Sweclockers Augusti-turnering

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Nu har jag lite tid över att koda igen och funderar på att göra gruppindelningssystemet. Men det finns några beslut som måste tas innan dess.
Antar att

1. gruppstorleken alltid är 4.
2. ifall det inte är n*4 spelare så bildas endast en grupp med färre spelare.
3 den udda gruppen slumpas fram av de bäst rankade spelarna? (Färre spelare i grupp borde väl innebära större chans att gå vidare vilket gör det mer fair ifall t.ex. diamond league spelare har större chans att få gå vidare?)
4. Resterande grupper byggs av att de 4 bäst rankade spelarna läggs i var sin grupp, sen nästa 4 osv osv tills alla grupper är fyllda.

Är mina antaganden vettiga?

1. Ja, det tycker jag.
2. Ja. MEN det skall vara 4*n spelare efter kvalet. (Man får kvala till gruppspelet)
3. Beror på hur man ser på saken. Viktningen av slumpindelningen måste vara vald sådan att de bäst rankade spelarna alltid möts så sent som möjligt i tävlingen. Detta kan innebära att man tar bort den "svagaste" i en ev. trespelargrupp.
4. Ja. Detta ger också svar på fråga 3, så på så vis har du ju rätt

Man vill nog ändå inte ha mer än 32 spelare i gruppspelet, så vi får nog diskutera hur kvalet ska gå till.
T.ex. om 100+ spelare anmäler sig så måste ju man ha något sätt att välja ut de 32 som går vidare. Ev kan man ju dela upp i en enklare och en svårare tävling.

Sedan tycker jag även att top X ska kunna gå vidare automatiskt till nästa omgång av tävlingen, om dom vill.

Visa signatur

Every time you create an iterator: God kills a kitten.

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300573']
1. Ja, det tycker jag.

Perfekt, då kör vi på det!

Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300573']
2. Ja. MEN det skall vara 4*n spelare efter kvalet. (Man får kvala till gruppspelet)

Om vi ska ha 4*n spelare efter kval, hur gör vi då ifall vi får (4*n)+1 eller (4*n)+2? Dvs, när det finns en grupp med en spelare så måste en extra slås ut någonstans, när det finns en grupp med två spelare så blir dem automatiskt vidareskickade till gruppspel?

Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300573']
3. Beror på hur man ser på saken. Viktningen av slumpindelningen måste vara vald sådan att de bäst rankade spelarna alltid möts så sent som möjligt i tävlingen. Detta kan innebära att man tar bort den "svagaste" i en ev. trespelargrupp.

Om vi gör såhär då:
Om det blir en trespelaregrupp så slumpas spelare fram till alla grupper som vanligt. Dvs först de i toppligan och sedan avtagande skicklighet. Då blir det i trespelargruppen: en topspelare, en mittenspelare och en botten (typ).

Om det blir en tvåspelargrupp så slumpas två av toppen ut i gruppen för att automatiskt skickas vidare till gruppspel (ev, en match mellan dem för placering i gruppspel)?

Men om vi får en enspelargrupp? För in en sämst rankad i en 4spelargrupp så att de får spela 4 matcher var istället?

Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300573']
Man vill nog ändå inte ha mer än 32 spelare i gruppspelet, så vi får nog diskutera hur kvalet ska gå till.
T.ex. om 100+ spelare anmäler sig så måste ju man ha något sätt att välja ut de 32 som går vidare. Ev kan man ju dela upp i en enklare och en svårare tävling.

Det känns som att den bästa lösningen ifall det blir mer är 64 spelare att dela upp det i två tävlingar som du säger.

Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300573']
Sedan tycker jag även att top X ska kunna gå vidare automatiskt till nästa omgång av tävlingen, om dom vill.

Du menar top X ifrån kval (flest poäng) ska slippa gruppspelet antar jag? X lär vara beroende på antalet spelare förstås. Men eftersom det är viktigt att ha 2*n antal spelare efter gruppspel så måste top x vara en jämn siffra (antar att personer ifrån gruppspel är jämnt för enkelhetens skull) hur gör vi då för att se till att top x är en jämn siffra? Om det står lika mellan ett udda antal spelare i toppen så skulle vi behöva extra matcher för att bestämma vilka som ska få hoppa över antar jag?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Perfekt, då kör vi på det!

Om vi ska ha 4*n spelare efter kval, hur gör vi då ifall vi får (4*n)+1 eller (4*n)+2? Dvs, när det finns en grupp med en spelare så måste en extra slås ut någonstans, när det finns en grupp med två spelare så blir dem automatiskt vidareskickade till gruppspel?

