The Elder Scrolls V: Skyrim

Permalänk
Skrivet av 2pac:

Varken Morrowind eller Oblivion gick att spela ned max inställningar på grafiken när spelen släpptes på den tidens datorer. Jag får en känsla av att Skyrim inte kommer att bli lika krävande/revolutionerande på den fronten med tanke på att prestandan på konsolerna håller tillbaka alla bells n' whistles rätt så rejält. Dvs. man bör kunna spela det med hyfsade inställningar med en rätt så medelmåttig dator. Eller vad tror ni?

Jag hoppas verkligen de fläskar på med grafiken, jag tänker lägga undan pengar till ett nytt grafikkort till hösten ändå, när både Skyrim och ME3 dyker upp.

Hur som helst, även om grafiken inte blir top of the line state of the art PC-killer, så hoppas jag de håller estetiken på en hög nivå, det kan bära upp ett i övrigt mindre vackert spel. Jag tänker då närmast på till exempel Zelda - Twilight Princess, som inte var våldsamt snyggt rent grafiskt, men blev väldigt vackert eftersom de jobbat hårt med estetiken. Om Beth nu väljer att snåla med ögongodis så hoppas jag de väljer att lägga mer tid på världen istället...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ytterligare info som har skrapats ihop från intervjuer på tyska och dylikt:

- More than 130 dungeons.
- Approximately the size of Oblivion's Cyrodiil.
- Dungeons will be locked at their level once you have been there.
- Main Story is approximately 20 hours. Hundreds of hours for other quests.
- The Dark Brotherhood is back.
- You can read in-game books in 3-D.
- More traps and puzzles.
- Fishes jumps out of the water.
- There are birds.
- There is NO Multiplayer.
- You can't create your own spells.
- It's possible to play after finishing the Main Quest.
- You can buy Houses.
- Every town has it's own Economic System. (Every city and town is bound to some particular resources meaning if you burn their mill or mine, you affect their economy and they'll be forced to buy flour or mineral somewhere else and when you'll want to buy these resources here again it will be more expensive.)
- You can set oil on fire.
- Main-Quest Givers are Essential (Immortal)

"You can set oil on fire" låter intressant Ekonomi-systemet låter också jävligt najs. Alltid kul att kunna påverka spelvärlden.

Verkar som att de sparat det mesta som var bra med Oblivion.
Mycket skönt att det inte blev något MMORG (eller hur det nu stavas ) av det hela. Inget förstör stämningen mer än när det står en massa "lol, rockzor,omg fjortisar" utströdda i spelvärden.
Lite synd att de inte infört möjligheten att köra co-op med en eller ett par polare dock.

Att man fortfarande kan köpa hus känns väldigt trevligt att höra. Det var verkligen ett av de mysigaste inslagen i Oblivion. Riktigt cozy känsla att sitta vid brasan i sitt eget inredda hus.

Att man inte längre kan göra egna spells känns inte som hela värden, enligt mig. Tror det medför att olika spells känns mer exklusiva än när man själv kunde sätta ihop dem hursomhelst och döpa dem till stämningsförstörande namn som eldboll1, superfrost osv

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 48 | In-game namn : iller
Yrke : Kvantanalytiker, systemutvecklare.
Utbildning : PhD matematik. Självlärd med över 10 års erfarenhet av finansiell matematik och associerade ämnen.

Permalänk
Medlem

OM det nu stämmer att dom tagit bort spellmaking så är det inget mindre än en katastrof.

För mig som alltid spelar 100% magiker (dvs inga närstrids eller avståndsvapen alls.) så är det ett måste att kunna skapa bättre och personligare magier än vad som finns från början i spelen...

Att ta bort saker ur spel och att "förenkla" spel är ALDRIG en bra sak.

Hur som helst.. Här kommer en Q&A med Todd Howard som jag själv inte hunnit lyssna på, gör den mig gladare eller inte?

http://www.gameinformer.com/b/podcasts/archive/2011/02/03/toddhowardse.aspx

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Medlem
Skrivet av SID 6.7:

Hur som helst.. Här kommer en Q&A med Todd Howard som jag själv inte hunnit lyssna på, gör den mig gladare eller inte?

Av det lilla jag lyssnat på hittills så slingrade han sig ur en fråga om huruvida man kunde bli en varulv eller inte. Han gav ett väldigt diffust svar som egentligen var ett mycket väl dolt "nej".

