Muskampen 2025: Segraren korad!

Nätverk via elnätet - 2010 (inte 2006)!

Permalänk
Medlem

Jag har gjort lite ytterligare tester, diskuterat med kollegor, googlat, samt lyckats få låna homeplug från TP-link för att göra lite jämförande mätningar. Här kommer en sammanställning av vad jag hittat. Alla mina egna mätningar är gjorda med iPerf samt vanlig Windows file sharing som jag själv klockat.

Hittade den här:
http://www2.electronicproducts.com/Data_rates_of_HomePlug_and...

Det man kan utläsa av infon på länken är att det med största sannolikhet är så att den maximala hastighet som uppges på förpackningen, dvs 200 Mbit/s, är den teoretiska hastigheten på det fysiska lagret (PHY). Vilket troligen också innebär att det är på PHY som medföljande programvara mäter. Uppenbarligen är det sedan så att redan på MAC-lagret så tappar vi väldigt mycket throughput, och fortsätter man läsa så visar det sig att 35 Mbit/s på applikationslagret är en fullt rimlig siffra. Lägger man till att ens eget elnät inte är helt optimalt så är kanske mina 20-25 Mbit/s inte så konstigt ändå. Sen kan man ju alltid diskutera hur man kan marknadsföra en produkt på det här sättet...

TP-link-pluggen är en 85 Mbit/s. Den gav ca 7 Mbit/s på TCP. Vilket leder mig till att tro att artikeln ovan har helt rätt. Vi har ju nämligen redan bevisat med mätningar att en throughput på 20-25 Mbit/s funkar utmärkt på elnätet. Alltså är det knappast elnätet som ställer till problemet.

När jag mäter på UDP får jag ca 50 Mbit/s, men eftersom det är en stream utan ACK så ska den vara högre än TCP (fast inte så här mycket).

Nu till något märkligt. När jag låter iPerf köra 25 parallella strömmar så får jag 25x2,2 Mbit/s = 55 Mbit/s så kapaciteten finns uppenbarligen där.

En kollega har lånat pluggarna och ska testa dom ikväll. Ska bli mycket intressant att se vilka siffror han får fram. Lika intressant ska det bli att se vad Devolos support säger om den här informationen.

Till sist har jag lyckats hitta info om att Homeplug AV 2-standarden är på gång och det kommer troligen finnas produkter under senare delen av 2011. Standarden anger 600 Mbit/s på PHY. Då kanske man kan börja hoppas på att komma upp i lite ordentliga hastigheter över elnätet...

Permalänk

Mycket intressant inlägg Skumt att belkin hade en gigabit adapter för några månader sen....
Jag får också runt 7Mbit/s med mina 85'or (devolo). Fan va nice att de satsar på homeplugs iaf Kommer att knacka på butiken klockan sex på morgonen när de nya AV2 adaptrarna ska säljas Mitt hus är nämligen helt hopplöst med trådlöst (många väggar, + trådlöst e bara bra för mobila enheter) och att dra kablar i väggarna går ej då jag inte vill riva mitt hus (typ). Så homeplug e riktigt trevligt. Tänk om några år när man kan få gigabit lokalt med homeplug, då tvivlar jag på att det är några som vill dra kablar i väggen längre!

Permalänk
Medlem

Detta låter ju hyperintressant! Har en PS3 på bottenvåningen och ADSLmodemet på övervåningen. Kan detta vara något att satsa på istället för att dra nätverkskabel genom hela huset tro? Kör just nu trådlöst och det är ju lite sådär... Kollade på bla dessa: http://www.kjell.com/?item=68659&path=97000000,208000000,229000000,230000000

Permalänk

Ja de låter som en bra ide! Den där phasecouplern skulle jag gärna testa men orkar inte hålla på och installera den innan jag vet att den gör nytta.

Permalänk
Medlem

Någon som har provat detta på sistonde? Nu när 500 mbps börjar komma?
D-Link DHP-501AV

Funkar detta bättre? Funderar på att köpa och prova men kan lika gärna fråga först annars får jag väl vara pionjären här...

