Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Lägg av.
SLI och CF är olika tekniker vore konstigt om de inte gav olika resultat.

Däremot så måste man ju fråga sig om det inte är dags att skrota CF och utveckla en ny teknik. CF har aldrig skalat riktigt bra, och för oss som använder CF med 5xxx-serien så är det smärtsamt tydligt att nya drivare ofta innebär lägre FPS. Personligen är jag så pass missnöjd med 5870 CF så jag har kört ett ensamt kort de senaste veckorna och packat ner det andra - slipper microstuttering som annars är ständigt närvarande, och tappar relativt lite FPS.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Däremot så måste man ju fråga sig om det inte är dags att skrota CF och utveckla en ny teknik. CF har aldrig skalat riktigt bra, och för oss som använder CF med 5xxx-serien så är det smärtsamt tydligt att nya drivare ofta innebär lägre FPS. Personligen är jag så pass missnöjd med 5870 CF så jag har kört ett ensamt kort de senaste veckorna och packat ner det andra - slipper microstuttering som annars är ständigt närvarande, och tappar relativt lite FPS.

När upplever du MS är det bara i bench som Uningine (vilket all CF verkar MSa i)
eller upplever du det även i spel, isf vilka?

Jag hade stora problem med Microstuttering med min gamla 9800GX2a.
Men det verkar som Nvidia fått bukt med problemet i sina drivrutiner,
har inte upplevt MS i något spel eller applikation överhuvudtaget, och då har jag verkligen spanat efter det

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

När upplever du MS är det bara i bench som Uningine (vilket all CF verkar MSa i)
eller upplever du det även i spel, isf vilka?

Jag hade stora problem med Microstuttering med min gamla 9800GX2a.
Men det verkar som Nvidia fått bukt med problemet i sina drivrutiner,
har inte upplevt MS i något spel eller applikation överhuvudtaget, och då har jag verkligen spanat efter det

Spelar de här spelen just nu: Dirt2, World at War, MW2, Assassin's Creed I och II, Napoleon: Total War, Batman: Arkham Asylum, Crysis: Warhead, Dragon Age: Origins - upplever MS av olika grader i varje spel. Absolut värst är det i Dirt2, flytet jag har i det spelet med CF är representativt för 30 FPS. Dragon Age saknar stöd för multipla gpuer, så där har man 0 FPS gain med CF samt MS = dubbelfail, men det kan jag inte beskylla ATI för. Napoleon: Total War är helt fritt från MS på kampanjkartan, och utöver det så är det en FPS gain på 95-99% vilket är helt fantastiskt. I battles är det dock ganska grav MS och FPS gain på bara ca. 20% - här är det dock mycket möjligt att min processor flaskar.

Överlag går MS rakt igenom samtliga spel som jag spelat. Det är extremt tydligt i Unigine Heaven, men faktiskt inte långt ifrån lika illa i vissa spel.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Skrivet av b0ck3n:

Spelar de här spelen just nu: Dirt2, World at War, MW2, Assassin's Creed I och II, Napoleon: Total War, Batman: Arkham Asylum, Crysis: Warhead, Dragon Age: Origins - upplever MS av olika grader i varje spel. Absolut värst är det i Dirt2, flytet jag har i det spelet med CF är representativt för 30 FPS. Dragon Age saknar stöd för multipla gpuer, så där har man 0 FPS gain med CF samt MS = dubbelfail, men det kan jag inte beskylla ATI för. Napoleon: Total War är helt fritt från MS på kampanjkartan, och utöver det så är det en FPS gain på 95-99% vilket är helt fantastiskt. I battles är det dock ganska grav MS och FPS gain på bara ca. 20% - här är det dock mycket möjligt att min processor flaskar.

Överlag går MS rakt igenom samtliga spel som jag spelat. Det är extremt tydligt i Unigine Heaven, men faktiskt inte långt ifrån lika illa i vissa spel.