Visa signatur

Asus Sabertooth P67 | Intel Core i5 2500K | Asus GTX570 1280MB | Corsair XMS3 DDR3 2xGB | Corsair 750W | Intel 320 SSD 120GB | 400GB SATA2

Permalänk
Skrivet av SID 6.7:

OM det nu stämmer att dom tagit bort spellmaking så är det inget mindre än en katastrof.

För mig som alltid spelar 100% magiker (dvs inga närstrids eller avståndsvapen alls.) så är det ett måste att kunna skapa bättre och personligare magier än vad som finns från början i spelen...

Att ta bort saker ur spel och att "förenkla" spel är ALDRIG en bra sak.

Jag skulle inte direkt tolka det som att det är borttaget för förenkla spelet. Tror det snarare handlar om att det är så mycket andra ändringar och nyheter vad gäller skills och mekanik att det helt enkelt inte passar in längre. Istället för att crafta spells så kan man nu påverka dom med perks, som verkar bli mycket större än jag trodde. Varje skill kommer tydligen få ett eget perk-träd, där man på en mängd olika sätt kan påverka effekterna. Det nämndes att där idag finns runt 280 olika perks (!!) i spelet. Detta plus att magierna kan användas på olika sätt utan att behöva vara separata spells, x2 iom att man nu kan använda båda händerna. Med andra ord så verkar det inte längre handla om spells i sig, utan hur man utövar dom, hur ens perk-träd ser ut och vilka perks man använder. Frågan som dock återstår är väl om man kan byta eller aktivera/avaktivera perks som man tidigare har valt, eller om det förblir fasta val.

Men i vilket fall så sa han att dom fortförande håller på och provar sig fram med spellmaking för att förhoppningsvis kunna implementera det på ett eller annat passande sätt. Det svaret fick man på många frågor (Även mounts), och det tycker jag absolut inte ska tolkas som ett "nej".

Podcasten var i övrigt mycket intressant och avslöjade en hel del nytt. Zaldiir på tesnexus har sammanfattat det mesta;

- No Spears.
- Two Handed/One Handed Weapon skill & Archery are the Weapon skills available. Each skill has it's own Perk Tree, with separate perks for maces, swords, axes.
- They are currently messing around with the aspect of Form Changing (Vampires, Werewolves, etc)
- Also messing around with mounts. They want to expand on that area, and are currently experimenting with it. It's in, but they don't know to what extend it will be in.
- Smithing, Echanting, Alchemy, cooking
- Spellcrafting may be in, but they are trying to figure out better ways to implement it - if they can't come up with anything new that will work out, it's out.
- Perks for different Magic Schools.
- Around 280 perks (Including Ranks).
- In the beginning, you pick your race and look, and nothing else. (No Class, Birthsign, or primary skills)
- Simple Character generation. It's simple to use, but creates much cooler, realistic or beautiful characters. Fewer, but better sliders.
- Dragon Fights are Boss Fights, so they are quite difficult.
- Dragons will be the main enemy. They can Dive down, Breathe Fire upon towns, walk on the ground.
- Different types of Dragons.
- No Dragon Riding.
- You can hire companions. There's a lot more companions than in Fallout 3, but with less personality.
- Radiant Story: More like small tasks or deeds people wants you to do, while there are also bigger and deeper quests that are not part of this system.
- Factions are in. They are different that what they've done before. There are some factions that are returning from Oblivion, but also new ones. More information about this will be given later on.
- They are quite confident that they will release the game 11.11.11.
- You will start as a prisoner. The idea around this is that there is a little bit of conflict in the beginning of the story, but the player never knows why.
- If you don't really like Oblivion, you will probably not like Skyrim.^^
- Skyrim has a very unique Style. (More Morrowind than Oblivion it seems then...)
- About the same size of Oblivion in general Landmass, but because of Mountains, it will feel bigger.
- 5 or 6 regions with unique landscape.
- Most likely it will be rated "M". - Not violence like in Fallout, but more realistic.
- The HUD comes and goes as needed, but the compass is always there. Health, Stamina and Mana comes up when needed.
- A lot more quests than in Fallout 3/Oblivion.
- Most likely no Kinect (& Similar) Support.
- You character doesn't know he's the dragonborn in the beginning, but finds out during an event with a dragon. The greybeards find out your the dragonborn, and when that happens, they will call upon you, and all of Skyrim will hear it: "Dovahkiin!".
- there WILL be 7000 steps in High Hrothgar.
- There is NO level cap. You level a lot faster than in Fallout 3/Oblivion.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

- No Spears.
- Spellcrafting may be in, but they are trying to figure out better ways to implement it - if they can't come up with anything new that will work out, it's out.
- Simple Character generation. It's simple to use, but creates much cooler, realistic or beautiful characters. Fewer, but better sliders.
- You can hire companions. There's a lot more companions than in Fallout 3, but with less personality.

