Det damp ner ett brev från Hyresgästföreningen - "Förhandlingar om höjda hyror".

Permalänk
Medlem

Det damp ner ett brev från Hyresgästföreningen - "Förhandlingar om höjda hyror".

Fick ett gulligt brev från Hyresgästföreningen om att min kära hyresvärd visst vill förhandla om att få höja hyran from Januari 2011 med 3.3 procent.

Jag vet inte hur ni känner det, man personligen så börjar man ju att lacka ur med dessa förbannade hyreshöjningar man vill genomföra år efter år. Nu tror jag väl endå inte att Hyresgästföreningen kommer att acceptera en höjning på hela 3.3 procent heller, men jag kan endå inte låta bli att bli smått irreterad över att man år efter år lär höja hyran. Inte sjutton höjde man hyrorna som man gör nu för en 10 år sen tex.

Det man kan undrar lite över, det är ju om min älskade hyresvärd, SanvikenHus, sitter inne med så pass dålig ekonomi ( vilket jag har mycket svårt att tro då man har verkligen har slagit på stort och byggt två nya hyreskomplex istället för att passa på att rusta upp dom befintliga som finns ) så man lär försöka pressa ut lite extra ur oss hyresgäster och skattebetalare.

Man tycker ju att hyrorna här omkring redan är åthelvete för dyra. Visserligen så bor jag väl i ett omårde själv där hyrorna ligger snäppet högre imot dom andra här i stan. Så jag skulle kunna flytta till något billigare område om det skulle vara så. Men det ska man väl inte behöva göra. Men ska väl ha råd att bo kvar där man trvis. Man har flyttat tillräckligt känner jag.

Tack och lov så har jag turen att jag har bostadbidrag, så man känner inte av själva hyreshöjningarna på samma sätt imot dom som inte har bostadbidrag. Men man vet ju att dagen kommer då bostadbidraget försvinner, för rätt som det är så sitter man där med ett sprättat brev från Hyresgästföreningen om att sin hyresvärd vill höja hyrorna.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året
ASUS M52AD-NR001T | Intel Core i5-4460 | 8GB | Nvidia GTX 960 | Windows 10

Permalänk

Om SanvikenHus har dålig ekonomi eller inte spelar väl ingen roll? De ser att de finns en efterfrågan på deras lägenheter och justerar då priserna. Det är upp till dig sen ifall du anser att hyran är bra nog för att bo kvar eller inte. Det låter på dig som att du ska ha någon sorts rättighet att bo kvar där, vet inte riktigt var du får den inställningen ifrån. Ditt kontrakt säger vad som du behöver göra eller inte...

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael_Berglund:

Om SanvikenHus har dålig ekonomi eller inte spelar väl ingen roll? De ser att de finns en efterfrågan på deras lägenheter och justerar då priserna. Det är upp till dig sen ifall du anser att hyran är bra nog för att bo kvar eller inte. Det låter på dig som att du ska ha någon sorts rättighet att bo kvar där, vet inte riktigt var du får den inställningen ifrån. Ditt kontrakt säger vad som du behöver göra eller inte...

Klart man själv väljer vart man vill bo. Märker man att man nu inte har råd att bo kvar, ja då är det ju inte värre än att man helt enkelt får ta sitt pick och pack och flytta. Men det är ju inte det som är själva problemet. Utan problemet är ju att man år efter år vill höja dessa förbannade hyror. Dom blir aldrig nöjd med det dom får. Utan det ska till mer och mer för varje år som går. Inte var det så förrut så vitt jag kan minnas. Inte så att man höjde hyrorna varje år.

Vad tänkte du på ang min kontrakt ? *hänger inte riktigt med känner jag.