Nej jag menar att endast 32 spelare kan gå vidare från kval. (eller 2x32 om det är 2 tävlingar)

Om vi gör såhär då:
Om det blir en trespelaregrupp så slumpas spelare fram till alla grupper som vanligt. Dvs först de i toppligan och sedan avtagande skicklighet. Då blir det i trespelargruppen: en topspelare, en mittenspelare och en botten (typ).

Ja, precis, men eftersom kvalet endast släpper igenom "klumpar om 32 spelare" så blir det alltid fulla grupper om 4. (Visst det skulle ju kunna vara så att någon måste hoppa av mitt emellan eller att vi får 32 + 31 eller något sånt, då gör vi som du säger).

Du menar top X ifrån kval (flest poäng) ska slippa gruppspelet antar jag? X lär vara beroende på antalet spelare förstås. Men eftersom det är viktigt att ha 2*n antal spelare efter gruppspel så måste top x vara en jämn siffra (antar att personer ifrån gruppspel är jämnt för enkelhetens skull) hur gör vi då för att se till att top x är en jämn siffra? Om det står lika mellan ett udda antal spelare i toppen så skulle vi behöva extra matcher för att bestämma vilka som ska få hoppa över antar jag?

Nej, Top X från tävlingen månaden innan går automatiskt vidare till nästa månads gruppspel (förutsatt att dom vill vara med). Ingen slipper gruppspelet :).

T.ex. alla från kvartsfinalerna och uppåt får automatiskt hoppa över kvalet till nästa månads tävling

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300737']Nej jag menar att endast 32 spelare kan gå vidare från kval. (eller 2x32 om det är 2 tävlingar)

Det jag menade var att ifall vi ska ha 4*n spelare (32 eller n*4 färre) efter kval, hur gör vi då ifall vi får (4*n)+1 eller (4*n)+2 som anmäler sig. Det var då jag menade att vi skulle ha 3 olika fall beroende på hur många människor som anmälde sig och sen fortsätta med traditionen att ta ut de två bästa ur varje kvalgrupp.

Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300737']
Visst det skulle ju kunna vara så att någon måste hoppa av mitt emellan eller att vi får 32 + 31 eller något sånt, då gör vi som du säger

Om någon inte kan spela så räknas väl det som automatiskt förlust? Som sagt var min tanke endast till för antalet anmälda som ska spela kvalet. Efter kvalet så ska det vara jämt antal spelare och ifall personer inte kan spela då så borde det räknas som förlust.

Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10300737']
Nej, Top X från tävlingen månaden innan går automatiskt vidare till nästa månads gruppspel (förutsatt att dom vill vara med). Ingen slipper gruppspelet :).

T.ex. alla från kvartsfinalerna och uppåt får automatiskt hoppa över kvalet till nästa månads tävling

Ahh, då är jag med på noterna. Det låter mycket vettigare i mina öron. Jag tycker det låter som en utmärkt idé!

För att summera då (tjatigt, jag vet, men vill ha det svart på vitt innan jag börjar koda ):

1. Om antalet personer som anmält sig övergår 64 spelare så delas det upp i fler tävlingar som ska vara så jämna till antalet som möjligt och det är ligan som bestämmer vilken av tävlingarna man hamnar i. Detta så att det aldrig blir mer än 64 spelare per kval.

2. Efter detta så placeras kvartsfinalisterna från den tidigare månadens tävling automatiskt i gruppspelet.

3. I kvalet delas resterande spelare upp i kvalgrupper om 4 st där alla spelar mot alla. Grupperna skapas genom att de ifrån den bästa ligan placeras i varsin slumpvald kvalgrupp, sedan näst bästa liga, till alla är utplacerade.

4. Ifall antalet spelare i kvalet inte går upp till jämna grupper om fyra och antalet resterande spelare är tre stycken så bildas en grupp med den vanliga metoden. Ifall antalet resterande är 2 stycken så slumpas två stycken ifrån den bästa ligan till en grupp som automatiskt är kvalificerad till gruppspelen. Ifall det är en som är resterande så bildas en grupp på 5 personer där den extra kommer ifrån den lägsta ligan.

5. Varje kvalmatch ger ett poäng och de två som har best poäng i kvalgruppen går vidare. Ifall andra och tredje plats har lika poäng spelas en utslagsmatch (Ifall första till tredje spelare har lika poäng spelas två matcher).

