Permalänk
Skrivet av anders.149:

För högt, jag har provat med ett Radeon X1950Pro i min SG05 och S1'an tar i taket. Klarar du dig utan fästet för lagring så bör det i teorin gå iallafall. Problemet är mest kylarens höjd.

Ah, då är det inte så troligt att ett HD4850 (som jag antar har en större PCB-yta?) kommer att funka heller, om inte GPU:n har en annan position så att kylaren inte sticker upp så mycket... Kanske?

Vad menar du med fästet för lagring? Bryggan där Slim-DVD:n vilar?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rymdvanilj:

Ah, då är det inte så troligt att ett HD4850 (som jag antar har en större PCB-yta?) kommer att funka heller, om inte GPU:n har en annan position så att kylaren inte sticker upp så mycket... Kanske?

Vad menar du med fästet för lagring? Bryggan där Slim-DVD:n vilar?

Tror denna länk svarar på det mesta: [H]ard|Forum - View Single Post - ZOTAC GeForce 9300-ITX WiFi
Det enda som skiljer mellan SG05 och SG06 är fronten, var reset sitter samt priset.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Tror denna länk svarar på det mesta: [H]ard|Forum - View Single Post - ZOTAC GeForce 9300-ITX WiFi
Det enda som skiljer mellan SG05 och SG06 är fronten, var reset sitter samt priset.

Det funkar KANSKE med andra ord. Han har inte DVD-bryggan monterad, och det är därför oklart om den passar. Dock har HD4830 och HD4850 samma GPU-position... Man får väl helt enkelt testa, och ersätta HD4850:t med ett 5750 Passive om det inte passar

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Rymdvanilj:

Det funkar KANSKE med andra ord. Han har inte DVD-bryggan monterad, och det är därför oklart om den passar. Dock har HD4830 och HD4850 samma GPU-position... Man får väl helt enkelt testa, och ersätta HD4850:t med ett 5750 Passive om det inte passar

Fästet kommer fortfarande ta i, jämför bilderna ovan med Lunaits bild:

Kylaren går ända upp till taket, du kan skymta den svarta plasten på S1 genom gluggarna i chassit.

Permalänk
Skrivet av anders.149:

Kylaren går ända upp till taket, du kan skymta den svarta plasten på S1 genom gluggarna i chassit.

Oh, visste inte att det var det man såg genom gluggarna. Då faller mina SG05-planer för tillfället...
Men det är ett perfekt chassi i mina ögon!

Permalänk
Medlem

Funderar på att skaffa en HTPC och förlägga lagring av film/musik/etc dit, så isåfall behöver jag ju inte lika stor hårddisk till den här datorn. Har en 150GB Raptor-disk liggandes som jag kan använda till spel och program.

Hur långa är förresten Nvidias nya GTX470- och 480-kort? Passar något av dem i ett SG05?

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Hur långa är förresten Nvidias nya GTX470- och 480-kort? Passar något av dem i ett SG05?

Kanske GTX 470, men är du säker på att du tänkt på värmen? De läcker ju en del ut i chassit vilket kan bli ett problem i Sugo.

Satsa isåfall på ett GTX 460 istället, den ser ut att bli ett betydligt bättre val för det ändamålet.

Permalänk
Skrivet av Lunait:

Funderar på att skaffa en HTPC och förlägga lagring av film/musik/etc dit, så isåfall behöver jag ju inte lika stor hårddisk till den här datorn. Har en 150GB Raptor-disk liggandes som jag kan använda till spel och program.

För att spinna vidare på Sugo-konceptet kan ett Fractal Design Array funka prima som HTPC. Bara en tanke...

Citerar Guru3D:
Let me quickly side-track first, the GTX 480 card is quite good looking and roughly 26,5 CM / 10.4" length wise. Below you can see the GTX 470, definitely smaller at 24,5 CM / 9.6 Inches. And with that out of the way...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Kanske GTX 470, men är du säker på att du tänkt på värmen? De läcker ju en del ut i chassit vilket kan bli ett problem i Sugo.