Visa signatur

👻 Konstnär på Hyttgatan 18 & en hängiven spöksamlare på hobbybasis 365 dagar om året

Permalänk
Medlem

Fast en del av höjningen får man ju anta skall kompensera för inflation

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Klart man själv väljer vart man vill bo. Märker man att man nu inte har råd att bo kvar, ja då är det ju inte värre än att man helt enkelt får ta sitt pick och pack och flytta. Men det är ju inte det som är själva problemet. Utan problemet är ju att man år efter år vill höja dessa förbannade hyror. Dom blir aldrig nöjd med det doim får. Utan det ska till mer och mer för varje år som går. Inte var det så förrut så vitt jag kan minnas. Inte så att man höjde hyrorna varje år.

Nu förtäljer ju inte historien vilken nivå era hyror ligger på. Men hyran borde väl stiga i takt med inflation, (likaså med lön, men det händer ju inte ).
Men merparten av bostadsbolagen plockar ut en högre hyra varje år så länge behovet finns att hyra.
Och hyresgästföreningen hurrar jag inte för direkt. Jag har inte varit medlem själv men bott i hyresrätt rätt så många år för att kunna inse att dom inte gör ett smack.
Hyran har alltid gått upp, och 3% 'r nog det allra minsta höjningen jag har varit med om. Normala jag har sett är 5%

Visa signatur

Main: FD R2 - CoolerMaster Silent Pro M 700W - AsRock Z77E-ITX - Intel i5 3570K @ Stock - 4GB Corsair XMS3 1333MHz - Corsair SSD Force 3 Series 120GB - Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB - Win 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av adriankarlsson:

Nu förtäljer ju inte historien vilken nivå era hyror ligger på. Men hyran borde väl stiga i takt med inflation, (likaså med lön, men det händer ju inte ).
Men merparten av bostadsbolagen plockar ut en högre hyra varje år så länge behovet finns att hyra.
Och hyresgästföreningen hurrar jag inte för direkt. Jag har inte varit medlem själv men bott i hyresrätt rätt så många år för att kunna inse att dom inte gör ett smack.
Hyran har alltid gått upp, och 3% 'r nog det allra minsta höjningen jag har varit med om. Normala jag har sett är 5%

Hyran där jag bor, en tvåa på 52 kvadratmeter inkl kabel-tv ( är inbakad i hyran ), så vill man ha 4.995 kr i månaden för. Och det tycker jag är i saftigast laget för en tvåa i hyresrätt. Och jag har ju förstått om inflation gick hand i hand med att man höjde hyrorna. Men när den inte gör det, och man från Sandvikenhus sida istället river en sjuhelvetes massa hus för att sen lägga pengarna på att bygga upp nya, svindyra hyresrätter så kan jag inte se själva logiken i det hela.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av liv&helvete:

Klart man själv väljer vart man vill bo. Märker man att man nu inte har råd att bo kvar, ja då är det ju inte värre än att man helt enkelt får ta sitt pick och pack och flytta. Men det är ju inte det som är själva problemet. Utan problemet är ju att man år efter år vill höja dessa förbannade hyror. Dom blir aldrig nöjd med det dom får. Utan det ska till mer och mer för varje år som går. Inte var det så förrut så vitt jag kan minnas. Inte så att man höjde hyrorna varje år.

Sorry, var lite vag där. Det jag visa på var att ditt hyreskontrakt (eller heter det hyresavtal?) oftast innehåller just en del som säger att de har rätt att justera hyrorna till marknadspriset och att det är någonting som du väljer att gå med på när du skaffar lägenheten.

Lite kuriosa; jag har en vän som förhandlade om kontraktet då han ansåg att han inte ville få oförutsedda utgifter, så för en höjning av hyran på 10% så lovade de att binda hans hyra i ett visst antal år. Kommer inte ihåg hur många men detta kan kanske vara en lösning för dig?

Visa signatur

Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Avstängd

Jag förstår inte problemet. Det handlar ju om marknadsekonomi. Ska du börja tjata om att bensinen kostade under 1 kr litern när din pappa var liten också?

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag förstår inte problemet. Det handlar ju om marknadsekonomi. Ska du börja tjata om att bensinen kostade under 1 kr litern när din pappa var liten också?

Marknadsekonomi eller inte. Så länge som inflation inte följer med i samma takt som det man höjer hyrorna så kommer snart ingen att ha råd att bo kvar någonstanns för hyrorna blir alldeles för dyra för att man ska ha råd att bo kvar. Det är det som jag är rädd för.