Tråkigt att höra..
Tror att man ser mindre Microstuttering på ett exempelvis core i7 sytem (överklockat till tja 3,8)
då har man eliminerat andra flaskhalsar som äldre Intel resp AMD system kan ha....

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Tråkigt att höra..
Tror att man ser mindre Microstuttering på ett exempelvis core i7 sytem (överklockat till tja 3,8)
då har man eliminerat andra flaskhalsar som äldre Intel resp AMD system kan ha....

Jag kan ärligt säga att jag överdrev när jag köpte två 5870 då ett räcker gott och väl för mina behov. Men eftersom jag är ett fan av PhysX och Nvidias moderna teknik i stort så ligger idag ett GTX 480 på posten och väntar, mina 5870 går i retur.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av b0ck3n:

Skrivet av b0ck3n:

Och återigen tar du upp ditt personliga bekymmer som något som gäller alla. Jag upplever inte den MS som du beskriver.
Jag har testat några av de spel du räknade upp- crysis warhead, dragon age: origins, AC 1 - och ingen MS.
Nya drivrutiner har även inneburit jämnare fps för mig (jag har kappat min fps till 60).
Jag har även byggt ihop en väns dator med 5850x2 och hittade ingen MS när vi snabbtestade om allting fungerade. Jag tycker att du borde undersöka din dator väldigt grundligt istället för att om och om igen beklaga dig över MS med ordval som är väldigt absoluta.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Och återigen tar du upp ditt personliga bekymmer som något som gäller alla. Jag upplever inte den MS som du beskriver.
Jag har testat några av de spel du räknade upp- crysis warhead, dragon age: origins, AC 1 - och ingen MS.
Nya drivrutiner har även inneburit jämnare fps för mig (jag har kappat min fps till 60).
Jag har även byggt ihop en väns dator med 5850x2 och hittade ingen MS när vi snabbtestade om allting fungerade. Jag tycker att du borde undersöka din dator väldigt grundligt istället för att om och om igen beklaga dig över MS med ordval som är väldigt absoluta.

Ända gången jag har känt av MS är i Heavens Benchmark 2.0

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvickstick:

Ända gången jag har känt av MS är i Heavens Benchmark 2.0

Samma här och det enbart när Tesslan är på extreme.
Dock så har jag upplevt det som senaste testet visar (att fps;n är på 3) och det är när jag har ändrat någon grafikinställning i ett spel och catalyst tror att jag har skiftat till 2d läge. Lösningen har varit [alt]+[enter] två gånger

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Samma här och det enbart när Tesslan är på extreme.
Dock så har jag upplevt det som senaste testet visar (att fps;n är på 3) och det är när jag har ändrat någon grafikinställning i ett spel och catalyst tror att jag har skiftat till 2d läge. Lösningen har varit [alt]+[enter] två gånger

Är det verkligen så fel att säga att ATIs drivrutiner är lite buggigare än Nvidias? (känsligt ämne i know)
Nåt sånt händer aldrig med Forceware..

finns otaligt många problemtrådar om Catalyst hotfix etc,
men inget motsvarande med Nvidias drivers..

Om man klockar för högt så slutar drivritinen svara det är allt ingen BSOD som catalyst verkar slänga upp i ansiktet när den är missnöjd med något....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Är det verkligen så fel att säga att ATIs drivrutiner är lite buggigare än Nvidias? (känsligt ämne i know)

Om man klockar för högt så slutar drivritinen svara det är allt ingen BSOD som catalyst verkar slänga upp i ansiktet när den är missnöjd med något....

