Permalänk
Avstängd

Du har kanske gjort en ominstallation av OSol. Först installerade du, uppgraderade till senaste builden just då. Skapade storage-pool och tankade. Sen ominstallerade du OSol och uppgraderade inte vidare högt, utan stannade på ett lågt nr. Min gissning.

Själv har jag uppgraderat till b134 nyligen och det funkar mycket bra för mig.

Kul att DTrace kommit till FreeBSD. Mac OS X har ju det, men inte ZFS. Kanske får Mac OS X också ZFS när licensproblemen är utredda?

Permalänk
Medlem

zfs finns väll redan för OS X? Fast det var väll bara tänkt för server pga att zfs drar en hel del.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagle:

zfs finns väll redan för OS X? Fast det var väll bara tänkt för server pga att zfs drar en hel del.

ZFS fanns för OS X. Men man dumpade det när de stötte på licensbekymmer bland annat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dagle:

ZFS drar väl inte så himla mycket. Jag har kört det under ett år, på 1GB RAM utan problem.

Permalänk

Gällande mitt problem med att min tank-pool blivit fruktansvärt långsam pratade jag lite med en kollega på jobbet och han sa i princip att det ju beror på att filsystemet flyttar runt en massa skit för att kunna allokera långa fina raka segment. Allt för att inte få fragmentering, vilket ju i sig är bra. Läste vidare kring det och hittade blog-posten "ZFS runs *really* slowly when free disk usage goes above 80%". Har provat detta men det avhjälper inte problemet för mig.

Ser fortfarande ut något såhär när jag flyttar en mapp med ett flertal 50 till 200 MB filer:

% zpool iostat tank 2 capacity operations bandwidth pool used avail read write read write ---------- ----- ----- ----- ----- ----- ----- tank 8.64T 2.23T 18 9 1.27M 778K tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 1 0 255K tank 8.64T 2.23T 0 657 0 67.3M tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 1 0 255K tank 8.64T 2.23T 0 610 0 64.5M tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 tank 8.64T 2.23T 0 0 0 0 ^C % zfs list tank NAME USED AVAIL REFER MOUNTPOINT tank 6.47T 1.54T 60.6K /tank % top (efter ungerfär 1 GiB) load averages: 0.04, 0.03, 0.04; up 0+00:32:48 23:16:47 57 processes: 56 sleeping, 1 on cpu CPU states: 97.0% idle, 0.0% user, 3.0% kernel, 0.0% iowait, 0.0% swap Kernel: 2110 ctxsw, 5948 intr, 113 syscall Memory: 7167M phys mem, 3067M free mem, 3583M total swap, 3583M free swap PID USERNAME NLWP PRI NICE SIZE RES STATE TIME CPU COMMAND 521 root 18 59 0 16M 9556K sleep 0:06 0.53% smbd [resten saxat, inget som drar mer än smbd]

Någon som känner igen att inget görs enligt "zpool iostat" men ibland så går en massa write-operationer ut? Går enligt klienten i ~3 MB/s. Det som är värst är att CPU:n inte gör något och att det knappt finns några IO-operationer vad jag kan se, förstår inte vad det är OSOL/ZFS gör som orsakar denna mer än 20 faldiga prestandaförsämring!

Funderar däremot på om det inte skulle kunna hjälpa att lägga till en L2-cache (dvs. en SSD disk) eftersom read funkar utan problem. Det är först när jag ska göra en write-operation som hela prestandan dör (read och write gör självklart att read går lika trögt som write). Mina funderingar gällande detta innan jag bestämmer mig för att köpa en SSD disk är främst huruvida det faktiskt kommer göra någon skillnad, hur långa tid det tar innan ZFS bestämmer sig för att skriva ner L2-cachens innehåll på "long-term storage" diskarna och huruvida detta då återigen kommer att totalt döda prestandan. Vill ju inte mitt under det att jag streamar/kopierar något ifrån servern att prestandan ska gå ifrån god till usel. Vad säger ni?

