Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinjaBob:

Tja! Inte kollat igenom tråden än pga tidsbrist så svaret kan finnas tidigare.

Har problem med mitt grafikkort, ett ASUS 5850 referensmodell.
När jag spelar får jag frys under några sekunder. oerhört irriterande. Händer i spel så som splinter cell conviction, Bad company 2 med flera.

I bad company hänger sig dock hela datorn och jag är tvungen att stänga av den.

Om jag tabbar ner precis efter att det fryst i splinter cell ser jag en ruta vid CCC, Grafikdrivrutiner har slutat fungera och har återställts/startats om.

Någon som har en lösning på detta?

gigabyte moderkort (osäker på modell kollar senare)
i5-750
4 gb ddr3
580w

Tacksam för svar

Vad, om något, är överklockat i datorn? Prova köra det som eventuellt är överklockat med standardfrekvenser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Antar du kör med version 10.6 drivers från ATI?

Prövat 1.5, 1.6 och 1.7

Skrivet av anders.149:

Vad, om något, är överklockat i datorn? Prova köra det som eventuellt är överklockat med standardfrekvenser.

Grafikkortet 850/1200 men det ska väl inte vara några problem?
processorn körs i 3.06 Ghz. kan det vara den som är boven i dramat?

tack för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NinjaBob:

tack för svar!

Beror på kortet det, prova som sagt att köra oklockat. Fungerar det då är det troligen överklockningen som inte är helt hundraprocent. För lite spänning kanske?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaBob:

tack för svar!

Hade samma problem själv i bf bd2 körde mitt i 850/1200 och de har alltid funkar fin fint men fick dessa frysning efter ett tag som du pratar om testa då stänga av clocken och allt funkar men störde mig på lagg.
Så jag höjde volten med 0.020 så rulla allt på som vanligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eawo:

Hade samma problem själv i bf bd2 körde mitt i 850/1200 och de har alltid funkar fin fint men fick dessa frysning efter ett tag som du pratar om testa då stänga av clocken och allt funkar men störde mig på lagg.
Så jag höjde volten med 0.020 så rulla allt på som vanligt

tack för svar, vad använder du för klockningsprogram?

Edit: prövat köra oklockat nu efter driversweeper och senaste drivers, tog längre tid, ca 40 min men sedan hängde den sig igen. Kan det vara så att det är fel på grafikkortet/någon annan hårdvara som behöver bytas?

Permalänk
Medlem

Msi afterburner och ccc sen så har jag flashat mitt 5850 till upplåsta msi bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaBob:

tack för svar, vad använder du för klockningsprogram?

Edit: prövat köra oklockat nu efter driversweeper och senaste drivers, tog längre tid, ca 40 min men sedan hängde den sig igen. Kan det vara så att det är fel på grafikkortet/någon annan hårdvara som behöver bytas?

Men saken är att det inte är fel på din dator. Jag tror/vet att det är spelet, alltså BC2 som är boven... Du ska få en länk här som hjälpt folk i hela världen som har både Nvidia / ATI kort och lirar BC2. Hjälpte mig och sjukt många fler.

BSOD / Crashing/ Graphics Problems ... officially fixed !!! ( PC ) - Battlefield Bad Company 2 Feedback and Help - Battlefield Bad Company 2: EA Forums

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| MSI MPG A850G 850W | Corsair Vengeance DDR5 32GB CL30 @6000Mhz |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem

Nån som vet och kan mycket om just HD5850 med ATIs drivers 10.7.. Boost eller inte? Bevis uppskattas!

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 9800X3D | Arctic Liquid Freezer III 360 | ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi |
| NZXT H7 Flow 2024 RGB | ASUS Prime GeForce RTX 5080 OC | Kingston KC3000 M.2 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Men saken är att det inte är fel på din dator. Jag tror/vet att det är spelet, alltså BC2 som är boven... Du ska få en länk här som hjälpt folk i hela världen som har både Nvidia / ATI kort och lirar BC2. Hjälpte mig och sjukt många fler.

