Geforce GTX 580 dyker upp på nätet

Permalänk
Medlem
Skrivet av pierretox:

Det är onekligen mer problem med CF än SLI
det är ett faktum

Prova nu samma sökning på SLI, och sedan samma sökning på enskilda kort. Du kommer givetvis att hitta fler "fel" med enskilda kort, eftersom fler personer har enskilda kort, men du kommer inte att ha någon nytta av siffrorna förrän du reder ut hur många människor som har enskilda kort respektive SLI respektive Crossfire. Faktum är att utan de siffrorna betyder dina fynd ingenting alls.

Ett relativt pålitligt ställe att hitta fördelningen hittar du på Valve Survey.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Medlem
Skrivet av piotrr:

Poängen är att du inte kan använda TDP som förbrukningsvärde. Den snurrande fläkten är till exempel inte inräknad i TDP, det är den som skall utföra arbetet som klarar av att avleda mängden värme som TDP-värdet avser.

Med andra ord är strömförbrukningen högre än TDP. Jag (och förmodligen andra) fick intrycket av att du menade att kortet förbrukar lägre energi än vad TDP-värdet angav, när du i själva verket menade det motsatta.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av piotrr:

Poängen är att du inte kan använda TDP som förbrukningsvärde. Den snurrande fläkten är till exempel inte inräknad i TDP, det är den som skall utföra arbetet som klarar av att avleda mängden värme som TDP-värdet avser.

Fast en fläkt drar knappt 1W, har väl inte jättestor påverkan på TDP-värdet? Eller hur menar du?

Permalänk
Skrivet av Arrogant:

Så klart det kan. Det är ju ingen som förnekar. Jag tror dock inte majoriteten av de som köpt ett HD5970 ens reflekterat över att det skulle kunna finnas några problem med den interna CFX-anslutningen. Även om man är så kunnig att man inser att de faktiskt kan finnas. Ska man ha det bästa så är det HD5970 som gäller, man väljer alltså inte bort kortet för några problem som kanske kan dyka upp någon gång i något enstaka spel. Prestandan across the board är oslagbar för det priset.
Jag skulle också vilja påstå att GTX480s diverse problem är mycket mer avtändande än de skönhetsmissar som finns i CFX-lösningar.

Det jag skrev var att jag inte klassar ett köp av HD5970 som att ha investerat i en regelrätt CFX-lösning.
Det är möjligt att jag formulerade mig lite dåligt. Egentligen är det fel att säga att HD5970 bara använder sig av en intern CFX-anslutning. Även om det är väldigt bekvämt då det finns många likheter. Den interna "crossfire" anslutningen i HD5970 bygger på en PCI-E 2.0 PEX-brygga som styrs av ett chip från PLX och är alltså inte riktigt samma sak som vanlig CFX där moderkortet spelar en extremt stor roll. Man kan väl alltså säga att det är en typ av CFX även om det inte är exakt samma sak.

Äntligen något som jag kan hålla med om. Microstuttering är egentligen den enda riktiga anledningen jag ser till att någon inte väljer att köpa ett dual-GPU kort eller en CFX/SLI-lösning. Microstuttering är ju dock något alla dual GPU-kort (GTX295 osv) och SLI/CFX-lösningar lider av. Microstuttering är ju något som kommer med både då SLI och CFX då de båda använder sig av AFR och alltså inget endast CFX och dess teknik står för. Men det är helt klart någon man måste tänka på innan man beslutar sig för ett HD5970. Dock så har HD5970 så extremt mycket kraft att microstuttering faktiskt inte är något rejält problem förrän man har extremt höga SAA-inställningar. Märk väl att jag fortfarande anser att de övriga problemen med CFX skiner med sin frånvaro. Microstuttering är det enda verkligt "stora" problemet och alltså iinte något specifikt för CFX.

De mest extrema sitter nog på dubbla ASUS ARES eller kanske quad-SLI GTX480. Så något sånt förmodligen!
Sedan kan man givetvis gå efter de mest extrema användarna när man jämför korten. Det är ju denna typen av människor som dras till korten.

Den första hade man kunnat googla sig till svaret på.
Den andra är med största sannolikhet någon stolle som kör helt utan profiler.
Det tredje låter som värmeproblem.
Fyran verkade ha samma problem med/utan CFX.
Femman vet jag inte. Kanske ett riktigt problem med CFX? Han verkade dock lite vimsig då han tycktes använda uråldriga DDR.
Sexan verkade ha ett kort som levde rövare.
Sjuan hade möjligen med energiprofiler att göra, problem som även kan drabba lösningar som inte är CFX.

