AMD bekräftar Radeon HD 6000 för 2010

Permalänk
Medlem

Hoppas på ett kraftigt prisdropp på 5870 då när 6000-serien släpps. Annars blir det att införskaffa ett monsterkort, faktiskt, typ 6870 eller något, det lär bli kul. Men bra att AMD kör på fullfart och släpper nytt snabbt.

Visa signatur

Core i9 12900K | RTX 3090 FE | Odyssey G80SD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catman:

Frågan är just när??

Några år hehe ja då hinner mycket hända både från nvidia och ATi

Men just nu är ati lite efter i att skapa lite roligare tekniker i sina grafikort..

Bra hoppas ati får in fina slantar så dom har råd att forska fram lite godsaker i sina kort.

Konkurens är bra för alla parter eller hur...

Tar emot att säga detta men hade ATi kört med samma affärs metoder som nvidia gör hade dom haft lite mer klirr i kassan.

Ha ensam patent på physx som nvidia har nog gett ett par miljoner extra i kassan
Vore lite dumt av ati att ta fram en teknik som ALLA grafikorts märken kan använda visst det är bra för oss men inte för ATI..

Nä dax för ati att skaffa lite skinn på näsan om dom ska överleva

Tekniker i sina grafikkort är nog fel ord att använda. Både nvidias 4-serie och amds 5-serie stöder tesslering och dx11 och jag gissar att även physx skulle kunna fungera med amds kort rent hårdvarumässigt.

Däremot fungerar ju inte physx på amdkort och det kommer antagligen aldrig att göra det om inte nvidia frånsäger sig rättigheterna till 100% eller om de erbjuder gemensamt ägande. Gemensamt ägande skulle kanske inte vara otänkbart om tex intel producerade en duglig konkurrent i spelsegmentet. Men chansen att något sådant skulle hända inom säg de närmaste 3 åren är gissningsvis i princip obefintlig.

Om man skiter i physx tills det kommer spel där det är mer än gimmicks vilket det troligtvis inte kommer göra så länge det bara fungerar bra med nvidiakort, så är det skapligt intressanta som är kvar tesslering. Tessleting borde iofs vara det intressantaste i vilket fall eftersom det antagligen kommer användas i stor skala till skillnad från physx.

Jag är inte helt up to date men som jag förstått är det nvidia 470 och 480 som är bäst på tesslering. Nvidia 460 ska var ungefär likvärdig på tesslering som amds motsvarigheter. Är det en korrekt uppfattning?
Om det är det så är det "framtidssäkraste" man kan skaffa 480. Om man däremot vill ha ett 480 är en annan fråga, det vill tex inte jag.

460 verkar å andra vara mycket intressant och kallade inte till och med nvidia själva 460 "fermi done right"? Men om jag köper 460 så kommer det inte vara för att det kommer fungera längre än amds motsvarigheter, tills jag sett något som tyder på att det skulle vara på det sättet.

Vet inte om det är rätt att spekulera om nvidias kommande kort i en amdtråd men om det går att bygga vidare på gf104 förutom den förväntade dubbelmackan känns svårgissat eftersom 460 inte verkar utprestera 480 i storlek/prestanda. De har givetvis nya kort på gång men frågan är när vi får se något högintressant om de inte bygger vidare på gf104 eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det är väl ingen idé att köpa för köpandets skull så länge man inte är ekonomiskt oberoende. Jag sitter på två 4850 och den dagen jag känner att korten inte pallar med under spelbara grafikinställningar så får det nog bli ett nytt. Jag kanske inte kan spela alla nya spel på max men för det mesta på ganska höga inställningar och det räcker för mig. För mig är det iaf själva spelet som kommer i första hand och inte grafiken.

min åsikt Dock tycker jag att det är roligt att tekniken går fort framåt...

Permalänk
Hedersmedlem

Hmm det kanske är så att Amd planerar att ta in minnena på 7 Ghz i 6000 serien. Någon som kommer ihåg lite mer om minnena?

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleEng:

Hmm det kanske är så att Amd planerar att ta in minnena på 7 Ghz i 6000 serien. Någon som kommer ihåg lite mer om minnena?

http://www.sweclockers.com/nyhet/10298-hynix-utvecklar-gddr5-...

Sen dess har jag inte hört ett skvatt.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Ja, det verkar som 7Ghz GDDR5 är helt dött, det är nästan så man undrar om pressreleasen för 1,5 år sen (Samsungs pressrelase) var falsk eller om de dras med enorma kostnader att tillverka. Antagligen det senare, de är troligen så dyra i jämförelse med 4Ghz GDDR5 att det inte lönar sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Inaktiv

Dessa vill jag se på 6800-korten. Gärna med en bredare minnesbuss dessutom.