BSOD / Crashing/ Graphics Problems ... officially fixed !!! ( PC ) - Battlefield Bad Company 2 Feedback and Help - Battlefield Bad Company 2: EA Forums

Okej, tack så mycket för hjälpen! oerhört tråkigt att man ska behöva greja så mycket när man för en gångs skull köpt speljäveln!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NinjaBob:

Okej, tack så mycket för hjälpen! oerhört tråkigt att man ska behöva greja så mycket när man för en gångs skull köpt speljäveln!

Jo jag vet, har man problem är de ju inte så konstigt att man tror de är datorn det är fel på.. Men här är iaf bästa guiden ever till BC2

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av SIR_HanZen:

Jo jag vet, har man problem är de ju inte så konstigt att man tror de är datorn det är fel på.. Men här är iaf bästa guiden ever till BC2

prövat nu och det verkar funka!

Permalänk
Medlem

klart de gör

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppas jag når fram till ATI-fantasterna nu Jag behöver hjälp och gillar ATI mer än Nvidia.

Jag har varit inställd på att köpa 5870 länge nu men har börjat tveka när alla på forumet börjar rekommendera GTX460 till allt och alla.

Hur ska jag göra? Övrigt i paketet är det AMD 1090T BE, 4gb minne.

Visa signatur

< iPad Pro > < Razer Blade >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alindvall:

Hoppas jag når fram till ATI-fantasterna nu Jag behöver hjälp och gillar ATI mer än Nvidia.

Jag har varit inställd på att köpa 5870 länge nu men har börjat tveka när alla på forumet börjar rekommendera GTX460 till allt och alla.

Hur ska jag göra? Övrigt i paketet är det AMD 1090T BE, 4gb minne.

HD6000-serien sägs komma i oktober typ. Jag förmodar att du ska köpa en uppgradering/ny dator och inte har lust att vänta? HD5870 för de priser idag och med tanke på att kortet nästan varit ute i ett helt år får iallafall mig att tycka att det vore bättre att satsa på något annat. Inget fel på kortet om du ändå är intresserad av den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

HD6000-serien sägs komma i oktober typ. Jag förmodar att du ska köpa en uppgradering/ny dator och inte har lust att vänta? HD5870 för de priser idag och med tanke på att kortet nästan varit ute i ett helt år får iallafall mig att tycka att det vore bättre att satsa på något annat. Inget fel på kortet om du ändå är intresserad av den.

Vad är egentligen alternativet? om man vill ha den prestandan.

Vore skönt att ha möjligheten att ha ett bra kort nu som man sedan kan köpa ett till av och få SLI eller crossfire med.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alindvall:

Vad är egentligen alternativet? om man vill ha den prestandan.

Vore skönt att ha möjligheten att ha ett bra kort nu som man sedan kan köpa ett till av och få SLI eller crossfire med.

Alternativ är GTX 470 (exempelvis: Komplett.se - MSI GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA ) eller förslagsvis ett par billiga GTX 460 i SLI.
HD5850 kanske kan fungera, rätt underskattat kort i mitt tycke. Dock kostar den från ca 2700kr vilket känns lite dyrt, speciellt om man tänker på vad man kan få för samma peng.

Det komiska tycker jag är att alla hyllar GTX 460 idag för allt men i mitt tycke är det enda nya priset, AMD lanserade i princip samma kort för nästan ett år sedan i och med HD5850.

Jag tror du får ut mest från en eller två GTX 460 idag. Priset är för bra för att faktiskt välja bort dessa, såvida du inte har väldigt speciella behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Alternativ är GTX 470 (exempelvis: Komplett.se - MSI GeForce GTX 470 1280MB PhysX CUDA ) eller förslagsvis ett par billiga GTX 460 i SLI.
HD5850 kanske kan fungera, rätt underskattat kort i mitt tycke. Dock kostar den från ca 2700kr vilket känns lite dyrt, speciellt om man tänker på vad man kan få för samma peng.

