Permalänk
Medlem

jag tycker jag alla lag jag möter är op och att mina motståndare borde nerfas så att jag kan vinna mer och känna mig duktig ;):)

nej det här är inte en pik mot trådskaparn men vore det inte roligare om de man mötte nerfades ner så att man precis vinner varje gång? xD

Visa signatur

Be wiser than other people if you can; but do not tell them so.

►Jag förbehåller mig rätten att ha helt upp åt väggarna fel◄

Permalänk
Skrivet av m1n1h0p:

Inte mot scoot'n'shoot-marines då speed overlords inte är snabbare än speed banelings. Man hinner inte ikapp stim marines med speed Loverlords oavsett vad marines targetar.

har gjort det liten som en taktik att ha ett fåtal banelings endast för att jaga marines medans lings/mutas tar hand om tanks, funkar iaf bland 2k terrans då dom inte tänker snabbt i strider

Visa signatur

Chassi: NZXT Hush Svart Mobo: P5QL pro RAM-Minne: 4GB Processor: Core2 Q9550 @3.6GHz Grafikkort: Gigabyte GTX 580 Nätagg: Corsair 750W Mus: Mionix Naos 5000 Headset: AKG K240/Sennheiser CX300-II TB: Qpad MK-50 Skärm: ASUS VW225N

Permalänk
Medlem
Skrivet av darkshippo:

Blizzard balanserar spelet kontinuerligt. Att kalla någon ras för imba tyder på att ni inte har lärt er den rasen. Man får lära sig helt enkelt. Att kontinuerligt klaga att Terran är OP gör dig inte till en bättre spelare. Använd energin att lära sig spelet istället.

Om spelet skulle vara balanserat, skulle blizzard då balansera spelet kontinuerligt? Varför?

SC1 tog väl en expansion och 5-6 år (?) att balansera, WC3 har funnits i många många år och blev trots patcher och expansion aldrig balanserat, hur troligt är det att SC2 efter ett halvår utan expansions är 100% balanserat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av emildooooo:

har gjort det liten som en taktik att ha ett fåtal banelings endast för att jaga marines medans lings/mutas tar hand om tanks, funkar iaf bland 2k terrans då dom inte tänker snabbt i strider

Eller använda mer nedgrävda banelings, det är så få terrans som använder ravens från första början och sedan är de så lätta att snipa med mutas Gräva ned banelings på kartan forcar många scans = färre marines :D:D

Permalänk
Medlem

Min ork är tyvärr inte tillräcklig för att läsa igenom alla svar just nu, men blizzard balanserar genom elit-nivå spelen dvs koreanerna Och där ligger inte terran särskilt ''OP'' till vad jag vet.

EDIT: Tog mig tid att kolla din replay, och som tidigare nämnt, du hade 9stalkers och 1-2 sentries när han hade 13marauders 13marines och 3-5 medivacs, du borde gått hårdare på enheter istället för 3 expansioner, inte mycket terran OP vad jag kan se.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem

Hej. Kolla in denna replay - http://www.sc2replayed.com/replays/127042-1v1-terran-protoss-...

Kan det kanske bero på att han gick den enda han inte fick gå? Han visste ju att jag inte hade några stalkers så han gick en banshee som hindrade mig från att göra något Maphack?
Lite konstigt tycker jag det är att han kan bygga 2 stargates + banshee och ändå ha tillräckligt mycket pengar för att bygga en oslagbar arme.

Jag följde en build ovan i tråden som skulle vara bra mot detta, det var den inte. Eller så är terran bara väldigt overpowered.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barney:

Hej. Kolla in denna replay - http://www.sc2replayed.com/replays/127042-1v1-terran-protoss-...

Kan det kanske bero på att han gick den enda han inte fick gå? Han visste ju att jag inte hade några stalkers så han gick en banshee som hindrade mig från att göra något Maphack?
Lite konstigt tycker jag det är att han kan bygga 2 stargates + banshee och ändå ha tillräckligt mycket pengar för att bygga en oslagbar arme.

Jag följde en build ovan i tråden som skulle vara bra mot detta, det var den inte. Eller så är terran bara väldigt overpowered.

Okej, bara ett tips! Scouta ALLTID din motståndare med en probe i början för att se vilket build han går, funkar inte att bara låsa in sig på en taktik och sen strunta I att scouta.