För när jag flyttade hit för snart 3 årsen, då låg hyran på 4.500 ungifär. Och jag har inte sett någon skillnad i min ekonomi som skulle tecka dom nästan fem hundra kronorna man har höjt sen dess.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Marknadsekonomi eller inte. Så länge som inflation inte följer med i samma takt som det man höjer hyrorna så kommer snart ingen att ha råd att bo kvar någonstanns för hyrorna blir alldeles för dyra för att man ska ha råd att bo kvar. Det är det som jag är rädd för.

För när jag flyttade hit för snart 3 årsen, då låg hyran på 4.500 ungifär. Och jag har inte sett någon skillnad i min ekonomi som skulle tecka dom nästan fem hundra kronorna man har höjt sen dess.

Om du tar en inneboende i din lägenhet. Tycker du det är ok om du bestämmer vad den här inneboende betalar för hyra medan han bor hos dig? Eller tycker du att han kan säga typ "Nää du liv&helvete, det där är alldeles för dyrt, så mkt kan du inte kräva av mig. För då ..." Ja vaddå? Vad händer med din rumskamrat som inte vill betala den hyra som du erlägger honom?

är det:

1) Du får nöja dig med den nivå han föreslagit i för din lägenhet
2) Du får flytta ut och ge honom kontraktet, uppenbarligen har han en mer ekonomisk syn än du på hur mkt det kostar att bo där
3)Han får flytta ut eller bita ihop och betala det du kräver för att låta honom bo där.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Om du tar en inneboende i din lägenhet. Tycker du det är ok om du bestämmer vad den här inneboende betalar för hyra medan han bor hos dig? Eller tycker du att han kan säga typ "Nää du liv&helvete, det där är alldeles för dyrt, så mkt kan du inte kräva av mig. För då ..." Ja vaddå? Vad händer med din rumskamrat som inte vill betala den hyra som du erlägger honom?

är det:

1) Du får nöja dig med den nivå han föreslagit i för din lägenhet
2) Du får flytta ut och ge honom kontraktet, uppenbarligen har han en mer ekonomisk syn än du på hur mkt det kostar att bo där
3)Han får flytta ut eller bita ihop och betala det du kräver för att låta honom bo där.

Om jag nu förstått det rätt. Om jag nu skaffar mig en inneboende, och han eller hon inte vill gå med på det hyran som jag vill att dom ska betala så har dom två alternativ att välja på. Den ena är att acceptera priset, eller se sig om efter ett annat ställe att bo på. Det är dom som är inneboende hos mig, och det är jag som bestämmer viilken hyra som jag tycker är rimmlig för dom att betala.

Så vad är det du vill ha sagt med det här ? Känner mig lite kluven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Om jag nu förstått det rätt. Om jag nu skaffar mig en inneboende, och han eller hon inte vill gå med på det hyran som jag vill att dom ska betala så har dom två alternativ att välja på. Den ena är att acceptera priset, eller se sig om efter ett annat ställe att bo på. Det är dom som är inneboende hos mig, och det är jag som bestämmer viilken hyra som jag tycker är rimmlig för dom att betala.

Så vad är det du vill ha sagt med det här ? Känner mig lite kluven.

Steg två i vad jag försöker säga. Istället för att du har en hyresrätt. Så äger du ett hyreshus. Jättestort fint hus med 10 lägenheter som du köpt för 140 miljoner. Du har massa "inneboende" där...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Steg två i vad jag försöker säga. Istället för att du har en hyresrätt. Så äger du ett hyreshus. Jättestort fint hus med 10 lägenheter som du köpt för 140 miljoner. Du har massa "inneboende" där...

Du tänkte så. Jag trodde du menade med inneboende, en som kvartade hemma hos en i sin lägenhet. Det här blir ju en helt annan situation.