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk

Skulle vara intressant att jämföra den där med mina Netgear AV500 som e några månader på nacken nu, se om tekniken kommit frammåt
Finns ju att köpa på NetOnNet också:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=803608
Där jag handlade 2 adaptrar förut som jag sedan utan problem kunde lämna tillbaka efter att jag testat dem. Har tyvärr inte tid att fixa dem där dock för närvarande :S

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte rigtigt nu..
är detta ett sätt att dela internet i huset eller är det ett sätt att få bra uppkoppling utan fiber

Permalänk

Haha det är ett sätt att få fiber genom satellit gratis!

Nä men det är ett sätt att dela internet i huset utan att behöva dra kabel men med samma hastigheter (i framtiden kommer det va så iaf )

Permalänk
Medlem
Visa signatur

PC: Cooler Master Cosmos 1000 | Intel i5-4670K | Asus Z87-PRO | Radeon HD 5770 | Linux Mint 17.2 Cinnamon / Windows 10 Pro
Amiga: Amiga600HD | 40MB HDD | 1MB RAM
Commodore C-64 med bandstation

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Life is to important to take serious

Permalänk

Haha skulle inte kalla det nyhet

De fanns för länge sen, men slutade säljas i Sverige pga av den dåliga hastigheten som man fick har jag för mig.

Däremot blev jag sugen på de där MSI adaptrarna i IDGs test, dock så säljs de inte längre (undrar varför)

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det egentligen? Hur installeras dem? Det jag även undrar är om det kommer vara bättre än 802.11n från dir-655 till dwa-140? Jag misstänker att det kan vara något fel på kabeln ''i telejacket'', kommer dessa powerline få sämre prestanda pga det?

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

De nya pluggarna (i princip alla som finns nu) är det bara att plugga in i 2 uttag, sen hittar de varandra och så kan du oftast sätta på kryptering med en knapp eller dylikt.

Det slår alla konsument-trådlösa tekniker just nu enligt mig. Med mina kära Netgear AV500 så får jag tillräckligt bra hastighet för att kunna streama 10GB stora 1080p rippar utan problem eller hack (tror de ligger runt 50 megabit/s). Ändå sitter adaptrarna i runda slängar 15-20 meter ifrån varandra (fågelvägen). Huset är gammalt men det är dock nya ledningar.

Pluggarnas prestanda försämras av kabelåldern i elnätet i huset, samt av störningar i elnätet (du ska alltid sätta en plug direkt i eluttaget för att få bäst prestanda). Sen om ditt telejack e lite medelmåttigt så försämrar det kanske prestandan på ditt bredband, men inte på pluggarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

De nya pluggarna (i princip alla som finns nu) är det bara att plugga in i 2 uttag, sen hittar de varandra och så kan du oftast sätta på kryptering med en knapp eller dylikt.

Det slår alla konsument-trådlösa tekniker just nu enligt mig. Med mina kära Netgear AV500 så får jag tillräckligt bra hastighet för att kunna streama 10GB stora 1080p rippar utan problem eller hack (tror de ligger runt 50 megabit/s). Ändå sitter adaptrarna i runda slängar 15-20 meter ifrån varandra (fågelvägen). Huset är gammalt men det är dock nya ledningar.

Pluggarnas prestanda försämras av kabelåldern i elnätet i huset, samt av störningar i elnätet (du ska alltid sätta en plug direkt i eluttaget för att få bäst prestanda). Sen om ditt telejack e lite medelmåttigt så försämrar det kanske prestandan på ditt bredband, men inte på pluggarna

Alltså det är nog inge fel på ledningarna, det är som en sorts kabel från "ordinarie" telejack som leder till en telejacksadapter, som att man har flyttat telejacket alltså. Det är den kabeln jag misstänker är trasig då den blivit mycket klämd. Förut hade vi kanske 7,5Mbit/s men plötsligt fick vi 5,9Mbit/s och sedan köpte vi ett nytt modem som lyfte det till 6,85Mbit/s. Men verkar fortfarande vara strul. Tror du en sådan powerline kan fixa problemet, och då slipper jag även det trådlösa som min dator använder. Det jag undrar är om man behöver modemet när man powerline, kan man inte bara koppla in det till routern och sedan kan andra i huset koppla sig till routern och använda den andra powerline adaptern till något annat? Och huset är byggt sedan 2000 ungefär där någonstans.

