Vad för nytt med Heart of The Swarm?

Permalänk
Medlem

Drone, overlord, zergling, roach, hydra, infestor, mutalisk, corruptor, utralisk, queen, overseer, brood lord, baneling!

13!
lalala, kunde inte låta bli.
Overseeren är för övrigt en spellcaster :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Näj näj näj

Det som gör lurkern så bra är att den inte syns när den kan attackera OCH kan placeras var som helst.
Burrow - attack delen är inte helt olika hur tanks fungerar och jag har svårt att jämföra spine crawlers med siege tanks. Tanks kan visserligen skjuta även när de inte är i siege mode - men det är sällan man vill använda tanks unsieged så användningsmetoden för tanks och spine crawlers är ganska lika ändå. Större skillnad på spine crawler - lurker.
Lurkers används snarare för map control för att förhindra att motståndaren rör sig fritt på kartan då de är lite luriga att kontra. En lite bättre jämförelse är lurker - dark templar men de är också väldigt olika. Vill inte säga att de är lika då de fungerar väldigt olika också.
Faktiskt en ganska stor skillnad.

menade bara att dom är precis identiska med hur dom fungerar.. sen är skillnaden att Lurker är en unit, går inte att se när den attackerar samt och att lurkern skadar mer än ett target.. sen att dom används på olika sätt är en annan sak som inte har med saken å göra ^^

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av norrby89:

menade bara att dom är precis identiska med hur dom fungerar.. sen är skillnaden att Lurker är en unit, går inte att se när den attackerar samt och att lurkern skadar mer än ett target.. sen att dom används på olika sätt är en annan sak som inte har med saken å göra ^^

Nu blir det ju lätt en massa skitsnack med subdiskussioner här så jag ska fatta mig kort ;).
Vågar ändå svänga ut lite då AcolYte gav en fin länk tidigare med relevant information för trådens frågeställning.

Lurker och spine-crawler delar egenskapen att båda kan deploya och saknar interaktionsmöjligheter när de kan förflytta sig. Så långt är de lika. Men det är en liten feat de delar. Hur de produceras, fungerar och används är väldigt olika. De är absolut inte samma typ av enhet bara för att båda kan deploya precis som att tanks, warp prisms och spine crawlers inte är samma typ av enhet bara för att de har deploy ability.

Jag anser att detta är relevant och att likställa lurkers med spine crawlers är därmed haltande.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Aaaaa, corruptor är ju faktiskt en offensiv spellcaster också. Meneee, ja... corrupt är ju både låst till en begränsad samt dyr enhet och spellen är inte så bra jämfört med de andra rasernas second spellcaters.
Mothership är dock dyrare, man får bara bygga en och production time är inte så kvick på denna heller ;).
Snarare så att terran har en fördel än att zerg har en nackdel kanske?

Nej asså terran har ju ravens och ghosts, Protoss har både sentry och HT (sedan är mothership en bonus) medan zerg bara har infestors. Zerg har corruptors men de är väl inte riktigt spellcasters då man aldrig skulle bygga dem för att få 20% damage bonus (kan liknas med vikings som kan gå i assault mode men det är ju ingen spellcaster), och overseers contaminate/changeling är väl inte heller spellcasting, då kan man ju isåfall kalla nexus och orbital commands för spellcasters. Så zerg har bara en medan T och P har två (+mothership) :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Drone, overlord, zergling, roach, hydra, infestor, mutalisk, corruptor, utralisk, queen, overseer, brood lord, baneling!

13!
lalala, kunde inte låta bli.
Overseeren är för övrigt en spellcaster :>

Ska man räkna drones får man också räkna scvs och mules. Overlords är ingen attacking unit (isåfall kan man ju säga att supply depots är units). Queens kan liknas med chrono boost eller planetary fortress som knappast är units och overseers är inga riktiga spellcasters de heller (motsatt chronoboost-spell och en scouting funktion är som nexus/orbital command).

Och nej du är pajas

Skrivet av Zyriak:

Ignorera bara m1n1h0p, han verkar föra någon hatkampanj när det gäller folk som säger något positivt om zerg, han ser väl sig själv som en martyr

Haha nej blev bara lite besviken över att blizzard inte favoriserar zerg när det gäller nya units pga att zerg har färre, blir ganska lite variation i zergmatcherna då man inte har särskilt många unit combinations man kan använda :S

Permalänk
Medlem

Motsatt chronoboost? De tar väl bort produktion HELT OCH HÅLLET från byggnader, stackars zergs när man lägger det på deras hatchs

Queens har transfuse, sprider creep och lägger larvaes, är fan så mycket mer än en chronoboost!

