Du har inte skrivit vad du har för nätagg (Tillverkare, Modell och Ålder). Om du byter grafikkort så måste du se till att nätagget klarar av den nya och då är nätaggets tillverkare, modell ALLTID viktigare än antal watt.
Du kan alltid söka med google på vad spelen du vill använda har för krav.
I värsta fall måste du byta alla 5 viktigaste delarna du och jag radat upp.
Håll Windows ren från skräp och konstiga program som körs helt i onödan i bakgrunden eller sånt du inte känner igen så går den snabbare. Sånt kan få datorn att kännas seg oavsett hur bra datorn är. Man kan alltid snabb formatera och installera om Windows.
Kanske inte stor chans att din dvd/cd spelare /hdd kommer funka eftersom de flesta nya moderkort har sata och inte ide eller ev bara 1 ide...
Och det du behöver är allt utom chassi och ljudkort..?
Om ljudkortet är pci..
och vad är din budget?
Din gamla dator kan du ha som reserv om du köper allt nytt så vist kan du köpa allt nytt men kolla upp att grafikkortet är tillräckligt bra för spelen du vill köra.
Om nätagget är från 2003 och skaffar nytt grafikkort så behöver du definitivt nytt nätagg. Nästa gång du undrar tar du ut nätagget och kollar de andra sidorna efter namnet (tillverkare, modell) men strunt i det.
Du glömde grafikkort och nätagg från uppgraderings länken men det kanske du räknat med eftersom det fattas 1510kr av 3000kr från den länken.
nfskillen:
Har man bara 1 hårddisk och 1 DVD går det bra ändå men vist kan det kännas bra de är nya och fräscha också.
*Ljud får du från moderkortet.
*DVD kan du låna när det behövs.
*Hårddisk vet du bättre själv om dina är ok och hur mycket utrymme du behöver.
*Hur du gör med dator chassi och allt utanför är upp till dig.
How to Bench Test Your System - Tech Support Forum
Jag körde som i guiden ett tag och startade datorn med en skruvmejsel (blir alltid rätt) och struntade helt i chassit ett tag när jag köpte min. Lättare att hitta bygg fel.
Distanserna under moderkortet måste du alltid kolla att de sitter rätt när du byter. När du fått delarna kontrollerar du det först. Sen struntar du i chassit och bygger utan den som i länken så att du vet att delarna funkar innan du blandar in chassit.