Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Permalänk
Medlem

Asus UL30VT, Asus Eee PC 1215N eller tredje alternativ?

Jag är på väg att köpa en bärbar dator som ska ha bra batteritid och inte vara alltför tung samt ha viss spelprestanda. Den kommer även delvis att användas för en del GIS-program.
Datorn ska helst inhandlas på Inwarehouse då jag har ett presentkort på ca 3500 kr där.

Nu har jag på jobbet en 14" Dell Latitude D620 med Quadro NVS 110M.

Som det är nu så funderar jag på följande två alternativ.
Asus UL30VT-QX030V
Asus Eee PC 1215N
Produktjämförelse

Preliminär release för 1215N verkar vara 24 juli.

Jag funderar även lite på Asus UL30VT-QX008V som är drygt 1000 kr billigare än QX030V, men den finns då inte hos Inwarehouse.
Ser ingen skillnad prestandamässigt mellan de två varianterna, skillnad på nätverkskortet?

Något jag reagerar på prisjakts egenskaper på 1215N är att det verkar vara 32-bits versionen av Windows 7 Home Premium. På andra ställen har jag sett att det skulle vara 64-bits-versionen.
Det står också där att det är USB2 medan jag har sett på bilder och videos att det ska vara USB3.
Så jag är lite osäker på hur säker deras uppgifter är.
Det är ju lite prisskillnad mellan dem och sedan så tyckte jag i affären att skärmen på UL30 verkade vara ganska sladdrig och nästan för tunn.
Det känns som att skärmen på Eee är mer tålig, även fast jag inte sett den ännu IRL.

7000 kr är på gränsen till för mycket tycker jag. Datorn är tänkt mer som komplement till min stationära. Vill även kunna ta med den på en del resor och använda i soffan i vardagsrummet.

Om man kollar rent siffermässigt så verkar Atomprocessorn i 1215N vara snabbare än den processor som är i UL30, 1,8 vs 1,3. Dock så har UL30 mer cache, 3 mb jämfört med 1 mb.
På cpubenchmark.net så har D525 en Average CPU Mark på 710 (2 samples) och SU7300 har 978 (211 samples).

Något mer seriöst spelande kommer nog inte ske på den, utan en hel del Steam-spel som jag har köpt på diverse reor, ex-vis äventyrsspel av Telltales,

Här är en jämförelse med grafikkort, däribland NVS 110M (i min jobbdator), ION2 (i 1215N) och G210M (i UL30), dock så är det inte mycket testat med ION 2 utan mer en uppskattning som jag förstår det.

.

Skulle något av följande spel fungera på en ION2-dator?
CIV IV (V?)
Eve Online
Tellltale adventure games (Monkey Island, Sam & Max m.m.)
Titan Quest
Torchlight
Portal
Kings Bounty
HOMM V
Elder Scrolls Morrowind (Oblivion?)

Tar tacksamt emot tips på andra datorer som kan passa mig.
Vill helst ha en batteritid som ligger över minst 6 timmar.

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut ta Asus UL30VT av dessa 2. Dels är både gpu och cpu snabbare (notera 1,7ghz turbo-läget på den modellen). Dessutom har den bättre batteritid. Spelmässigt så duger Ion/Ion2 hyfsat men begränsas oftast av slöa atomprocessorer. Nu kanske de nya dubbelkärniga klarar betydligt mer än de tidigare modellerna? Jag skulle iaf ha svårt att betala 5k för en dator med atomprocessor.
Nu kostar ju UL30VT 2k mer och det beror hur mycket du tänker använda den? Jag skulle nog lägga ut lite mer om de ska användas till mer än surf i soffan.

Visa signatur

Asus X550J, Core i5-4200H, 8GB ram, GTX 850M 2GB gddr3, Windows 8.1 64-bit
LG Nexus 5 (Android 5 Lollipop)

Permalänk
Medlem

Haha lite underligt funderar personligen just nu på EXAKT samma 2 burkar Dock för min del lutar det mer åt UL30Vt just nu mestadels på grund av "12h" batteritid ( ~9,5 timme i praktiken vid websurf o annat lätt nätaktivitet ) vet inte exakt vad 1215N kommer ha men 1205PN modellen har 4,5h batteri tid vid samma typ av användning och den större skillnaden är enbart automatisk switch av GPU val samt vassare CPU mellan de 2 modellerna.

Tja får se själv var det blir, UL30Vt är lite dyr för mig som ska mest använda den för min kommande studie inom programmering då jag kommer ha en förbannad lång sträcka som jag pendlar med varje dag.

Förresten någon som vet ifall G210M stödjer CUDA eller annan video optimering som ION 2?

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Har jag tolkat det rätt att denna maskin, Zotac's Zbox HD-ID11, har i princip samma grafikkort som 1215N och ungefär samma processor?