Satsa isåfall på ett GTX 460 istället, den ser ut att bli ett betydligt bättre val för det ändamålet.

Har inga planer på att byta, är nöjd med mitt 5850. Var mest nyfiken.

Skrivet av Rymdvanilj:

För att spinna vidare på Sugo-konceptet kan ett Fractal Design Array funka prima som HTPC. Bara en tanke...

Har planer på precis det. Se tråd: HTPC/lagring (Nvidia ION 2)

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Entusiast

Verkligen ett snyggt bygge. Jag är lite fundersam på 350W-agget bara, med 5850 och i5 750 är det att tänja på gränserna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calathea:

Verkligen ett snyggt bygge. Jag är lite fundersam på 350W-agget bara, med 5850 och i5 750 är det att tänja på gränserna.

Tack! Ja, jag hade egentligen velat ha Silverstones 450W SFX-del, men Dustin hade den fortfarande inte i lager sist jag kollade. Byter nog till den när den finns i lager. Kan ju visserligen beställa den från t.ex. Tyskland.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Så, nu finns en 500GB WD Black i systemet också. Tänkte som sagt ha en HTPC/filserver för lagring, musik etc. så 500GB räcker gott för spel och program. SATA-strömkabeln ligger emot grafikkortets baksida, men så länge sleevingen är kvar så spelar det väl ingen roll. Stället där kabeln ligger emot är precis bakom grafikkortsfläkten, så där sitter det ju inte särskilt varma komponenter som kan göra att sleevingen smälter.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Bygget vart ju fint

Visa signatur

Stationär : Ryzen 5600x | Asus B550m | Asus RTX3080 | 32GB DDR4 | Corsair AX750 | TJ08-E Vattenkyld | 2xAcer XB271HU
ESX host 1 : ESX+VS 6.0 | SuperMicro X8STE | Intel Xeon E5620 | 48GB DDR3 ECC/REG | Areca 1680x+HP SAS Expander | 22x Hitachi 3TB 5k3000 | APC SMART-UPS 1500 |
ESX host 2 : ESX+VS 6.0 | Intel DQ77KB itx | Xeon E3-1265L v2 | 16GB SODIMM | 2x Samsung 850pro 250GB |

Permalänk
Medlem

detta kanske är en konstig fråga men vart köpte du kaffekoppen? fint bygge förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoofY:

detta kanske är en konstig fråga men vart köpte du kaffekoppen? fint bygge förresten

Koppen är köpt på Ikea: IKEA | Kaffe & te | Muggar & koppar | SORLA | Tekopp med fat

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

ska nog ta en tur ditt nästa vecka blir nog att köpa ett par koppar

Permalänk
Medlem

Jag är så jävla trött på mitt big tower, så blir nog att byta ut mot något liknande. Inspirerande galleri.

Permalänk
Skrivet av Vodka:

Jag är så jävla trött på mitt big tower, så blir nog att byta ut mot något liknande. Inspirerande galleri.

Jag är trött på mitt NSK-3480 mATX-tower! Fyfan vad stort det är... står där på golvet o gör det svårstädat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lunait:

Har inga planer på att byta, är nöjd med mitt 5850. Var mest nyfiken.

Efter att ha läst NH:s test av GTX460 funderar jag faktiskt på att byta till ett sådant, närmare bestämt den här modellen: EVGA GTX 460 SC 1GB. Likvärdig prestanda med HD5850, särskilt SC-modellen, tillsammans med lägre strömförbrukning och lägre temperaturer gör att det känns rätt lockande. En annan fördel med GTX 460 är att kortet är betydligt kortare än HD5850, vilket gör att man slipper pilla med kablarna så mycket i ett så här litet chassi.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Stiligt både på in- och utsidan. Vad är det för svart du har dragit kablarna i? har aldrig sett det förut.

Visa signatur

Stationär: 7800X3D - ROG Strix B650E-F - 32GB RAM - 2TB WD Black SN850X

Permalänk
Medlem
Skrivet av dabo86:

Stiligt både på in- och utsidan. Vad är det för svart du har dragit kablarna i? har aldrig sett det förut.