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Inte en aning.

Jag trodde du hade sluppit prestanda problemet när du fick lite ledigt utrymme? Men du har ändå samma problem alltså? Himla märkligt? Så ska det inte vara.

Vad sägs om att du testar uppgradera till b134? Det är ju riskfritt att göra.

SSD disk kan tydligen hjälpa enormt i vissa situationer. Vore intressant att höra vad du får för resultat, om du testar det. Du kan inte låna en SSD av nån?

Permalänk
Skrivet av saddam:

Inte en aning.

Jag trodde du hade sluppit prestanda problemet när du fick lite ledigt utrymme? Men du har ändå samma problem alltså? Himla märkligt? Så ska det inte vara.

Vad sägs om att du testar uppgradera till b134? Det är ju riskfritt att göra.

SSD disk kan tydligen hjälpa enormt i vissa situationer. Vore intressant att höra vad du får för resultat, om du testar det. Du kan inte låna en SSD av nån?

Jodå det blev bättre när jag tog bort material men la in ~100 GiB nytt material och efter det är det lika segt. Funderar på att uppdatera till b134, dock inte uppdatera ZFS (eftersom jag vill kunna byta bort från OSOL om så skulle behövas). Håller med om att det inte ska vara på detta viset.

Känner tyvärr ingen som har en SSD att låna ut :/

Fan inget går bra den här veckan, filservern, mögel, det regnar men än värre så har jag blivit "tvingad/övertalad" att koda PHP igen.. usch!

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vad händer om du tar bort de 100GiB igen? Går det snabbt igen?

Något verkar skumt.

Permalänk
Skrivet av rastersize:

Jodå det blev bättre när jag tog bort material men la in ~100 GiB nytt material och efter det är det lika segt. Funderar på att uppdatera till b134, dock inte uppdatera ZFS (eftersom jag vill kunna byta bort från OSOL om så skulle behövas). Håller med om att det inte ska vara på detta viset.

Känner tyvärr ingen som har en SSD att låna ut :/

Fan inget går bra den här veckan, filservern, mögel, det regnar men än värre så har jag blivit "tvingad/övertalad" att koda PHP igen.. usch!

Jag vet vad du har för problem! Jag har själv råkat ut för de där för ungefär 1 år sen!
Vad som har hänt för dig är förmodligen så att en av diskarnas SMART funktion har lagt av eller håller på att lägga av. skriv iostat -exn kör sen en scrub på zpoolen kolla därefter igen med iostat -exn, leta reda på den disk som inte hänger med! när du väl har hittat disken ta ut den då får du tillbaks hastigheten!
Ersätt gamla disken med en som är felfri

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E6600@3.0GHz | Asus P5B Deluxe | Corsair XMS2 PC6400 4GB | XFX GeForce 8800GTX 630M 768MB GDDR3 |Seagate Barracuda 500GB NCQ 16MB SATA2 | Seagate Barracuda ES.2 1TB SATA2 32MB 7200RPM | Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM |
Creative SoundBlaster X-Fi Fatal1ty | Eizo 24'' S2431WK | iPower 600 Watt Extreme edition | Windows Vista Business 64 Bitar SP1

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Någon som känner igen att inget görs enligt "zpool iostat" men ibland så går en massa write-operationer ut? Går enligt klienten i ~3 MB/s. Det som är värst är att CPU:n inte gör något och att det knappt finns några IO-operationer vad jag kan se, förstår inte vad det är OSOL/ZFS gör som orsakar denna mer än 20 faldiga prestandaförsämring!