Det jag ville ha sagt med detta var att det väldigt ofta förmodligen inte är tekniken bakom CFX som faktiskt orsakar problemen som folk möjligen kan uppleva med CFX. Utan en mängd olika saker. Om man bara läser på lite så slipper man det här.

De är respektive tillverkares snabbaste grafikkort. Så klart man måste kunna jämföra dem? De är ju gjorda för att tävla mot varandra.

Tror jag ger upp, vi hörs

Permalänk
Medlem

Ännu ett klumpedunskort med medelmåttlga prestandaökningar. Mycket eld och lite rök

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ännu ett klumpedunskort med medelmåttlga prestandaökningar. Mycket eld och lite rök

nä, tycker jag inte. De här är ju super bra, verkar det ju varje fall (man vet ju inte före tisdag). Tycker även amd 68 serie blev kanon trots medemåttlig prestanda ökning. Mer prestanda till mindre strömförbrukning och lägre produktpris, kan det bli bättre. Nästa bonus blir ju att hela datorn blir ju svalare och därmed mer lättklockad och oftast då tystare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Datanisse:

Ännu ett klumpedunskort med medelmåttlga prestandaökningar. Mycket eld och lite rök

Lite eld och mycket rök tänkte jag direkt

Det är väl ganska tacksamt att gnälla på strömförbrukningen på det här kortet men snabbt kommer det onekligen att bli.

Kanske lite mer rättvist att säga: Mycket eld men ännu mer rök...

Jag tror ändå att AMD kommer med ett vassare singelgpu-kort och då ännu en gång kommer närmare prestandamässigt.

Det har gått bättre och bättre för AMD om man går någon generation bakåt och tittar. Bra jobbat skulle jag säga. Jag gillar verkligen att de siktar på strömsnåla lösningar men ändå kan bibehålla hög prestanda.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Skrivet av piotrr:

Hej,

Jag har länge, länge planerat både SLI och Crossfire och har flera gånger köpt dubbla grafikkort som ändå bara hamnade i två separata burkar. Det har varit både ATI-kort (9800XT) och Nvidia-kort (8800GTS 640MB) men det var först med 4870 och 4890 som jag faktiskt tog chansen och provade på Crossfire.

Mina erfarenheter är blandade. Dels är prestandan riktigt bra. Så bra att jag nu, två generationer efter 4890 1GB, fortfarande sitter och väntar på ett ensamt kort som presterar lika bra. Samtidigt väntar jag faktiskt, eftersom två kort betyder dubbla strömförbrukningen, dubbla uppvärmningen, dubbla fläktljudet, och de sitter dessutom så nära varandra att cirkuleringen i lådan blir sämre och resten av maskinen behöver kylas mer.

Mjukvarumässigt är klassikern att Bethesda glömmer att köra senaste atimgpud.dll som kan detektera crossfire i x64, så att vatteneffekter blir knasiga. Du tar upp att köparen inte bryr sig om det är de själva som är problemet eller något annat, mja, det finns inte så mycket användaren KAN göra fel - frågan om man vill aktivera crossfire kommer direkt när man kopplat in det, sedan är det alltid på. Alltså uppstår felet oftast för att just crossfire inte har testats av mjukvaruutvecklaren för just ditt operativsystem, och det suger ju.

Problemen är dock ganska lindriga. Jag har aldrig (hittills) behövt stänga av crossfire för att köra ett spel eller program och jag har aldrig sett försämrad prestanda på grund av crossfire, men jag har inte heller använt min dator som en testbänk, jag har använt den som en speldator och mina erfarenheter är anekdotiska, inte systematiska. Om det betyder något har jag 229 köpta spel på Steam. Mest FPS, RPG, open world och pussel, inga strategispel utom Tower Defense.

Men min erfarenhet är att det inte är mer krångel för användaren att använda två kort än ett. Det är mer högljutt och det drar mer ström, men både SLI och Crossfire har varit väldigt lätta för mig att använda. Man måste oftast inte ändra på något alls och när man trots allt får problem (skuggorna i Borderlands, vattnet i Fallout) så visar det sig att det antingen inte berodde på att man körde dubbelt, eller att det är en ren bug i spelet.

Så det enda riktiga "krånglet" jag kan se är monteringen, värmen, fläktljudet och strömförbrukningen. Vilket väl, egentligen, är samma sak som att välja mellan ett stort biffigt singel-kort och ett mellanklasskort.

Antingen citerar du någon annans inlägg som om jag har skrivit det, eller så citerar du ett inlägg jag skrev för så längesen att jag inte ens minns att jag själv har skrivit det.