... du är pajas :>

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

Motsatt chronoboost? De tar väl bort produktion HELT OCH HÅLLET från byggnader, stackars zergs när man lägger det på deras hatchs

Queens har transfuse, sprider creep och lägger larvaes, är fan så mycket mer än en chronoboost!

... du är pajas :>

Ja, istället för att snabba upp produktionen så segar contaminate ned produktionen? Men att kalla queen för en fighting unit känns lite B, då kan man kalla turrets och cannons också för fighting units

hurru p12 du e pajas lolol

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Motsatt chronoboost? De tar väl bort produktion HELT OCH HÅLLET från byggnader, stackars zergs när man lägger det på deras hatchs

Queens har transfuse, sprider creep och lägger larvaes, är fan så mycket mer än en chronoboost!

... du är pajas :>

don't feed the troll, han gnäller om helt betydelselösa grejer och säger att zerg är tråkiga, jamen byt då?

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

don't feed the troll, han gnäller om helt betydelselösa grejer och säger att zerg är tråkiga, jamen byt då?

Tack jag har redan gjort det

Permalänk
Medlem

TLO is god, han säger att Zerg är roligast!

f11*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ashzala:

TLO is god, han säger att Zerg är roligast!

f11*

Haha hur gammal är du på riktigt? Är ganska nyfiken lol

Permalänk

Corruptor, Overseer(Changling och infest grejen), Infestor och Queen. Är det bara en spellcaster?

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marshmallow:

Corruptor, Overseer(Changling och infest grejen), Infestor och Queen. Är det bara en spellcaster?

Offensive spellcaster då

Permalänk
Hedersmedlem

m1n1h0p - tagga ner lite. Det blir alltid ett sånt liv när du varvar upp.
Raserna ska vara olika. Annars hade vi haft 3 identiska raser med olika skins.
Allt är inte orättvist för zerg. Tänk på stackars protoss och terran som inte kan cloaka ALLA sina ground units efter en enda liten uppgradering. Zerg har fått en ganska kass offensiv spellcaster - corruptor, men å andra sidan har zerg även fått en förbannat potent spellcaster. Jättebra skills, och kan röra sig cloakad. Spelet kommer aldrig bli perfekt balanserat, men det är inte heller så synd om zerg som du ger sken av i alla trådar.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

m1n1h0p - tagga ner lite. Det blir alltid ett sånt liv när du varvar upp.
Raserna ska vara olika. Annars hade vi haft 3 identiska raser med olika skins.
Allt är inte orättvist för zerg. Tänk på stackars protoss och terran som inte kan cloaka ALLA sina ground units efter en enda liten uppgradering. Zerg har fått en ganska kass offensiv spellcaster - corruptor, men å andra sidan har zerg även fått en förbannat potent spellcaster. Jättebra skills, och kan röra sig cloakad. Spelet kommer aldrig bli perfekt balanserat, men det är inte heller så synd om zerg som du ger sken av i alla trådar.

Hehe försöker att inte skapa liv nu, denna tråden har jag iallafall hållt mig lugn fastän jag blivit påhoppad lol.

Det enda jag sagt i denna tråden är att zerg behöver fler units. Inte för att zerg är UP utan för att de behöver mer variation (då de bara har 75% av variationen hos P/T). Det finns inte tillräckligt mycket units för zerg och jag trodde att i zerg-expansion-packet så kommer man lägga till just zerg-units (eftersom de har färre och för att det är just zerg-expansion-packet).

Vad gäller balansen så är inte allt orättvist för zerg men en del är. Det klart att burrow hjälper zerg men det räcker inte hela vägen. Och absolut infestors är underbara men för att zerg ska få mer variation/möjligheter behövs en till spellcaster eller iallafall fler valmöjligheter.

Vad gäller cloaking så kan protoss bygga mothership och sedan kan inte zerg burrowa mutalisks, IMBALANCE OMG

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Hehe försöker att inte skapa liv nu, denna tråden har jag iallafall hållt mig lugn fastän jag blivit påhoppad lol.

Det enda jag sagt i denna tråden är att zerg behöver fler units. Inte för att zerg är UP utan för att de behöver mer variation (då de bara har 75% av variationen hos P/T). Det finns inte tillräckligt mycket units för zerg och jag trodde att i zerg-expansion-packet så kommer man lägga till just zerg-units (eftersom de har färre och för att det är just zerg-expansion-packet).