Visa signatur

Processor: Intel Core i7 930 @ 4,01Ghz Kylning: Corsair H100i Moderkort: ASUS P6T Deluxe v2 Internminne: Corsair 12GB Grafikkort: 2xEVGA GeForce GTX 780 SC ACX System Disk: Intel X25-M SSD 80GB G2 Hårddisk: 300GB WD VelociRaptor Chassi: Corsair Graphite 760T Arctic White Nätaggregat: Corsair HX 850W 80+ Ljudkort: Creative Sound Blaster X-Fi Titanium HD Operativsystem: Windows 8.1 Pro Eyefinity: 3x23" Samsung S23A700D 120Hz

Permalänk

Jaha då förstår jag. Nä en plugg kan inte ersätta modemet, men det du kan göra för att lösa ditt problem är att plugga in modemet i orginaljacket och sen kan du sätta en sån där homeplug vid modemet (dra en kabel från modemet till homepluggen) och sen sätter du en homeplug där du vill ha routern och kopplar samman de två

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jaha då förstår jag. Nä en plugg kan inte ersätta modemet, men det du kan göra för att lösa ditt problem är att plugga in modemet i orginaljacket och sen kan du sätta en sån där homeplug vid modemet (dra en kabel från modemet till homepluggen) och sen sätter du en homeplug där du vill ha routern och kopplar samman de två

Aha okej, så homeplugen ersätter alltså inte telejacket? Men det jag är osäker på är om det jacket som sitter i väggen, som var det första jacket från början, är det fortfarande det första jacket då eftersom en elektriker för ungefär ett år sedan drog en kabel från den alltså som inte gå in i jacket utan en liten sladd som går som under jacket genom väggen och sedan in någonstans så den där adaptern längre bort blir första, vad tror du?

Ett till problem är det utifall rummen inte skulle vara i samma faser, hur gör jag då. Förlorar jag i så fall prestanda jämfört med ett trådlöst nätverk?

Visa signatur

Permalänk

Nej den ersätter inte jacket. Hmm såsom du beskriver det verkar det som om elektrikern har omkopplat lite och helt enkelt dragit telefonledningen raka vägen till det där "andra jacket". I så fall är det ju det första jacket. Men du borde kolla upp det ändå för säkerhetskull. Finns många metoder för att göra det, googla lite så hittar du säkert nån av dem.

Mina pluggar sitter på 2 olika faser, och som jag sa så får jag ändå ut bra prestanda. Men enligt IDGs test så ska ju mina pluggar komma upp i 284Mbit/s, så antagligen så kan man få ut mer hastighet under optimala förhållanden, dvs samma fas osv. Nu beror det ju lite på vad du ska göra, men oftast så finns det annat som flaskar när du passerar en viss gräns i hastighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Nej den ersätter inte jacket. Hmm såsom du beskriver det verkar det som om elektrikern har omkopplat lite och helt enkelt dragit telefonledningen raka vägen till det där "andra jacket". I så fall är det ju det första jacket. Men du borde kolla upp det ändå för säkerhetskull. Finns många metoder för att göra det, googla lite så hittar du säkert nån av dem.

Mina pluggar sitter på 2 olika faser, och som jag sa så får jag ändå ut bra prestanda. Men enligt IDGs test så ska ju mina pluggar komma upp i 284Mbit/s, så antagligen så kan man få ut mer hastighet under optimala förhållanden, dvs samma fas osv. Nu beror det ju lite på vad du ska göra, men oftast så finns det annat som flaskar när du passerar en viss gräns i hastighet

Okej, lite svårt att veta om man är garanterad en högre prestanda. Jag antar att jag fortfarande bara kommer ha 6,85Mbit/s då det trådlösa lyckas få lika högt som en annan dator med kabel? Men jag får skyhög latency ibland i till exempel World of Warcraft men även CS. Kollar jag på routerns inställningar har jag 108Mbps i Transmission Rate medan en annan i det trådlösa nätverket får 240-270 ca 3-4m längre ifrån routern än mig, vad kan vara fel egentligen? Låter ju oerhört märkligt.

Det jag undrar också är om jag kommer först koppla modemet till en sådan homeplug, sedan koppla en annan till en router och skicka nätverk trådlöst. Sedan även ha en egen homeplug i mitt rum och koppla direkt i datorn samtidigt?