I övrigt så har nvidia sli precis samma problem som ati crossfire har i fallout. Vattnet fungerar inte korrekt i någon av konfigurationerna, vilket innebär att det är gamebryo engine som används till fallout, som inte klarar av att hantera sli speciellt bra.

Jag trodde förut att detta problem enbart var AMD relaterat, men efter att ha kört spelet med sli ser jag nu att problemet är precis likadant hos nvidia.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

gillar detta kort starkt, kommer vara mycket tystare och svalare än ATIs kort.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

gillar detta kort starkt, kommer vara mycket tystare och svalare än ATIs kort.

Ujuj, här ser jag att vi har en sann expert! Om du sitter inne med någon information som ingen annan har så får du gärna dela med dig!

Permalänk
Medlem

när släpps testerna?
natten till tisdagen?

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

gillar detta kort starkt, kommer vara mycket tystare och svalare än ATIs kort.

åh, suck. Kommer garanterat inte va svalare än ati motsvarande, däremot kommer det säkert att va dugligt tyst och garanterat bättre än 480 på alla sätt och vis, kan bara referera mot 470 och den tycker jag är förvånandsvärt tyst. Sen hur det presterar, vet vi inte än men troligen vassare än amd motsvarighet.

Permalänk
Medlem

Allt är sej likt, räcker med att skumma igenom, samma människor som skrek för 2 år sen skriker fortfarande idag, samma personer (med nåra få undantag å nya avatarer) skriker än idag... alt är sej likt på sweclockers gata

Gnälla om de går - Sweclockers style

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av snozan:

Allt är sej likt, räcker med att skumma igenom, samma människor som skrek för 2 år sen skriker fortfarande idag, samma personer (med nåra få undantag å nya avatarer) skriker än idag... alt är sej likt på sweclockers gata

Gnälla om de går - Sweclockers style

Det är bara du som saknas då så är allt fulländat

Hehe, nä men skämt å sido, jag håller med att nivån möjligen är låg fortfarande men det är nog lite mer städat än för ett tag sen. Det var ett tag som det var en sjukt låg nivå på det mesta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av frassen:

åh, suck. Kommer garanterat inte va svalare än ati motsvarande, däremot kommer det säkert att va dugligt tyst och garanterat bättre än 480 på alla sätt och vis, kan bara referera mot 470 och den tycker jag är förvånandsvärt tyst. Sen hur det presterar, vet vi inte än men troligen vassare än amd motsvarighet.

det ska vara 10dcb tystare än 285 vilket var ett hyfsat tystare kort, och mkt svalare än 480 har de sagt

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem

någon som vet när testerna släpps?
natten till tisdagen?

hoppas dem går att få tag på i sverige och inte behöver vänta ett tag

Visa signatur

Intel I7 950 @3.8GHz | Nvidia GTX570 | Asus Sabertooth X58 | 6gb Corsair PC3 @1600MHz | Samsung F3 1TB | CM 690 II Advanced | Corsair AX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det är bara du som saknas då så är allt fulländat

Hehe, nä men skämt å sido, jag håller med att nivån möjligen är låg fortfarande men det är nog lite mer städat än för ett tag sen. Det var ett tag som det var en sjukt låg nivå på det mesta.

Såg att grafikkortsdelen fått olika subforums, ett steg i rätt riktning ...nä mej får du nog klara dej utan, kom andra saker som är viktigare i vägen än att bråka om ett märke på ett forum

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCFreak:

det ska vara 10dcb tystare än 285 vilket var ett hyfsat tystare kort, och mkt svalare än 480 har de sagt

då blir det ju grymt bra, hoppas det kommer en 470 motsvarighet, för oss som har vanlig lön

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Fast en fläkt drar knappt 1W, har väl inte jättestor påverkan på TDP-värdet? Eller hur menar du?

Betydligt mer. Referenskylaren till GTX480 har en fläkt på över 20 W.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Betydligt mer. Referenskylaren till GTX480 har en fläkt på över 20 W.

Va det vill jag se innan jag tror på det, har du källa?

Permalänk
Medlem

YouTube - Unreleased NVIDIA GPUs powering first showing of Call of Duty: Black Ops PC game play!

Nvidia-video som snackar om GTX 580 (antagligen). De säger att den är tystare än GTX 285 och använder vapor chamber kylning. Och sitt vanliga "Fastest DX11 GPU on the planet!". De visar också ett par tesselationdemos och lite kort Black Ops på slutet (den ska ha 3D Vision support).