För vissa personer krånglar CCC som fan. Personligen fick jag byta tillbaka till 10.5 Hotfix, kunde inte spela Battlefield BC2 alls med 10.6 :/ Riktigt dålig fps för mig med 10.6 samt spelet stängs av utan förvarning. Fick också Gray Line of death när jag startade ett spel när mina kort vart kallare än 35 grader. Körde man Furmark och värmde upp korten sedan startade ett spel så krashade inte spelet.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 9600X :: AMD Radeon RX 9070 16GB :: Kingston FURY Beast 32GB 6000 MT/s CL30 :: Kingston Fury Renegade 1TB :: Kingston Fury Renegade 2TB :: MAG401QR

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Känsligt ämne?
Finns det inga bekymmer med Forceware? Om det är sant så har Nvidia verkligen lyckats.
Vilka drivrutiner som är mest stabila vet jag inget om- förutom att jag hade små problem med Nvidias drivrutiner (när 8800 var kort man skulle ha) och jag hade diverse bekymmer med catalyst i en 4850x2 konfiguration. Varför det finns fler trådar är väl troligen på grund av att drivrutiner är ostabila och att det finns flest ati ägare på det hör forumet.
Om jag klockar för högt så blir skärmen svart för mig i ca 10 sekunder och sen kastas jag ut till skrivbordet med ett felsök som alternativ. Om jag klockar helt galet blir det BSOD och det gäller för all forum av hårdvara får jag hoppas.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av astrob0y:

Varför det finns fler trådar är väl troligen på grund av att drivrutiner är ostabila och att det finns flest ati ägare på det hör forumet.
.

Stämmer förmodligen..

Skrivet av astrob0y:

Om jag klockar för högt så blir skärmen svart för mig i ca 10 sekunder och sen kastas jag ut till skrivbordet med ett felsök som alternativ. Om jag klockar helt galet blir det BSOD och det gäller för all forum av hårdvara får jag hoppas.

Kan klocka hur galet som helst på GPUn blir aldrig BSOD numera,
utan bara "drivrutinen har slutat svara" applikationen krashar men aldrig hela datorn
processorn är en annan sak...

Visa signatur

Permalänk

Som det är IDAG föredrar jag ATI, men det är helt och hållet för att nVidias svar är ett sådant fatalt misslyckande. Ett monster, visst, men ett steroidpumpat, energislukande knepigt designat monster. Kommer nVidia tillbaka med en ny, förfinad arkitektur som fungerar mer som ATIs satsning, prestanda OCH ljudnivå, temperatur, strömförbrukning etc, så kan jag titta på nVidia igen. Så jag är inte i fanboyträsket ännu.

Visa signatur

Udda testrigg: Gigabyte A75-UD4H | 3,6GHz AMD A8-3850 | 120GB Intel 520 SSD | En drös hårddiskar | Corsair AX1200 | 8GB Corsair Vengeance.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

utan bara "drivrutinen har slutat svara" applikationen krashar men aldrig hela datorn

Åh, detta kan jag instämma hur mycket som helst!:D Jag måste klocka mitt hd2600 till minne på 700mhz och gpu på 750-800 för att kunna spela farcry 2 på low utan lagg och då händer det ju att kortet får problem och jag dras tillbaka till Windows med deras VPU recovery grej! det är ju bara välja att skicka eller att inte skicka felrapport till ati och sedan tabba upp och spela vidare!

Klocken går dock ned 15-20 mhz men spelet är fortfarande spelbart!

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av pierretox:

Stämmer förmodligen..

Tror att det har med W7 och Vista att göra, grafikrutinen gick i kernelmode under XP, vilket gjorde att hela OS:et krashade när den gjorde det.
I W7 och Vista går den i klientmode vilket gör att OS:et inte krashar, vid en krash är det bara för OSE:et att starta om den, prescis som vilket annat program som helst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tror att det har med W7 och Vista att göra, grafikrutinen gick i kernelmode under XP, vilket gjorde att hela OS:et krashade när den gjorde det.
I W7 och Vista går den i klientmode vilket gör att OS:et inte krashar, vid en krash är det bara för OSE:et att starta om den, prescis som vilket annat program som helst.