6. När kvalmatcherna är över spelas gruppspelen på samma sätt. Ska gruppspelen göras ifrån prestationen i kvalmatcher eller ska gruppspelen slumpas utifrån vilken liga man spelar i?

7. Slutspel börjar. Här spelas matcherna med single-elimination. Slutspelsordningen är den på framsidan.

Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Hedersmedlem

Antingen det eller så kvalar alla tillsammans (dvs inga direkta "kvalgrupper").
Alla ges ett visst antal matcher, och hamnar sedan i samma "high score lista".
Sedan tar man helt enkelt bara top 32.

De 32 under hamnar i den lite lättare tävlingen. Man skulle t.o.m. (overkill? ) kunna ha någon form av
divisionssystem där man har flera x32-tävlingar, t.ex. om det är fler än 96 spelare som vill vara med

Visa signatur

Permalänk
Medlem

När man anmäler sig borde man få sig ett lösenord, alternativt skapa ett själv.

Då är det betydligt enklare att säkerställa rapporteringen, dvs du loggar in, så kan du rapportera dom matcher du inte rapporterat, med en replay.

Och när båda parter rapporterat samma resultat är matchen automatiskt konfirmerad.

Visa signatur

"In the beginning the Universe was created. This has made
a lot of people very angry and been widely regarded as a bad move"

Permalänk
Skrivet av Xcom:

När man anmäler sig borde man få sig ett lösenord, alternativt skapa ett själv.

Då är det betydligt enklare att säkerställa rapporteringen, dvs du loggar in, så kan du rapportera dom matcher du inte rapporterat, med en replay.

Och när båda parter rapporterat samma resultat är matchen automatiskt konfirmerad.

Ja, det kanske inte är helt fel med att ha lösen, lite mera jobb för admin sen när alla glömmer bort sitt lösen men det kanske går att ordna..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kollade sidan. Du hade skrivit något om en logga?

Har haft lite tråkigt så har följt lite tutorials och grejat lite. Så här är en. Säg till om det är något du/ni tycker borde ändras. Feel free to use

http://img835.imageshack.us/img835/3396/swectournament.png

Ps. Visste inte vilken upplösning du vill ha, så gjorde en stor så den kan förminskas.

EDIT: Kan tona ut den i svart mot kanterna så det blir fint på sidan.
EDIT2: Kanske något åt det här hållet? Inte riktigt nöjd dock...

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10301736']Antingen det eller så kvalar alla tillsammans (dvs inga direkta "kvalgrupper").
Alla ges ett visst antal matcher, och hamnar sedan i samma "high score lista".
Sedan tar man helt enkelt bara top 32.

De 32 under hamnar i den lite lättare tävlingen. Man skulle t.o.m. (overkill? ) kunna ha någon form av
divisionssystem där man har flera x32-tävlingar, t.ex. om det är fler än 96 spelare som vill vara med

Ja, det skulle säkert gå att göra så med, hur ska det väljas om vilka som ska möta varandra då?

Det viktiga är väl att det innan nästa månad finns klara riktlinjer på hur allt ska hanteras så att jag kan koda klart då min skola börjar igen den 27 Aug och då kommer jag få mycket färre tillfällen till att koda. Annars gör vi så att vi bara använder hemsidan till inrapportering av matcher och sign delen och att bracket och likande får du sköta för hand (alternativt ifall du gör en egen app som hämtar informationen ifrån databasen).

Xcoms idé om lösenord kommer jag implementera härnäst, samt ett e-post fält så att lösenordet kan återställas. Kommer bli en kul utmaning då jag aldrig gjort någonting med kryptering eller mail tidigare.

Visa signatur

Permalänk

Grupp: A
Spelare1: Marshmallow
Spelare2: Elde
Resultat: Elde lämnade WO
Länk/Länkar till Replays: ^

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Skrivet av Zatyrax:

Kollade sidan. Du hade skrivit något om en logga?

Har haft lite tråkigt så har följt lite tutorials och grejat lite. Så här är en. Säg till om det är något du/ni tycker borde ändras. Feel free to use

Nice! Jag kastade upp en snabbt ändrad variant på sidan så då får lite känsla för hur det blir.

Om du vill leka vidare så testa ladda hem www.flamingfox.se/testsida.zip

I den finns en "fusk" sida som ser ut som siten gör idag (index.html)
Det finns även en css fil (style.css).
Och sen finns din bild i en beskärd version.

