Permalänk
Medlem

Hittar inte allt ram

Jag har just byggt en ny dator som fungerar helt utan problem. Men när jag skulle köpa mer ram så blev det knas. tidigare har jag haft 2 stickor men 2gb på varje. Jag har nu köpt 2 till av samma fabrikat men när jag kopplar in dem så hittar inte datorn den. vad är det för fel?

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3

Ram: A-Data 4GB (2x2048MB)1600Mhz Game Series,CL9, PC3-12800

Permalänk
Medlem

Vad har du för OS?

Hur mycket RAM hittar bios?

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Blir förmodligen för mycket belastning på mobot... jag har haft massa problem med domdär minnerna när jag har försökt köra mer en 2x2...

Bli av med skiten ärligt talat, köp ett par corsair 2x4gb

Visa signatur

Chassi: [Antec P280] Nätagg: [Corsair AX850 GOLD] Moderkort: [Asus P9X79 PRO] Processor: [Intel Core i7 3930k @4,6GHz] Processorkylare: [Noctua NH-D14 SE2011] RAM: [Corsair Vengeance LP 4x4GB 1600Mhz] SSD: [Corsair Force GT 180GB] Grafikkort: [2x Sapphire Radeon 6950 (Dual Fan) i Crossfire]

Permalänk

du behöver 64 bitars operativ system för att använda 4 gb eller mera.

Permalänk
Skrivet av lillvirus:

Jag har 32bit oos och 4gb ram hur förklarar du det?

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Jag har 32bit oos och 4gb ram hur förklarar du det?

Läs vad han skrev och kom sedan tillbaka med spydiga kommentarer..

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Skrivet av NisseG91:

Läs vad han skrev och kom sedan tillbaka med spydiga kommentarer..

Skrivet av lillvirus:

Jag har läst? han skriver ju "4gb eller mera" och jag har 4gb.

Visa signatur

Lian Li pc_A05fn, Corsair H80/NF F12 PNP, Intel 330 180GB, Asus p8p67 WS revolution, Intel i5 2500k, WD green 2TB, 16GB Corsair vengeance 4x4GB CL9 LP, Palit GTX 670 2GB, Corsair AX860

Permalänk
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Jag har läst? han skriver ju "4gb eller mera" och jag har 4gb.

Ja att du har 4GB visar den, men den utnyttjar inte allt.

Edit: 32bit OS alltså.

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Skrivet av Alucard88:

Ja att du har 4GB visar den, men den utnyttjar inte allt.

Edit: 32bit OS alltså.

Han sa att man inte kan ha 4gb eller mer, bara för att jag inte utnyttjar allt har jag fortfarande 4gb ram tillgängligt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

windows 7 32bit kan bara använda 2.96GB ram. Det står det i System information på min laptop som har 32bit windows 7 "Installerat minne(RAM): 4.00 GB (2.96 GB går att använda)"

Permalänk
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Han sa att man inte kan ha 4gb eller mer, bara för att jag inte utnyttjar allt har jag fortfarande 4gb ram tillgängligt.

Använda sa han...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZOMBiEBRAiN:

Nej du har inte 4Gb tillgängligt som användbart RAM....

Finns ingen fast gräns hur mycket RAM man kan använda med 32bit OS det kan vara så lite som 2Gb eller så mycket som 3,7Gb men 4Gb kan det aldrig bli, beror på vad man har för hårdvara i datorn

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

http://en.wikipedia.org/wiki/3_GB_barrier

Edit: att säga att 32-bits OS inte klarar mera än 3/4gb är inte riktigt korrekt. Det finns många 32-bit OS som klarar av upp till 64gb ram med rätt hårdvara.

Visa signatur

Thermaltake W100 | 7800X3D | Asrock X670E Steel Legend | 64GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000 CL30 | RTX 4090FE

Permalänk
Medlem

Glöm inte att ditt vram (grafikortsminne) även räknas när man kör 32b os. Dvs 1GB grafikkort minskar mängden ram du kan använda.
Edit: Detta är en av de största anledningarna många har olika mängd ram användbart.
Många tänker inte på det eller vet inte om detta

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ajin:

http://en.wikipedia.org/wiki/3_GB_barrier

Edit: att säga att 32-bits OS inte klarar mera än 3/4gb är inte riktigt korrekt. Det finns många 32-bit OS som klarar av upp till 64gb ram med rätt hårdvara.