Där nämner de ION1 i klass med ett Geforce 9400 och ION2 som GT218-krets, i klass med Geforce 210 och 310.

This GPU has a DirectX 10.1-compliant core running at 535MHz with 16 CUDA cores shader processors clocked at 1.2GHz. (A version of the Ion GPU tailored for 10" netbooks is also available with just eight SPs). The original Ion shared system memory with the CPU, but its successor is paired with either 256 or 512MB of dedicated video RAM that's linked to the GPU by a 64-bit memory interface. Zotac takes full advantage in the Zbox, providing the Ion with 512MB of GDDR3 clocked at 790MHz.

Här finns för övrigt en video över 1215N
YouTube - ASUS Eee PC 1215N Hands on & 3D Mark 03 video Demo

Permalänk

Jag har en fråga angående Asus UL30VT, Som standard sitter det en 500gb HDD men är det möjligt att både ha en SSD + den hårdisken eller blir jag tvungen att välja?

Anledningen till denna fråga är för att jag funderar på att köpa datorn och vill sätta in en 60GB SSD Corsair Sandforce men jag vill inte behöva välja mellan 60GB och 500GB HDD.

Datorns batteritid ökar även om jag väljer att använda en SSD HDD, hur stor ökning tror ni att det blir på ett ungefär?

Permalänk
Inaktiv

Japp, G210M har stöd för CUDA.

Skrivet av MugiMugi:

Haha lite underligt funderar personligen just nu på EXAKT samma 2 burkar Dock för min del lutar det mer åt UL30Vt just nu mestadels på grund av "12h" batteritid ( ~9,5 timme i praktiken vid websurf o annat lätt nätaktivitet ) vet inte exakt vad 1215N kommer ha men 1205PN modellen har 4,5h batteri tid vid samma typ av användning och den större skillnaden är enbart automatisk switch av GPU val samt vassare CPU mellan de 2 modellerna.

Tja får se själv var det blir, UL30Vt är lite dyr för mig som ska mest använda den för min kommande studie inom programmering då jag kommer ha en förbannad lång sträcka som jag pendlar med varje dag.

Förresten någon som vet ifall G210M stödjer CUDA eller annan video optimering som ION 2?

Permalänk
Inaktiv

de finns bara plats för 1 hårddisk tyvärr.
Sätt in en 60GB SSD och köpt en 2,5" HDD kabinett och använd 500GB disken externt kanske? en 2,5" kabinett tar ju inte mycket plats.

Skrivet av Ryuzaki91:

Jag har en fråga angående Asus UL30VT, Som standard sitter det en 500gb HDD men är det möjligt att både ha en SSD + den hårdisken eller blir jag tvungen att välja?

Anledningen till denna fråga är för att jag funderar på att köpa datorn och vill sätta in en 60GB SSD Corsair Sandforce men jag vill inte behöva välja mellan 60GB och 500GB HDD.

Datorns batteritid ökar även om jag väljer att använda en SSD HDD, hur stor ökning tror ni att det blir på ett ungefär?

Permalänk
Permalänk
Medlem

New contender enters: Acer Aspire TimelineX 3820TG-334G50n

Tror jag har fått ett nytt alternativ att välja på. Expert säljer 3820TG för 6929 kr.

Är det stor skillnad i prestanda mellan 3820TG och Asus UL30VT?
Vilken har bättre byggkvalite?
Skillnad i grafikkort?

I affären så tyckte jag att skärmen på UL30VT kändes ganska svajig och för tunn, som att den skulle gå sönder för minsta lilla sak (något som jag senare även läst om på nätet). Tror jag inte såg någon 3820TG.

Permalänk
Medlem

Recension av Asus 1215N

Första (?) recensionen av Asus 1215N finns nu uppe och ser ut att vara ganska bra. Den version han fick hade dock 4 gb istället för de 2 som den säljs med.
Batteritiden verkar inte vara riktigt så bra som jag hoppades. Här nedan är ett utdrag. För att läsa hela recensionen får ni klicka på länken ovan.

PCMark05 gav 2336 3Dmarks
PCMark06 gav 2671 3Dmarks

I must say that the 1215N EEE PC is the most impressive netbook I’ve seen so far. Besides the extra performances, there are some improvements on the exterior also. And all these with a decent price of around $500 in the US.