Om du sparar över din bild och sen kollar in index.html så kommer du se hur den blir att se ut. Om den nya bilden du gjort inte har samma storlek som den tidigare så får du gå in i css filen och ändra i:

#pageHeader{
background-image:url('swectournament2.png');
padding: 109px; /* size of pix */
padding-left: 0px;
background-repeat:no-repeat;
}

där ändrar du 109px till halva storleken på din bild (i höjdled). (den nuvarande bilden är 218px därför ska padding vara 109.)

Jag sitter och arbetar på en liten skitdator så för mig att bara beskära en bild tog några minuter.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nice! Jag kastade upp en snabbt ändrad variant på sidan så då får lite känsla för hur det blir.

Om du vill leka vidare så testa ladda hem www.flamingfox.se/testsida.zip

I den finns en "fusk" sida som ser ut som siten gör idag (index.html)
Det finns även en css fil (style.css).
Och sen finns din bild i en beskärd version.

Om du sparar över din bild och sen kollar in index.html så kommer du se hur den blir att se ut. Om den nya bilden du gjort inte har samma storlek som den tidigare så får du gå in i css filen och ändra i:

#pageHeader{
padding: 109px; /* size of pix */
padding-left: 0px;
}

där ändrar du 109px till halva storleken på din bild (i höjdled). (den nuvarande bilden är 218px därför ska padding vara 109.)

Jag sitter och arbetar på en liten skitdator så för mig att bara beskära en bild tog några minuter.

Okej Ska testa lite så får vi se hur det går

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus Strix 1080TI | MSI Z270 Gaming Pro Carbon | Corsair Vengeance 16GB 3000Mhz | EVGA G2 650W | WD 640GB Caviar Black | Samsung M.2 1TB SSD + Samsung SATA 500GB SSD

Permalänk
Skrivet av Zatyrax:

Okej Ska testa lite så får vi se hur det går

Skrev lite dumt sist om css:en..
Ersätt allt med detta istället:

#pageHeader{
margin:0px;
padding: 0px;
height: 209px; /* size of pix */
}

Och som du ser så ska siffran att skriva in vara hela höjden på bilden (efter height: och inte padding som tidigare)!

Sorry för krånglet men ibland går det lite för snabbt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skrev lite dumt sist om css:en..
Ersätt allt med detta istället:

#pageHeader{
margin:0px;
padding: 0px;
height: 209px; /* size of pix */
}

Och som du ser så ska siffran att skriva in vara hela höjden på bilden (efter height: och inte padding som tidigare)!

Sorry för krånglet men ibland går det lite för snabbt.

Det är lungt, behövde inte göra om något i bilden heller Nu är iaf jag nöjd, sen får du och ni andra säga vad ni tycker också

http://img442.imageshack.us/img442/8919/swectournament2.png

EDIT: Och så här blir det då på sidan

http://img338.imageshack.us/img338/7927/testsida.png
(stooor bild)

EDIT2: Insåg att den blev ganska oskarp på vissa delar. Här är har jag gjort den mycket skarpare. Vet dock inte vilken som är bäst, det får ni bestämma

http://img155.imageshack.us/img155/4963/swectournament3sharp....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Rajt, jag är snart hemma från jobbet, inom 1-2 h iaf. Då blir det jobba jobba med sc2 istället :P.
Igår/inatt satt jag uppe och spelade DotA för första gången, somnade nog inte förrän framemot 4.
jvligt tur att man inte har fasta arbetstider eller så hade man varit körd.

Grymt bra jobb av alla som hjälper till att ordna med tävlingen!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marshmallow:

Grupp: A
Spelare1: Marshmallow
Spelare2: Elde
Resultat: Elde lämnade WO
Länk/Länkar till Replays: ^

Han va medveten om att han kunde gå vidare om han vann eller? aja grattis till slutspel.

Visa signatur

An expert is one who knows more and more about less and less until he knows everything about nothing.

Permalänk
Skrivet av Zatyrax:

EDIT2: Insåg att den blev ganska oskarp på vissa delar. Här är har jag gjort den mycket skarpare. Vet dock inte vilken som är bäst, det får ni bestämma

Jag tyckte den skarpare var nice. Tog och slängde in den och sen högerjusterade den lite samt ändrade kanterna på menyn för att passa in med färgerna lite bättre.

Snyggt jobbat! Kommer du på någonting mer på sidan du vill leka med så är det bara att du säger till!