Att det ser ut som att skrivningar görs i bursts är nog tämligen normalt, zfs är ju transaktionellt och transaktionerna går mot ARC:en först och skrivs ut till disk med jämna mellanrum.
Vad som gör att klientprestandan är så usel vet jag inte dock, har inte hängt med riktigt tidigare i tråden. Såg att nån tipsade om smart. Annars kan det kanske vara intressant att använda dom IO monitoreringsscript som finns i dtrace-toolkitet (finns en hel del intressant under /opt/DTT om du har det installerat) för att se lite mer om den IO som sker. Kanske kan vara svårt att dra några slutsatser dock men ger nog en bättre bild än att kolla top osv. Hur mycket minne du har till ARC:en kanske också kan vara intressant, går att se med mdb har jag för mig (googla opensolaris arc size el dyl så får du bättre svar än vad mitt minne kan ge ) ARC:en sizas ju dynamiskt så har du en massa annat minneshungrigt igång samtidigt så krymper den. Dock verkar ju kanske inte det vara problemet i ditt fall att döma av hur ofta arcen flushade enl zpool iostat.

Permalänk
Avstängd

Jag skulle inte bli förvånad om Goliath2000 har rätt. Det låter ju som hårdvaruproblem. Servern funkade ju bra tidigare.

Permalänk

Tack Goliath2000, ska prova så fort jag har tid

Såg det här idag på twitter (av Darren Moffat, killen som gör/gjorde ZFS Crypto):

Citat:

RT @webmink: Something new coming to the world of OpenSolaris: site - Announcement - Illumos Project

@darrenmoffat

Länken expanderas till:
site - Announcement - Illumos Project

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av rastersize:

Tack Goliath2000, ska prova så fort jag har tid

Såg det här idag på twitter (av Darren Moffat, killen som gör/gjorde ZFS Crypto):

@darrenmoffat

Länken expanderas till:
site - Announcement - Illumos Project

Weeeeeeeee

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem

Jag ska i dagarna kasta ut min readynas duo och bygga mig en filserver och opensolaris med zfs verkar kanon. Ni får ursäkta om dessa frågor redan är besvarade men hinner inte läsa alla 31 sidorna.

1. Hur viktigt är systemdisken? Hade tänkt ta en 1 år gammal 2.5" från en macbook pro då min polare ska byta. Duger det?

2. Jag har fäst mig vid torrent webguit som finns på min readynas, finns det något liknande?

3. Jag har redan 2st WD 1.5 tb greenpower och tänkte skaffa 2 till. hur står sig prestandan mellan att spegla 2 par och sedan köra raid0 (raid10?) och raidz? Jag vet att alternativ ett endast ger 50% utrymme.

/Fredrik

Permalänk
Skrivet av Fritz88:

Jag ska i dagarna kasta ut min readynas duo och bygga mig en filserver och opensolaris med zfs verkar kanon. Ni får ursäkta om dessa frågor redan är besvarade men hinner inte läsa alla 31 sidorna.

1. Hur viktigt är systemdisken? Hade tänkt ta en 1 år gammal 2.5" från en macbook pro då min polare ska byta. Duger det?

2. Jag har fäst mig vid torrent webguit som finns på min readynas, finns det något liknande?

3. Jag har redan 2st WD 1.5 tb greenpower och tänkte skaffa 2 till. hur står sig prestandan mellan att spegla 2 par och sedan köra raid0 (raid10?) och raidz? Jag vet att alternativ ett endast ger 50% utrymme.

/Fredrik

Den duger!

Vet ej använder själv ej sådant.

Först och främst, du ska inte köra RAID-0 eller någon annan nivå (exlusive raidz* så klart) ty ZFS tycker inte om vanlig RAID! Det du kan göra som är som RAID-10 är att skapa två stycken så kallade vdev:s (vdev = virtual device och är en av byggstenarna i ZFS) och lägga till dessa i din zpool väldigt enkelt gjort:

# zpool create tank mirror cXXXXXX1 cXXXXXX2 mirror cXXXXXX3 cXXXXXX4

Otestat men det bör ge dig en zpool vid namn "tank" med två stycken mirror vdev:s (dvs. ekvivalent med RAID-10).

Nu till prestandan, en zpool med två mirror vdev:s ska mig veterligen ge prestanda som två vanliga diskar samtidigt. Alltså dubbel prestanda mot en mirror (eller disk). En zpool med endast en raidz1 vdev ska ge ungefär samma prestanda som en vanlig disk.