Jag vet inte rikigt vad jag ska svara på det du skev tidigare. Har väl inte så mycket vättigt att komma med känner jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag håller med liv&helvete

Man är inte helt utan rättigheter bara för att man hyr. Att använda argumentet "men flytta då och det inte passar" är ju dumt. Man tycker ju att om man flyttar någonstans ska man kunna bo där ett tag, och om hyrorna höjs stup i kvarten så kommer man ju behöva flytta runt hela sitt liv.

Självklart får hyresvärden höja hyrorna om det finns efterfrågan, men visst fan har man som hyresrätt rätt att irritera sig och protestera mot det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av liv&helvete:

Du tänkte så. Jag trodde du menade med inneboende, en som kvartade hemma hos en i sin lägenhet. Det här blir ju en helt annan situation.

Jag vet inte rikigt vad jag ska svara på det du skev tidigare. Har väl inte så mycket vättigt att komma med känner jag.

Du kvartar ju i din hyresvärds lägenhet och betalar honom för den. Han underhåller den och ser till att allt fungerar i hans lägenhet.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Sentenced:

Du kvartar ju i din hyresvärds lägenhet och betalar honom för den. Han underhåller den och ser till att allt fungerar i hans lägenhet.

Så många lägenheter och källargångar jag varit i så är det väldigt eftersatt på många byggnader även ny byggda! Det finns jobb att göra och arbetarna säger att de finns och göra men ändå anställer de inte mer personal fast det finns pengar och behov och husen förfaller. det ska fixas helst så sent det går gärna dagen efter det har gått sönder.

En fastighet är inte underhållsfri! De måste skötas. Målas om lite här och där. byta ut vattenrör som går sönder och städa trappor. Det finns regler vad som anses skäligt att tex vitvara ska hålla och när de ska bytas ut. något som kunden för det mesta får stå på att de inte byter ut de och väntar med att de går sönder och den boende för betala en högre kostnad ifrom av att kylskåpet drar mer el + att det säkert är ett gammalt skåp från 80talet som gjort både två och tre gånger sen innan.

Har någon varit med om att priset/kostnaden att bo i lgh någonsin sjunkit?
Det är ständiga högre och högre hyror.. de tar bara tillfället i akt att snuva åt sig en 300kr extra från varje boende i ett par år och stoppar i egen fika.

De där fiber installationer och utbyggnad av balkong en del gör är inget som kostar de ett skit om man ska vara rakt på sak. Många av bredbandsbolagen erbjuder gratis installation emot att de får 'köpa' in sig och sen tar lägenhetsägarna en högre avgift av de boende för att de säger att det kostat 100 000 att installerat när det egentligen är gratis!

Sen alla utbyggnader och reparationer som görs på en fastighet ökar ju egentligen bara värdet på fastigheten så att säga att de har dålig ekonomi etc avfärdar jag som buffel och båg.
Det är som att växla 100kr mot 7-8L bensin. en kostnad? nej! däremot ett byte.

Så fort det används eller går sönder kan man säga att man 'blöder' men det täcker de redan dåvarande hyrorna som ska stå för underhåll och om det inte sköts från början redigt istället för att fixa något som från början borde ha kostat en 10 000 kanske nu kostar det mångdubbla bara för de är dumsnåla och sen har de mage att ta ut mer pengar av folket som bor där för att de just har en liten snopp.

Nu råkar jag ha tummen på rätt sida näven och klarar av att göra mycket själv och vet när det behövs göras. Jag ser en reparation som en invenstering då man slipper stå där en vacker dag när något gått sönder och man förlorar pengar just för att man har varit dumsnål på att hålla efter något som inte kostar många kronor.

Se Bara på många bilägare. en del kör tills det rasar. byter aldrig olja. polerar och tvättar de och städar de inte. får ständigt tvåor och har mängder med rost på bilarna när 'peter' på samma gata har en likadan bil som är mer värde i då den har blanka papper. polerad och inte snålad på att det får kosta lite att göra service. Sen att en bil är dyr att hålla igång är väl en annan femma.

Det som jag tror jag menar är att har man inte kunskapen (tummen på rätt plats) och pengar till att hålla efter saker och ting så går det som det går. Vissa väljer genvägar och det brukar sluta i att det blir senvägar.

//Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av -=FULLMOON=-:

Så många lägenheter och källargångar jag varit i så är det väldigt eftersatt på många byggnader även ny byggda! Det finns jobb att göra och arbetarna säger att de finns och göra men ändå anställer de inte mer personal fast det finns pengar och behov och husen förfaller. det ska fixas helst så sent det går gärna dagen efter det har gått sönder.

En fastighet är inte underhållsfri! De måste skötas. Målas om lite här och där. byta ut vattenrör som går sönder och städa trappor. Det finns regler vad som anses skäligt att tex vitvara ska hålla och när de ska bytas ut. något som kunden för det mesta får stå på att de inte byter ut de och väntar med att de går sönder och den boende för betala en högre kostnad ifrom av att kylskåpet drar mer el + att det säkert är ett gammalt skåp från 80talet som gjort både två och tre gånger sen innan.

Har någon varit med om att priset/kostnaden att bo i lgh någonsin sjunkit?
Det är ständiga högre och högre hyror.. de tar bara tillfället i akt att snuva åt sig en 300kr extra från varje boende i ett par år och stoppar i egen fika.

De där fiber installationer och utbyggnad av balkong en del gör är inget som kostar de ett skit om man ska vara rakt på sak. Många av bredbandsbolagen erbjuder gratis installation emot att de får 'köpa' in sig och sen tar lägenhetsägarna en högre avgift av de boende för att de säger att det kostat 100 000 att installerat när det egentligen är gratis!

Sen alla utbyggnader och reparationer som görs på en fastighet ökar ju egentligen bara värdet på fastigheten så att säga att de har dålig ekonomi etc avfärdar jag som buffel och båg.
Det är som att växla 100kr mot 7-8L bensin. en kostnad? nej! däremot ett byte.

Så fort det används eller går sönder kan man säga att man 'blöder' men det täcker de redan dåvarande hyrorna som ska stå för underhåll och om det inte sköts från början redigt istället för att fixa något som från början borde ha kostat en 10 000 kanske nu kostar det mångdubbla bara för de är dumsnåla och sen har de mage att ta ut mer pengar av folket som bor där för att de just har en liten snopp.

Nu råkar jag ha tummen på rätt sida näven och klarar av att göra mycket själv och vet när det behövs göras. Jag ser en reparation som en invenstering då man slipper stå där en vacker dag när något gått sönder och man förlorar pengar just för att man har varit dumsnål på att hålla efter något som inte kostar många kronor.

Se Bara på många bilägare. en del kör tills det rasar. byter aldrig olja. polerar och tvättar de och städar de inte. får ständigt tvåor och har mängder med rost på bilarna när 'peter' på samma gata har en likadan bil som är mer värde i då den har blanka papper. polerad och inte snålad på att det får kosta lite att göra service. Sen att en bil är dyr att hålla igång är väl en annan femma.

Det som jag tror jag menar är att har man inte kunskapen (tummen på rätt plats) och pengar till att hålla efter saker och ting så går det som det går. Vissa väljer genvägar och det brukar sluta i att det blir senvägar.

//Martin

Då fixar man ett möte med sin hyresvärd och påtalar felen, om de är allvarliga så måste han åtgärda dem. I annat fall är det ju bara att slänga fram att man vill ha lägre hyra så länge som det inte är åtgärdat.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Tror jag börjar förstå det hela. liv&helvete känner att höjningen av hyran inte är motiverad och känner att han inte har någon makt att säga till om. Eller jo, det har han, och det är att flytta men liv&helvete känner att det är jobbigt och inget reellt alternativ för honom.

Men nu tycker jag inte vi ska hacka på liv&helvete för det. Han får precis som ungdomar och köksbordsfacister skriva en tråd om något han inte tycker om. liv&helvete ska även vara stolt att han erkänner att han inte har något vettigt att komma med istället för att skriva någon vänsterpartistisk propagandalösning.

