Speldator med "Klass" för 20k behöver hjälp och råd

Permalänk
Medlem

Speldator med "Klass" för 20k behöver hjälp och råd

Hej!
Nu är de dags att begrava min drygt 8 år gamla dator och åter igen ta sin plats bland dem som väntar på att andra ska ladda fördigt snarare än att bli väntad på ^^

Har glidit runt på forum och hemsidor i några veckor nu för att försöka få en uppfattning på vad som blir de optimala att köpa men eftersom utbudet är så stort och jag får aldrig grepp om skilnaderna så skulle jag verkligen uppskatta lite hjälp här!

Min burget ligger på -20 000 och kraven är följande:
Den ska optimalt klara de spel jag spelar: Wow, HoN, SC2 och Cod MW2.
Den ska vara så tyst som möjligt i den mån de går utan att dra ner för mycke på prestanda.
Ha en SSD hårdisk till mitt OS+spel (men vilken ska man ha)
Klara av 2 skärmar samt även hdmi utgång för en TV

Har satt ihop en mängd olika datorer på komplett men det ända jag följer då är "dyrare är bättre" tänket och tror jag lägger krut på helt fel grejer..

Vill ha en i7 proccesor, 8gb minne och ett fränt grafikkort, men vad bör jag tänka på vad gäller moderkort nätagg samt vilket märka bör man ha för grejerna

tacksam för all hjälp!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Okej! ^^
Har kollat runt en del och byggde ihop en dator på komplett efter vad jag tror blir en bra.

Liten fråga, kollade på en "färdig dator" som man konfigurerar själv, Det moderkort som jag kollar på då är
ASUS P7P55D-E LX och minnet är då Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT .

Det jag undrar är då om det går att köpa till ett likadant minna och då totalt få 8gbit minne till datorn eller om de blir strul

Permalänk

Datorn blir oftast mer prisvärd om man plockar ihop ett eget packet.
Det går att köpa till likadana minnen, det brukar att funka men för vissa så strular det när man använder alla minnes slots.

Visa signatur

i5 2500k@stock ** P67A-GD65 ** AMD 6950 ** 1TB F3 ** Lian-Li PC-FI8

Permalänk
Medlem

Haha här har jag bästa paketet du kan få. med klass och grymm dator

Chassi: Cooler Master HAF 922 Mini - E - Inet.se

Moderkort: Asus MAXIMUS III FORMULA - Inet.se

Processor: Intel Core i5 750, 2.66GHz - Inet.se eller Intel Core i7 860, 2.80GHz - Inet.se

Ram minne: A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se x2 = 8gig

Graffikkort: XFX Radeon HD5850 1GB + 2 spel - Inet.se

Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se snabb som satan och 1000gig allt i ett hårddisk

Cd spelare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

Nätdel: Corsair TX 650W 80+ - Inet.se

Med detta paket, kommer din dator bli det bästa just nu med goda uppgraderings möjligheter i framtiden, det kommer bli en dator med ''klass'' och med rött lyse på chassit :), mitt förslag om du vill ha en dator med klass och det ska va speldator

mvh andreas

Visa signatur

Intel Core i5 2300k 3,3GHz,-> Corsair Dominator 8GiG 1600mhz,-> Samsung Spinpoint F3 1TB, ->Asus Radeon hd 6870 OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikatataku:

Datorn blir oftast mer prisvärd om man plockar ihop ett eget packet.
Det går att köpa till likadana minnen, det brukar att funka men för vissa så strular det när man använder alla minnes slots.

Jo men jag använde ett "färdigt paket" fast sen köper jag delarna försigså går priset ner någon tusenlapp. Men jag tycker det är en bra försäkring på att man vet att delarna kommer funka tillsammans

Skrivet av Anpee:

Haha här har jag bästa paketet du kan få. med klass och grymm dator

Chassi: Cooler Master HAF 922 Mini - E - Inet.se

Moderkort: Asus MAXIMUS III FORMULA - Inet.se

Processor: Intel Core i5 750, 2.66GHz - Inet.se eller Intel Core i7 860, 2.80GHz - Inet.se

Ram minne: A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se x2 = 8gig

Graffikkort: XFX Radeon HD5850 1GB + 2 spel - Inet.se

Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se snabb som satan och 1000gig allt i ett hårddisk

Cd spelare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

Nätdel: Corsair TX 650W 80+ - Inet.se

Med detta paket, kommer din dator bli det bästa just nu med goda uppgraderings möjligheter i framtiden, det kommer bli en dator med ''klass'' och med rött lyse på chassit , mitt förslag om du vill ha en dator med klass och det ska va speldator

mvh andreas

Tack för listan!
Det jag undrar lite bara är varför inte en SSD disk ^^,
Vad jag har fått för uppfattning av att läsa på forumen är att det är de snabbaste hårddiskarna just nu och om dator skulle vara snabbare på att starta upp sig osv skulel de kännas grymtm bra!
Jag har två NAS hemma där vi lagrar allting och därför har jag absolut inget behov av en 1000gig hårddisk

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

1: Du kan inte ha 8 GB minne till i7, eller du kan, men man förlorar prestanda om man inte har 3 moduler.
2: Det är ändå onödigt

Jag skulle väl rekommendera TheHawk's förslag, dock byta moderkort, då det kortet klockar inte så himla bra om man inte har EE (bclk vägg runt 220, dock är ju detta närmare 5 Ghz med turbo )
Byta chassi, då det finns bättre till luftkylning i den klassen (Ja, jag kallar en h50 luftkylning)
Och ta ett HX850, det räcker garanterat
Vill du nå hög bclk, så är det nog EVGAs classified som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Werdes:

1: Du kan inte ha 8 GB minne till i7, eller du kan, men man förlorar prestanda om man inte har 3 moduler.
2: Det är ändå onödigt

Jag skulle väl rekommendera TheHawk's förslag, dock byta moderkort, då det kortet klockar inte så himla bra om man inte har EE (bclk vägg runt 220, dock är ju detta närmare 5 Ghz med turbo )
Byta chassi, då det finns bättre till luftkylning i den klassen (Ja, jag kallar en h50 luftkylning)
Och ta ett HX850, det räcker garanterat
Vill du nå hög bclk, så är det nog EVGAs classified som gäller

okej, så du menar att man måste ha 3 minneskort för att i7an ska kunna utnytja allt? så 6/9/12gbit minne?