Generellt, med vissa skillnader, gäller att varje vdev i en zpool ger lika prestanda som den sämsta disken i den vdev:en Så

I zpool "tank" ger: 1 vdev = likvärdig prestanda som 1 disk 2 vdev = likvärdig prestanda som 2 diskar som används samtidigt 3 vdev = likvärdig prestanda som 3 diskar som används samtidigt ...

Notera att jag här med prestanda endast syftar på MiB/s och inte IOPS!
Följande blog-poster testar prestandan på två rätt extrema setups (20 diskar), den ena med en zpool med tio stycken mirror vdev:s med två diskar i varje vdev och en zpool med fyra raidz1 vdev:s med fem diskar i varje vdev.
Av de posterna kan man dra följande slutsatser:

• mirror ger bättre IOPS prestanda

• raidz1 ger bättre MiB/s pretanda

I övrigt skulle jag rekommendera att vänta lite dock. Dels på det som jag postade en länk till tre inlägg upp och hur det blir nu i mitten av augusti som OSOL Governance Board har satt som deadline för Oracle att säga vad de tänkt göra med OSOL.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritz88:

Är det så smart att hänga upp sig på just OpenSolaris? OpenSolaris (distributionen fd Indiana) världen är väldigt diffus just nu även om det finns distributioner som Nexenta och (kanske?) Illumos. Det kanske är ide att titta lite på FreeBSD som också har ZFS stöd? Eller åtminstone skapa zpoolerna så FreeBSD kan accessa dom?

Det är helt okej att du inte hinner läsa alla 31 sidor här. Du är antagligen fullt upptagen med att plöja igenom opensolaris.org, opensolaris.com, alla bloggar (t ex A Home Fileserver using ZFS) och läsa böckerna som OpenSolaris som finns på biblioteket.

Lagt till en glömd bokstav
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fritz88:

/Fredrik

Transmission finns till OSOL och har ett bra WUI, jag använder det själv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tack för det snabba svaret! Det var intressanta länkar även om jag nöjer mig med något färre diskar...
Nu är jag inte så intsatt i Sun/Oracle affären men är det risk för att OSOL skrotas?

Edit:
Här går det undan! Transmission var precis det jag letade efter.
Anledningen till att Opensolaris intresserade mig var den enkla anledningen till att det verkar fungera fint med bra prestanda. Jag ska erkänna att den här världen är ganska ny för mig men dagens versioner verkar vara kompenenta och ha det jag är ute efter.

Det känns som att allt jag väljer kommer vara ljusår bättre än min readynas.

Permalänk
Skrivet av Fritz88:

Nu är jag inte så intsatt i Sun/Oracle affären men är det risk för att OSOL skrotas?

Kort och gott så finns det en större risk att Oracle inte kommer att satsa på OpenSolaris på samma vis som SUN gjorde. Senaste "stabila" versionen kom i juni 2009 och det skulle ha kommit en ny i mars 2010. Det kom ingen och det har heller inte postats någon ny development/beta/alpha build som det brukar göras i princip varje månad på rätt länge nu (sedan i mars/april eller något sådan). Många har därför börjat se sig om för alternativ.

Ser just nu inte just ut! I dagens läge bör man nog skapa sin zpool med version 14 (som är det senaste FreeBSD implementationen kan använda, as of 2010-08-01).

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

OSol kommer inte att skrotas. OSol är ju basen för next gen Solaris 11. Så OpenSolaris koden kommer att leva kvar som Solaris 11, som borde utannonseras nu i september. Men däremot, själva disten OpenSolaris är en annan sak. Det kan vara så att Oracle dödar den (personligen tror jag inte det, av en mängd olika skäl). Men själva OpenSolaris koden finns alltid tillgänglig och folk har själva byggt de senaste OSol buildsen (b142 finns tillgänglig har jag för mig). Så, det finns olika OpenSolaris distar, t.ex. Nexenta (som är Ubuntu, fast med OpenSolaris kernel), Schillix, etc. Och jag tror starkt att det kommer komma nya distar som tar OpenSolaris senaste källkod och gör en ISO. Om Oracle slutar släppa dists, så tror jag communityn tar över och släpper dists istället.