Permalänk
Medlem

Enligt den källan så skulle de tillverkas i 50 nm. Enligt Sweclockers i julas skulle de tillverkas i 40 nm. Men mycket kan väl ha hänt på ett halvår.

Visa signatur

Chassi: Corsair 650D | Processor: Intel Core i5 3570K | Moderkort: Gigabyte GA-Z68XP-UD3P | Minne: Corsair 16 GB | SSD: Corsair Force GT 128 GB | Lagring: 3,5 TB | Grafikkort: HIS HD7870 | Nätaggregat: Corsair AX750W | Tangentbord: Microsoft Sidewinder X4 | Mus: Mionix Naos 5000

Permalänk
Medlem

Grejen är den att Samsung annonserade tillverkning av 7Ghz GDDR5 redan februari 2009, och vi har inte sett något som helst av dem på något kort ännu oavsett andra pressreleaser längre fram heller. Skulle inte säga nej till enorm bandbredd om det gick att få.

Permalänk
Medlem

Ska satsa på ett sånt, Nice!

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch 2 | PlayStation 5 | Xbox Series X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

Men asså nvidia:s 400 serie är mer avancerad än 5000 (inte konstigt den är nyare). det största igentligen med 480 var att den kunde räkna fotonbanor och därmed räkna ut exakt hur "riktiga" reflektion ser ut hoppas 6000-processorerna också får stöd för det.

480 förlorar på att inga spel har stöd för sån grafik än (vad jag vet)...

GTX480 var 60% större och 10% snabbare än HD5870. Det gör det mindre avancerat i de flestas ögon...

Det är som att säga att en ångmotor är mer avancerad fän en liten bensinmotor för att den är starkare...

Visa signatur

Bänktester är i värsta fall som foton utan blixt i ett mörkt rum. Väggarna blir svarta. Med fantastisk repeterbarhet.
Q9450@3,6, Asus P5E deluxe (x48), True Rev. C PP
Hd5870@1052/1331
Silverstone Fortess II, Corsair HX750

Permalänk
Medlem

Gött att man har väntat med nyköp, ska bli kul att se benchmarks/tester när korten släpps. Men som många har skrivit så kommer priset på 5xxx-serien förmodligen att sjunka rejält. Två stycken 5970 vore lite skoj att skaffa till ett överkomligt pris ;D

Visa signatur

Intel i7 8700k 5,2Ghz@1,4v Delidad | Asus MAXIMUS XI HERO Z390 | ASUS EKWB RTX 3090 | 32GB G.skill 3200mhz | 2*500GB SAMSUNG EVO 860 | 2*1TB WD SN750 | Full custom loop | Thermaltake x71 | LG OLED CX48

Permalänk
Medlem

Betyder detta att 5-serien kommer sjunka enormt i pris? typ 1500kr eller vågar man köpa ett HD5770 ändå och överleva en prissänkning på 500kr?
Jävla piss hårdvara!

Permalänk
Skrivet av tannat:

GTX480 var 60% större och 10% snabbare än HD5870. Det gör det mindre avancerat i de flestas ögon...

Det är som att säga att en ångmotor är mer avancerad fän en liten bensinmotor för att den är starkare...

haha bäst svar!

Visa signatur

ASUS ROG Strix G17 G713QR-HG022T (Ryzen 9 5900HX, RTX 3070 Max-P 115+15W, G.Skill Ripjaws 2x16GB 3200MHz CL22 1.2v (F4-3200C22D-32GRS), 17.3" 1920x1080 300Hz 3ms, 2x1TB NVMe) + 27" 2560x1440 Acer Nitro XV272UV + Corsair K55 RGB + Deltaco DM210

Permalänk
Medlem
Skrivet av el30:

Betyder detta att 5-serien kommer sjunka enormt i pris? typ 1500kr eller vågar man köpa ett HD5770 ändå och överleva en prissänkning på 500kr?
Jävla piss hårdvara!

skulle bli förvånad om HD 5770 tappade mer än 300-400 i pris visst man vill bli av med gamla kort när HD6000 kommer men dom gamla får ju samtidigt inte bli "för" prisvärda så att folk ändå köper lite av dom nya korten.

Permalänk

När det gäller 6000 serien nahhhh om ni har ett 5870 eller 5970 så behöver ni inte bry er om den.

§1
Permalänk
Hedersmedlem

*tråd rensad*

Redigerat ett inlägg som bröt mot §1 och tagit bort ett par inlägg som svarade på det.