Pros:

* Very good overall build quality
* new materials used for the exterior casing, with a smooth matte plastic for the lid cover and a textured plastic for the bottom part
* great hardware: Intel Atom D525 1.8 GHz dual core processor, nVIDIA Ion graphics, 4 GB of memory, 320 GB storage
* nice Full-size chiclet keyboard, although it has some layout problems
* wider trackpad with multi-touch gestures, now separated by the rest of the palm rest
* palm rest area is now matte too
* display is OK, with good viewing angles and decent brightness
* sound quality is very good for a netbook
* pretty light (around 2.9 pounds)
* offers Windows 7 Home Premium as standard
* battery life is good considering the performances: around 4-5 hours on a daily basis use
* price is good (around $500) for what it has to offer

Cons:

* display and the area around it are still glossy
* screen only tilts back to about 120 degrees
* keyboard has some flex and some poor picks in terms of layout
* trackpad’s click button is awful

Conclusion:

If i were to go for a compact computer with good multimedia performances, the Asus 1215N would be that one. It is good looking, well built and powerful, so definitely a good pick. It is true that for about the same price you can get laptops with ULV hardware; those will be faster in everyday tasks, because of the better processors, but will not be a match for this one in terms of graphics.

...

The computer will also manage to play some games. I for one tried Fifa 10, a modern football (soccer) game, and you get playable fps on 1024 x 768 with medium details. Other games should run OK too. I’ve also tried Sims3 and Anno 1404 (this one is kind of sluggish). Online games like Wow will work OK too

Permalänk

Jag är ruskigt sugen på en 1215N jag med. Just nu har jag en lite gammal och slö Aspire One 150 som jag använder som huvuddator här hemma kopplat till en 22" skärm. Den börjar dock som sagt bli lite trött och 1215N är ju ganska så mycket vassare och nästan i samma storleksklass. Asus har ju en 1015N också på g och skall väl ha snudd på lika specs som 1215N så när som på en aningen mindre processor.

Men ja, du har rätt Benedict. 1215N har 2 stycken USB 3.0. Prisjaktsidan är fel. Kollar man runt på de olika ställena så verkar det också som att den versionsom finns tillgänglig är 2gig ram och 250 gb hårddisk. Skulle ju inte sitta fel med en 4 gig ram och 320 hårddisk.

Permalänk

Om jag köpte netbook idag skulle jag definitivt satsa på 1215N.

Skrivet av Benedict:

Tror jag har fått ett nytt alternativ att välja på. Expert säljer 3820TG för 6929 kr.

Är det stor skillnad i prestanda mellan 3820TG och Asus UL30VT?
Vilken har bättre byggkvalite?
Skillnad i grafikkort?

I affären så tyckte jag att skärmen på UL30VT kändes ganska svajig och för tunn, som att den skulle gå sönder för minsta lilla sak (något som jag senare även läst om på nätet). Tror jag inte såg någon 3820TG.

Här har du jämförelser mellan grafikkorten i UL30VT och 3820TG:

Notebookcheck: NVIDIA GeForce G 210M

Notebookcheck: ATI Mobility Radeon HD 5470

Acerns grafikkort är snäppet bättre.

Jag skulle säga att båda är betydligt bättre än Asus 1215 när det gäller spel. Men om du vill ha en speldator i den storleken får du nog titta på den lite dyrare varianten av 3820TG, med bra grafikkort som du kan spela det mesta på:

Acer Aspire TimelineX 3820TG - Inet.se

Permalänk

Hej hej, jag är också intresserad av Asus1215N och kommer antagligen köpa en direkt när den släpps alltså nu på fredag enligt åtminstone Sibas nätbutik... Men ser att ingen av de nätsidor jag kollat på angett att det är USB3 nu är det kanske inte avgörande för mitt köp men det hade ju varit trevligt. Så kan någon verifiera eller dementera uppgifterna om USB3 tack...

Permalänk

det är en sida som skriver ut att det är USB 2.0 som gäller.. Asus Eee PC 1215N - 1,8GHz DC 2GB 250GB 12 Svart [1215N-BLK039M] - 5.252.50SEK : B-ray.se :: Dator Prispressaren, din Internetbutik

Trist att nyheten om datorns sida på svenska asus är helt tom också: ASUSTeK Computer Inc.

Hopp, tråkigt om det stämmer men men snart vet vi svaret.

Permalänk

1215N varje dag. Den ser oerhört lovande ut, lär nog köpa en sådan själv.

Visa signatur

Dator.

Permalänk
Hedersmedlem

Har redan köpt en Men inte fått den I början av nästa vecka lär de väl börja landa, om allt går enligt planerna. Tycker den verkar klart lovande om man vill ha en liten nätt surf- och mediadator.

Permalänk
Medlem

Vill bara säga att jag sitter på en " Asus UL30VT" och är sjukt nöjd med den.

Såg att du radade upp spel, är inte 12" i minsta laget för att spela på?

