Permalänk
Medlem

Jag satt och läste igenom tråden som så fint bumpats upp TVÅ år!
När jag läst PULLs inlägg så blev jag så sjukt sugen på att veta hur det har gått för honom?
Fick han sitt körkort tillslut?

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av flukke:

Jag satt och läste igenom tråden som så fint bumpats upp TVÅ år!
När jag läst PULLs inlägg så blev jag så sjukt sugen på att veta hur det har gått för honom?
Fick han sitt körkort tillslut?

Jag kom ihåg att jag hade läst tråden, och nu stod jag inför samma situation, därför sökte jag för att hitta information. Så why not bumpa, ontopic äre ju

(åh helvete vad två år går snabbt)

Permalänk
Medlem

Tog precis fram mitt eget körkort och funderade på när fan prövotiden går ut. Jag har fan haft lappen i 4 år och 10 månader

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av P-NILZ:

Tog precis fram mitt eget körkort och funderade på när fan prövotiden går ut. Jag har fan haft lappen i 4 år och 10 månader

Står långt ner på baksidan av kortet under kod 100. som betyder prövotid till och sen ett datum. Om du har haft det i snart 5 år så borde det förutsatt att du inte fått ett nytt körkort sen dess stå något liknande:

100.(20071001)

Stämmer det något sånär? I så fall så gick din prövotid ut då, grattis!

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk

Är inte prövotiden 2 år? eller har det ändrats nu? tog min 07-02-20 och står att den gick ut 09-02-20

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Jo det är 2 år, tänk vad tiden flyger iväg.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av P-NILZ:

Jo det är 2 år, tänk vad tiden flyger iväg.

Näää dom kommer ju höja till fem år vid årsskiftet

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Jo den har man hört ett par gånger. Regeringen har lagt fram många förslag om saker dom har i andra länder.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Skrivet av Derox:

Jag skulle inte rekommendera trafikskola, pengar i sjön. Går att köra själv. Att lära sig köra bil handlar endast om vana, man måste vänja sig vid att köra, sen om du betalar massa pengar för att ha en gubbe bredvid dig eller har en förälder spelar mindre roll. Så länge denne förälder kan vara lite på och påpeka fel man gör är det samma sak. Jag tog 1 lektion bara för att jag tyckte det kunde va givande, meningslösare timme har jag aldrig haft.

Klarade för övrigt teorin och uppkörningen på första försöket. Lär dig bara köra mjukt och försiktigt med kopplingen osv, sen ser du till att komma ihåg att titta i speglar och över axeln osv så kommer det gå vägen. Du lär dig köra bil först efter körkortet är i plånboken, innan skall du bara veta hur du skall köra för att vara säker och få in vanan, känslan och automatiken kommer med tiden.

Förutom de första två meningarna håller jag med om det du säger. Med körkortet i hand kan jag ge dig dessa tips: lär dig köra bil hemma med en förälder som handledare så att du kan kontrollera bilen i alla situationer och olika underlag. Att sladda runt och busköra ute på grusvägar där ingen ser dig är skitbra träning. Sen, när du känner att du klarar av att kontrollera bilen, skriver du in dig på en trafikskola, går en intensivkurs och vips - körkort

Jag gjorde misstaget att köra typ 200 mil hemma och tyckte att det gick bra. Visst, jag var inte farlig direkt, men jag gjorde en massa små misstag hela tiden som jag fick bakläxa på under lektionerna. Därför, se till att ta lektioner ganska direkt så att du inte lägger dig till med olika små olater.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Näää dom kommer ju höja till fem år vid årsskiftet

Jag har hört att gränsen ska höjas årskiftet 2015-2016?

Permalänk

Som sgat så påverkar inte några av de lagarna oss som redan har körkort då en lag aldrig kan träda i kraft retroaktivt. Dvs vi som har 2 år har två år från att vi fick det men om det träder ikraft när arne har haft sin prövotid i 16månader så höjd det inte till 5 år utan står kvar för han i 2år.

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av MooDHooDs:

Jag har hört att gränsen ska höjas årskiftet 2015-2016?

Japp då också säkert!

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk

Kul tråd , ska själv köra upp på fredag

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Tycker det är konstigt att du blev kuggad för en sån liten sak. För man kan väll inte räkna det som ett allvarligt fel?

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Den Maskerade Daskaren:

Fick smaka kugg igen.
Riktigt jobbigt för jag körde verkligen hur fint och bra som helst, jag var helt övertygad om att jag skulle klara det. Sen snackade han mycket med mig och var glad och positiv, kände verkligen att dagen var kommen för körkort.