- Ajdå, jag saknar min monstermördartandpetare (bound spear) från Morrowind. Var alltid lika roligt att se någon värstingkrigare eller demonprins falla ihop som en liten pojke när man petade dem i magen.

- Spellcrafting dyker säkert upp i någon DLC eller så, men en del av nyttan av spellcrafting var ju att kunna variera styrkan på spellsen utan att behöva söka igenom varenda affär eller köpman i hela spelet. Dvs började 20p Frostball (Radie 3m) bli för svag så kunde man ju slänga ihop en egen 40p Frostball (Radie 3m) istället för att vara tvungen att använda den köpta 120p Ball of Frostness (Radie 50m) eller 80p Frostbite(Single Target). Nu låter det ju som att man uppgraderar sina spells genom perks istället.

- Färre men "bättre" reglage för att ställa in fysionomin? Jag tyckte om att spendera en halvtimme-timme på att finjustera ansiktsdragen på min karaktär i Fo3. Jag tyckte det var en av de stora fördelarna med spelet att det kändes som man kunde få sin karaktär att se ut precis som man ville. I t.ex. Mass Effect så kändes valmöjligeterna mer begränsade även om resultaten såg ganska bra ut.

- Eh.. Nu tyckte jag att följeslagarna i Fo3 hade lagom mycket personlighet så att följeslagarna i Skyrim ska ha mindre känns inte riktigt rätt. Nu måste det ju inte vara Dokusåpenivå som vissa andra spel börjar närma sig men... men mindre än Fo3?

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem

Saknar också spjuten, helt klart det häftigaste vapnet i Morrowind och mitt förstaval när jag inte spelar magiker.

På tal om magiker så kan man väl knappast hoppas på att Levitation är tillbaka i Skyrim? Hur i h-lvete skall man kunna rollspela en magiker utan den besvärjelsen? Gå? Jag är väl ingen bonde! Rida? På en skitig häst som en simpel legoknekt? NEVER!

Ju mer jag hör och läser om Skyrim ju mer verkar det som att det utvecklas för generation ADHD och inte för oss som gillade Daggerfall och Morrowind...

Men jag skall försöka att inte negga ihop fullständigt, det är långt kvar till släpp och mycket kan hända tills dess, vem vet? Jag kanske blir positivt överaskad.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Capitán General borde visa bilder på sina pellets...
Skippy R.I.P. 17/7 2006

Permalänk
Skrivet av SID 6.7:

Saknar också spjuten, helt klart det häftigaste vapnet i Morrowind och mitt förstaval när jag inte spelar magiker.

På tal om magiker så kan man väl knappast hoppas på att Levitation är tillbaka i Skyrim? Hur i h-lvete skall man kunna rollspela en magiker utan den besvärjelsen? Gå? Jag är väl ingen bonde! Rida? På en skitig häst som en simpel legoknekt? NEVER!

Ju mer jag hör och läser om Skyrim ju mer verkar det som att det utvecklas för generation ADHD och inte för oss som gillade Daggerfall och Morrowind...

Men jag skall försöka att inte negga ihop fullständigt, det är långt kvar till släpp och mycket kan hända tills dess, vem vet? Jag kanske blir positivt överaskad.

Ungefär exakt som jag tycker, fast jag är lite mer... lugn över det nej men jag håller helt med, sen att just levitation inte fanns i oblivion var en av det första grejerna utöver kompassen som störde mig enormt. Men sen så är ju många av dem grottor som finns i oblivion inget jämnfört med Morrowind där levitation var ibland ett måste.
Nått mer som irreterade mig med oblivion som jag hoppas dem tagit tillbaks till skyrim är just udda föremål som man måste läsa böker i spelet för att hitta sig fram till, t.ex deadric maskerna var superkul att leta rätt på men i oblivion så har till och med vissa vägbanditer daedric !!! WHAT !!!

Mer äventyr, mindre hjälp och strunt tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Bravo:

Ytterligare info som har skrapats ihop från intervjuer på tyska och dylikt:

- Dungeons will be locked at their level once you have been there.