Tex hade du gått ut med en probe efter ungefär 1-2 minuter så hade du kunnat se att han inte gick för en rush, hade du sett att han hade 2 gas hade du kunnat anta att han går air/tanks och därifrån kunnat bygga phonixes/kanoner för att hålla det borta.

Visa signatur

"Vad fan är det som händer? Herregud.." - Emil B

Permalänk
Medlem

^Mjo det har du rätt i. Det var typ det ända gamet jag inte scoutade i eftersom det inte stod i builden >_<

ANYWAY kolla in den där replayen för riktigt hög kvalitet av SKilzzzzz.

http://www.sc2replayed.com/replays/127045-1v1-terran-protoss-...

Nu vet jag vilket build jag ska gå varje gång jag möter terran

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barney:

^Mjo det har du rätt i. Det var typ det ända gamet jag inte scoutade i eftersom det inte stod i builden >_<

ANYWAY kolla in den där replayen för riktigt hög kvalitet av SKilzzzzz.

http://www.sc2replayed.com/replays/127045-1v1-terran-protoss-...

Nu vet jag vilket build jag ska gå varje gång jag möter terran

hög kvalitet skilzzzzz kan jag inte håla med om röd hade grymt låg APM skötte sig dock förvånansvärt bra för att inte göra nåt ^^

Ja de funkar ju...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Inte för att jag är en mycket bättre spelare (hoppar runt mellan silver och gold) men mot en terranbioball (marines och mauraders i en klump) är det bättre med antingen HT+psi storm eller collossi (gärna många med thermal lances). Eller så skär du av hans armé med force fields så du bara behöver slåss mot en liten del i taget. Eller allt på samma gång

Ja precis HT+psi storm är bra även colossus , sen att skära av terran armeér är viktigt för att protoss skall klara sig ur det där hyffsat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Att säga L2P när man inte har något att backa upp det med känns synd. Kom istället med rimliga argument för att terran inte är imba.

Det var inte menat som lär dig kissa (L2P)
Jag spelar inte zerg men då jag är en castjunkie så kolla jag på det mesta och Psy spelar på väldigt hög level och har mycket bra casts, så ja tänkte att han kanske kan förklara bättre än jag kan..
Vet inte vad det är för Terrans du möter men de verkar alla vara ungefär dubbelt så bra som top spelarna i liquid och liknande baserat på hur brutalt imba de kan micra varje marin. Zergs har inte detta problem i de replays jag ser från top of the line matcher så jag förstår inte hur du kan ha det mot varje Terran på mitt (?) dimond nivå?

Sedan kan du inte riktigt kolla priser rakt av sådär då en Zerg alltid bör ligga en expansion över Terran och därmet ha bättre income.. Samt att fungal är en spell som kan användas igen..

För övrigt så handlar ju Zerg mycket om att planera striderna i förväg, du bör ju ha creep över iaf halva banan vid det laget han kommer med storbollen så då har du ju vision och kan placera dina trupper för kunna komma in bakifrån och då kan inte hans marines fly vilket innebär en stor grön explosion och du vann slaget lätt.. Springer du rakt på en Terran från ett håll så SKA du förlora, det är meningen!

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.
Work: Xeon X5260, 8GB RAM, nVidia Quadro FX 4600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kogster:

hög kvalitet skilzzzzz kan jag inte håla med om röd hade grymt låg APM skötte sig dock förvånansvärt bra för att inte göra nåt ^^

Ja de funkar ju...

Exakt därför de ÄR op?! Han behövde inte ens göra något och vann nästan ändå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barney:

Exakt därför de ÄR op?! Han behövde inte ens göra något och vann nästan ändå

Var inte så impad av toss heller men han gjorde ju skapligt bra saker när han väl gjorde de.

essin sa en del bra saker

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Det var inte menat som lär dig kissa (L2P)
Jag spelar inte zerg men då jag är en castjunkie så kolla jag på det mesta och Psy spelar på väldigt hög level och har mycket bra casts, så ja tänkte att han kanske kan förklara bättre än jag kan..
Vet inte vad det är för Terrans du möter men de verkar alla vara ungefär dubbelt så bra som top spelarna i liquid och liknande baserat på hur brutalt imba de kan micra varje marin. Zergs har inte detta problem i de replays jag ser från top of the line matcher så jag förstår inte hur du kan ha det mot varje Terran på mitt (?) dimond nivå?