Sen undrar jag om det behövs ett så maffigt moderkort? är inte så high på att klocka ^^

tack igen för alla svar

Permalänk
Medlem

På det thehawk skrivit kan du:

Skaffa ett Fractal R2 -> sparae 1400
750W nätagg - spara 1000
Ta billigare moderkort - spara 2000

sen lägg detta på ett fetare grafikkort eller mer ram

Visa signatur

10700K | NVIDIA RTX 3080

Permalänk
Medlem

Nop, skall du inte klocka behövs inte så kraftigt moderkort. Inte heller 1600Mhz minnen, av samma skäl.
Annat moderkort: Asus P6X58D PREMIUM - Inet.se Alternativt: Asus P6X58D-E - Inet.se

Minnen: Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666 - Inet.se Inga större besparingar här dock.

Detta inlägg gäller TheHawks förslag & inget annat!

Permalänk
Medlem

Tack alla för hjälpen, ska köpa datorn nu ikväll
Kommer bli i grunden de som TheHawk rekomenderade till lite undantag då jag nöjer mig med lite sämre moderkort (Den andra mercy1 länka) samt ett lite mindre nätagg.

en sista fråga, ska köpa GeForce GTX 470, men vad är de för skilnad på t.ex. Gainward eller sparkle osv. vad jag ser är det samma kort
Samt går det att köra dubbla grafikkort med den sorten om man känner för att köpa ett till i framtiden?

Permalänk
Medlem

Den jag första jag gjorde kanske var lite overkill
men du kan ju kolla på den här

Edit: skillnaden är klistermärket och ja du kan köra sli med 2 eller 3 grafikkort på det moderkortet.
Vet inte om man kan köra 3 470/480 på ett 850 nätagg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anpee:

Haha här har jag bästa paketet du kan få. med klass och grymm dator

Chassi: Cooler Master HAF 922 Mini - E - Inet.se

Moderkort: Asus MAXIMUS III FORMULA - Inet.se

Processor: Intel Core i5 750, 2.66GHz - Inet.se eller Intel Core i7 860, 2.80GHz - Inet.se

Ram minne: A-Data DDR3 4GB (2GBx2)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800 - Inet.se x2 = 8gig

Graffikkort: XFX Radeon HD5850 1GB + 2 spel - Inet.se

Hårddisk: 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se snabb som satan och 1000gig allt i ett hårddisk

Cd spelare: Samsung 22X DL SH-S223C, Svart - Inet.se

Nätdel: Corsair TX 650W 80+ - Inet.se

Med detta paket, kommer din dator bli det bästa just nu med goda uppgraderings möjligheter i framtiden, det kommer bli en dator med ''klass'' och med rött lyse på chassit :), mitt förslag om du vill ha en dator med klass och det ska va speldator

mvh andreas

Bara ett 5850 i en burk för 20k och dessutom ingen SSD disk.Du får gärna förklara dig Om du vill ha plats för OS+ en del spel skulle jag säga Intels X-25M 80GBx2 eller ensam 160GB kanske att du klarar dig på en 80GB. Som grafikkort skulle jag ta GTX 470, 480 HD 5870 eller 5970. Och varför just en P55 bräda. jag skulle nog köra på en X58 och en i7 930 istället
EDIT: med tanke på uppgraderingsmöjligheter kanske det är värt att tänka på en AM3 bräda och en X6 1090T

Visa signatur

Define R3 Arctic White, Asus Z97-AR, i5 4690K, CM 212, 16 GB DDR3 RAM, Asus Radeon R9 290X DCUII, Samsung 840 250GB, 840 Pro 512 GB, EVGA Supernova G2 750 W, Windows 10 Pro, O2+ODAC

Permalänk
Medlem

fixade ett gött paket här med ssd stor hårdisk och bra prestanda

Uploaded with ImageShack.us

Permalänk

Detta e kanske nått för dig,skall sj köpa den om några dagar
den e på 19999
Då har du en krona över till parkering
Inet Taurus Overkill Gamer - Inet.se

Visa signatur

Asus

Permalänk

Seasonic X-750 är det givna nätaggregatet för den som vill ha tyst i den här prisklassen och inte behöver mer än 750W (vilket du knappast gör givet dina önskemål). Det är något bättre än Corsairs aggregat och inte mycket dyrare. Märkligt att ingen rekommenderat det faktiskt, nästan lika konstigt som att folk rekommenderar HAF-chassin när du som sagt vill ha tyst. Obsidian är nog heller inget bra val här, känns inte som att TS behöver varken utrymmet eller kommer köra vatten.

Lämpligt grafikkort tycker jag är 5870 PCS+ (avgjort tystare än referenskylaren). Du har förståss råd med bättre (kunde exempelvis ta två) men SC2 och HoN maxar man med vilket anständigt spelkort som helst.

Edit: Håll dig borta från H50 också. Bättre och framförallt tystare processorkylare är lätta att finna.