Jag körde nöjjt in på Vägverkets parkering medans vi snackade som vanligt och parkerade i väntan på dom magiska orden "Grattis", men istället tystnar han och ger mig ett "Ok, jag kan inte godkänna dig", bara rakt av sådär. Han sa att jag inte kollade höger och vänster tidigare när jag skulle passera en järnväg med bommar.
Sne man blir, började nästan pipa i bilen för jag var så förbannad.

Och som grädde på moset går min teoritid ut nu också, så jag måste göra om det igen för att få en uppkörning.
Skratta om ni vill, men det tog mig 10 teoriprov innan jag klarade det. Och nu har jag glömt bort det mesta.
Alla omkring en får körkort och klarar allting på första försöket, så man undrar ju om man är dum i huvudet på allvar eller om man bara har otur.

Jobbigt när man lagt ner nå sjukt mycket pengar och tid på något, och allt bara rasar för man råkade svänga höger/vänster med huvuduet.

Hursomhelst, får väl slänga några tusen till på körskola och teoriprov och försöka lite hårdare.
//Pelle

10 teoriprov ? fick du inga koder att jobba med på datorn ? på datorn fick man ha 2 textfel och 3 bildfel och jag hade fått godkänt 5 gånger på datorn kanske men skulle aldrig klarat det på riktigt sen...for med min billärare och gjorde provet och jag var ganska så nervös och då säger han att man får ha 2 text fel och 8 bildfel och jävlar vilken lättnad, när jag kom ut ur rummet där man skrev testet så sa min billärare"jävlar vad snabbt det gick" fick resultatet 0 textfel och 4 bildfel

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

Se där ja, min prövotid gick ut för en vecka sedan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rymdvanilj:

Förutom de första två meningarna håller jag med om det du säger. Med körkortet i hand kan jag ge dig dessa tips: lär dig köra bil hemma med en förälder som handledare så att du kan kontrollera bilen i alla situationer och olika underlag. Att sladda runt och busköra ute på grusvägar där ingen ser dig är skitbra träning. Sen, när du känner att du klarar av att kontrollera bilen, skriver du in dig på en trafikskola, går en intensivkurs och vips - körkort

Jag gjorde misstaget att köra typ 200 mil hemma och tyckte att det gick bra. Visst, jag var inte farlig direkt, men jag gjorde en massa små misstag hela tiden som jag fick bakläxa på under lektionerna. Därför, se till att ta lektioner ganska direkt så att du inte lägger dig till med olika små olater.

Varför ta lektioner? De ger ingenting, däremot försöker de skinna dig på så mycket pengar som möjligt. Enligt den körskolärare jag hade i en lektion var jag "extremt farlig i trafiken, men det fixar vi på 7 lektioner" trots att jag inte begått ett enda misstag, han däremot hade haft flertalet fel i trafikregler under vår körning, en av dem var att tvinga mig sitta som ett mongo så jag inte riktigt nådde kopplingen (man blev tydligen kuggad om man inte satt som ett mongo enligt honom), så uppenbarligen ryckte det lite när vi körde. Dagen efter hade jag uppkörning och tog kortet galant.

Ne, körskolelärare verkar för det mesta vara folk som misslyckats med allt annat.

Det som krävs är en förälder eller annan man övningskör med som har någorlunda koll på hur man kör korrekt, så de kan säga till när du gör fel (typ glömmer kolla en spegel osv).

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av Derox:

Varför ta lektioner? De ger ingenting, däremot försöker de skinna dig på så mycket pengar som möjligt. Enligt den körskolärare jag hade i en lektion var jag "extremt farlig i trafiken, men det fixar vi på 7 lektioner" trots att jag inte begått ett enda misstag, han däremot hade haft flertalet fel i trafikregler under vår körning, en av dem var att tvinga mig sitta som ett mongo så jag inte riktigt nådde kopplingen (man blev tydligen kuggad om man inte satt som ett mongo enligt honom), så uppenbarligen ryckte det lite när vi körde. Dagen efter hade jag uppkörning och tog kortet galant.

Ne, körskolelärare verkar för det mesta vara folk som misslyckats med allt annat.

Det som krävs är en förälder eller annan man övningskör med som har någorlunda koll på hur man kör korrekt, så de kan säga till när du gör fel (typ glömmer kolla en spegel osv).

Efter att ha gått på handledarkursen med farsan så kom vi båda överens om att det är mycket som man måste kunna, eller snarare som instruktören man kör upp med gillar. T.ex. ecodriving, hoppa över växlar (1an till 3an, 3an till 5an etc.). Dessutom så kan instruktören vara lite schysstare vid uppkörningen om du säger att du har tagit körlektioner, för då vet han att du har fått en utbildning som täcker det vägverket vill, även om du har lärt dig samma saker hemma. Lite som en garanti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sirskulltrail:

Efter att ha gått på handledarkursen med farsan så kom vi båda överens om att det är mycket som man måste kunna, eller snarare som instruktören man kör upp med gillar. T.ex. ecodriving, hoppa över växlar (1an till 3an, 3an till 5an etc.). Dessutom så kan instruktören vara lite schysstare vid uppkörningen om du säger att du har tagit körlektioner, för då vet han att du har fått en utbildning som täcker det vägverket vill, även om du har lärt dig samma saker hemma. Lite som en garanti.

