju dessutom inga klåpare. De har säkert koll på flaskningsrisken.

Jag kör själv Q9450 @3,6, vad kul

Den lilla skillnaden mellan C2Quads och i7,i9 har fått mig och många andra att hoppa över en generation.

Att se en större cpu flaskning på upplösningarna 1980/1080 och 2560/1600 är väl inte egentligen tänkbart om du inte kör en lågklockad dual core och lägre?

Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

Hd5870@1052/1331

Permalänk
Medlem
Skrivet av tannat:

Men får du en ens mätbar bar flaskning av prestandan av moderna singelgrafikkort?

Det är frågan, inte skillnaden i 3Dmark.

Du blandar ihop äpplen och päron, eller i bästa fall så hoppar du till en slutsats.

Att en lite sämre processor har potential att flaska betvivlar jag självklart inte. Hade bara varit bra att se om den gör det överhuvudtaget för de här korten, och isf till vilken grad. [H] är ju dessutom inga klåpare. De har säkert koll på flaskningsrisken.

Det är svårt att tveklöst veta om det är så i det här fallet utan att börja testa själv, men det ser slående ut med de otroligt lika graferna.

edit. processorn i sig flaskar nog inte, det är snarare fsb-bussen jag misstänker kan vara en bov. Det finns ju en anledning att man skippat fsb, och testar man de senaste grafikkorten menar jag att hela riggen kanske borde vara "det senaste". Men visst är det intressant att se hur det fungerar även på en gammal rigg, så för egen del är testet intressant.

Visa signatur