Problemet är att zergs behöver micra mycket bättre än terrans för att ens få till en jämn fight. Om du skulle ta en zerg och en terran med lika bra micro och lika stora arméer så skulle du oavsett vilka zerg-units du anfaller så skulle zerg-armén få storsmisk. Problemet är att zerg måste vara MYCKET bättre än terran för att vinna, det räcker inte med att bara vara bättre.

Om du inte ser problem i top level TvZ-games så har du missat något, det finns en anledning till att terran vinner mycket mer turneringar än zerg:
http://www.teamliquid.net/forum/viewmessage.php?topic_id=1641...
Jag tror att den anledningen till stor del beror på att terran är starkare än zerg.

Skrivet av Essin:

Sedan kan du inte riktigt kolla priser rakt av sådär då en Zerg alltid bör ligga en expansion över Terran och därmet ha bättre income.. Samt att fungal är en spell som kan användas igen..

Zerg på 3 baser får ungefär samma income som terran på 2 baser (pga mules). Jag tror vi alla här kan köpa att zerg ska ha fler baser än en terran (pga deras spelstilar), men så är inte fallet, zerg måste ha dubbelt så många baser som en terran för att ens ligga lika med terran. Så mycket lättare att ta expansions för zerg är det inte, speciellt när terran har extremt mycket fler/bättre harassmöjligheter än zerg (och dessutom har långt mycket lättare att försvara sina exps än vad zerg har).

Skrivet av Essin:

För övrigt så handlar ju Zerg mycket om att planera striderna i förväg, du bör ju ha creep över iaf halva banan vid det laget han kommer med storbollen så då har du ju vision och kan placera dina trupper för kunna komma in bakifrån och då kan inte hans marines fly vilket innebär en stor grön explosion och du vann slaget lätt.. Springer du rakt på en Terran från ett håll så SKA du förlora, det är meningen!

På banor som xel'naga caverns så finns det alltid en extra väg att fly, det räcker inte att köra en pincer attack då stim marines är så snabba. Man måste ha nedgrävda banelings överallt, komma från 3-4 olika håll och ha 100% koll på terran-armén medan terran-spelaren blir totalt överraskad för att kunna döda den utan att förlora hela sin egen armé också (då är man ju tillbaka på noll igen). Att det ställs högre krav på en zerg att omringa en terran låter rimligt eftersom zerg-units har något högre mobility än terran-units (eller?) men att det ska krävas så mycket för att ens gå plus för en zerg i en fight känns lite för mycket.

EDIT: Vi tycker uppenbarligen olika och visst kan man diskutera detta fram och tillbaka, men håll med om att det är lite dumt att säga att "zerg whinar bara, terran är inte alls OP" när terran är så överrepresenterade i nästan alla turneringar oavsett hur man räknar (antal terranspelare till ro32/antal terranspelare till final/antal terranspelare som vinner).

Permalänk
Medlem

Nu är jag lite sugen på H TO THE USKY HUSKY COMMENTATINGS!!!!!!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

utan att förlora hela sin egen armé också (då är man ju tillbaka på noll igen). Att det ställs högre krav på en zerg att omringa en terran låter rimligt eftersom zerg-units har något högre mobility än terran-units (eller?) men att det ska krävas så mycket för att ens gå plus för en zerg i en fight känns lite för mycket.

EDIT: Vi tycker uppenbarligen olika och visst kan man diskutera detta fram och tillbaka, men håll med om att det är lite dumt att säga att "zerg whinar bara, terran är inte alls OP" när terran är så överrepresenterade i nästan alla turneringar oavsett hur man räknar (antal terranspelare till ro32/antal terranspelare till final/antal terranspelare som vinner).

Att båda arméerna dör får ju ses som en seger för Zerg då de kan ersätta armén betydligt snabbare. Att trada hela arméer är ju något en Zerg oftast behöver göra.

