Föredrar du Ati eller Nvidia?

Permalänk
Medlem

AMD.

Känns mer prisvärt, samt generellt lägre strömförbrukning -> kallare -> potential för tystare kylning.
Dessutom känns inte PhysX, nVidias stora försäljningsargument, som särskilt mycket att hänga i julgranen eftersom så få spel stöder det i någon större utsträckning och fysikeffekter går att ordna på annat sätt.

3D är däremot ett bra argument för nVidia, dock krävs ju en värsting-SLI-lösning för att det ska bli spelbart, och har aldrig testat hur upplevelsen är.

Tilläggas bör att min senaste grafikkort (som tyvärr precis klappade ihop) är ett nVidia-kort, 8800GTS 320MB. Ersättaren blir förmodligen från AMD.

Visa signatur

Quad-quad core med kvävekylning och kokvattenreaktor.

Permalänk
Medlem

någon som vet varför gtx 580 har blivit beställningsvara på webhallen? finns inga i lager. Något nytt påväg förutom 590 eller? Säger faktist nvidia här, har amd men har haft en del problem med mina kort.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Skrivet av Megacrash:

Tänker man så mycket på strömförbrukningen så kör man inte med 3st skärmar

Kör Nvidia för att det funkar bäst i folding och i vissa spel jag spelar.

Sitter på en CF konfiguration och kollade på Nvida med tyckte att 2000:- inte var värt det dels för att du får dryga 6% mer prestanda mellan HD6970 CF och GTX580 SLI.
Och hade som ett måste att kunna köra med 3 skärmar minst
Och 100watt är ganska mycket mer, det blir en jävla massa watt om du ska köra 3 skärmar också ;P

Permalänk
Medlem

Har hoppat mycket mellan blocken men måste säga att jag är mest nöjd med AMD

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Min dokumenterade grafikkortshistoria (som jag minns)

APG:
ATI 9700 Pro
ATI X800 Pro

PCI-E:
ATI X600
Nvidia 6600 GT
Nvidia 8800 GTX
Nvidia 8800 GT
2x AMD HD4850
AMD HD5770
Nvidia 275 GTX
AMD HD 5850

..och nu Nvidia 570 GTX. Fan vad mycket jag har bytt fram och tillbaka nu när jag skriver ned allt!

Glömde säga att jag föredrar båda. ATI/AMD har jag alltid kunnat klocka högt med och experimentera med, medan Nvidia har vunnit i ren råstyrka och har alltid varit tystare enligt mig (referenskylare).

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig inte egentligen, kör med dubbla gtx 580 nu bara för att de är de snabbaste singelkorten(vet inte varför, men gillar inte dubbelmackor eller kort med dubbla gpuer.
Hade 6970 varit snabbare än 580 så hade jag kört på det istället, easy as that!

Dock så är jag lite småsugen på ett 6990, hihi, får väl se hur bra 590 är antar jag

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Medlem
Skrivet av NisseG91:

Jag bryr mig inte egentligen, kör med dubbla gtx 580 nu bara för att de är de snabbaste singelkorten(vet inte varför, men gillar inte dubbelmackor eller kort med dubbla gpuer.
Hade 6970 varit snabbare än 580 så hade jag kört på det istället, easy as that!

Dock så är jag lite småsugen på ett 6990, hihi, får väl se hur bra 590 är antar jag

Crysis 2 flyter på som smör på en stenåldersdator så lär inte behöva uppgradera från vad du redan sitter på
Även BF3 lär väl funka fint fint med vad du har.

Permalänk
Medlem

Vilket som, men just nu sitter jag på ett gtx560.
Och att nvidias drivrutiner är SÅÅÅÅ mycket bättre är rent skitsnack.

Men åter till topic, jag köper det som känns intressant för tillfället, amd eller nvidia spelar ingen större roll.

Visa signatur

| CPU R7-9800X3D | Mobo MSI MAG X670E Gaming Plus WIFI | Ram 32Gb DDR5 6000MHz CL30 | GFX RTX 4080 Super | HDD 2x 1024Gb M.2 SSD | Corsair 850W | Playstation 5 | Xbox Series X |
"Om allt verkar gå bra vet du förmodligen inte alls vad som pågår."

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Jag tror att physx kommer att bli större. Köper man ett värstingkort för 4-6000 vill man inte ligga på 150fps med maxade inställningar. Då är det bara bra om det finns en teknik som gör att tyg fladdrar lite mer och ännu bättre om det används mer. Och för de som inte kan/vill köra med physx på så finns det faktiskt en meny i inställningarna där man kan sätta physx på off.

Den andelen som köper värstingkort är en försvinnande del av nvidias marknad, att de skulle satsa massvis på physx som endast 3% av marknaden kan använda är rätt dumt.

Och det är inte alls att "bara stänga av physx i inställningarna" i physx-spel. De spelen med physx blir helt kastrerade när man stänger av physx. Vanliga effekter som fungerar bra utan physx som tex rök försvinner helt.