Nja, Lite dumt att blanda in PAE i det hela kanske, http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_Address_Extension är ju inget normala användaren använder, och kanske inte bör använda heller, då det ställer en hel del krav på hårdvara och drivrutiner som är anpassade osv, vid väldigt kontrollerad miljö med saker och ting anpassade för det så går det ju, men detta med PAE var nått man nog mest använde förut i vissa sammanhang där minneskraven var höga innan 64bit OS var vanligt,
som vid servrar, arbetsstationer som sluka mängder med minne vid vissa uppgifter osv.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad har du för OS?

Hur mycket RAM hittar bios?

Skrivet av kaztompc:

Blir förmodligen för mycket belastning på mobot... jag har haft massa problem med domdär minnerna när jag har försökt köra mer en 2x2...

Bli av med skiten ärligt talat, köp ett par corsair 2x4gb

Jag kör windows 7 home premium 64bit
i bios hittar jag ochså bara 4gb ram

Vad är mobot och hur kan jag sänka belastningen på mobot

Permalänk
Skrivet av Cerror:

Testa att göra en BIOS uppdatering kanske?

Visa signatur

Dator 1|Fractal Design R3 Titanium|AMD Phenom 2 X6 1055T 2.8Ghz |Noctua NH-U9B SE2|Gigabyte GA-880GM-UD2H |Corsair 8GB 4x2GB XMS3 DDR3|AMD 7970| Chieftec750w| Intel 320 120GB SSD|
Servern|NZXT Lexa S |AMD Dualcore 3.1Ghz|Arctic Cooling Rev2 |Gigabyte DS3 |4x2 Crucial DDR2 667mhz |Nvidia GT 430|4x2TB Western Digital Green|Chieftec 400w|
"Try not. Do or do not, there is no try"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Japp som ovan uppdatera bios som första åtgärd

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alucard88:

Testa att göra en BIOS uppdatering kanske?

Skrivet av ggustavsson:

Japp som ovan uppdatera bios som första åtgärd

Jag har nu uppdaterat min bios. Datorn hittar nu 8gb ram. Men i sammband med uppdateringen utav bios märkte jag att minnena bara kördes i hastigheten 1300mhz eller något liknande när dem ska vara uppe i 1600mhz

Permalänk
Medlem

Kolla tillverkarens hemsida av moderkortet. Ibland står det något villkor eller begränsning för minnena. Tex max hastighet när man har hälften men går ned när alla platser är fulla. Finns flera exempel.

Ställ in minnenas lates (timings) och volt. Tillverkaren och vissa butikers hemsidor har info.

Sen glömde du väll inte att nollställa bios efter att du uppdaterat den så att du inte får ännu mer problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av panpo98:

Kolla tillverkarens hemsida av moderkortet. Ibland står det något villkor eller begränsning för minnena. Tex max hastighet när man har hälften men går ned när alla platser är fulla. Finns flera exempel.

Ställ in minnenas lates (timings) och volt. Tillverkaren och vissa butikers hemsidor har info.

Sen glömde du väll inte att nollställa bios efter att du uppdaterat den så att du inte får ännu mer problem.

Hur nollställer man bios

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Jag har nu uppdaterat min bios. Datorn hittar nu 8gb ram. Men i sammband med uppdateringen utav bios märkte jag att minnena bara kördes i hastigheten 1300mhz eller något liknande när dem ska vara uppe i 1600mhz

1333 närmare bestämt, precis som det ska vara, 1600 är en överklockningshastighet och är manuella inställningar som gäller då för att få den hastigheten.

En del minnen har även XMS profiller förutom SPD och då kan man välja den profilen i moderkortets bios för att få hastighet volt och timings rätt. tror inte ditt minne har detta, inte enligt spec åtminstone.
Så du får ställa in detta manuellt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

1333 närmare bestämt, precis som det ska vara, 1600 är en överklockningshastighet och är manuella inställningar som gäller då för att få den hastigheten.

En del minnen har även XMS profiller förutom SPD och då kan man välja den profilen i moderkortets bios för att få hastighet volt och timings rätt. tror inte ditt minne har detta, inte enligt spec åtminstone.
Så du får ställa in detta manuellt.

Men hur vet jag hur många volt mina minnen behöver

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerror:

Men hur vet jag hur många volt mina minnen behöver

specificeras av tillverkaren.