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk

enligt asus.com är det USB 3.0 som gäller i alla fall. Mycket märkligt om det inte vore samma här kan man tycka men i så fall undrar man varför man inte lyckas kommunicera detta bättre från asus till kunderna? Det är ju ett bra försäljningsargument. Jag kommer i alla fall inte att köpa en om det är så att vissa regioner inte får USB 3.0... ASUSTeK Computer Inc. - Eee - Eee PC 1215N

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju vara en sen uppdatering av Asus, en som inte fanns med i den ursprungliga specen. Om det mot förmodan finns med USB 3.0 så är det ju otroligt bra.

Permalänk
Medlem

Blev en 3820TG till slut för mig.
Men ska bli intressant att se hur 1215N kommer att recenseras och tas emot. Verkar bli populär om man ska gå efter prisjakt.

Permalänk
Skrivet av Fickis:

Såg att du radade upp spel, är inte 12" i minsta laget för att spela på?

Det där har jag sett flera fråga och jag kan för mitt liv inte förstå hur det undgått folk att om man vill spela på sin netbook med största sannolik har den kopplad till större extern skärm och vanligt tangentbord och mus? Inget illa menat eller personligt mot dig Fickis, men jag tycker det är lite underförstått och konstigt att ingen ser den lösningen

Själv har jag min älskade Aspire One kopplad till min 22" skärm och det går med bravur! Tänk då vad 1215N kan åstadkomma

Permalänk
Medlem

Jag har en ul30-vt jävligt bra dator men trådlösa nätverkskortet suger i min mening! Sen du får inte 9,5h med surfning jag får 6-7h med filmtittning.

Permalänk
Medlem

Någon som har funderat på denna? Lite dyr i Sverige dock. I USA får man i5-versionen för samma pris.

Acer Aspire TimelineX 1830TZ-U543G32nss (LX.PYZ02.017) - Hitta lägsta pris, omdömen och information om Bärbara datorer

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | Corsair AX860 | Asus X99-A | Intel Core i7 5820K 3,3 GHz | Noctua NH-D15 | Corsair Vengeance LPX 2666 MHz 32GB (4x8GB) | Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 | Intel SSD 750-series 400 GB | 3 x WD Black 6+1+1 TB | LG GGW-H20L | Asus Xonar Essence STX | Windows 10 Pro | Xiaomi 34" | B&W MM-1 | Ducky Shine 5 | Logitech G Pro

Permalänk
Hedersmedlem

De första borde väl kanske få sina 1215N idag, ser att de finns inne hos leverantör och möjligen någon återförsäljare. Så snart får vi svar på frågan om USB 3.0 eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JvD:

De första borde väl kanske få sina 1215N idag, ser att de finns inne hos leverantör och möjligen någon återförsäljare. Så snart får vi svar på frågan om USB 3.0 eller ej.

Jag har min 1215n i handen, och det är två stycken (blå) USB 3.0 portar på sidan.

Permalänk
Hedersmedlem

Oooooo, grymt! Vart köpte du den? Vad är ditt första intryck?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JvD:

Oooooo, grymt! Vart köpte du den? Vad är ditt första intryck?

Första intrycket var kvalité (något glansig skärm)
Sen när den var igång så var den riktigt kvick (dock lite seg hårddisk). Men den är inget som är omöjligt eller dyrt att byta ut.

Annars funkar den riktigt bra Prövade för skojs skull att installera BFBC2 via steam. Det flöt på mycket bättre än väntat. (alla inställningar på medium)Någon framedrop vid explotioner eller när husen rasar, men annars flöt det felfritt helatiden på en 24" full hd skärm via hdmi utgången.

Jag köpte den på komplett.se

Permalänk
Medlem

hej skulle du kunna test instalera window 2008 server virutellt i maskinen ;D. ringde asus dom sa det inte funka.
lite surt annars hade jag köp sån med pluss stationär på en gång.
hur länge räcker batteriet

Permalänk
Medlem

Jag har inte hunnit pröva olika sorters anvendning ännu men jag skulle säga att 4-5 timmar vid vanlig användning och minst 2,5 vid film/lättare spel.

En sak jag lademärke till var att man får betydligt bättre prestanda när man stoppa i väggladdaren (vet att det brukar skillja sig). Men jag tror att det är mer än vanligt.
Dock så behöver jag bara prestanda där jag kan ha laddaren i, annars kommer den bara användas till studier.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan ju vara en sådan där "snart" energisparfunktion som går att stänga av, så har jag haft på flera av mina bärbara. Bara för att utan sladd spara ström används inte full potential av hårdvaran.
Prioriterat för mig är liten-/smidighet, bra tangentbord och allmänt bra kvalitetskänsla. Jag skriver mest men skulle vilja ha tillgång till mediainnehåll från nätet på TVn också så en HDMI känns bra att ha. Skulle antagligen kunna nöjt mig med en enklare dator men varför köpa gammalt när man kan köpa nytt