Physx spel förgyller i VISSA fall grafiken för de med nvidias värstingkort, men förstör för alla med amds kort och alla med nvidias billigare kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defeat^:

Den andelen som köper värstingkort är en försvinnande del av nvidias marknad, att de skulle satsa massvis på physx som endast 3% av marknaden kan använda är rätt dumt.

Och det är inte alls att "bara stänga av physx i inställningarna" i physx-spel. De spelen med physx blir helt kastrerade när man stänger av physx. Vanliga effekter som fungerar bra utan physx som tex rök försvinner helt.

Physx spel förgyller i VISSA fall grafiken för de med nvidias värstingkort, men förstör för alla med amds kort och alla med nvidias billigare kort.

Då får man välja om man ska sänka grafiken eller stänga av physx om man har ett billigare kort. Det är klart att man int kan ha på allt så då får man prioritera.

Visa signatur

Chassi Silverstone FT03-MINI Moderkort ASRock Z77E-ITX CPU i5 3570k @ 4.4Ghz GPU Gainward GTX 670 Phantom PSU Corsair VS 450W Lagring OCZ Vertex 3 240gb x2 RAID0 Ljud Beyerdynamic DT770 pro 250ohm / Beyerdynamic T70p + Schiit Magni 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av _NsMs_:

Då får man välja om man ska sänka grafiken eller stänga av physx om man har ett billigare kort. Det är klart att man int kan ha på allt så då får man prioritera.

Du har fortfarande inte läst vad jag skrivit.... Antingen saknar ett spel physx helt och har snygg grafik, eller så har ett spel physx och man kan välja mellan att jha physx på och få ännu finare grafik (dyrt grafikkort), men stänger man av physx på dessa spel så blir grafiken helt kastrerad!

Kolla batban-spelet, där försvinner ju till och med all rök när physx stängs av = helt stel grafik..

Alltså, physx gynnar de få procenten med dyra grafikkort, och förstör en hel del för dem med amd eller ett billigare nvidia grafikkort.

Alltså, physx förstör mer för marknaden än vad det ger. Tror de flesta speltillverkarna förstår detta och skippar allt extra jobb med physx som endast gynnar en bråkdel av marknaden, för att istället lägga ner mindre jobb och få finare grafik för majoriteten. Stänger man av physx i ett spel blir spelet betydligt FULARE än vad det hade vart om spelet HELT SAKNADE PHYSX

Permalänk
Hjälpsam

AMD/ATI, AMD/ATI har fler snygga lättklädda kvinnor på kartongerna, case closed.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Man blir ju automatiskt fanboy över det man har själv. Alla vill ju försvara sitt val som man har gjort och därför tycker jag personligen att ingen är totalt neutral efter som alla upplevelser som man har med det märke man har gör en till en fanboy av ens eget märke eller om man har dåliga erfarenheter utav ens märke fastän man bara har haft otur så blir man motståndare till märket utan att veta hur de andra märket egentligen är. Slutsatsen blir att ingen är neutral utan har i alla fall en liten fanboy inom sig.

Visa signatur

| Nzxt 530 bigtower | Asus X99 deluxe | 5820k @4,2Ghz | Noctua D15 |
| 2x 280X | | 16GB 2667Mhz | Corsair TX 850W | Asus P287Q |
| samsung 850 evo 250gb |

Permalänk
Medlem

mina amd kort har alltid hållt och jag har aldrig haft problem med dem

men ett av mina nvidia kort 8500 gt så pajade en kondis och drog windows med sig så man fick göra en återställning

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 1 tb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1 1 tb

Permalänk
Medlem

Gick från 6970 till 570 nyligen. Vilken skillnad! Mycket mer ös i Nvidia och inte lika många fps drops hela tiden.
Har kört ATI många år nu. Men NVIDIA är helt klart bättre! Upplever mycker mer flyt i spelen helt klart med NVIDIA.

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Skrivet av Datanisse:

Gick från 6970 till 570 nyligen. Vilken skillnad! Mycket mer ös i Nvidia och inte lika många fps drops hela tiden.
Har kört ATI många år nu. Men NVIDIA är helt klart bättre! Upplever mycker mer flyt i spelen helt klart med NVIDIA.

Kan kontra med att mina kort flyter över 60 fps på alla spel, något man inte kan säga när man har ett 570.
Och droppsen som alla snackar om har jag aldrig fått uppleva själv, tyvärr.

Visa signatur

Permalänk

Har personligen haft mer strul med ATI korten/drivrutiner än med Nvidia så därför sitter jag kvar med mitt GTX 260 och sålde iväg HD5850't.

Vad nästa kort blir får marknaden avgöra. AMD har ju börjat få lite bättre ordning på drivrutinerna nu med 6950 etc.
Time will tell.