Semi-trollanalys slut.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tweak:

Självklart får hyresvärden höja hyrorna om det finns efterfrågan, men visst fan har man som hyresrätt rätt att irritera sig och protestera mot det!

Att sitta och gnälla på hyran i en hyresreglerad lägenhet är lite osmakligt tycker många..

Sen är det inte efterfrågan som höjer hyrorna...

Anledningen till att det blir lite mer i år är att uppvärmningskostnaderna har ökat mer än inflationen och det gör att hyresvärdarna vill ha lite mer i år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Får dagens ungdomar inte lära sig de rätta begreppen i skolan nuförtiden?

Från wikipedia.se

Inneboende

Citat:

Inneboende kallas den som hyr eller på annat sätt får nyttja ett rum i någon annans bostad under en längre tid, till skillnad mot gäster som endast vistas där tillfälligt. Vid gymnasiestudier som sker relativt långt bort från elevens tillfälliga hemort, eller på grund av långa resvägar till skolan, förekommer boendeformen som ett alternativ till eget boende eller boende på internat.

Termen inneboende används ofta om husligt anställd, som till exempel barnflicka, betjänt eller hembiträde som bor i ett rum i sin arbetsgivares bostad under stora delar av året. Termen används i dessa fall vare sig de går i någon form av skola/kurs parallellt med arbetet eller inte. Även en au pair brukar räknas som en inneboende i värdfamiljen.

Hyresgäst

Citat:

Hyresgäst kallas den som hyr en lägenhet, oftast i ett så kallat hyreshus. Hyresgästen har besittningsskydd enligt hyreslagen, det vill säga han/hon ej kan avhändas lägenheten (vräkas) så länge åtagandena enligt ett upprättat hyreskontrakt fullföljs.

Hyresgäst kan tillhöra en hyresgästförening, som bevakar hyresgästers rätt och även har förhandlingsrätt, bland annat beträffande fastställande av hyran. Enskilda hyresgäster kan dock själva ha samma förhandlingsrätt, men det krävs att de ansöker om det hos hyresnämnden.

Den mest kända hyresgästföreningen är Hyresgästernas riksförbund, allmänt kallad bara Hyresgästföreningen eftersom det under lång tid bara fanns en sådan organisation i Sverige.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Från wikipedia.se

Inneboende

Hyresgäst

Jahaa, lilla gubben trodde jag menade att det är exakt samma sak och har svårt med att förstå liknelser helt enkelt?

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Pantheus:

Från wikipedia.se

Inneboende

Hyresgäst

Ja? Det var en analog, dvs; som hyresvärden till hyresgästen så är det analogt med hyrestgästen till inneboenden.Det är en analog som funkar i detta fall, dvs vid diskussion av prissättningen. Att det sedan är skillnad juridiskt spelar någon roll då det inte är den juridiska aspekten vi talar om utan det faktum att TS känner det är fel att han måste betala vad hyresvärlden vill ha.

EDIT: Hm, blev visst tvåa på att svara på det där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan säga så här mycket... Kommer mitt hyresbolag och kräver hyreshöjning så kommer jag marschera upp till deras kontor och defekera på deras katedern. Vet inte hur många gånger jag och andra har påpekat att tvättmaskinerna inte fungerar som de ska nu i 4-5 månader och att underhållet på huset i övrig är under all kritik.

Förra året höjde de avgiften på den delen av hyran som är bredbandet med 119;- utan att kunna motivera det...

Permalänk
Skrivet av Tweak:

Jag håller med liv&helvete

Man är inte helt utan rättigheter bara för att man hyr. Att använda argumentet "men flytta då och det inte passar" är ju dumt. Man tycker ju att om man flyttar någonstans ska man kunna bo där ett tag, och om hyrorna höjs stup i kvarten så kommer man ju behöva flytta runt hela sitt liv.