Precis. Och innan Vista/7 kom så hade ju ATI/AMD sin VPU recover som gjorde samma sak. Väldigt fin funktion. Dock verkar det inte som det fungerar när spänningsregulatorerna på grafikkortet blir för varma - kanske för att grafikkortet vägrar starta om (medveten design för att inte skada kortet?) oavsett om operativsystemet försöker starta om grafikdrivrutinerna eller inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

fatta hur mycket bättre din 5970 kan bli om ATI lär sig att optimera CF delen i drivrutinerna

edit: jag blandade ihop SLI CF e lite trött

Vafan, hur kan det där ens stämma?

Kan ju spela Crysis Warhead i 1920x1080 med Very High på allt och 8xAA, varför skulle jag få 2 fps i ett snäpp högre upplösning?

Visa signatur

Antec Twelwe Hundred | Asus M4A78-E | Phenom 2 x4 940 Black Edition, Corsair H50 Hydro | Sapphire 5870 1GB Vapor-X | Fractal Design 650W | Kingston 4GB 800MHz DDR2 | Samsung SyncMaster P2450H | Apple iPhone 3GS 16GB | Sony PlayStation 3 Slim 250GB

Permalänk
Skrivet av REALIN:

Kan ju spela Crysis Warhead i 1920x1080 med Very High på allt och 8xAA, varför skulle jag få 2 fps i ett snäpp högre upplösning?

För att CF inte verkar funka i det spelet med den upplösningen,
drivrutinen buggar till det....

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av REALIN:

Grafikminnet tog väl helt enkelt slut. Då blir det så där. Med 2 GB per GPU skulle det se annorlunda ut.

edit: AA med många samplingar kombinerat med extrem upplösning drar upp minneskraven betydligt. Lägg sen till att Crysis-serien gärna äter en stor mängd med grafikminne även i mer mediokra inställningar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Som det är IDAG föredrar jag ATI, men det är helt och hållet för att nVidias svar är ett sådant fatalt misslyckande. Ett monster, visst, men ett steroidpumpat, energislukande knepigt designat monster. Kommer nVidia tillbaka med en ny, förfinad arkitektur som fungerar mer som ATIs satsning, prestanda OCH ljudnivå, temperatur, strömförbrukning etc, så kan jag titta på nVidia igen. Så jag är inte i fanboyträsket ännu.

Fatalt misslyckande?

1. Vi har nu en konkurrenssituation, vilket alltid är bra för konsumenter.
2. GTX470, som initialt enbart konkurrerade med ATIs "tredjekort" 5850, är nu uppe & nosar på 5870.
(Man kan se på 470 som nvidias troliga tredjekort - när dubbelmackan har kommit.)
3. Det finns ingen testsite som inte gillar 470/480s kylare, vilken är fantastisk.
4. 40 watt är inte hela världen.
5. Det är ATI som går råstyrkevägen - inte tvärtom.

Mvh

Permalänk
Medlem

Håller med. Först när jag såg testerna på fermi på SweC tänkte jag usch de där köper jag aldrig. gtx 480 pga den enorma värmen och strömförbrukningen och gtx 470 för att man lika gärna kan köpa ett 5870. Men nu börjar jag bli ganska sugen på ett gtx 470

Visa signatur

Project: Dark [color="#B7BAB7"]Snow[/color] |GTX 670| i5 750 @3,8GHz med H50| Evga P55 sli FTW| Corsair Dominator 2x2gb| Corsair HX750w MDPC-X Black 'n White|
|Samsung 840 120gb SSD|1TB Hdd| Lian Li v1000b Plus II|
Spelare för Team prOpertys Starcraft II lag

Permalänk
Medlem

Vad gäller drivrutinerna ..