Snälla, håll en vuxen nivå på inläggen, blir så mycket trevligare då

//BG

referens till borttagna inlägg borttagen
Visa signatur

---Project: Nuclear Winter
---Nuclear Media
---Aktiv setup: Fractal Design Define R3 Nuclear Winter mod | ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD FX-8350| Corsair H50 | Corsair XMS3 8GB DDR3 @1600Mhz | ADATA SP900 256GB SSD | Samsung SP F3 1TB HDD | EVGA GTX770 ACX| Corsair AX850, MDPC-X Titanium & Copper Mod |

Permalänk
Medlem

Kör med Quadro och Radeon i samma burk. Funkar perfekt till jobb och spel
Bästa ur båda världarna!

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft ati/amd kort, bara nvidia. Just nu har jag ett 8800GT och den var väldigt fräsch och stabil då jag fick den och jag var nöjd. Då säger jag nog att jag föredrar nvidia mest. Skall köpa ett 560ti snart och skall köra i SLI längre fram, spelar WoW mest och hört att nvidia är bättre inom det medans ati/amd är bättre på spel så som Crysis etc. Inget jag yttrar mig om då jag inte har några erfarenhet av det själv. Som sagt, nvidia för min del. Har inget emot ati/amd.

Permalänk
Medlem

Jag valde GTX570 pga det är tystare och en gnutta bättre än 6970, speciellt i de titlar jag spelar. Sen har otaliga personer i min kompiskrets ångrat sina ATI/AMD köp pga dåliga drivrutiner, random buggar och crasher, speciellt i nya titlar. Sedan verkar CrossfireX och krångel vara synonymt i vissa trådar här på sweclockers. Jag lägger gärna några få hundralappar extra för att slippa problem, tid är pengar.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Ett trollinlägg samt alla efterföljande svar på detta borttaget.
Håll diskussionen på en lämplig nivå.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Hjälpsam

OMFG

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X | Intel Arc B580 | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/8gy1xr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 9060 XT 16GB | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/gwcxfs
HTPC | https://valid.x86.fr/gqtxws |

Permalänk

Tycker Nvidia borde ha grillparty med stora stekar och ett 590 som grillhäll.

Visa signatur

Permalänk

Dom borde sätta 2 590 i sli så kan dom steka till Nvidia och AMD sammtidigt. (refereras till mitt förra inlägg)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

HAHAHHAHAHAH!! Så jävla klockrent att detta hände precis när killen predikade om hur stabilt och säkert kvalitativa nvidia är!! =D Fy fan vad sjukt klockrent, 1 min efter typ:P

Men, nvidia-prästen, om du är kvar. Hur tycker du det gick för det dyra, stabila kvalitetskortet gtx 590 i testet?;)

Detta kunde lika gärna varit en miss från amd... Det händer från båda lagen, förstår du nu? Fel inträffar alltid, men rättas i regel till direkt.

Permalänk
Medlem

Föredrar NVIDIA faktiskt fast jag själv har ATI atm.
Därför att jag har haft 3 st (med detta) ATi- kort nu, det 2 andra var ett X1950 PRO och HD2600. Och, båda har gått sönder. De funkade i ett år och sen bara poff.

Mitt 5770 har jag haft i snart 1.5 år tror jag (kommer inte ihåg) och det funkar och jag kan köra alla spel utan problem osv, men det har börjat låta som ini helvete.

Har haft massa NVIDIA kort (4400 Ti, FX5500, 8600GT, 7600GT m.m. ) och alla funkar ännu också.

Visa signatur

Desktop/Spel 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, NR200P, SF1000, W10 LTSC
Laptop/Jobb MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM
Skärm PG32UCDP OLED Mus Superlight Tangentbord Keychron V4 60% (Gateron Smoothie)

Permalänk
Skrivet av lambdaN:

Därför att jag har haft 3 st (med detta) ATi- kort nu, det 2 andra var ett X1950 PRO och HD2600. Och, båda har gått sönder. De funkade i ett år och sen bara poff.

Mitt 5770 har jag haft i snart 1.5 år tror jag (kommer inte ihåg) och det funkar och jag kan köra alla spel utan problem osv, men det har börjat låta som ini helvete.

Har haft massa NVIDIA kort (4400 Ti, FX5500, 8600GT, 7600GT m.m. ) och alla funkar ännu också.

Hur kan du veta att dom funkar om du inte har dom kvar?
"Har haft" är ju dåtid enligt mig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdaN:

X1950 PRO och HD2600 gjordes i princip inte av samma företag, inte amd som tillverkade de korten:P

För mig har en hel del nvidia kort gått sönder (gamla kort) men inget amd-kort (äldsta är dock hd4850 vilka jag har haft 3st av)

Permalänk
Medlem

Mina svar till de senaste kortet av nvidia

EDIT: Sedan kan man lyssna på http://www.youtube.com/watch?v=xNnAvTTaJjM när man köper kortet

NOTERA: JAG BARA SKÄMTAR, HOPPAS INGEN TAR ILLA UPP

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]