Lever dessa skrönor fortfarande? Nej, du kommer inte få körkort bara för att du säger tagit körlektioner. Oavsett var du har "lärt" dig det så kommer du ju inte få körkort om du inte kan det, och du kuggar ju bara om du inte kan det.

Sen har jag aldrig hört talas om någon kuggats med enda motivering att de inte hoppade över växlar, och ingen jag känner gjorde det på sin uppkörning, det är ett utomordentligt sätt om man vill varva sin bil onödigt mycket.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Derox:

Varför ta lektioner? De ger ingenting, däremot försöker de skinna dig på så mycket pengar som möjligt. Enligt den körskolärare jag hade i en lektion var jag "extremt farlig i trafiken, men det fixar vi på 7 lektioner" trots att jag inte begått ett enda misstag, han däremot hade haft flertalet fel i trafikregler under vår körning, en av dem var att tvinga mig sitta som ett mongo så jag inte riktigt nådde kopplingen (man blev tydligen kuggad om man inte satt som ett mongo enligt honom), så uppenbarligen ryckte det lite när vi körde. Dagen efter hade jag uppkörning och tog kortet galant.

Ne, körskolelärare verkar för det mesta vara folk som misslyckats med allt annat.

Det som krävs är en förälder eller annan man övningskör med som har någorlunda koll på hur man kör korrekt, så de kan säga till när du gör fel (typ glömmer kolla en spegel osv).

Låter som du fick ett ruttet ägg till körskolelärare. Med honom vill man ju inte äns sitta om man så fick pengar istället för att lägga ut:P

Själv så gick jag en intensivkurs nu i sommaren efter att ha kuggat 4 ggr på uppkörningen(hade i princip kört upp i måfå 4ggr märkte jag 1:a dagen på intensivkursen, fanns ingen spegelrutin what-so-ever) och de 2 lärare jag pendlade mellan var riktigt bra på att lära ut. Sen på den skolan fick man köra upp med deras bil om man för dem var "godkänd". Tror de suddade ut lite av mina 4 fails på uppkörningen för på uppkörning nr 5 var vi bara ute 25min och körde och hon godkände mig

kan rekommendera att ha en "berättande körning" när man kör upp, då vet inspektören vad man har noterat, hur man tänker och om man missat något. De känner sig förmodligen rätt så säkrare i bilen då

Visa signatur

q6600 @ 2,4GHz | 9800gtx+ Sli | 4096MB ddr2 | 2 x 500 Gb Samsung HDD | StealthXstream 600w | P182

Permalänk
Medlem

Det här med uppkörningar och uppskrivningar är ett jävla gissel, kommer själv ihåg mina egna även om det var ett par år sedan...
B - Sex uppskrivningar och två uppkörningar
C - Två uppskrivningar och två uppkörning
CE - En uppskrivning och en uppkörning(!)

Är yrkeschaufför nu och kan det här med trafik på mina fem fingrar och känner mig stadigt säker i trafiken oavsett bil, cykel eller lastbil (med släp:p). Men en faktor som gör att man inte klarar det är för att man stressar upp sig själv så jävligt. Hade man bara insett hur mycket man tjänat på att ta det lugnt så hade man fan klarat det vid första försöket...

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90

Permalänk
Skrivet av Derox:

Lever dessa skrönor fortfarande? Nej, du kommer inte få körkort bara för att du säger tagit körlektioner. Oavsett var du har "lärt" dig det så kommer du ju inte få körkort om du inte kan det, och du kuggar ju bara om du inte kan det.

Sen har jag aldrig hört talas om någon kuggats med enda motivering att de inte hoppade över växlar, och ingen jag känner gjorde det på sin uppkörning, det är ett utomordentligt sätt om man vill varva sin bil onödigt mycket.

Min polare kuggade på att han inte körde "miljövänligt". Så ja, det kollar dem efter tydligen.

Permalänk

Jag frågade innan. Dom sa att jag inte behövde göra dom, men däremot berätta vad man ska kolla på. Invändigt skulle jag göra.