Det är klart det inte är helt balanserat, jag tänker till och med påstå att inte ens BW är HELT balanserat. Att få till helt perfekt balans är praktiskt omöjligt utan att ha 3 lag med exakt samma gubbar med olika skins. BW är dock så nära perfektion det går att komma och där är verkligen inte SC2 än!
Men jag tycker nog att Zergs har fastnat i en "det är synd om oss" spiral och blir inte nöjda hur många buffs de än får och hur många nerfs Terran får. Blizzard har ju redan patchat bort alla reapertaktiker för Terran för att Zergs whina så mycket.. Även fast de i samma patch gav Roaches 4 range (fattar inte varför de behövde döda reapers då, nu fick ju Zerg ett sätt att hantera dom tidigt). Tråkigt att de ska nerfa bort spelets mest innovativa unit.. Men nu kom jag av mig lite.

Ifall Zerg nu är så dåliga så varför bytte flera (t.ex. LiquidTLO, för övrigt världens mest sevärda spelare) från Terran till Zerg efter förra pathen (den med roach range buffen). Han om någon bör ju veta balansen mellan raserna då han nu spelat båda i absoluta topnivå. Känns ju konstigt att han skulle sätta sig själv i ett enormt underläge bara för att? (Han spelade för övrigt Random väldigt länge men då han inte är på samma nivå som Toss och förlorade många tourneys efter att ha randomat toss i avgörande matcher (eller i flera i rad, sett han gå från 3-0 till 3-4 i en serie för han drog 4 toss randoms i rad!))

Visa signatur

Home: i5 3570K, 16GB RAM, Gigabyte HD7950 WF, Samsung 830 SSD 128GB, Corsair 650W.

Permalänk
Medlem

Proton är ju op inte Terran

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Eller använda mer nedgrävda banelings, det är så få terrans som använder ravens från första början och sedan är de så lätta att snipa med mutas Gräva ned banelings på kartan forcar många scans = färre marines :D:D

Den dagen folk börjar med nergrävda banelings överallt blir jag ledsen S J U K T effektivt. Räcker liksom att en raven hamnar lite efter armén så har man blivigt av med några mariner och massa juice på dropshipsen.

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Det går att kontra med gateway units, när jag lirade 1v1 intensivt för ett par veckor sen så plockade jag en väldig massa 2k+ Terrans med en enkel timing push. Det jag gjorde var att mixa zealots/sentries och immortals, med ett fåtal stalkers inmixade, låg i snitt på 70 pop vid 8.30 när jag pushade. Använde även en obs väldigt hårt för att scouta hans bioboll och försäkra mig om att han inte hann techa ghosts. Vet inte hur det funkar på högre än Diamond kring 2000+ men här funkade det iaf i 9 fall av 10

Permalänk
Skrivet av Spadeace:

Det går att kontra med gateway units, när jag lirade 1v1 intensivt för ett par veckor sen så plockade jag en väldig massa 2k+ Terrans med en enkel timing push. Det jag gjorde var att mixa zealots/sentries och immortals, med ett fåtal stalkers inmixade, låg i snitt på 70 pop vid 8.30 när jag pushade. Använde även en obs väldigt hårt för att scouta hans bioboll och försäkra mig om att han inte hann techa ghosts. Vet inte hur det funkar på högre än Diamond kring 2000+ men här funkade det iaf i 9 fall av 10

Har du nån replay kanske?

Permalänk

Håller helt med skrimisher, det är rätt tydligt att Terran har det lättare mot Zerg, ett problem imo är att marines börjar med range 5 till skillnad från sc:bw där de börjar med 4, men kan uppgraderas till 5. Men de kan fortfarande uppgradera stim och shields, i sc:bw var du tvungen att välja mellan range eller stim upgrade, tja du kunde ju bygga två st academies, men den kostar 150 minerals. Så nu får Terran range upgrade 'gratis'. Går kanske att försvara med tanke på att dragoons ersatts av stalkers som börjar med 6 range istället för dragoons 4. Men de hål mindra å ger mindre skada, osv... Men för Zergs så börjar ju inte zerglings med speedupgrade, de är dock snabbare på creep. Ett annat problem är att Zerg handlar ju mycket om att reagera och anpassa sig till vad Terran gör, men när det är så svårt (~omöjligt) att scouta dem i början, så det enda sättet du faktiskt kan veta vad terran gör är genom att se vad som lämnar hans bas, fast då nästan alla kartor är väldigt små så får Zerg inte så lång tid på sig att reagera! STÖRRE KARTOR TACK!

Permalänk
Medlem

Terran är inte OP, samma sak gäller de två andra raserna.