Det komiska tycker jag är att alla hyllar GTX 460 idag för allt men i mitt tycke är det enda nya priset, AMD lanserade i princip samma kort för nästan ett år sedan i och med HD5850.

Jag tror du får ut mest från en eller två GTX 460 idag. Priset är för bra för att faktiskt välja bort dessa, såvida du inte har väldigt speciella behov.

Okej, så två 460 är så pass bra alltså. Känns tråkigt då jag är lite av en ATI fantast.

Så att köpa ett 5870 nu och sedan ett till när det går ner i pris när 6000-serien är en dålig plan alltså? 2x460 kommer hålla lika bra? eller bättre?

För i framtiden är det 2x5870 liknande prestanda som är önskvärt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av alindvall:

Okej, så två 460 är så pass bra alltså. Känns tråkigt då jag är lite av en ATI fantast.

Så att köpa ett 5870 nu och sedan ett till när det går ner i pris när 6000-serien är en dålig plan alltså? 2x460 kommer hålla lika bra? eller bättre?

5870 CF presterar i mitt tycke sämre än det borde. CF skalar inte lika bra som SLI och 5870 som redan lider av microstuttering när det sitter ensamt i lådan blir så mycket värre med ett till. Jag skickade tillbaka mina och bytte mot ett GTX 480, och är sedan dess tvärnöjd.

Anledningen till att GTX 460 är så pass hyllat är dels för att det är Fermis revansch, ett kort som presterar bra och effektivt, med rimlig värmeutveckling och som är vettigt prissatt. Dessutom skalar det otroligt bra i SLI. Två av dessa i referensmodell ligger runt 4300:- och går tystare, kallare och fr.a. snabbare än t.ex. 5970. Däremot blir det svårt att uppgradera sig efter det inköpet, om du inte har ett mobo/nätagg som stödjer tri-SLI.

Om du verkligen vill ha ATI så föreslår jag att du väntar på 6xxx-serien, som sannolikt kommer prestera jämnare än 5xxx-serien och med bättre stöd för DX11.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alindvall:

Bra om du vill få så mycket som möjligt för pengarna. Priset är bäst för vad du får.

Jag föreslår att du väntar med grafikbiten om möjligt, troligen blir HD6000 ingen jätteuppgradering från dagens kort men fortfarande ett tillräckligt lyft från HD5000. Förhoppningsvis billigare också.

2x460 ger dig inte prestandan du vill ha från 2x5870 iallafall, men du kommer lindrigare undan. Upp till dig om du prioriterar prestanda eller pris.

Skrivet av b0ck3n:

5870 CF presterar i mitt tycke sämre än det borde. CF skalar inte lika bra som SLI och 5870 som redan lider av microstuttering när det sitter ensamt i lådan blir så mycket värre med ett till. Jag skickade tillbaka mina och bytte mot ett GTX 480, och är sedan dess tvärnöjd.

Har du någon källa på att ett ensamt HD5870 lider av microstuttering eller är det enbart din egna iakttagelse? Detta lider normalt sett enbart SLI och CF-konfigurationer (separata kort samt dual-gpu kort).

Permalänk
Medlem

Men är inte HD5970 och dom andra 5-serien korten bra då?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SIR_HanZen:

Men är inte HD5970 och dom andra 5-serien korten bra då?

Jo, men de närmar sig ett år och håller ett rätt taskigt pris. Det är det enda som direkt talar emot dom som iallafall jag ser det. Jag hade själv uppgraderat till ett HD5870 2GB (troligen Eyefinity modell) till min skärmuppsättning om det inte vore för att HD6000 är så nära och 2GB-korten är så snuskigt dyra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Bra om du vill få så mycket som möjligt för pengarna. Priset är bäst för vad du får.

Jag föreslår att du väntar med grafikbiten om möjligt, troligen blir HD6000 ingen jätteuppgradering från dagens kort men fortfarande ett tillräckligt lyft från HD5000. Förhoppningsvis billigare också.

2x460 ger dig inte prestandan du vill ha från 2x5870 iallafall, men du kommer lindrigare undan. Upp till dig om du prioriterar prestanda eller pris.