Så själva OpenSolaris koden finns kvar, och är basen för Solaris 11. Själva disten OpenSolaris kanske dödas (osannolikt tror jag). Men om man avvaktar tills Oracle är tydligare så är rådet klokt att skapa zpool med version 14 så kan man migrera till olika OS. Jag själv kör en gammal zpool version på min raid och det har alltid funkat bra.

Nästa månad, Oracle Open World så får vi nog veta mera. Imorgon tror jag att det kommer utannonseras en ny dist gjord av community som kompilerar OpenSolaris källkoden och släpper senaste buildsen. Dvs, projekt Illuminos.

Permalänk
Skrivet av saddam:

OSol kommer inte att skrotas. OSol är ju basen för next gen Solaris 11. Så OpenSolaris koden kommer att leva kvar som Solaris 11, som borde utannonseras nu i september. Men däremot, själva disten OpenSolaris är en annan sak. Det kan vara så att Oracle dödar den (personligen tror jag inte det, av en mängd olika skäl). Men själva OpenSolaris koden finns alltid tillgänglig och folk har själva byggt de senaste OSol buildsen (b142 finns tillgänglig har jag för mig). Så, det finns olika OpenSolaris distar, t.ex. Nexenta (som är Ubuntu, fast med OpenSolaris kernel), Schillix, etc. Och jag tror starkt att det kommer komma nya distar som tar OpenSolaris senaste källkod och gör en ISO. Om Oracle slutar släppa dists, så tror jag communityn tar över och släpper dists istället.

Så själva OpenSolaris koden finns kvar, och är basen för Solaris 11. Själva disten OpenSolaris kanske dödas (osannolikt tror jag). Men om man avvaktar tills Oracle är tydligare så är rådet klokt att skapa zpool med version 14 så kan man migrera till olika OS. Jag själv kör en gammal zpool version på min raid och det har alltid funkat bra.

Nästa månad, Oracle Open World så får vi nog veta mera. Imorgon tror jag att det kommer utannonseras en ny dist gjord av community som kompilerar OpenSolaris källkoden och släpper senaste buildsen. Dvs, projekt Illuminos.

Att det kommer finnas nya distar är det nog ingen som betvivlar eller försöker hävda, däremot känns det lite smått som att OSOL mainline är halvt död och att Oracle inte längre kommer att lägga ner några av sina resurser på att underhålla just OSOL mainline disten. Om Oracle annonserar vad de tänkt göra med OSOL i september kommer ju "governance board" redan ha stängt butiken och gått hem? Det tycker inte jag bådar speciellt gott för OSOLs framtid.

Personligen hoppas jag just nu på Illuminos eller att FreeBSD ska komma med en ZFS version som matchar eller är nyare än min (19). Kommer i vart fall inte byta ner mig till Linux, det är ett som är säkert. Usch, inget ZFS och så skulle man tvingats in i någon konstig politisk sekt där alla visst avgudar någon form av leviterande gnu (;))

Ja vi får helt enkelt se vad som bjuds i morgon! Den som lever och orkar vänta får se

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Permalänk

Jag läste på idg.se just nu att opensolaris gruppen kommer att bryta med oracle ,, det kommer att annonseras imorgon. Trötta Opensolaris-utvecklare bryter med Oracle - IDG.se Är det någon som vet mer ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mysticsam:

Jag läste på idg.se just nu att opensolaris gruppen kommer att bryta med oracle ,, det kommer att annonseras imorgon. Trötta Opensolaris-utvecklare bryter med Oracle - IDG.se Är det någon som vet mer ?

står några poster längre upp i tråden. Men det verkar bli en fork av opensolaris ja kallat illumos. Startat av några utvecklare från Nexenta bland annat.