Jag har som jag många gånger sagt just nu lika många röda, som gröna kort - och är inte någon fanboy.
CCC har dock för mig personligen varit otänkbart i flera år, ATITT+aktuell drivrutin är det som gäller för ATI. Punkt.
Ändå får man räkna med att "drivrutinen har slutat svara" ganska ofta med ATI; mycket mer sällan så med nVidia.
(Har kört både-och sedan Windows 98, ifall någon missat lilla mig, häromkring.)
I alla ATI-datorer jag har & har haft, måste man alltid in & pilla & trixa. Gröna drivisar - bara fungerar .. oftast.

Det har apropå det & något annat snackats en del i tråden om "nVidias fula metoder" & så, men då vill jag återigen
nämna "Linux" som ett argument i den debatten. Snacka om utfrysning .. och då åt open-source-hållet. D.v.s. jag och alla ni.
Jämför t.ex. "Dirt2" med det öppna, gratis operativsystemet .. ?

Go green-er, green .., så blir det full pott för mig iaf. Ge mig mer pengar, någon?

Mvh

Permalänk
Medlem

Jag köper det som är bäst just nu för det som jag ska göra med burken. Var ett rent 3DFX Fanboy tills Nvidias Riva 128's OpenGL drivisar började fungera, sen blev det starkara med TNT, framföralt TNT2. ATI ville jag inte röra med tång, sen köpte ATI upp företaget bakom ATI kortet i Gamecube vad de nu hette, men en del av skaparna av företaget kom från CGI, och efter att ATI kom med R300 var det ATI som gällde tills Nvidias G80 kom sen då ATI RV770 kom började det bli en smaksak. Föredrar Nvidias kontrollpanel och tillgång till deras beta drivisar. (kör oftast en beta än en WHQL) Men tycker att ATI är prisvärdare och bättre programvara för fler skärmar då man kopplar till en TV via HDMI. Men att jag haft så mycket problem med gamla ATI kort kommer jag aldrig glömma och ändå minns många t.ex. Rage II korten med glädje, inte jag, det var ett ont, ont kort. (Hade någon Scanias första hem PC t.ex.?)

Edit1: Lite stavning

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

text .. inte jag, det var ett ont ont kort.

HAHAHA, ljuvliga minnen. Betorna är givetvis bäst f.ö.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sovereign:

Misslyckande? 480 är de bästa singlekortet och 470 dansar tryckare med 5870, dom kortet är oerhört jämn i prestanda. Energislukande skulle jag inte kalla de, lägg pengarna som du sparar på att köpa ett 470 på att köpa lite lågenergilampor så får du en lägre elräkning. När det gäller ljudnivån så har 400-serien ett skonsammare ljud än 5800-serien, gå inte så mycke på dB. En fladdermus kan skrika så högt som 110 dB, men de är en frekvens långt ifrån va de mänskliga örat kan uppfatta. Och när de gäller temperaturen så är den inte så mycke högre än 5870.

Detta börjar bli oerhört uttjatat. Det är nästan så man får lust å kontakta Adam och Jamie på Mythbusters så dom får ta död på dessa myter en gång för alla.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Dock bör man inte ha ett svagt hjärta om man kör fläkten på 100% med 470

Visa signatur

| Laptop1| Asus ROG G701vi | i7 6700HQ | 16gb 2400Mhz | 512GB M.2 SSD | Geforce GTX 1080| | 1920x1080p 120Hz|
| Laptop2| Asus K73 | i7 2670QM | 8gb 1333Mhz | Samsung 830 128GB+Seagate 500GB 7200rpm | GT540m @ 770/1540/1000|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mokifly:

Dock bör man inte ha ett svagt hjärta om man kör fläkten på 100% med 470

Haha, nä de kan vara att avråda

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Jag tycker dock att 5870 har ett mjukare och lenare fläktljud än GTX4, men jag bryr mig inte om ljudnivå så för mig gör det inget..

Permalänk
Medlem
Skrivet av astrob0y:

Mitt personliga bekymmer är väl snarare att jag inte tål MS, andra verkar ju kunna leva med det utan problem, men det är absolut tveklöst så att det finns där när man kör ett system med multipla gpuer. Men det är väl ungefär samma sak som backlight bleeding när man pratar LED, jag skiter fullständigt i att min tv lider utav det medans andra inte står ut.