Har du någon källa på att ett ensamt HD5870 lider av microstuttering eller är det enbart din egna iakttagelse? Detta lider normalt sett enbart SLI och CF-konfigurationer (separata kort samt dual-gpu kort).

Okej, men nu är det så att jag ska köpa dator nu den 15:e augusti när R3 chassit släpps. Det enda som känns osäkert är ju just grafikbiten. Hur skulle det funka med ett GTX460 till en början tills 6000-serien släpps? är det på tok för kasst för att klara bad company 2 med bra framerate?

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av alindvall:

Okej, men nu är det så att jag ska köpa dator nu den 15:e augusti när R3 chassit släpps. Det enda som känns osäkert är ju just grafikbiten. Hur skulle det funka med ett GTX460 till en början tills 6000-serien släpps? är det på tok för kasst för att klara bad company 2 med bra framerate?

GTX 460 är nog det bättre valet just nu, vill du ha snabbare/bättre kort kan ju HD6000-serien vara intressant senare. GTX460 bör vara rätt lättsålt i vilket fall samt att du eventuellt har något annat system att återanvända den i.

Vad gäller Bad Company 2 så kör jag det i Eyefinity med 3st 1920x1200-skärmar i 6024x1200 upplösning med inställningarna rätt uppdragna men med HBAO avstängt. Får ut 40-60 FPS vilket är fullt spelbart för min del.
Kör du en enda 1920x1200 skärm (eller lägre upplöst) så ska det inte vara några problem för något av alla dessa kort med ett GTX 460 eller bättre (GTX 460 SLI, GTX 470, HD5850 och uppåt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

GTX 460 är nog det bättre valet just nu, vill du ha snabbare/bättre kort kan ju HD6000-serien vara intressant senare. GTX460 bör vara rätt lättsålt i vilket fall samt att du eventuellt har något annat system att återanvända den i.

Vad gäller Bad Company 2 så kör jag det i Eyefinity med 3st 1920x1200-skärmar i 6024x1200 upplösning med inställningarna rätt uppdragna men med HBAO avstängt. Får ut 40-60 FPS vilket är fullt spelbart för min del.
Kör du en enda 1920x1200 skärm (eller lägre upplöst) så ska det inte vara några problem för något av alla dessa kort med ett GTX 460 eller bättre (GTX 460 SLI, GTX 470, HD5850 och uppåt).

Hur ser det ut på fronten för övrig hårdvara? kan jag köpa AMD 1090T med minnen och moderkort nu och sedan köpa bättre grafikkort senare? eller ska jag köpa allting senare?

Vill verkligen köpa dator nu så vänta skulle bli svårt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av anders.149:

Senast det här behandlades på Sweclockers så var det här: http://www.sweclockers.com/forum/4-grafikkort/936428-microstuttering-cf-sli-problem-myth-busted/

Jag visste inte vad microstuttering var för något förrän mina 4890 gick i retur och jag fick 5870 tillbaka. Spel flyter bättre med ett ensamt 5870 än med CF, men inte på långa vägar lika jämnt och smidigt som t.ex. GTX 480 - som fick ersätta min 5870 CF setup.

Visa signatur

Asus Crosshair IV Formula | AMD Phenom II X6 1090T BE @ 4.2 GHz | Corsair H70 | 8GB Corsair Dominator GT 1600 MHz 7-7-7-20 | Corsair Airflow Pro | Asus 5870 Matrix @ 1050/5200 MHz | Asus Xonar Essence STX | 80GB Corsair Force SSD | Corsair Obsidian 800D | Corsair HX850W | Westone ES5 | Razer Lycosa | Razer DeathAdder |

Permalänk
Medlem

Hej alla,

Jag tänkte inhandla ett nytt kort och det luat år 5870, läste senaste 10 sidor på denna tråd oh blir inte klockare för det. Kollade på XFX 5870 på inet XFX Radeon HD5870 1GB - Inet.se
men det verkar gå upp i fläkt hastighet vad folk skriver, vad rekommenderar ni?