Jag kan bara inte se vitsen med det? Jag kan ha rätt att gnälla över att mina vita skor alltid blir skitiga till slut, men varför skulle jag? Framstår man bara inte som en grinolle om man börjar klaga över saker vars tillstånd helt är i sin ordning?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Kan säga så här mycket... Kommer mitt hyresbolag och kräver hyreshöjning så kommer jag marschera upp till deras kontor och defekera på deras katedern. Vet inte hur många gånger jag och andra har påpekat att tvättmaskinerna inte fungerar som de ska nu i 4-5 månader och att underhållet på huset i övrig är under all kritik.

Förra året höjde de avgiften på den delen av hyran som är bredbandet med 119;- utan att kunna motivera det...

Gå ihop en hel trappuppgång, hälsa på hos deras kontor och påpeka detta? Eller är det så ni har gjort? Det är ju så ni kan kräva lägre hyra t.ex. så länge inte saken åtgärdas. Att förlita sig på hyresgästföreningen skulle jag inte gjort i vart fall.

Denna partsinlaga ( http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175665670.pdf ) om hyresgästföreningen har lite matnyttigt i sig trots allt och detta kan du även notera i retoriken som hyresgästföreningen för. Jag vill verkligen inte vara med i en förening som ska beblanda sig i det politiska valet på endera sidan. Det gör ett oseriöst intryck. De ska förhandla hyror och hantera hyresgästernas ärenden. Inte snacka om "borgare" och "högersverige" osv.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Gå ihop en hel trappuppgång, hälsa på hos deras kontor och påpeka detta? Eller är det så ni har gjort? Det är ju så ni kan kräva lägre hyra t.ex. så länge inte saken åtgärdas. Att förlita sig på hyresgästföreningen skulle jag inte gjort i vart fall.

Denna partsinlaga ( http://www.timbro.se/bokhandel/pdf/9175665670.pdf ) om hyresgästföreningen har lite matnyttigt i sig trots allt och detta kan du även notera i retoriken som hyresgästföreningen för. Jag vill verkligen inte vara med i en förening som ska beblanda sig i det politiska valet på endera sidan. Det gör ett oseriöst intryck. De ska förhandla hyror och hantera hyresgästernas ärenden. Inte snacka om "borgare" och "högersverige" osv.

De andra i huset är för jävla fega... Bara jag och en tös på första våningen som det verkar vara någon stake i....

Jo, precis... Det är en av anledningarna till att jag inte är medlem i varken facket eller hyresgästföreningen.

Edit:

Tackar för den länken... Har inte läst igenom allt än, men den var väldig intressant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Då har du inte förstått. För att kunna påverka i större omfattning dvs hjälpa hyresgästerna är att ändra stifta lagar, påverka politiker etc.
Hur skall organisationer kunna göra det utan att beblanda sig i politiken?

Detsamma gäller fackförbund. Hur skall de kunna påverka politker/lagar etc. utan att beblanda sig i politiken?
Det går inte därför skapades en gång i tiden socialdemokraterna av fackförbunden.

Svårare än så är det inte.

Fler exempel är t.ex moderaternas partisekreterare som låtit sig påverkas av Shell och diverse andra organisationer som också utför lobbykampanjer.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Då har du inte förstått. För att kunna påverka i större omfattning dvs hjälpa hyresgästerna är att ändra stifta lagar, påverka politiker etc.
Hur skall organisationer kunna göra det utan att beblanda sig i politiken?

Detsamma gäller fackförbund. Hur skall de kunna påverka politker/lagar etc. utan att beblanda sig i politiken?
Det går inte därför skapades en gång i tiden socialdemokraterna av fackförbunden.

Svårare än så är det inte.

Fler exempel är t.ex moderaternas partisekreterare som låtit sig påverkas av Shell och diverse andra organisationer som också utför lobbykampanjer.

