Permalänk
Medlem

Står att jag har senaste programvaran ( 3.9.21.8.V0021) när jag loggar in på routern..

Permalänk
Skrivet av khyber:

Står att jag har senaste programvaran ( 3.9.21.8.V0021) när jag loggar in på routern..

Skumt, jag hade det problemet förut innan dom 2 senaste mjukvaru uppdateringarna till modemet. Men nu har jag inga problem alls med nätverket med Xbox 360 eller PS3an. Kolla så du har UPnP ikryssad i modemet.

Permalänk
Medlem

UPnP var inte ikryssat, ska testa nu

Ska jag köra en reboot på modemet innan jag testar? Och är det trådlöst du kör förresten?

Permalänk
Skrivet av khyber:

UPnP var inte ikryssat, ska testa nu

Ska jag köra en reboot på modemet innan jag testar? Och är det trådlöst du kör förresten?

Jag kör trådlöst till xboxen och trådat till PS3. Funkar det för dig nu eller.

Permalänk
Medlem

Idag var Comhem extremt segt hos mig. Körde bredbandskollen och fick extremt dåliga resultat (under 1Mbit hastighet, 350ms svarstid) på mitt XXL 100. Så kollade loggen på Netgear routern och det fanns en bunt felmeddelanden från dagens datum. Stängde av den i några minuter och när jag sen slog på igen så var allting som vanligt, och full hastighet på bredbandskollen. Verkade alltså som kopplingen ballat ur och inte kunde fixa sig själv utan krävde omstart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Idag var Comhem extremt segt hos mig. Körde bredbandskollen och fick extremt dåliga resultat (under 1Mbit hastighet, 350ms svarstid) på mitt XXL 100. Så kollade loggen på Netgear routern och det fanns en bunt felmeddelanden från dagens datum. Stängde av den i några minuter och när jag sen slog på igen så var allting som vanligt, och full hastighet på bredbandskollen. Verkade alltså som kopplingen ballat ur och inte kunde fixa sig själv utan krävde omstart.

Kan ev varit något brus i uppströmsfrekvenserna och när du bootade om så hittade modemet en bättre uppström. Inte alltid som alla frekvenser störs samtidigt.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Publika ip-adresser med Comhem Large 12-25

Hej ni!

Någon som vet hur jag kan få en publik adress till min egna router, när man har Comhem Large tillsammans med deras Cisco epc2425?
Finns det någon möjlighet att stänga av NAT i den routern eller måste den bytas ut? Vad jag har förstått ska man kunna få upp till fyra publika adresser med detta abonemang, kan nåpgon bekräfta detta?

Tacksam för svar,

Mvh Johan

Permalänk
Medlem
Skrivet av jmandersson:

Hej ni!

Någon som vet hur jag kan få en publik adress till min egna router, när man har Comhem Large tillsammans med deras Cisco epc2425?
Finns det någon möjlighet att stänga av NAT i den routern eller måste den bytas ut? Vad jag har förstått ska man kunna få upp till fyra publika adresser med detta abonemang, kan nåpgon bekräfta detta?

Tacksam för svar,

Mvh Johan

Man kan tyvärr inte slå av NAT på detta modem. Ryktas att det ska gå med mjukvaran som var planerad denna månad men blev förskjuten till efter semestern. Det stämmer att du kan få 4 publika ipadresser med 24/1 alt 24/10 och uppåt. Antingen måste du ha ett icke trådlöst modem från comhem eller deras Netgear om du vill kunna få publika ipadresser som det ser ut just nu. Efter sommaren är det klart möjligt att det går på både EPC2425 och 2434modemen.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Man kan tyvärr inte slå av NAT på detta modem. Ryktas att det ska gå med mjukvaran som var planerad denna månad men blev förskjuten till efter semestern. Det stämmer att du kan få 4 publika ipadresser med 24/1 alt 24/10 och uppåt. Antingen måste du ha ett icke trådlöst modem från comhem eller deras Netgear om du vill kunna få publika ipadresser som det ser ut just nu. Efter sommaren är det klart möjligt att det går på både EPC2425 och 2434modemen.

Okej! Tack för infon

//
Johan

Permalänk
Medlem

Är det någon som fått sitt Cisco EPC2425 utbytt mot Netgear-modemet pga trådat-trådlös-streaming problemet (tex xbox360 trådat, dator trådlös)?

