Permalänk
Medlem

Uppgradera datorn, värt ?

Tjo, har införskaffat mig black ops och tänkte uppgradera datorn lite för att kunna lira på lite högre upplösning.
Har i dagsläget denna specc ;

CPU : Q6600 Intel Quad 2.4Ghz
CPU-kylare ; Zalman CNPS9700 ( Komplett.se - Zalman CNPS9700 NT CPU Kylare )
RAM ; 6gb 800mhz
Grafikkort ; 8800GTS 512mb
Moderkort ; Gigabyte GA-P35-DS3
HDD ; 250gb 7200 rpm
Chassi ; Antec 900
Nätagg ; Silverstone 580W , har även ett Antec 500W, vilket bäst ?!

Jag funderar såhär ;
Nytt grafikkort, har kollat på ett Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB :
Gigabyte GeForce GTX 460 SOC 1GB - Inet.se

Samt en ny 1TB hårddisk, kollat på en 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ.
( 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se )

Ha kvar CPU, mobo, minnen, nätagg osv. Byta ut graffet till det jag länkat ovan, och ev. en ny HDD.
Klocka upp min CPU till kanske 3.1-3.3 ghz ? (Oklockad i dagsläget)

Sedan kanske önska mig detta av päronen i jul ;
Uppgraderingspaket Core i5 760 - Inet.se

Någon annan som har något tips ?
Någon åsikt ?
Skulle denna dator palla något nyare spel på hyfsad grafik ?

Tacksam för svar !

/ Anton

Permalänk
Medlem

borde vara lätt o köra i 3ghz+, och ett snabbt grafikkort och du kan lätt köra dom flesta spelen på max läge... så bättre att du sparar ihop pengar och önskar dig ett väldigt snabbt grafikkort. tex 570 gtx när det kommer...eller 5970 osv...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så stödjer väldigt få spel fler än 2 kärnor, om du endast ska spela vet jag inte riktigt om det är värt med en quad. Kanske bättre att lägga CPUpengarna på en med max 3 kärnor och bättre kylning för att klocka? Jag kan dock inte ett skit om klocking, men detta är vad jag hört.

Visa signatur

#1:Win 7 / Corsair 650D, Crucial m4 128GB, MSI Z68A-GD65(G3), Corsair 750W HX, Gigabyte GTX770, Intel 2600K 4.2GHz, Corsair PC3-12800 8GB, ASUS Xonar DX / Sennheiser PC350SE, Razer Deathadder, SteelSeries Qck+, FILCO Majestouch Cherry MX Brown / BenQ XL2410T

Permalänk
Medlem

Om han skulle köpa nytt så är det önskepaketet helt okej.
Men nu HAR han redan en quad.
Datorn i min sign kör alla spel jag testat på max i 1920x1080, så gtx460 är ett jävla bra kort för pengarna.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

borde vara lätt o köra i 3ghz+, och ett snabbt grafikkort och du kan lätt köra dom flesta spelen på max läge... så bättre att du sparar ihop pengar och önskar dig ett väldigt snabbt grafikkort. tex 570 gtx när det kommer...eller 5970 osv...

Aaokej, så min Q6600 pallar med ett tag till om jag klockar upp den lite eller ?
Ovärt med t.ex i5 och DDR3 minnen ?

Skrivet av netbuddy:

Om han skulle köpa nytt så är det önskepaketet helt okej.
Men nu HAR han redan en quad.
Datorn i min sign kör alla spel jag testat på max i 1920x1080, så gtx460 är ett jävla bra kort för pengarna.

Åh fyfan, GTX460 verkar prestera sjukt bra !
Får nog bli ett sådant, verkar vara mer prisvärt än t.ex ett 5850/5870 ?
Sedan bara dra upp ghz till 3ghz+ ?

Permalänk
Moderator
Moderator

Bra grafikkort, bra disk och bra uppgraderingspaket om det blir av
Klocka CPUn lite så kommer den hänga med fint ett tag till. Har en Q6600 på 3.2G på stock-kylaren så tror inte du kommer ha några problem att nå dit och högre.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Avstängd

sen om du ska uppgradera prollen och så vänta till sandybridge och se hur det blir

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheDaemon:

Bra grafikkort, bra disk och bra uppgraderingspaket om det blir av
Klocka CPUn lite så kommer den hänga med fint ett tag till. Har en Q6600 på 3.2G på stock-kylaren så tror inte du kommer ha några problem att nå dit och högre.

Låter bra det
Blir nog en beställning på graffet & disken, verkar sjukt värt !
Kollade även på denna HDD;
1.5TB Samsung Ecogreen F3EG - Inet.se
Dock bara 5200 rpm, men kanske räcker ? Ska bara ha film & oinstallerade spel osv på den .

Permalänk
Avstängd

kör på denna 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ - Inet.se den är ju snabbare

Visa signatur

angel of fucking poop and will smith! :) i love poop! and will smith! and i am gonna buy a computer for only 20 dollar! yeah, se ya´ll next week! Ps: jag älskar Annika

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av burtaaa:

Låter bra det
Blir nog en beställning på graffet & disken, verkar sjukt värt !
Kollade även på denna HDD;
1.5TB Samsung Ecogreen F3EG - Inet.se
Dock bara 5200 rpm, men kanske räcker ? Ska bara ha film & oinstallerade spel osv på den .

Som lagringsdisk funkar en sådan bra, men som systemdisk och så, där man vill ha lite mer prestanda så är en Spinpoint bättre. Om jag var du skulle jag satsat på Spinpointen och börja använda den som systemdisk.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk

Om du behöver mera utrymme så köp hdd men, annars så lägg pengarna på grafikkort istället till en Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se

tips: Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA 1595:- för GTX460 1GB

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Dagens 5200 diskar är faktiskt snabba jämnfört med gamla 7200 diskar so ive heard

tänkt på 68xx? dem piskade väl 460 i swec´s test?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av andyboy88:

Om du behöver mera utrymme så köp hdd men, annars så lägg pengarna på grafikkort istället till en Sparkle GeForce GTX 470 1280MB - Inet.se

tips: Komplett.se - Gainward GeForce GTX 460 1GB PhysX CUDA 1595:- för GTX460 1GB

Behöver ny HDD, min 320gb räcker inte långt ...
Stor skillnad på dom 2 korten ?
Hört att det inte är nån vidare skillnad på GTX460 och 470 ?
Satsar nog på kortet från inet om det blir GTX460, verkar vara bättre kylning på det kortet samt OC från fabrik

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av burtaaa:

Behöver ny HDD, min 320gb räcker inte långt ...
Stor skillnad på dom 2 korten ?
Hört att det inte är nån vidare skillnad på GTX460 och 470 ?
Satsar nog på kortet från inet om det blir GTX460, verkar vara bättre kylning på det kortet samt OC från fabrik

Det är ganska stor skillnad på GTX460 och GTX470. 460 SOC är klockat mycket högre än ett referenskort men det når inte riktigt hela vägen upp till ett GTX470. Å andra sidan kostar det inte riktigt lika mycket som ett 470 GTX heller, drar mindre ström och låter mindre också.

Exempel

Citat:

The Gigabyte GTX 460 SOC is practically silent when idle and remains barely audible under full load. It's the most impressive combination of performance, low-noise and low temperatures we've seen on a GeForce GTX 460 thus far.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.