Jag har alltid sett Terran som den lättaste rasen att lära sig och komma in i spelet snabbt, men krävs fortfarande lika mycket utav spelaren att bemästra den rasen som med Zerg och Protoss. Skyll inte på spelet, kolla på dina replays och analysera.

Permalänk
Skrivet av RickWiz:

Jag har alltid sett Terran som den lättaste rasen att lära sig och komma in i spelet snabbt, men krävs fortfarande lika mycket utav spelaren att bemästra den rasen som med Zerg och Protoss. Skyll inte på spelet, kolla på dina replays och analysera.

Beror på vilken nivå du spelar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balls Of Steel:

Beror på vilken nivå du spelar

Så de som ligger i top som Zerg skulle totallt dominera hela världen om de bytte ras?
Konstigt att t.ex. LiquidTLO är ungefär lika bra oavsett om han spelar Terran eller Zerg..
Han bytte t.o.m. från Terran som main till Zerg efter roach buff patchen, så du påstår att killen medvetet satte sig själv i ett underläge? Låter ju väldigt troligt!
Känns mest som Zerg spelare som snöat in sig så mycket på sin ras att de tror att det är hur lätt som helst att spela andra, att om de skulle byta så skulle de lätt äga (vilket inte stämmer).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Att båda arméerna dör får ju ses som en seger för Zerg då de kan ersätta armén betydligt snabbare. Att trada hela arméer är ju något en Zerg oftast behöver göra.

Om zerg har 200/200 och pengar uppstackade så ja. I alla andra fall nej. En zerg och en terran på samma ekonomi (LÄS EJ: samma antal baser) tar ungefär lika lång tid på sig att bygga en armé eftersom det ändå är ekonomin som sätter stopp för produktionen.

Skrivet av Essin:

Det är klart det inte är helt balanserat, jag tänker till och med påstå att inte ens BW är HELT balanserat. Att få till helt perfekt balans är praktiskt omöjligt utan att ha 3 lag med exakt samma gubbar med olika skins. BW är dock så nära perfektion det går att komma och där är verkligen inte SC2 än!
Men jag tycker nog att Zergs har fastnat i en "det är synd om oss" spiral och blir inte nöjda hur många buffs de än får och hur många nerfs Terran får. Blizzard har ju redan patchat bort alla reapertaktiker för Terran för att Zergs whina så mycket.. Även fast de i samma patch gav Roaches 4 range (fattar inte varför de behövde döda reapers då, nu fick ju Zerg ett sätt att hantera dom tidigt). Tråkigt att de ska nerfa bort spelets mest innovativa unit.. Men nu kom jag av mig lite.

Denna trådens diskussionsunderlag var
"Diskutera nu vad Blizzard ska göra för att nerfa terran till en nivå som passar. Själv tycker att det ska ta längre tid att producera marines och marauders eftersom man ändå har 10+ barracks. "
Du dök upp med inlägg som innehöll bl.a.
"Edit: Zergs som gnäller är ännu mer tragiskt, det är snarare de som är starkast! Bling Muta > MMM. Han du en terran som kan lite micro? skaffa lite fungal!"
Det klart man inte ska komma in i fel tänk men dina kommentarer på dagens läge känns inte så mycket bättre?

Skrivet av Essin:

Ifall Zerg nu är så dåliga så varför bytte flera (t.ex. LiquidTLO, för övrigt världens mest sevärda spelare) från Terran till Zerg efter förra pathen (den med roach range buffen). Han om någon bör ju veta balansen mellan raserna då han nu spelat båda i absoluta topnivå. Känns ju konstigt att han skulle sätta sig själv i ett enormt underläge bara för att? (Han spelade för övrigt Random väldigt länge men då han inte är på samma nivå som Toss och förlorade många tourneys efter att ha randomat toss i avgörande matcher (eller i flera i rad, sett han gå från 3-0 till 3-4 i en serie för han drog 4 toss randoms i rad!))

Om du istället för att ta en spelare som ett exempel (som dessutom spelar random och började med att välja terran) ser på helheten, dvs att terran är väldigt överrepresenterade i turneringar osv osv så får du en bättre bild av det hela. Men annars om vi ska diskutera folk som byter så tänk på morrow, han bytte till zerg trots att han var den med flest vunna turneringar tidigare i starcraft2, han sa ju själv att han ville ha en "utmaning" och bytte därför. Man kan spela zerg fastän de ligger i underläge, man kanske inte bara har som mål att "vinna"?