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Då är det som följande:

Grupper: A, C, E, F, H är helt färdiga
Grupp G har en match kvar mellan kommande 1an och 2an, men den kommer ev skippas (har pratat med dem)

Grupp B har spelat alla orginarie matcher (slutade 2-2-2), men har 2 ospelade utlsagsmatcher som måste spelas snarast, alternativt kontakta mig så vi kan avgöra vem som kan gå vidare.

Grupp D har bara spelat hälften av matcherna, kan spelarna från Grupp D snarast kontakta mig och berätta vad som gått snett, så vi på ett rimligt sätt kan avgöra vem som går vidare

Som tidigare sagt så har deadlinen skjutits upp en dag så först imorgon presenterar jag slutspelet

Visa signatur

Permalänk

Jag söker fortfarande Vertex.

Jag kommer sitta online och LANa hela natten så kom online när du vill.

/Carl Grupp B

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shamos123:

Jag söker fortfarande Vertex.

Jag kommer sitta online och LANa hela natten så kom online när du vill.

/Carl Grupp B

Shit, avundsjuk blir jag nu. Har inte lanat på flera år. Vore nog riktigt kul med sc2!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av 'Gi:

[Gurra;10303573']Shit, avundsjuk blir jag nu. Har inte lanat på flera år. Vore nog riktigt kul med sc2!

Säger samma sak jag.. var åratal sen sist.. och Sc2 skulle kunna locka mig till Lan igen..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

Ja, det skulle säkert gå att göra så med, hur ska det väljas om vilka som ska möta varandra då?

Det viktiga är väl att det innan nästa månad finns klara riktlinjer på hur allt ska hanteras så att jag kan koda klart då min skola börjar igen den 27 Aug och då kommer jag få mycket färre tillfällen till att koda. Annars gör vi så att vi bara använder hemsidan till inrapportering av matcher och sign delen och att bracket och likande får du sköta för hand (alternativt ifall du gör en egen app som hämtar informationen ifrån databasen).

Xcoms idé om lösenord kommer jag implementera härnäst, samt ett e-post fält så att lösenordet kan återställas. Kommer bli en kul utmaning då jag aldrig gjort någonting med kryptering eller mail tidigare.

vet inte vilket språk du kodar i.. men kör du php kanske jag kan bidra med tips och hjälp.. jobbat med webbutveckling några år i mestadels php/mysql .. men jobbar inte med det nu.. bara sitter i ryggmärgen. .;)

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Geeks
SweClockers

Priset i tävlingen blir en egen användartitel till vinnaren. Gi][Gurra får gärna kontakta mig om det blir en ny omgång för september.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Medlem

Jag tyckte den skarpare var nice. Tog och slängde in den och sen högerjusterade den lite samt ändrade kanterna på menyn för att passa in med färgerna lite bättre.

Snyggt jobbat! Kommer du på någonting mer på sidan du vill leka med så är det bara att du säger till!

Finfint

Kanske skulle försöka mig på att göra något med menyn. Men där är jag helt grön, så vi får se hur det slutar

Tack så mycket

Visa signatur

Permalänk

Som jag har skrivit förut så verkar Andersson ha hoppat av tävlingen. Har inte sett röken av honom på över 1vecka nu.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snowman89:

Som jag har skrivit förut så verkar Andersson ha hoppat av tävlingen. Har inte sett röken av honom på över 1vecka nu.

Ja vi får nog se honom som uträknad om han inte dyker upp och säger något annat.

Jag skulle också gärna höra från NeXon och Arcturus.

Visa signatur

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Andreas D:

Priset i tävlingen blir en egen användartitel till vinnaren. Gi][Gurra får gärna kontakta mig om det blir en ny omgång för september.

Sjysst, riktigt kul initiativ av redaktionen! Perfekt pris!

Jag kommer bära den med stolthet!

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Grupp B omgång 2
Grupp: B
Spelare1:Carl
Spelare2: Vertex
Resultat: Vertex vann
Replay: om det behövs

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Sjysst, riktigt kul initiativ av redaktionen! Perfekt pris!

Jag kommer bära den med stolthet!

I dina drömmar kanske

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shamos123:

Grupp B omgång 2
Grupp: B
Spelare1:Carl
Spelare2: Vertex
Resultat: Vertex vann
Replay: om det behövs

ok då vill vi bara se vertex vs boda
Jag vill gärna ha replayen så jag har alla samlade på ett ställe. Lägg gärna på FTPn

Visa signatur