- You can read in-game books in 3-D.

- More traps and puzzles.

- Fishes jumps out of the water.
- There are birds.

Helt ok med att låsa dungeons, förutsatt att de kan vara åt helvete för svåra första gången man besöker dem... Annars känns det ju meningslöst. Går ju iofs springa omkring som level 1 och öppna alla dungeons i hela spelet, för att sedan levla lite och smiska allt man redan låst.

Books in 3-D? Vafaen, vilken feature, spelet blev just ett must-have. Eller? Zzzz

Traps & puzzles

there are birds & fish, bra, ökar trivseln

Permalänk
Medlem

Books in 3-D? Undrar om det är sådana där pop-up böcker?

Permalänk
Medlem

Lite humor, om än balanserar på gränsen till lite töntigt
http://www.youtube.com/watch?v=c9eGtyqz4gY

Permalänk
Skrivet av Buio:

Roligt och träffande, jag kan själv erkänna att jag ofta blir överhypad av nya trailers på alla möjliga spel för att sen i flera fall bli besviken. Jag tror och hoppas att så inte är fallet med Skyrim:D

Permalänk
Skrivet av Buio:

Ser ut som mig efter jag såg trailern faktiskt, kanske lite varför jag blev besviken på oblivion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Buio:

Exakt sådär såg Mr Bravo ut när jag berätta det för han.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Skrivet av matte54:

Exakt sådär såg Mr Bravo ut när jag berätta det för han.

And still does!

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
VR-fantast

Screenshots ahoy!

Fulla storlekar:

http://i.imgur.com/H2cqY.jpg

http://i.imgur.com/jriPc.jpg

http://i.imgur.com/7xRek.jpg

http://i.imgur.com/DLJMp.jpg

Permalänk
VR-fantast

- Example of a 'Radiant Story'. OXM UK recieved a quest to go to Bleak Falls Barrow and retrieve a golden dragon claw antique and take it back to shopkeeper Lucan. If you killed Lucan, the quest would change to his friend Camilla instead.
- There is a perk that will lower the sound of your footsteps.
- Perk for Axe that enables deeper cuts, which means prolonged bleeding. You can hit someone once and they will eventually bleed out.
- Eventual perk upgrade for Maces that will allow you to hit for full damage, ignoring armor stats.
- The article mentions placing runes on the floor (that we know already) but in particular talks about
talks about 'lob a frost rune down and if an enemy wanders over it, shards of ice will be launched through its body'
- Telekinesis is an available spell.
- 'No more agility to build up so don't have to keep jumping around to level up' (I assume they mean no longer skills like acrobatics and athletes but they use the word agility)
- When you kill a dragon you're able to absorb its soul which will make you learn a new dragon shout.

- There is a dragon shout called 'Unrelenting Force' which pushes anything standing directly in front of you backwards.
- Dragon shouts have cooldown periods after each shout performed. Individual shouts will have their own cooldown time.
- In the northern parts of Solitude is the Bard's College. The city is a busy port and there's event similar to bonfire night that has the burning of an effigy o
- Windhelm is the largest city. It has a palace that should look spectacular. This is also apparently the hangout for the Imperial Guards who monitor the path to Morrowind.
- Bleak Falls Barrows is a dungeon, with ancient Nord catacombs which features rivers, tree roots coming through the ceiling and light coming through odd cracks.
- 120 Dungeons and they claim that 'no two areas will be alike'.
- Whole world is hand-crafted. Oblivion had some generated landscapes and there is NONE of that anymore used in Skyrim.
- The Shivering isles expansion inspired the team that unique, hand-crafted cities, where no two buildings look the same, was the way to go.
- The Snow. Has been a lot of confusion about this. OXM UK says that snowfall is dynamic. Instead of a texture with a bit of white added, landscapes realistically get dusted with snow landing in appropiate nooks and crannies.
- There are one-off puzzles in certain dungeons.
- Example of new AI: 'Wolves have a den. Few times a day they go out and do a patrol and hunt in a pack. If they kill something then they'll hang out there. If you go outside and they're on patrol they will come after you. If they've killed something they will guard that and not chase you down as they want to look after it.

Permalänk
Medlem

Jag visste att det aldrig skulle kunna bli lika revolutionerande som Morrowind och Oblivion rent grafiskt, pga. det begränsas av prestandan hos Xbox360 och PS3, men jag är ändå besviken. Jag hoppas bara att resten av spelet inte anpassats allt för mycket för konsolerna och koncentrationsförmågan hos den genomsnittliga konsollspelaren.