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twinkie:

Låter som du fick ett ruttet ägg till körskolelärare. Med honom vill man ju inte äns sitta om man så fick pengar istället för att lägga ut:P

Själv så gick jag en intensivkurs nu i sommaren efter att ha kuggat 4 ggr på uppkörningen(hade i princip kört upp i måfå 4ggr märkte jag 1:a dagen på intensivkursen, fanns ingen spegelrutin what-so-ever) och de 2 lärare jag pendlade mellan var riktigt bra på att lära ut. Sen på den skolan fick man köra upp med deras bil om man för dem var "godkänd". Tror de suddade ut lite av mina 4 fails på uppkörningen för på uppkörning nr 5 var vi bara ute 25min och körde och hon godkände mig

kan rekommendera att ha en "berättande körning" när man kör upp, då vet inspektören vad man har noterat, hur man tänker och om man missat något. De känner sig förmodligen rätt så säkrare i bilen då

Ja han var inte speciellt bra, men även de bra gör ju ingenting som vilken normalbegåvad förälder inte skulle kunna göra, det är ju inga genier som sitter där direkt.

Jag hade alltid spegelrutin när jag körde privat, varför? Jo det är ju inte så svårt att ta reda på hur man skall kolla i speglarna, och då är det ju bara för den som man övningskör med att påpeka när man glömmer, inte så svårt såvida den man övningskör med inte sover. Detta gäller ju alla saker man skall göra.

Skrivet av sirskulltrail:

Min polare kuggade på att han inte körde "miljövänligt". Så ja, det kollar dem efter tydligen.

Ja fast inte köra miljövänligt är inte bara växlande, självklart måste du se till att motorbromsa rätt och planera körning ordentligt osv.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att man läser igenom boken man får med på kursen. Sen att man kör mycket med sina föräldrar som påpekar allt som man gör fel även om de själva gör fel. Sen så tar man några lektioner för säkerhets skull. Sedan så fixar man ett körkorts program och övar teori med detta(bonnier är väldigt bra). Gjorde själv detta och min lapp kostade ca 6000 totalt, vilket inte är särskilt billigt men klarade allt på första och det e helt klart värt de extra kronorna att få det 3 dar efter 18 års dagen

Permalänk
Medlem

Är det många som upplevde att folk jävlades med er när ni övningskörde? Jag märkte faktiskt nästan ingenting av detta förutom att jag blev omkörd på motorvägar/landsvägar väldigt ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av artiqio:

Är det många som upplevde att folk jävlades med er när ni övningskörde? Jag märkte faktiskt nästan ingenting av detta förutom att jag blev omkörd på motorvägar/landsvägar väldigt ofta.

Så fort skylten var på så skall det köras om, oberoende vilken hastighet man själv höll. Kunde ligga i något över hastighets gränsen, men ändå så skulle det köras om. De flesta saktade dessutom ner när de väl kört om. Så ja folk jävlades på sätt o vis.

EDIT: Till ALLA som är ute o kör bil/mc ANVÄND BLINKERS.

Permalänk

Hela tiden skulle ju folk köra om när skylten var på, har blivit omkörd fler gånger skylten på i 140+ på motorvägen än i 110 på motorvägen utan skylt. Nu kan den statistiken bero lite på att jag inte haft körkort mer än 4 dagar.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Jag skulle rekommendera att man läser igenom bocken man får med på kursen. Sen att man kör mycket med sina föräldrar som påpekar allt som man gör fel även om de själva gör fel. Sen så tar man några lektioner för säkerhets skull. Sedan så fixar man ett körkorts program och övar teori med detta(bonnier är väldigt bra). Gjorde själv detta och min lapp kostade ca 6000 totalt, vilket inte är särskilt billigt men klarade allt på första och det e helt klart värt de extra kronorna att få det 3 dar efter 18 års dagen

Ursäkta, men kan inte låta bli, men vad är det för muppig trafikskola du gått på som har all information nedskriven på bockar, blir inte det väldigt svårt att läsa vad som står på bocken om den t.ex springer iväg, vore det inte smidigare med böcker?

Visa signatur

Min nästan hemliga sida Ancilla, face mea laganum!
Jag har sjukast drömmar. Det ligger i min natur att avsiktligt tolka felaktigheter fel.
0
0:17 < sphr> Raz^ jag spenderade 4h med att slita bort punghåren för hand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil_AnAnAs:

Hela tiden skulle ju folk köra om när skylten var på, har blivit omkörd fler gånger skylten på i 140+ på motorvägen än i 110 på motorvägen utan skylt. Nu kan den statistiken bero lite på att jag inte haft körkort mer än 4 dagar.

Grattis. Kör nu med huvudet!

Visa signatur

They invented "SUV" because they can't call them Jeep
"Tycker alltid att du är lite tjurskallig när du skriver till mig och andra.. har jag fel?" - tcntad
"Du är fan min idol på Sweclockers Martiis. Tack för att du finns!" -
Crippa90