Visa signatur

Don't drink and drive, you might spill your drink.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Jag är inte helt up to date men som jag förstått är det nvidia 470 och 480 som är bäst på tesslering. Nvidia 460 ska var ungefär likvärdig på tesslering som amds motsvarigheter. Är det en korrekt uppfattning?
Om det är det så är det "framtidssäkraste" man kan skaffa 480. Om man däremot vill ha ett 480 är en annan fråga, det vill tex inte jag.

Ja det är en korrekt uppfatting.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem
Skrivet av firebird_79:

fan nu blev jag nervös hur jag ska göra om 2 veckor ska ja köpa xfx 5970 black edition med en 50tums full hd tv som bildskärm.. hm kör just nu med 2 st xfx 260gtx xxx.. ska jag vänta ir? eller ska ja köpa en 5970 å köpa en till senare?

Då kan du vänta livet ut

Köp nu, 5970 är ett dunderkort. Sälj sen i vinter och köp nya 6 serien om du vill.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av ed76:

Här har man försökt sig på att förutse HD 6870:s prestanda. 23000 poäng i 3D Mark Vantage och avsevärt bättre tesselering. Det ska bli intressant att se AMD:s nästa drag. Åtminstone har de haft ordentligt med tid att studera GF100.

AMD Radeon HD 6870 benchmark performance predicted | KitGuru

Permalänk
Medlem

Onekligen intressant, hade dock varit trevligt om 5000-serien hade sjunkt lite i pris.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att 6000 serien är 20% bättre och 80% strömsnålare än 5000 serien.

Men det kanske bara är jag.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZecretW:

Jag hoppas att 6000 serien är 20% bättre och 80% strömsnålare än 5000 serien.

Men det kanske bara är jag.

Jag tror att HD6000 kommer att vara minst 20% snabbare, men 80% strömsnålare kommer nog inte att hända.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

ATI’s next generation Southern Islands cores are not promising anything spectacular. It looks like these cores are going to be just a tweak of ATI's existing Radeon HD 5000 series architecture.

This is mainly due the fact that this generation remains developed for 40nm and ATI still doesn’t have any new amazing architecture until 28nm and we have already reported that 28nm cores are coming sometime in 2011.

Radeon HD 6000 is a minor improvement - Graphics - Fudzilla

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

det är väll oftast så att high end korten släpps först?
sen ibland brukar det komma nått voffelkort efter, men det räknas ju knappast, tex 2*480 som asus jobbar på...

Permalänk
Medlem

Har läst och hört lite om att 6xxx-serien släpps i princip bara för att de måste släppa något nytt.
Året har ju gått sen världen fick lägga ögonen 5xxx-serien.

Ingen som vet ifall detta bara är något skit de stressar fram eller kommer 6xxx smiska?
Hade ju vart tråkigt att vänta i ett par månader för ett halvtaskigt kort som kunde presterat bättre om de väntat och planerat.

Tack på förhand grabbs! (:

Låter inte som AMD att släppa något outvcklat, men pressen är hög från den gröna sidan.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: Gigabyte B650M PG Lightning | CPU: AMD Ryzen 5 7600X | GPU: Gigabyte Radeon RX 7800 XT GAMING OC | RAM: Crucial Pro RAM 32GB (2x16GB) DDR5 @ 6000 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Kingston NV2 1TB | Seagate Barracuda 2TB | Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | OS: Windows 111 Professional - https://valid.x86.fr/vy2iva

Permalänk
Medlem

Omvänd kylning, fläkten sitter bak på kortet och blåser in värmen i lådan?

Om det nu ska föreställa ett 6000 kort i nyheten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åsa-Nisse:

Omvänd kylning, fläkten sitter bak på kortet och blåser in värmen i lådan?
Om det nu ska föreställa ett 6000 kort i nyheten?

Sånt har grafikkort haft långt tillbaks i tiden. Med tanke på att det är ett singelslot kort så är det nog lågeffekt och därav inte avger allt för mycket värme.

En liten sökning på nätet gav detta;
Taiwanese firm XXX shows off single slot Radeons | bit-tech.net

Citat:

Taiwanese ATI Radeon graphics partner, TripleX (that's X-X-X not X-F-X), had some rather nifty concept designs for single slot HD 5770 and 5830 graphics cards. In order to cool the GPU, the heatsink extends beyond the length of both cards' PCBs, and we think the thin fans would need to spin quite fast to create enough airflow, but it's still impressive to see such powerful single slot graphics cards.

Permalänk
Medlem

Ok, så bilden i nyheten var tydligen tagen från sidan du visade.

Så med andra ord finns det inget som tyder på att 6000 korten kommer att ha en sådan kylning?