Och jag läste på ett annat forum där de skrev att homeplug ger ungefär samma prestanda som Wireless N i optimala lägen, är det sant? Eftersom det är Wireless N vi har.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av sskludde:

Okej, lite svårt att veta om man är garanterad en högre prestanda. Jag antar att jag fortfarande bara kommer ha 6,85Mbit/s då det trådlösa lyckas få lika högt som en annan dator med kabel? Men jag får skyhög latency ibland i till exempel World of Warcraft men även CS. Kollar jag på routerns inställningar har jag 108Mbps i Transmission Rate medan en annan i det trådlösa nätverket får 240-270 ca 3-4m längre ifrån routern än mig, vad kan vara fel egentligen? Låter ju oerhört märkligt.

Det jag undrar också är om jag kommer först koppla modemet till en sådan homeplug, sedan koppla en annan till en router och skicka nätverk trådlöst. Sedan även ha en egen homeplug i mitt rum och koppla direkt i datorn samtidigt?

Och jag läste på ett annat forum där de skrev att homeplug ger ungefär samma prestanda som Wireless N i optimala lägen, är det sant? Eftersom det är Wireless N vi har.

Om du köper bra homeplugs (de som jag har e bland de bästa) så är jag ganska säker på att du kan få ut samma hastighet ur homeplugsen som du får via direkt koppling till modemet. De här med transmission rate är lite sisådär. Eftersom du bara får 108Mbps och en annan dator längre ifrån får snabbare, så är det antagligen för att du har ett sämre nätverkskort (det trådlösa).

Att koppla såsom du beskrev det går och du kommer säkert få ut bra hastighet av det, men det beror lite på vad du ska göra. Problemet är ju att du inte kopplar din dator till routern, dvs du kommer inte kunna streama, dela filer och dylikt med de andra datorerna i nätverket. Men ifall du inte håller på med sånt så går det bra. Annars så skulle jag rekommendera att antingen sätta routern vid modemet, och sen ta en homeplug från routern till din dator.
Eller så sätter du en homeplug i modemet och en vid routern som är placerad i ditt rum. På så sätt så kan du dra en kabel från din dator till routern.

Att N är lika bra som homeplug är lögner enligt mig. Visst ifall man kör i ett labb med bästa N tekniken och står en meter ifrån routern så kanske man kommer upp i de där 200-300 megabit och slår homeplugs men inte annars.

Jag har en dator med ett D-Link kort som har stöd för N, till det kortet har jag kopplat en extern riktantenn till våran router, som är den bästa linksys/cisco modellen som säljs kommersiellt. Jag har i snitt 90-100% signalstyrka men inte fan får jag några hundra megabit där inte. Nä jag får som bäst 30-40 vid filöverföring. Notera ordet "optimala". Optimala lägen är typ en äng mitt ute i ingenstans där det inte finns andra trådlösa saker som stör, och inga väggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Om du köper bra homeplugs (de som jag har e bland de bästa) så är jag ganska säker på att du kan få ut samma hastighet ur homeplugsen som du får via direkt koppling till modemet. De här med transmission rate är lite sisådär. Eftersom du bara får 108Mbps och en annan dator längre ifrån får snabbare, så är det antagligen för att du har ett sämre nätverkskort (det trådlösa).

Att koppla såsom du beskrev det går och du kommer säkert få ut bra hastighet av det, men det beror lite på vad du ska göra. Problemet är ju att du inte kopplar din dator till routern, dvs du kommer inte kunna streama, dela filer och dylikt med de andra datorerna i nätverket. Men ifall du inte håller på med sånt så går det bra. Annars så skulle jag rekommendera att antingen sätta routern vid modemet, och sen ta en homeplug från routern till din dator.
Eller så sätter du en homeplug i modemet och en vid routern som är placerad i ditt rum. På så sätt så kan du dra en kabel från din dator till routern.

Att N är lika bra som homeplug är lögner enligt mig. Visst ifall man kör i ett labb med bästa N tekniken och står en meter ifrån routern så kanske man kommer upp i de där 200-300 megabit och slår homeplugs men inte annars.

