Jag har gjort lite ytterligare tester, diskuterat med kollegor, googlat, samt lyckats få låna homeplug från TP-link för att göra lite jämförande mätningar. Här kommer en sammanställning av vad jag hittat. Alla mina egna mätningar är gjorda med iPerf samt vanlig Windows file sharing som jag själv klockat.
Hittade den här:
http://www2.electronicproducts.com/Data_rates_of_HomePlug_and...
Det man kan utläsa av infon på länken är att det med största sannolikhet är så att den maximala hastighet som uppges på förpackningen, dvs 200 Mbit/s, är den teoretiska hastigheten på det fysiska lagret (PHY). Vilket troligen också innebär att det är på PHY som medföljande programvara mäter. Uppenbarligen är det sedan så att redan på MAC-lagret så tappar vi väldigt mycket throughput, och fortsätter man läsa så visar det sig att 35 Mbit/s på applikationslagret är en fullt rimlig siffra. Lägger man till att ens eget elnät inte är helt optimalt så är kanske mina 20-25 Mbit/s inte så konstigt ändå. Sen kan man ju alltid diskutera hur man kan marknadsföra en produkt på det här sättet...
TP-link-pluggen är en 85 Mbit/s. Den gav ca 7 Mbit/s på TCP. Vilket leder mig till att tro att artikeln ovan har helt rätt. Vi har ju nämligen redan bevisat med mätningar att en throughput på 20-25 Mbit/s funkar utmärkt på elnätet. Alltså är det knappast elnätet som ställer till problemet.
När jag mäter på UDP får jag ca 50 Mbit/s, men eftersom det är en stream utan ACK så ska den vara högre än TCP (fast inte så här mycket).
Nu till något märkligt. När jag låter iPerf köra 25 parallella strömmar så får jag 25x2,2 Mbit/s = 55 Mbit/s så kapaciteten finns uppenbarligen där.
En kollega har lånat pluggarna och ska testa dom ikväll. Ska bli mycket intressant att se vilka siffror han får fram. Lika intressant ska det bli att se vad Devolos support säger om den här informationen.
Till sist har jag lyckats hitta info om att Homeplug AV 2-standarden är på gång och det kommer troligen finnas produkter under senare delen av 2011. Standarden anger 600 Mbit/s på PHY. Då kanske man kan börja hoppas på att komma upp i lite ordentliga hastigheter över elnätet...