Permalänk

Jag hoppas att dom går tillbaka till Morrowind, tyckte obilivion var lite för vänligt. Att läsa bökerna och lösa pussel uten en kompass som pekar exakt vart man ska gå och göra ger spelet en mycket bättre RPG känsla

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
VR-fantast

Högre upplösning:

http://pcmedia.ign.com/pc/image/article/114/1149185/elder-scr...

Permalänk
Medlem

Ser riktigt bra ut tycker jag, tack för länkarna. Det viktiga är artistiska designen. Hoppas de har med älgar också.

Permalänk
Medlem

Denna bilden är ju totalt mindblowing, färgerna på löven och björkarna... helt fantastiskt fint.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DUNXIII:

Denna bilden är ju totalt mindblowing, färgerna på löven och björkarna... helt fantastiskt fint.

Karaktären ser dock sjukt lågupplöst ut.

Visa signatur

PC #1: 60GB Corsair Nova2 Series|Samsung Spinpoint 250GB, WDC 500GB, WDC 1TB, WDG 1TB, Seagate 1TB|BENQ G2222HD, BENQ G2400W|Fractal Define R3|MSI 790XT-G45 Crossfire|Phenom II 720 BE X4 3.5GHz|Sapphire HD5850 1GB 725/1000|4GB DDR2 800MHz|Corsair 650W TX PSU|Logitech G15 Blue|ACE EDGE 3200|Corsair HS1A|Asus XONAR DX|Logitech X-530 | HD555.
PC #2: i5 2500k 4.2GHz|8GB DDR3 1600MHz|HD6970 Crossfire|850W Corsair|60GB SSD|WDC 1TB

Permalänk
Medlem

har inte läst igenom allt men ser ut som att detta spel kommer kräva mkt utav datorn

Permalänk
Medlem

Det sköna med Oblivion (med OOO-modden förstås) är just att det inte är ett hack´n-slash rakt igenom med bara olika monster som dominerar fienden i spelet, utan att det är mer av olika samhällen med funktioner som känns igen från verkliga livet. Gillar man att sneaka, ficktjuva, skaffa prylar, kunna utforska lådor, montrar o annat i detalj så saknar man verkligen inte att rusa runt ute i buskarna o försöka överleva gentemot en massa övernaturliga monzta´s överallt.

Måtte inte Skyrim vara ett WoW-liknande monsterdödarspel rakt av bara.

Visa signatur

Laptop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madonion735:

Jag hoppas att dom går tillbaka till Morrowind, tyckte obilivion var lite för vänligt. Att läsa bökerna och lösa pussel uten en kompass som pekar exakt vart man ska gå och göra ger spelet en mycket bättre RPG känsla

Jag tror inte att man som spelutvecklare (framförallt inte Bethesda) stannar och beslutar sig för att göra "det spelet igen".

Hoppas alla håller med om att vi kommer få se ett helt nytt spel som har tagit lärdom av alla tidigare spel i serien.
Har för mig det är ungefär så Todd Howard resonerar i intervjuerna.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk

Läste igenom Gamereactor och det ser fint ut, bättre levelscaling är nog det som fick mig att jubla mest sen att drakarna inte är på samma plats är också awesome.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asheileon:

Läste igenom Gamereactor och det ser fint ut, bättre levelscaling är nog det som fick mig att jubla mest sen att drakarna inte är på samma plats är också awesome.

Håller med
Men hade verkligen Gamereactor några exklusiva screenshots?
Såvitt jag ser nu så är det två stycken som jag inte sett någon annanstans, än så länge.

Visa signatur

i7 2600k + Corsair H60 | Asus P8Z68-V Pro Gen-3 | Corsair Vengeance 16GB | Sapphire Radeon 7970 | Intel X25-M G2 80GB | Corsair HX520 | Corsair Obsidian 650D

Permalänk
Medlem

"We can now confirm that the TES V: Skyrim engine is all-new. And it looks fantastic,"
Efter att ha sett bilderna så blir jag besviken. De kanske har en ny motor men det ser ut som de har använt sig av den gamla(förutom ansiktena). Det är inte snygg! Det är för för få polygoner som de har målat förhållandevis snyggt men det ser fortfarande kantigt ut. Hoppas att bilderna är från 360-versionen och att pc användarna får mer att gnaga på!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W