Vad gäller balansen så är inte allt orättvist för zerg men en del är. Det klart att burrow hjälper zerg men det räcker inte hela vägen. Och absolut infestors är underbara men för att zerg ska få mer variation/möjligheter behövs en till spellcaster eller iallafall fler valmöjligheter.

Vad gäller cloaking så kan protoss bygga mothership och sedan kan inte zerg burrowa mutalisks, IMBALANCE OMG

JAAAAA MOTHERSHIP ÄR JU SÅ JÄVLA ANVÄNDBAR

sluta trolla, snälla, bara sluta.

protoss varierade? ja det är skitkul att spamma T1 units och colossus/HT/immortal beroende på motståndares units, FYFAN va mycket variation dom har alltså.

zerg är mest varierade av alla raser, att de har mindre units betyder inte att dom har mindre variation. roachhydra, roachling, early cracklings, mutaling, mutalingbling, hydraling, ultraling, ultrahydra, roachinfestor etcetcetcetcetcetc fyfan va ändlösa jävla val jag har jämfört med t ex protoss.

sluta trolla för jag tror fan heller på att du vet så här jävla lite om spelet, verkar som att du bedömer dagens balans från att kolla på hdstarcraft ffs...

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

JAAAAA MOTHERSHIP ÄR JU SÅ JÄVLA ANVÄNDBAR

Det var ett skämt chilla

Skrivet av emildooooo:

protoss varierade? ja det är skitkul att spamma T1 units och colossus/HT/immortal beroende på motståndares units, FYFAN va mycket variation dom har alltså.

Visst kanske inte protoss air är superanvändbara ALLTID men phoenix kan användas ofta, dark templars funkar bra (inte som surprise cheese utan som anti-drop-units, som komplement till armén osv), HT funkar mot alla zergkombinationer (att techa templar tech utan storm och morpha direkt till archons är heller itne dumt), Colossus används i alla MU flitigt eftersom de är riktigt starka, immortal som support till stalkersentryzealot. 3gatestargate för att få fram Void Rays är inte dumt det heller (förlorade just mot det som terran). Units hos protoss används verkligen och man kan kombinera allihopa tillsammans, något man inte kan med zerg där man högst har 3-4 olika units i en armé. Roachhydra/mutaling handlar ju bara om att massa units och man har inget val fram till T3 som för zerg tar en groteskt lång tid att få. Då skulle jag hellre vilja ha stalker/sentry/zealot/immortal/colossus-blandningen och leka med den istället för att bara ha två olika units att klumpa ihop.

Skrivet av emildooooo:

zerg är mest varierade av alla raser, att de har mindre units betyder inte att dom har mindre variation. roachhydra, roachling, early cracklings, mutaling, mutalingbling, hydraling, ultraling, ultrahydra, roachinfestor etcetcetcetcetcetc fyfan va ändlösa jävla val jag har jämfört med t ex protoss.

Du får tänka på att många av de du rabblade upp inte är särskilt användbara.
Roachling: Funkar inte förrän alldeles i början pga att de har varken anti-air eller är särskilt bra mot forcefields. Har man P T1 med lagom med sentries, några zealots och resten stalkers så kan man forcefielda roachling totalt.
Early cracklings: Cracklings är varken early eller särskilt bra. +1 attack upgrade är bättre än crack-upgrade (den var bara bra i BW)
Mutaling funkar mot Protoss men är inte särskilt kosteffektivt då man med stalkersentry+zealots lätt kan hantera mutaling.
Mutalingbling är nästan bara för ZvT.
Hydraling funkar itne i längden då colossus/HT totalt dödar hydras. Sedan är de alldeles för långsamma för att kunna användas offensivt.
Ultralin/Ultrahydraling är bra units men som sagt det tar en groteskt lång tid att få ut ultralisker. Kan förklara:
Spawning pool, Lair, Infestation Pit, Hive, Ultralisk Cavern och sedan 70sek för Ultralisken. Dessutom kan man inte fasttecha på det sättet som zerg då man ofta behöver roach warren, zergling speed, hydra den och spire osv som segar ned Zerg tech nåt galet till skillnad från Protoss som kan rusha colossus och få mycket mindre problem innan colossus är ute.
Roachinfestor funkar inte mot stargate tech, blir lätt forcefieldat och infestors kan man inte använda om inte motståndaren går mass zealots (lol)