Mer info om själva utvecklingen kan man följa inofficiellt här: illumos: Summary

Permalänk
Medlem

Intressant tråd det här. Om jag förstod saken rätt så får man "raid10" enbart genom att spegla 2 par diskar och lägga till dessa i sin zpool? Hur fungerar det och hur fördelas datan om man lägger till speglingarna vid olika tidpunkter?

/Fredrik

Permalänk
Avstängd

Det finns inte raid-10 i ZFS. Det finns istället raidz1 (motsvarar raid-5, dvs en disk kan krascha), raidz2 (raid-6 dvs två diskar kan krascha) och raidz3 (dvs tre diskar kan krascha). Samt mirror.

Om du ska köra 4 diskar så tror jag det är bättre att du kör raidz1. Men helst ska du köra raidz2 om du planerar att köra stora diskar i framtiden. Det visar sig att om du använder 4TB diskar (i framtiden) så kanske det tar uppemot en vecka att reparera ett raid där en disk kraschat. Och under den veckan så kan ytterligare en disk krascha, vilket betyder att du förlorar alla data. Därför är raidz2 att föredra som tillåter att ytterligare en disk kan krascha medan du reparerar raidet.

Du kan swappa en disk i taget mot en större disk och reparera zfs raidet, och till slut har du bytt ut alla diskar mot större.

Om du, efter att skapat ditt zfs raid, så kan du senare lägga till mera diskar. Men då måste du konfa diskarna som raidz1, raidz2, raidz3 eller som mirror.

Jag är hyfsat säker på att det funkar så här: Lägger du till ytterligare en mirror, så kommer alla nya data läggas på alla diskar. Det gamla datat ligger kvar på den första mirror. Därför måste du göra
$ mv /olddata /newdata
dvs, du bara kopierar datat. Då sprids datat ut till alla nya diskar.

Permalänk
Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Jag har nu lyssnat lite på presentationen av Illumos och kollat på slideshowen (mp3 och pdf som kan laddas ner från progektsidan) och det verkar positivt. De fokuserar på att ersätta de kritiska delarna i opensolaris som fortfarande är låst källkod med fria alternativ byggd på öppen källkod. Men det är ingen distro utan mer ett projekt som kan bli bas för bygge av framtida fria distributioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Jag har nu lyssnat lite på presentationen av Illumos och kollat på slideshowen (mp3 och pdf som kan laddas ner från progektsidan) och det verkar positivt. De fokuserar på att ersätta de kritiska delarna i opensolaris som fortfarande är låst källkod med fria alternativ byggd på öppen källkod. Men det är ingen distro utan mer ett projekt som kan bli bas för bygge av framtida fria distributioner.

Jepp, precis så verkar det vara. Det är ingen distro utan en kodbas för distrobyggare. Sen som du säger, det finns vissa kritiska delar som inte är öppen källkod som de måste fixa.

De kommer också att ge tillbaka massa kod till Oracle som jag fattat det, om de nu är intresserade...

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Jag gillar det. De öppnar upp även de sista låsta delarna i OpenSolaris källkod. Därför kan vem som helst bygga en distro som är helt öppen. Man har ju alltid access till senaste OpenSolaris källkoden som är nu b145(?).

Förhoppningsvis fortsätter Oracle att utveckla OpenSolaris koden i det fria så vem som helst kan ladda ned den. Om Oracle stänger koden idag så måste Illumos fortsätta själv från b145. Och först då, blir det två olika OpenSolaris spår: Oracles spår och community spår. Men förhoppningsvis så sker inte det utan alla fortsätter i samma spår, utan att splitta.

Personligen gillar jag inte riktigt alla olika Linux distar som finns. Olika paketformat, olika init filer, etc. Helt olika. Om man kollar på t.ex. VirtualBox så finns en release till varje Linux dist. Att supporta så många olika distar kräver kraft och energi. Jag hoppas OpenSolaris inte blir massa olika distar, utan snarare ett par stycken.