Skrivet av RickWiz:

Du har uppenbarligen fel:
http://www.teamliquid.net/forum/search.php?q=tournament+winne...

Permalänk
Skrivet av Essin:

Så de som ligger i top som Zerg skulle totallt dominera hela världen om de bytte ras?

Nej, först å främst så tar det tid att lära sig en ny ras och för det andra så bara för att vissa saker är för bra med en ras att de alltid vinner. Det är många saker som spelar roll i en match, men en ras kan fortfarande få orättvis fördel mot någon annan. Spelaren med underläga kan fortfarande vinna, ibland med riskfyllda strategier eller då motståndaren gör fler misstag än du, för alla gör misstag, men han kan också vinna för att hans micro är bättre.

Och att kalla något för obalanserat betyder inte alltid att man menar att det är så balanserat att det är omöjligt att vinna, ibland betyder det bara att de har en fördel, liten som stor. En nerf eller en buff behöver inte vara jättestor för att spela någon roll i de allra flesta games, men i vissa games så spelar det roll.

Om vi leker med tanken att pylons är imba, så blizzard ökar build time med 1 sekund, spelar det någon roll? Troligtvis inte så ofta. 2 sekunder då? 3..? Var exakt drar man gränsen? Väldigt svår fråga. Man måste balansera spelet så att det inte blir för obalanserat, men samtidigt inte för förutsägbart och tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

"Diskutera nu vad Blizzard ska göra för att nerfa terran till en nivå som passar. Själv tycker att det ska ta längre tid att producera marines och marauders eftersom man ändå har 10+ barracks. "
[/url]

Något du verkar totalt överse är att Terran måste betala för varje en av dessa produktionsbyggnader (+addons), något som Zerg inte behöver (då en av varje byggnad räcker). Detta är 1350 mineraler (EJ inräknat addons) mer som T måste lägga för att få snabb produktion. Visst Z måste ha flera hatcherys, men då dessa även ger ökad inkomst så kan du inte se det på samma sätt..

En fråga, om nu zerg är så svaga, hur har ni båda kommit så långt med dem då? Eller är ni bara så jävla bra? Är det kanske det alla dessa trådar handlar om, att du och Balls of Steel ska slå er lite för bröstet och säga "titta vad vi kan, ÄVEN fast vi spelar UP Zerg, tänk va bra vi skulle va om vi bytte"
Visst ni kanske inte säger detta rakt ut men sammantaget av allt snack om hur imba Terran är så blir ju det ni menar att vem som helst kan spela Terran på top nivå medan Zerg det tar riktig skill det!!!

Spelaren med underläga kan fortfarande vinna, ibland med riskfyllda strategier eller då motståndaren gör fler misstag än du, för alla gör misstag, men han kan också vinna för att hans micro är bättre.

Så med andra ord: "En zergspelare på samma nivå som en terranspelare är egntligen lite bättre än Terranspelaren för annars kan han inte vinna"
Med andra ord exakt vad jag sa tidigare.. Så top level zergarna är det allra bästa spelarna i världen, för annars kan de inte vinna över top Terrans!

Man måste balansera spelet så att det inte blir för obalanserat, men samtidigt inte för förutsägbart och tråkigt.

Det är just vad man gjorde när man nerfade sönder alla former av reapertaktiker samt krävde supply före rax. man gjorde terrans start förutsägbar och tråkig.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Essin:

Något du verkar totalt överse är att Terran måste betala för varje en av dessa produktionsbyggnader (+addons), något som Zerg inte behöver (då en av varje byggnad räcker). Detta är 1350 mineraler (EJ inräknat addons) mer som T måste lägga för att få snabb produktion. Visst Z måste ha flera hatcherys, men då dessa även ger ökad inkomst så kan du inte se det på samma sätt..