Det klart man kan ju massa zealotphoenix också men det är ju knappast en bra unit combo mot Zerg. Men man säger ju knappast att det är en valmöjlighet då det är ganska dumt, så sluta dra massa exempel om alla sorters unit compositions som zerg kan göra. Z måste anpassa sig in i minsta detalj för att kontra en P/T-armé medan P/T inte behöver anpassa sig lika mycket utan kan välja lite mer själva hur de vill spela. Har man inte corruptors mot colossi så klarar man sig helt enkelt inte medan man som T1+colossi-användare hos protoss knappt behöver anpassa sig till vad Zerg gör. Några zealots, några sentries, 3 colossus och resten stalkers kan inte bli särskilt countrat av någonting direkt utan de funkar så bra tillsammans att bara en bestämd exakt specialiserad grupp av zerg-units kan vinna mot en sådan armé.

Skrivet av emildooooo:

sluta trolla för jag tror fan heller på att du vet så här jävla lite om spelet, verkar som att du bedömer dagens balans från att kolla på hdstarcraft ffs...

Eller så tar du det lite lugnare

Permalänk
Medlem

Inte för att jag är insatt på zerg, men jag har upplevt ett problem när jag prövar zerg.. och det är att jag inte greppar spelstilen alls.. beundrar dom som har full koll.. antingen har jag bara drones i mina baser och några spines+fåtal roaches mm.. eller så har jag typ 5 drones per bas och några stackars framtvingade enheter..

Visa signatur

Starcraft 2 id: Pergius.756 | I don't want to succeed, I just do it my way...

Permalänk
Medlem

jag tror inte emildooo vet vad troll är ._.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Haha hur gammal är du på riktigt? Är ganska nyfiken lol

Huh, vad menar du egentligen?

F11 reporting!

Permalänk

Kom igen Zerg har Roaches behövs inget mer.

OP Race FWAITINHG!

Visa signatur

Det sägs att om man kedjar fast ett oändligt antal apor vid var sin skrivmaskin, då kommer någon av dem att prestera ett litterärt mästerverk.
Internet har bevisat att så inte är fallet.

Permalänk
Medlem

Tycker själv Zerg är grymt roliga att spela, nu när roaches blev uppgraderade så känns det riktigt bra (kör alla raser och tycler alla har sina styrkor och svagheter, precis som det ska vara)

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Du får tänka på att många av de du rabblade upp inte är särskilt användbara.
Roachling: Funkar inte förrän alldeles i början pga att de har varken anti-air eller är särskilt bra mot forcefields. Har man P T1 med lagom med sentries, några zealots och resten stalkers så kan man forcefielda roachling totalt.

roachling vT 10-16 min MMM push, funkar skitbra

Skrivet av m1n1h0p:

Early cracklings: Cracklings är varken early eller särskilt bra. +1 attack upgrade är bättre än crack-upgrade (den var bara bra i BW)

gjort rätt vs en macroande T så kan du försvara pushes och få ut cracklings myyycket tidigt med tanke på hur långt det är till lair. har vunnit flertalet MMthor T's med tidiga cracklings sålänge man scoutar ut och ser honom köra macro

Skrivet av m1n1h0p:

Mutaling funkar mot Protoss men är inte särskilt kosteffektivt då man med stalkersentry+zealots lätt kan hantera mutaling.

mutaling är autowin om man lyckas defenda 3-4gate, macroa ut honom och döda honom med armor lings (för att kontra zealot +1/+2/+3) och maaasssmuta med + attack.

Skrivet av m1n1h0p:

Mutalingbling är nästan bara för ZvT.

jadu den är exakt som mutaling fast med blings, funkar mote Z också om dom kör hydraroach (alltså de kör tungt på hydra pga mutas)

Skrivet av m1n1h0p:

Hydraling funkar itne i längden då colossus/HT totalt dödar hydras. Sedan är de alldeles för långsamma för att kunna användas offensivt.

hydraling mot T är tokigt bra, blanda in lite roaches så blir det en riktigt bra P taktik på maps där macrospel funkar

Skrivet av m1n1h0p:

Ultralin/Ultrahydraling är bra units men som sagt det tar en groteskt lång tid att få ut ultralisker. Kan förklara:
Spawning pool, Lair, Infestation Pit, Hive, Ultralisk Cavern och sedan 70sek för Ultralisken. Dessutom kan man inte fasttecha på det sättet som zerg då man ofta behöver roach warren, zergling speed, hydra den och spire osv som segar ned Zerg tech nåt galet till skillnad från Protoss som kan rusha colossus och få mycket mindre problem innan colossus är ute.