Vanlig svart sleeving; den satt på kablarna när jag köpte nätagget, så jag har inte gjort något med dem.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Lunait, skulle du kunna vara så snäll och ta en print-screen och visa vad du har för Windows Experience Index...du vet prestandaklassificeringen som enklast nås genom att klicka Win+Pause/Break och sen klicka dig vidare

Permalänk
Medlem
Skrivet av _simis_:

Lunait, skulle du kunna vara så snäll och ta en print-screen och visa vad du har för Windows Experience Index...du vet prestandaklassificeringen som enklast nås genom att klicka Win+Pause/Break och sen klicka dig vidare

Javisst:

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Jag verkar ha lite problem med mitt grafikkort. När jag försöker spela Fallout 3 så slutar grafikdrivrutinen svara efter en kort stund (brukar ta 5-10 min). Ibland fortsätter spelet fungera en stund till efter det, ibland avslutas det tvärt. Nån som vet vad som kan orsaka detta? Funderar på om det kan vara så att nätagget inte ger tillräckligt med ström till grafikkortet. Har provat både Catalyst 10.5 och 10.6, likadant med båda.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Jag verkar ha lite problem med mitt grafikkort. När jag försöker spela Fallout 3 så slutar grafikdrivrutinen svara efter en kort stund (brukar ta 5-10 min). Ibland fortsätter spelet fungera en stund till efter det, ibland avslutas det tvärt. Nån som vet vad som kan orsaka detta? Funderar på om det kan vara så att nätagget inte ger tillräckligt med ström till grafikkortet. Har provat både Catalyst 10.5 och 10.6, likadant med båda.

Det kan mycket väl vara nätdelen, likaså grafikkortet. Har du stabilitetstestat grafikkortet tidigare? Exempelvis med Furmark? Har du någon annan nätdel du kan testa med? ATX-PSU förslagsvis av bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Det kan mycket väl vara nätdelen, likaså grafikkortet. Har du stabilitetstestat grafikkortet tidigare? Exempelvis med Furmark? Har du någon annan nätdel du kan testa med? ATX-PSU förslagsvis av bättre kvalitet.

Har tyvärr inget annat nätagg att prova med, men tänkte ändå skaffa Silverstones 450W SFX (från Tyskland då Dustin aldrig verkar få in den i lager) så jag ska prova när jag fått den. Funkar det fortfarande inte då så verkar det troligt att det är grafikkortet det är fel på.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lunait:

Har tyvärr inget annat nätagg att prova med, men tänkte ändå skaffa Silverstones 450W SFX (från Tyskland då Dustin aldrig verkar få in den i lager) så jag ska prova när jag fått den. Funkar det fortfarande inte då så verkar det troligt att det är grafikkortet det är fel på.

Låter bra.

Har du testat att köra systemet oklockat btw? Instabil OC påverkar ju hela systemet trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Låter bra.

Har du testat att köra systemet oklockat btw? Instabil OC påverkar ju hela systemet trots allt.

Just nu har jag inget alls överklockat, och ändå uppstår problemet. Det verkar dock som om väldigt många haft liknande problem (t.ex. här), med varierande grafikkort och system i övrigt, så om man ska tro vad som sägs på det forumet så är det drivrutinerna det är fel på.

Visa signatur

Mvh Johan

Permalänk
Medlem

Lycka till med problemet! Måste bara tillägga att du förmodligen inspirerat mig till mitt nästa bygge, men dock blir det nog ett GTX460 istället. Stört skön rigg har du!

Må väl!

Visa signatur

 MacBook Pro 15" Retina,  iPhone 6,  iPad Air,
Home server: AsRock q1900dc-itx, Bitfenix Prodigy, 4gb SO-DIMM DDR3L, 90w laptop charger, 2x2tb,

Permalänk
Medlem

Sådär, nu är ett Silverstone 450W SFX beställt från Tyskland. Hoppas på att få det nästa vecka.

Visa signatur

Mvh Johan