Du kan inte räkna på det sättet. Om en terran ska göra en tidig 2base-push och kör: 2 port banshees, ett factory (för tech) och hela 5 barracks för marines (marine banshee) så får du jämföra det med Zerg som motsvarande kör mutaling/bling från spawning pool, baneling nest, lair tech, spire, extra hatch, extra queen för hatch och en creep queen. Terrans grejer kostar 300/200+100/50+150/100+750/0=1300/350 medan zergs kostar 250+150/50+150/100+250/200+350+150+150=1450/350. Det kostar ungefär precis lika mycket för production buildings (tar du bort creep queen får du samma kostnad för terran och zerg). Det är knappast så att zerg kan köra mass slowlings för 250 mineraler spawning pool utan varken queen eller extra inbase hatch och lyckas.

Skrivet av Essin:

En fråga, om nu zerg är så svaga, hur har ni båda kommit så långt med dem då? Eller är ni bara så jävla bra? Är det kanske det alla dessa trådar handlar om, att du och Balls of Steel ska slå er lite för bröstet och säga "titta vad vi kan, ÄVEN fast vi spelar UP Zerg, tänk va bra vi skulle va om vi bytte"
Visst ni kanske inte säger detta rakt ut men sammantaget av allt snack om hur imba Terran är så blir ju det ni menar att vem som helst kan spela Terran på top nivå medan Zerg det tar riktig skill det!!!

Balls Of steel spelar protoss. Och nej vi har inte alls kommit långt, vi låg ju typ 2700 diamond förut? Det är bonus pool +500 = väldigt lite. Vi slår oss inte för bröstet, bara det att vi skulle ligga på 2900 diamond om vi skulle spela terran. Vilket i sin tur inte heller är särskilt bra.

Börjar argumenten ta slut?

Skrivet av Essin:

Så med andra ord: "En zergspelare på samma nivå som en terranspelare är egntligen lite bättre än Terranspelaren för annars kan han inte vinna"
Med andra ord exakt vad jag sa tidigare.. Så top level zergarna är det allra bästa spelarna i världen, för annars kan de inte vinna över top Terrans!

Det är just det de inte är, zergspelarna är lika bra som terranspelarna men terranspelarna vinner oftare för att de spelar terran. Förstår du nu?

Skrivet av Essin:

Det är just vad man gjorde när man nerfade sönder alla former av reapertaktiker samt krävde supply före rax. man gjorde terrans start förutsägbar och tråkig.

Ja för det enda sättet att balanserat TvZ är ju att nerfa T ? eller?

EDIT: Om du ska fortsätta säga att "spelet är balanserat och sluta whina" så vill jag ha ett svar på hur det kan komma sig att terran råkar vinna det mesta till skillnad från protoss och zerg om det nu är så balanserat. Annars märks det att du bara valt sida utan att tänka efter alls.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har alltid mest problem med Zerg Spelar som Terran och Zerg.

Men för fan om han går bio så går man inte stalkers. Det är ju typ lika smart som att kontra mass banelings med mass mariner.

MarinekingPRIME kanske?

Men hursomhelst så diskuterade man detta för ett halvår sedan då spelet kom ut.
Sedan nerfade Blizzard terran och nu är det (typ) balanserat.

Visa signatur

¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Börjar argumenten ta slut?

Ja för det enda sättet att balanserat TvZ är ju att nerfa T ? eller?

EDIT: Om du ska fortsätta säga att "spelet är balanserat och sluta whina" så vill jag ha ett svar på hur det kan komma sig att terran råkar vinna det mesta till skillnad från protoss och zerg om det nu är så balanserat. Annars märks det att du bara valt sida utan att tänka efter alls.

Jag har inte sagt att det är ända sättet, han skrev att man inte skulle balansera så det blev förutsägbart och tråkigt och jag peka bara ut att det var just så de balanserade när de totalt nerfade bort alla former at effektivt reaperspelande. De tog helt bort en möjlighet för Terran (dvs gjorde starten för Terran mer förutsägbar och tråkig.. Prova att läsa innan du svarar med nevärderande saker?

Jag har inte sagt att spelet är perfekt balanserat, jag har snarare tidigare sagt att det inte ens är praktiskt möjligt med att bw är så nära man kan komma.. Sluta lägg ord i min mun nu! Däremot så tänker jag hävda att spelet inte är så sjukt obalanserat som framförallt DU försöker få det att låta som. Om man läser ditt konstanta whinande skulle man kunna tro att en Terran på silver nivå kan slå en Zerg på Masters nivå, utan att ens anstränga sig!!

Förövrigt, har du med samtliga addons i din lilla uträkning?

Visa signatur