tar inte en grotesk tid att få ut ultras, infest pit tar inte särskilt lång tid och hive tar visst ett tag men du kan få ut dom runt 15-16 minuter om du gör det rätt. sålänge man får in ett bra macro och sitter på 3 baser så kan man slänga ut ultras som om de var lings och rebuilda dom som dom var lings. funkar skitfint mot både långsamma P (som inte kör 3-4gate, kan fortfarande funka om du lyckas defenda ordentligt)

Skrivet av m1n1h0p:

Roachinfestor funkar inte mot stargate tech, blir lätt forcefieldat och infestors kan man inte använda om inte motståndaren går mass zealots (lol)

mot Z och T menar jag. funkar skitbra då, inte särskilt bra mot P dock.

myyycket mer valmöjligheter än man kan tro. sålänge man har en stadig macro bas så är ALLT möjligt, kör ultramassqueen om du vill, skitkul att göra

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk

Har en annan fråga, varför gör dom inte större banor? för tex 10vs10? det hade ju varit grymt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Medlem

Gör man en custom map går det väl att göra upp till 8vs8 eller något sådant, bara att knåpa ihop :>

Datorerna lär inte palla 16x 200 armeér dock :>

Permalänk

Börjar bli låg diskussion här i tråden tycker jag.

Skrivet av Marshmallow:

Corruptor, Overseer(Changling och infest grejen), Infestor och Queen. Är det bara en spellcaster?

Corruptor ska man inte räkna som spellcaster längre, den har ju ingen energy längre, om du nu inte vill kalla Thor för spellcaster också.

Visa signatur

| Silverstone raven rv02 | Intel Core i7 920 @ 3.5ghz + Corsair H50 | Kingston DDR3 HyperX 1333MHz 6x2GB | XFX Radeon 6870 | ASUS P6T SE | Chieftec Super Series 750W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

roachling vT 10-16 min MMM push, funkar skitbra

gjort rätt vs en macroande T så kan du försvara pushes och få ut cracklings myyycket tidigt med tanke på hur långt det är till lair. har vunnit flertalet MMthor T's med tidiga cracklings sålänge man scoutar ut och ser honom köra macro

mutaling är autowin om man lyckas defenda 3-4gate, macroa ut honom och döda honom med armor lings (för att kontra zealot +1/+2/+3) och maaasssmuta med + attack.

jadu den är exakt som mutaling fast med blings, funkar mote Z också om dom kör hydraroach (alltså de kör tungt på hydra pga mutas)

hydraling mot T är tokigt bra, blanda in lite roaches så blir det en riktigt bra P taktik på maps där macrospel funkar

tar inte en grotesk tid att få ut ultras, infest pit tar inte särskilt lång tid och hive tar visst ett tag men du kan få ut dom runt 15-16 minuter om du gör det rätt. sålänge man får in ett bra macro och sitter på 3 baser så kan man slänga ut ultras som om de var lings och rebuilda dom som dom var lings. funkar skitfint mot både långsamma P (som inte kör 3-4gate, kan fortfarande funka om du lyckas defenda ordentligt)

mot Z och T menar jag. funkar skitbra då, inte särskilt bra mot P dock.

myyycket mer valmöjligheter än man kan tro. sålänge man har en stadig macro bas så är ALLT möjligt, kör ultramassqueen om du vill, skitkul att göra

Orkar inte svara men jag måste fråga:
Spelar du zerg alls? Och vilken nivå spelar du på?

Permalänk
Skrivet av Ashzala:

Gör man en custom map går det väl att göra upp till 8vs8 eller något sådant, bara att knåpa ihop :>

Datorerna lär inte palla 16x 200 armeér dock :>

vad är det som gör att datorerna inte pallar?

Visa signatur

AMD Phenom II X4 940//XFX Radeon HD 5850 1GB//OCZ Vertex Series SATA II SSD 60GB
//Ultra-120 Extreme//Antec Nine Hundred//Gigabyte GA-MA790GP-DS4H// 4 GB Corsair Dominator PC8500//Corsair CMPSU-520HXEU 520W//

Permalänk
Skrivet av xitele810:

vad är det som gör att datorerna inte pallar?

Mycket units som rör sig slukar CPU.

Visa signatur

"640K ought to be enough for anybody."
-Bill Gates, 1981

Permalänk
Medlem

Lurker skulle varit med i wings of liberty men de hade problem med att få dem o funka så de blev inte.

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