Skrivet av Johnny Calibanio:
1. Problem med crossfire är vanligt. Jag väljer att inte uppgradera till en crossfire-lösning pga krångel utan köper hellre ett helt nytt kort. Om problemet är bakom tangentbordet eller inte finns det nog ingen köpare som bryr sig om, problemet finns där fortfarande. Det är i genomsnitt mycket mer krångel med cf än om man skulle bara ha ett kort.
Hej,
Jag har länge, länge planerat både SLI och Crossfire och har flera gånger köpt dubbla grafikkort som ändå bara hamnade i två separata burkar. Det har varit både ATI-kort (9800XT) och Nvidia-kort (8800GTS 640MB) men det var först med 4870 och 4890 som jag faktiskt tog chansen och provade på Crossfire.
Mina erfarenheter är blandade. Dels är prestandan riktigt bra. Så bra att jag nu, två generationer efter 4890 1GB, fortfarande sitter och väntar på ett ensamt kort som presterar lika bra. Samtidigt väntar jag faktiskt, eftersom två kort betyder dubbla strömförbrukningen, dubbla uppvärmningen, dubbla fläktljudet, och de sitter dessutom så nära varandra att cirkuleringen i lådan blir sämre och resten av maskinen behöver kylas mer.
Mjukvarumässigt är klassikern att Bethesda glömmer att köra senaste atimgpud.dll som kan detektera crossfire i x64, så att vatteneffekter blir knasiga. Du tar upp att köparen inte bryr sig om det är de själva som är problemet eller något annat, mja, det finns inte så mycket användaren KAN göra fel - frågan om man vill aktivera crossfire kommer direkt när man kopplat in det, sedan är det alltid på. Alltså uppstår felet oftast för att just crossfire inte har testats av mjukvaruutvecklaren för just ditt operativsystem, och det suger ju.
Problemen är dock ganska lindriga. Jag har aldrig (hittills) behövt stänga av crossfire för att köra ett spel eller program och jag har aldrig sett försämrad prestanda på grund av crossfire, men jag har inte heller använt min dator som en testbänk, jag har använt den som en speldator och mina erfarenheter är anekdotiska, inte systematiska. Om det betyder något har jag 229 köpta spel på Steam. Mest FPS, RPG, open world och pussel, inga strategispel utom Tower Defense.
Men min erfarenhet är att det inte är mer krångel för användaren att använda två kort än ett. Det är mer högljutt och det drar mer ström, men både SLI och Crossfire har varit väldigt lätta för mig att använda. Man måste oftast inte ändra på något alls och när man trots allt får problem (skuggorna i Borderlands, vattnet i Fallout) så visar det sig att det antingen inte berodde på att man körde dubbelt, eller att det är en ren bug i spelet.
Så det enda riktiga "krånglet" jag kan se är monteringen, värmen, fläktljudet och strömförbrukningen. Vilket väl, egentligen, är samma sak som att välja mellan ett stort biffigt singel-kort och ett mellanklasskort.