Jag har en dator med ett D-Link kort som har stöd för N, till det kortet har jag kopplat en extern riktantenn till våran router, som är den bästa linksys/cisco modellen som säljs kommersiellt. Jag har i snitt 90-100% signalstyrka men inte fan får jag några hundra megabit där inte. Nä jag får som bäst 30-40 vid filöverföring. Notera ordet "optimala". Optimala lägen är typ en äng mitt ute i ingenstans där det inte finns andra trådlösa saker som stör, och inga väggar.

Okej, jag tror även rummen ligger i samma fas. Läste på ett forum att man kunde kolla så att propparna är på samma rad som de är. Men om man nu ska skaffa powerline, vilken är den bästa powerlinen som finns i dagsläget, eller vet du om något nytt som kommer snart? Och vad tror du är det bästa nätverkskortet för att köra detta, är Bigfoot Killer 2100 det bästa för gaming?

Nätverkskortet jag har heter D-Link DWA-140.

Tror du att Powerline är en bättre lösning än att köpa tex denna: http://www.inet.se/produkt/5401266/d-link-dap-1522-wireless-n och placera den där mitt nätverkskort står just nu, en bit bort och sedan köra kabel från den.

Visa signatur

Permalänk

Jag har alltid kört på det inbyggda nätverkskortet, har inte haft problem med ping. Vet inte hur mycket ping du tjänar på att ha separat, men det mesta är bluff enligt mig.

Ja, för det där är ju som att köra trådlöst. Jag tror inte du når upp i några höga megabits där inte. Fast det kan ju såklart variera. Testa är väl bäst. Brukar gå att skicka tillbaka annars ifall det inte funkar bra.

Den powerlinen jag har, Netgear AV500 kom tvåa i IDGs test och är riktigt bra enligt mig. Men enligt deras test så är MSIs ännu bättre, den har dock slutats att sälja av någon underlig anledning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Jag har alltid kört på det inbyggda nätverkskortet, har inte haft problem med ping. Vet inte hur mycket ping du tjänar på att ha separat, men det mesta är bluff enligt mig.

Ja, för det där är ju som att köra trådlöst. Jag tror inte du når upp i några höga megabits där inte. Fast det kan ju såklart variera. Testa är väl bäst. Brukar gå att skicka tillbaka annars ifall det inte funkar bra.

Den powerlinen jag har, Netgear AV500 kom tvåa i IDGs test och är riktigt bra enligt mig. Men enligt deras test så är MSIs ännu bättre, den har dock slutats att sälja av någon underlig anledning...

Okej, vad tror du om detta powerlinekit då? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637988 Tänkte att Internet > Modem > Router ---> Homeplug ---> Homeplug switchen> PC/Xbox/PS3 , ser det bra ut tycker du? Kommer andra fortfarande kunna koppla sig till routern?

Visa signatur

Permalänk

Det tror jag kommer funka finfint. Jada, routern kommer fortsätta fungera som vanligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Det tror jag kommer funka finfint. Jada, routern kommer fortsätta fungera som vanligt.

Jag har läst/sett att de flesta powerlines har en push-and-secure knapp, bland annat den jag länkade innan för att skapa ett säkert nätverk, 128-bit AES eller vad det var. Är det något du rekommenderar att man använder, fördelar är såklart att man är skyddad men finns det några nackdelar i det hela?

Visa signatur

Permalänk

Ja jo de flesta har ju det nu för tiden. Fast jag ser ingen anledningen till att använda det om man bor i villa. Bara ifall man delar elnät med någon (typ hyreshus osv.).

Jag kan tänka mig att det sliter lite på hastigheten att ha krypterat, men är dock inte säker på den punkten. Jag kan ha helt fel. Har aldrig kört med det själv då jag bor i villa.

Permalänk
Medlem

Det här är första gången jag hör om den här tekniken. Om det verkligen är så bra som advertised så köper jag den där från komplett direkt.