Permalänk
Medlem

Har problem att kommunicera mellan mina datorer som är uppkopplad trådlöst. Alla kommer åt (via ping) modemet och en annan enhet som är via sladd men inte varandra.

Startar man om modemet fungerar det förhoppningsvis en stund.

Känt problem?

Har Netgear CG3100.

Kan tillägga att det främst händer vid streaming.

Permalänk
Medlem

Båda ovan: Har ni aktiverat UPnP? Känner inte till något av felen på nån av modemmodellerna. Netgear hade liknande problem tidigare men är löst med v21.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad detta är för något: Time Not Established Critical (3) Telnet user logged in from IP address 192.168.100.10. ?

Time Not Established Critical (3) Telnet user logged out.

måste säga att jag blev lite orolig när jag fick syn på det i loggarna på mitt modem.
kan tillägga att det inte är jag själv som har loggat in vid den tiden samt att jag har ett väldigt säkert lösenord på modemet..
Såg att samma grej fanns i andras loggar som postats i denna tråd också.

Permalänk
Skrivet av dinasty:

Någon som vet vad detta är för något: Time Not Established Critical (3) Telnet user logged in from IP address 192.168.100.10. ?

Time Not Established Critical (3) Telnet user logged out.

måste säga att jag blev lite orolig när jag fick syn på det i loggarna på mitt modem.
kan tillägga att det inte är jag själv som har loggat in vid den tiden samt att jag har ett väldigt säkert lösenord på modemet..
Såg att samma grej fanns i andras loggar som postats i denna tråd också.

Det brukar stå så när comhe går in från sig och kontrollerar ditt modems funktion.. Så har du felanmält så är det nog så att det är en tekniker som kollat från en basstation om modemet svarar som det skall och kollat på inställningarna..

Permalänk
Medlem
Skrivet av BananaJoe:

Det brukar stå så när comhe går in från sig och kontrollerar ditt modems funktion.. Så har du felanmält så är det nog så att det är en tekniker som kollat från en basstation om modemet svarar som det skall och kollat på inställningarna..

Hmm har inte gjort någon felanmälan.. dock är modemet ganska nytt. Tycker att dom borde meddela mig som innehavare innan dom gör något sånt :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Båda ovan: Har ni aktiverat UPnP? Känner inte till något av felen på nån av modemmodellerna. Netgear hade liknande problem tidigare men är löst med v21.

UPnP på, firewall och ip flood detection av. Provat sätta xbox på dmz, öppnat alla portar till datorn och stängt av windows-brandväggen, utan framgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Kan ev varit något brus i uppströmsfrekvenserna och när du bootade om så hittade modemet en bättre uppström. Inte alltid som alla frekvenser störs samtidigt.

Kan nog stämma. Jag har kollat runt lite mer i routern nu så jag vet vad jag ska titta nästa gång. Comhem XXL har i alla fall fungerat riktigt bra för det mesta, har inga egentliga klagomål.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Båda ovan: Har ni aktiverat UPnP? Känner inte till något av felen på nån av modemmodellerna. Netgear hade liknande problem tidigare men är löst med v21.

Yes, UPnP på.

Permalänk
Medlem

Märkligt.

Har XXL och får följande fel;

"LAN-side UDP Flood" samt "SYN Flood" från mina lokala IPn om man kollar i event loggen.

I samband med detta kan man inte surfa på ett tag.

Detta sker från samtliga burkar i nätverket, så det verkar ju vara modemet som tror det blir attackerat av mina egna datorer?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk

Hej,
Ny kund hos Comhem och beställde Large 24/1. Fick till detta ett Cisco EPC2425 som jag nu vill koppla moin egna trådlösa router - en NETGEAR WNR3500L.
Jag vill alltså att min Netgear router skall sköta hemmanätverket medan Cisco-modemet bara skall agera modem.
Är detta möjligt? Vilka inställningar gäller isf?
Tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

Märkligt.

Har XXL och får följande fel;

"LAN-side UDP Flood" samt "SYN Flood" från mina lokala IPn om man kollar i event loggen.

I samband med detta kan man inte surfa på ett tag.

Detta sker från samtliga burkar i nätverket, så det verkar ju vara modemet som tror det blir attackerat av mina egna datorer?

Ipflooding aktiverat tillsammans med nån torrentklient skulle jag tro?