Jag lirar mest BFBC2 på 22" Samsung T220 skärm med 1680x1050

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Damir2d:

Hej alla,

Jag tänkte inhandla ett nytt kort och det luat år 5870, läste senaste 10 sidor på denna tråd oh blir inte klockare för det. Kollade på XFX 5870 på inet XFX Radeon HD5870 1GB - Inet.se
men det verkar gå upp i fläkt hastighet vad folk skriver, vad rekommenderar ni?

Jag lirar mest BFBC2 på 22" Samsung T220 skärm med 1680x1050

Jag har det kordet du länkade. Det är tyst, det gör vad det ska. Men det överklockar inte alls. Om jag drar upp core/mem med enbart 5 Mhz får jag artifacts

Menb osm sagt. det gör vad den ska och den gör det tyst, skaffa bara MSI afterburner och ställ in fläktarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calimi:

Jag har det kordet du länkade. Det är tyst, det gör vad det ska. Men det överklockar inte alls. Om jag drar upp core/mem med enbart 5 Mhz får jag artifacts

Menb osm sagt. det gör vad den ska och den gör det tyst, skaffa bara MSI afterburner och ställ in fläktarna

Ok, så den klockar inte alls, ska man då ta istället XFX 5870 XXX istället, undrar om den klockar bättre?

Eller ska man satsa på annat kort?

EDIT_ Jag ser att du har klockat till 880 enligt din sign, hur fick du upp det om det inte klockar?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Hej, jag har ett litet dilemma.

Jag köpte ett Gainward GTX470 när jag skaffade datorn jag har i sign.
Köpte det mest för att det var prissänkt så jag fick mest för pengarna.

Funderar nu dock på att byta, på grund av värme och ljudnivå.
Hade ett GTX260 innan (superclocked edition) och då kunde jag spela krävande spel utan problem, nu måste jag ha slutna hörlurar på om jag ska kunna höra någonting och samtidigt inte höra grafikkortet.
Ska tilläggas att jag har ställt in fläktarna att gå mer än normalt för jag tycker inte 90 grader är normalt för ett grafikkort.

Nu till min fråga:
Är HD5850 ett bättre alternativ om jag vill komma ifrån problemen jag nämnt ovan ?
Eller kanske till och med ett 5870 ?

Jag är mer än nöjd men prestandan som GTX470 ger, men det är på bekostnad av mina nerver... (syftar mest på ljudnivån då).

Kan någon som har erfarenhet av 5850 eller 5870 ge mig lite råd här... tack !

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av J_Alxanderson:

Hej, jag har ett litet dilemma.

Jag köpte ett Gainward GTX470 när jag skaffade datorn jag har i sign.
Köpte det mest för att det var prissänkt så jag fick mest för pengarna.

Funderar nu dock på att byta, på grund av värme och ljudnivå.
Hade ett GTX260 innan (superclocked edition) och då kunde jag spela krävande spel utan problem, nu måste jag ha slutna hörlurar på om jag ska kunna höra någonting och samtidigt inte höra grafikkortet.
Ska tilläggas att jag har ställt in fläktarna att gå mer än normalt för jag tycker inte 90 grader är normalt för ett grafikkort.

Nu till min fråga:
Är HD5850 ett bättre alternativ om jag vill komma ifrån problemen jag nämnt ovan ?
Eller kanske till och med ett 5870 ?

Jag är mer än nöjd men prestandan som GTX470 ger, men det är på bekostnad av mina nerver... (syftar mest på ljudnivån då).

Kan någon som har erfarenhet av 5850 eller 5870 ge mig lite råd här... tack !

Det är troligen HD5870 du ska sikta in dig på. Ännu bättre invänta nya HD6000-serien. Frågan är hur stor vits det nu är att byta ut kortet nu, finns det någon eftermarknadskylare du kan använda med kortet för att få tyst på den? Lite dumt att byta ut kortet om du ändå är nöjd med den i övrigt i mitt tycke.