Ja du får gärna trolla vidare utan att försöka ens ta till dig vad som sägs. Här är det (precis som med t.ex. LO för övrigt) stora problemet att vissa organisationer inte kan låta bli att blanda in partipolitik och därmed tappar de lite av sin ursprungsidé för att de allra flesta t.ex förvärvsarbetar men det betyder inte att de alla vill stödja socialdemokraterna. Samma sak gäller förstås hyresgästföreningen, många bor i hyresrätt men de är inte heller sugna på att hjälpa en organisation som inte ens klarar av att vara partipolitiskt obunden. Så är det vare sig du vill det eller inte och jag är helt säker på att även du inser att bara för att man bor i en hyresrätt eller arbetar inom en av de hundratals yrken som faller under LO innebär det inte att man måste rösta på sossarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Ja du får gärna trolla vidare utan att försöka ens ta till dig vad som sägs. Här är det (precis som med t.ex. LO för övrigt) stora problemet att vissa organisationer inte kan låta bli att blanda in partipolitik och därmed tappar de lite av sin ursprungsidé för att de allra flesta t.ex förvärvsarbetar men det betyder inte att de alla vill stödja socialdemokraterna. Samma sak gäller förstås hyresgästföreningen, många bor i hyresrätt men de är inte heller sugna på att hjälpa en organisation som inte ens klarar av att vara partipolitiskt obunden. Så är det vare sig du vill det eller inte och jag är helt säker på att även du inser att bara för att man bor i en hyresrätt eller arbetar inom en av de hundratals yrken som faller under LO innebär det inte att man måste rösta på sossarna.

Återigen har du inte förstått. Man måste såklart inte rösta på sossarna men man BORDE eftersom ursprungsidén var att via sitt fackförbund och via sossarna kunna påverka politiken så att det gynnar arbetarna.
Gränserna har dock på senare suddats ut och folk (som du) visste troligtvis inte varför socialdemokraterna skapades och av vem.
Arbetsgivarorganisationer stödjer borgarblocket med både pengar och lobbykampanjer så varför skulle inte arbetstagarorganisationer kunna göra samma sak för det parti som står dem närmast, dvs sossarna.

Skall du ifrågasätta skall du även ifrågasätta arbetsgivarorganisationerna om varför inte de också är politiskt obundna. Förövrigt mörkas mycket av moderaternas inkomster eftersom Sverige inte har någon redovisningsskyldighet angående partikassor och bidrag. Hoppas lagen ändras så sanningen kommer fram.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantheus:

Återigen har du inte förstått. Man måste såklart inte rösta på sossarna men man BORDE eftersom ursprungsidén var att via sitt fackförbund och via sossarna kunna påverka politiken så att det gynnar arbetarna.
Gränserna har dock på senare suddats ut och folk (som du) visste troligtvis inte varför socialdemokraterna skapades och av vem.
Arbetsgivarorganisationer stödjer borgarblocket med både pengar och lobbykampanjer så varför skulle inte arbetstagarorganisationer kunna göra samma sak för det parti som står dem närmast, dvs sossarna.

Skall du ifrågasätta skall du även ifrågasätta arbetsgivarorganisationerna om varför inte de också är politiskt obundna. Förövrigt mörkas mycket av moderaternas inkomster eftersom Sverige inte har någon redovisningsskyldighet angående partikassor och bidrag. Hoppas lagen ändras så sanningen kommer fram.

Det finns inga som helst problem med att vara partipolitiskt obunden när det gäller facken och när det gäller hyresgästföreningen. Att de haft en ohelig allians med ett politiskt parti har inget med saken att göra. Det är en enorm skillnad på att man skänker pengar som är intjänade jämfört med att man tar pengar av medlemmar för att finansiera partiet. Det är alltså medlemmarnas pengar som går till sossarna, inte sådant som sossarna tjänat in.

Du kan enkelt se partibidragen från organisationer och föreningar som bidrar till t.ex. moderaterna, vad som däremot hålls hemligt är privatpersoner, detta för att dessa personer skulle därmed röja sitt röstande. Det kan inte vara svårt för dig att förstå varför det är så.

Och återigen, det är skillnad på att ge pengar man tjänat ihop via tjänster eller arbete jämfört med att ta medlemmars pengar som överhuvudtaget inte stödjer socialdemokraterna men gärna skriver under på facklig verksamhet eller gemensam organisation som hjälper till med hyresproblem.

Alldeles oavsett vad som hände på 1800-talets slut alltså.

Visa signatur