Utöver det tycker jag, precis som du nämnt tidigare, att ATIs high-end kort (jag kan egentligen bara tala för 5870, men du har nämnt liknande besvär med ditt 5970) lider av ganska mycket jidder i allmänhet, även om man kör singlecore. En lösning är naturligtvis att aktivera vsync, men för min del är det otänkbart eftersom jag sitter på en 60hz skärm.

Fick för två dar sedan hem ett GTX 480 och först nu upplever jag riktigt flyt. Grafiken är enormt mjuk och behaglig i jämförelse med hur jag upplevde 5870, det går jämnare helt enkelt. Loadtempen är 7-8 grader högre än den hos mitt 5870 - dock låter det bra mycket mindre. Men det säger mer om det 5870 jag hade från Asus (V2), som lät absolut förjävligt. Jag är övertygad om att referenskorten är bättre på i princip alla punkter, och många av mina bekymmer kan bero på att jag hade just den varianten utav kortet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Misslyckande? 480 är de bästa singlekortet och 470 dansar tryckare med 5870, dom kortet är oerhört jämn i prestanda. Energislukande skulle jag inte kalla de, lägg pengarna som du sparar på att köpa ett 470 på att köpa lite lågenergilampor så får du en lägre elräkning. När det gäller ljudnivån så har 400-serien ett skonsammare ljud än 5800-serien, gå inte så mycke på dB. En fladdermus kan skrika så högt som 110 dB, men de är en frekvens långt ifrån va de mänskliga örat kan uppfatta. Och när de gäller temperaturen så är den inte så mycke högre än 5870.

Detta börjar bli oerhört uttjatat. Det är nästan så man får lust å kontakta Adam och Jamie på Mythbusters så dom får ta död på dessa myter en gång för alla.

GF100 är ju tveklöst en extremt ineffektiv GPU. Det vet vi: Typiskt 50%/area och 50% i energieffektivitet jämfört med konkurrentens kort som släpptes året innan. Korten säljer inte bra, utom till ett fåtal apologister. Kolla de senaste Steam siffrorna. nVidia skrotar redan GF100, sen de har sålt av riskplattorna som startades 2009. All info pekar på att det inte kommer att göras en B1-spin. Det gör man inte med något man tycker gick bra direkt. .-/

För de som envist fortsätter att hävda att dubbelt så bra effektivitet på storlek och energi inte är något att bry sig om så kan de försöka köra samma resonemang med ångmaskinen versus bensinmotorn. Om ångmaskinen lanserade sex månader senare

Det är mycket lobbying på det här forumet för att GTX470/GTX480 egentligen är mycket bättre än de anses vara. Det är kul att folk är så hängivna och lojala, mMen skall man vara saklig så är misslyckande inte ett stort ord för GF100: Det är åtminstone ett misslyckande för nVidia.
Det är ett mindre misslyckande för konsumenten eftersom korten är relativt rimligt prissatta relativt spelprestandan.

Desto roligare att se hur GF 104 blir:
GF104 kan antingen vara fermi gjort rätt eller ett steg bakåt mot G200 arkitekturen med DX11. I båda fallen så bör det kunna bli en rejäl revansch från GF100 och riktigt konkurrenskraftigt.

Men nVidiasidan är inte intresserade eftersom de inte vill erkänna att nvidia behöver göra revansch (GF100 var ju bra egentligen)

Ati sidan är inte intresserad eftersom de räknar med att GF104 kommer att vara lika dåligt som GF100. Men GF104 tejpades ut i mars när nvidias ingenjörer hade haft gott om tid att komma på vad som gick så åt skogen med gf100.

Jag har varit sugen på en nvidiarigg så länge nu. 384sp-GF104 är i mina ögon den enda rimliga möjligheten på horisonten.

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750