Jag bor i en trea i ett hus från kanske 60-70talet i centrala Stockholm. Routern står i vardagsrummet och 1 badrum + 3 betongväggar därifrån står min spelrigg, htpc och mitt ps3. Är inte aktuellt att dra sladd genom hela lägenheten eller väggarna. Är inte ute efter att tanka i 100 mbps, bara spela utan ms-problem som jag har ibland idag tack vare det trådlösa och den värdelösa usb-dongeln som tar emot det trådlösa till min stationära. Om jag investerade i http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637988, är jag korrekt i mitt antagande om jag tror att jag kan ha switchen på mitt rum och ha en aktiv anslutning + dela filer mellan alla enheter som finns i mitt rum? Internet/TV-dosan i väggen > Router > Vägguttag(vardagsrum) > Vägguttag(PCrum) > Switch > PC/PS3/HTPC? Det skulle vara fantastiskt att slippa plötsliga lagspikes och att inte behöva dra sladd genom matrum och kök för att spela online på ps3t

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zaptoit:

Det här är första gången jag hör om den här tekniken. Om det verkligen är så bra som advertised så köper jag den där från komplett direkt.

Jag bor i en trea i ett hus från kanske 60-70talet i centrala Stockholm. Routern står i vardagsrummet och 1 badrum + 3 betongväggar därifrån står min spelrigg, htpc och mitt ps3. Är inte aktuellt att dra sladd genom hela lägenheten eller väggarna. Är inte ute efter att tanka i 100 mbps, bara spela utan ms-problem som jag har ibland idag tack vare det trådlösa och den värdelösa usb-dongeln som tar emot det trådlösa till min stationära. Om jag investerade i http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=637988, är jag korrekt i mitt antagande om jag tror att jag kan ha switchen på mitt rum och ha en aktiv anslutning + dela filer mellan alla enheter som finns i mitt rum? Internet/TV-dosan i väggen > Router > Vägguttag(vardagsrum) > Vägguttag(PCrum) > Switch > PC/PS3/HTPC? Det skulle vara fantastiskt att slippa plötsliga lagspikes och att inte behöva dra sladd genom matrum och kök för att spela online på ps3t

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant fråga, det undrar jag också hur delning blir påverkad, hur blir det till exempel om man har en NAS kopplad till routern? Tappar han med homepluggen tillgång till den då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sskludde:

Intressant fråga, det undrar jag också hur delning blir påverkad, hur blir det till exempel om man har en NAS kopplad till routern? Tappar han med homepluggen tillgång till den då?

Vad jag sett så funkar det inte eftersom det i switchen inte är kopplat direkt till routern(?) däremot om nasen var kopplad till switchen kanske(?)

Skulle låsa upp en värld av möjligheter för mig. Sjukt less på hackiga streams och dålig ms

Permalänk

Ja det skulle fungera bra antar jag, visserligen är ju huset ganska gammalt nu som du sa men förhoppningsvis har den hyfsat nytt elnät ändå (som sagt funkar det dåligt kan man alltid hitta på något och skicka tillbaka sakerna).

Eftersom du då har en switch i ditt pcrum så kommer du kunna dela filer mellan enheterna i gigabit hastighet (okej hårddiskarna kommer inte klara det, men det kommer gå snabbt i alla fall).

Nä eftersom switchen är ansluten till routern via homepluggen så kommer han ha tillgång till resten av nätverket (allt som är inkopplat till routern)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyb3rH4Xter:

Ja det skulle fungera bra antar jag, visserligen är ju huset ganska gammalt nu som du sa men förhoppningsvis har den hyfsat nytt elnät ändå (som sagt funkar det dåligt kan man alltid hitta på något och skicka tillbaka sakerna).

Eftersom du då har en switch i ditt pcrum så kommer du kunna dela filer mellan enheterna i gigabit hastighet (okej hårddiskarna kommer inte klara det, men det kommer gå snabbt i alla fall).

Nä eftersom switchen är ansluten till routern via homepluggen så kommer han ha tillgång till resten av nätverket (allt som är inkopplat till routern)

Låter grymt, jag hittade däremot något som heter Multimedia over Coaxial Alliance(MoCA). Länk: http://www.youtube.com/watch?NR=1&feature=endscreen&v=piIE0VIroBg

Hur är detta jämfört med Powerline, då vi har tv-utgångar i båda rummen? Däremot lyckas jag heller inte hitta någon svensk butik som säljer detta om det nu skulle vara bättre, lyckas ni hitta något? Och är det bättre?

Visa signatur