Golgofier: Läs längre upp på sidan, det går inte vad jag vet. Går ej att brygga modemet med dagens mjukvara.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk

Phunky:
Tack för svar. Har letat runt efter intruktioner på hur man kan lyckas med detta och hittade en utförlig guide på hur man kopplar samman två routrar på bästa vis:

Tip: using multiple routers - TechSpot OpenBoards

Av den att döma bör det gå så länge man är noga med IP- och Subnet-inställningarna. Skall meka med detta efter jobbet.
Vet du förresten om det går att slå av NAT på Cisco'n?

Permalänk

Comhem +telefoni

Jag funderar på att avsluta mitt Telia teleabonnemang och istället använda Comhem's tjänst, jag har deras XXL 100/10 uppkoppling som funkar bra nu tycker jag, så jag söker era råd och erfarenheter angående comhems telefoni-tjänst
Tacksam för alla svar,,

Permalänk
Medlem

Hmm har fått ett jättekonstigt problem med internet hemmos mig... För några dagar sen så hade modemet blivit skitkonstigt och slutat funka, sedan satt jag där i ca 30min, modemet hade resettats och blivit som en router, så jag gick in och stängde av NAT på den och började använda min Dlink DIR-655 som router igen. Men nu helt plötsligt så funkar inte trådlösa på min DLink, min syrras laptop hittar inte routern samma sak med min mobil det står att den är för långt bort även fast jag sitter bredvid den.

Så nu undrar jag hur jag ska få det att funka på min Dlink router igen, har testat byta till fabriksinställningar igen men det löste inget kan fortfarande inte hitta min router :S... verkar dock som att min Netgear CG3100 som jag fick av comhem har blivit den trådlösa punkten nu :S... Fast den har jag inte lösenord till.

EDIT: Nu så fixade jag det, hade inte stängt av wireless på netgear modemet :P. Aja funkade nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golgofier:

Phunky:
Tack för svar. Har letat runt efter intruktioner på hur man kan lyckas med detta och hittade en utförlig guide på hur man kopplar samman två routrar på bästa vis:

Tip: using multiple routers - TechSpot OpenBoards

Av den att döma bör det gå så länge man är noga med IP- och Subnet-inställningarna. Skall meka med detta efter jobbet.
Vet du förresten om det går att slå av NAT på Cisco'n?

Går ej att slå av NAT på ciscon men troligen efter sommaren med ny mjukvara.

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Skrivet av Phunky:

Går ej att slå av NAT på ciscon men troligen efter sommaren med ny mjukvara.

Aight, tack för infon.

Permalänk
Medlem
Skrivet av psycho7256:

Jag funderar på att avsluta mitt Telia teleabonnemang och istället använda Comhem's tjänst, jag har deras XXL 100/10 uppkoppling som funkar bra nu tycker jag, så jag söker era råd och erfarenheter angående comhems telefoni-tjänst
Tacksam för alla svar,,

Inga problem med Telefoni tjänsten. Inte så mycket kan gå fel där vad jag vet.
Så länge modemet och internet fungerar som det ska så ska även telefonin fungera utan problem.
I ditt fall så är det ju inte så mycket att göra mer än att beställa och flytta numret till comhem. Sen koppla in telefon till modemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phunky:

Ipflooding aktiverat tillsammans med nån torrentklient skulle jag tro?

IP Flood Detection aktiverat ja, men jag kör ingen torrent. Det verkar bli så när man väcker datorerna från att ha sovit. Visst skall man väl kunna ha IP Flood Detection aktiverat?

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem
Skrivet av davyp3:

IP Flood Detection aktiverat ja, men jag kör ingen torrent. Det verkar bli så när man väcker datorerna från att ha sovit. Visst skall man väl kunna ha IP Flood Detection aktiverat?

Jo men då får du just detta problem Bäst du inaktiverar det. Behöver inte vara en torrentklient heller som orsakar det. Försöker din dator öppna många portar utåt oavsett anledning så ställer ipflooding till detta problem...

Visa signatur

Dooh!

Permalänk
Medlem
Skrivet av psycho7256:

Jag funderar på att avsluta mitt Telia teleabonnemang och istället använda Comhem's tjänst, jag har deras XXL 100/10 uppkoppling som funkar bra nu tycker jag, så jag söker era råd och erfarenheter angående comhems telefoni-tjänst
Tacksam för alla svar,,

Fungerar hur bra som hellst....hos mej i alla fall.

Visa signatur

Hubbe