Permalänk
Medlem
Skrivet av frassen:

då blir det ju grymt bra, hoppas det kommer en 470 motsvarighet, för oss som har vanlig lön

haha jo men det skulle inte förvåna mig om det dröjer en liten stund så att de kan updatera och förbättra prestandan på de billigare korten i 1.5-3k eftersom GTX470 och 460 är så pass starka i Pris / Prestanda.

Visa signatur

Stationär: i7 6700k, GTX1060, Xonar Essence STX, mm.
Laptop: Asus UX32vd, 10GB RAM & 250GB SSD.
Högtalare: Dynavoice Dynamite 12. Förstärkare: Atoll. Slutsteg: Atoll, Hörlurar: Sennheiser HD650, Sennheiser Momentum Wireless.
<<Amatör Audiofil // Musikälskare>>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Antingen citerar du någon annans inlägg som om jag har skrivit det, eller så citerar du ett inlägg jag skrev för så längesen att jag inte ens minns att jag själv har skrivit det.

Det första, jag kommenterade tydligen något som m1n1h0p hade skrivit.

Skrivet av Johnny Calibanio:

I övrigt så har nvidia sli precis samma problem som ati crossfire har i fallout. Vattnet fungerar inte korrekt i någon av konfigurationerna, vilket innebär att det är gamebryo engine som används till fallout, som inte klarar av att hantera sli speciellt bra.

Det går som sagt att lösa (på AMD) genom att byta ut atimgpud.dll på 161,4KB mot en på 212,5KB från AMDs developer kit. Den komponenten tillåter spelet att avgöra ifall det körs på multi-GPU eller singel-GPU och löser det problem som jag tänker på. Finns det något sätt för mig att skicka dig filen för att se om det påverkar även det problem du ser?

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Skrivet av piotrr:

Det första, jag kommenterade tydligen något som m1n1h0p hade skrivit.

Det går som sagt att lösa (på AMD) genom att byta ut atimgpud.dll på 161,4KB mot en på 212,5KB från AMDs developer kit. Den komponenten tillåter spelet att avgöra ifall det körs på multi-GPU eller singel-GPU och löser det problem som jag tänker på. Finns det något sätt för mig att skicka dig filen för att se om det påverkar även det problem du ser?

Det är väldigt enkelt att åtgärda med nvidia genom att helt enkelt inaktivera den ena gpun. Dock är det väldigt synd då exempelvis 3D vision klyver fps i hälften och därför räcker ofta inte ens ett överklockat 470 till med alla settings på max för maximal spelupplevelse.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johnny Calibanio:

Det är väldigt enkelt att åtgärda med nvidia genom att helt enkelt inaktivera den ena gpun. Dock är det väldigt synd då exempelvis 3D vision klyver fps i hälften och därför räcker ofta inte ens ett överklockat 470 till med alla settings på max för maximal spelupplevelse.

Min workaround deaktiverar ingen GPU, du får samma prestanda som annars. Om problemet är något liknande på Nvidia-kort bör det gå att göra även där. OM vi faktiskt talar om samma problem.

Visa signatur

/ Per

Permalänk
Skrivet av piotrr:

Min workaround deaktiverar ingen GPU, du får samma prestanda som annars. Om problemet är något liknande på Nvidia-kort bör det gå att göra även där. OM vi faktiskt talar om samma problem.

Det jag syftar på är vattenbuggen, där vattnet helt enkelt inte renderas korrekt när sli/cf är påslaget. Om du har ett fix till detta som möjligen kan appliceras för nvidia med så testar jag jätte gärna det.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Skrivet av Johnny Calibanio:

Det jag syftar på är vattenbuggen, där vattnet helt enkelt inte renderas korrekt när sli/cf är påslaget. Om du har ett fix till detta som möjligen kan appliceras för nvidia med så testar jag jätte gärna det.

Men är inte det en spelbugg som ska rättas till med den tredje pacthen nästa vecka?

Visa signatur

[Antec 1200][Xigmatek NRP-HC1001][Asus P6TD][Core i7 975; 4 GHz][Noctua NH-U12P][3x2GB Patriot Viper 1600MHz][EVGA GTX 570 SLI]

Permalänk
Skrivet av pierretox:

Men är inte det en spelbugg som ska rättas till med den tredje pacthen nästa vecka?

Det är en bugg i spelmotorn som även existerade i fallout 3. Som jag skrev tidigare har det med Gamebryo spelmotorn de använder att göra. För att undvika denna får man helt enkelt inaktivera cf/sli. Tror inte att den kommande patchen kommer att fixa det, har för mig att den främst kommer lösa problem med companions då de kan dyka upp / försvinna lite hur de vill ibland. Jag kan dock ha fel.

Visa signatur

Arch Linux