"realtek pcie gbe family controller" problem, tappar internet

Permalänk
Medlem

"realtek pcie gbe family controller" problem, tappar internet

Blir riktigt less på denhär skiten nu.. Tappar internet ibland när ja spelar eller laddar ner, när internet bli "påfrestat"

Annars funkar det helt okej när man slösurfar, har spotify igång osv, men just när man spelar är drygt, pingen kan flyga upp till 4-500 ibland också, sen fastnar hela spelet sen tappar jag internet, det är inte mitt internet.. Det är moderkortet eller realtek skiten som msi har valt att slänga på.

Har testat avinstallera, installera nyaste drivrutiner, stänga och sätta på "nätverkskortet"

Funderar på ett annat nätverkskort, skulle detta lösa problemet ? har alt. ett att hämta från en gammal dator, dock 10/100 tror ja de är, bara man inte tappar internet.. Eller kan det helt enkelt vara gammal bios version ?

Annars någon som har samma moderkort med samma problem som kan ha löst få gärna berätta hur

Visa signatur
Permalänk

Om du är 100 % säker på att det inte är internet/routern som flippar, så är det lättast att byta nätverkskort.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Rekordmedlem

Realtek har ett diagnostikprogram som kanske kan visa något, ladda ner o prova det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blomqvist:

Om du är 100 % säker på att det inte är internet/routern som flippar, så är det lättast att byta nätverkskort.

Ganska så säker, har även testat hos min flickvän som har samma modem och internet som mig men för henne dör inte hennes internet, även testat hos farsan som har annan operatör/modem

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är det den integrerade kontrollern eller kör du med ett instickskort? Har du drivrutiner till den?

Permalänk
Medlem

De är integrerade, funderar på annat instickskort och undrar om det skulle kunna lösa problemet ?

Drivrutiner har jag, dom nyaste ja kunde hitta på MSI's hemsida

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Samma Problem

Hejsan!

Jag har samma problem som dig. Jag använder också "Realtek PCIe GBE Family Controller".
Efter ett par Google sökningar så kom jag fram till en snubbe som sa att jag skulle stänga av "QoS Packet Scheduler" i Egenskaper på nätverkskortet. Det fungerar en aning bättre för mig efter att jag gjorde detta men jag har samma problem fortfarande. Jag vet inte hut jag har det med drivrutiner men Google tog mig till den här tråden när jag sökte efter en hemsida att hämta ifrån.

Jag funderar starkt på att byta i vilket fall som helst. Det håller inte med ett halvt fungerande nätverkskort...

Permalänk
Skrivet av Nindoone:

stänga av "QoS Packet Scheduler" i Egenskaper på nätverkskortet.

Jag skall prova det, hur som har jag samma problem! Jag har varit rent skogs tokig på realtek massa droppande packet m.m Vågar inte röra sitt nätverk för att det ska flippa ur helt.

Har stoff för en hel kongress... bla att det har problem med flera routrar att kunna känna av hastigheten i nätet så man måste manuellt gå in och sätta 10 100 eller gigabit och duplex mode. Även där efter kan man ha förlorade paket m.m

Realteks diagnostikprogram har aldrig visat något fel. Så skulle säga att det är bortkastad tid. Men ni kan ju prova.

När jag får problem brukar jag göra enligt följande:

1. Ladda först ner de nyaste drivrutinen (jag har gigabyte som har en drivrutin med setup inte bara inf filer m.m)

2. Gå in genom enhetshanteraren och välja egenskaper för kortet under drivrutiner välja av-installera Stäng ner fönstret och gå tillbaka till enhetshanteraren och högerklicka på kortet och välj av-installera.

3. Kör sedan setupen för drivrutinen och den installerar i mitt fall kortet på nytt.

Ja efter det brukar mitt fungera riktigt bra dvs som det ska av någon anledning.

Och det är inte routern, det fungerar för de andra datorerna i nätverket.

Visa signatur

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)

Permalänk

Jag har samma skitproblem. Win7 suger stenhart. Har provat andra modem, samma skit. Ut med Win7 och in med Vista igen. Hade aldrig problem tidigare.

Permalänk

Jag kör Vista så det är inget os problem. Jag tror bestämt att det är något som är galet med lan chipet. Skit! m.a.o.

Visa signatur

Quad core @ 3,4 : Gtx-570 : Lian li PC-A05N (sämsta köp jag gjort)

Permalänk
Medlem

Realtek PCIE GBE Family Controller är ett samlingsnamn för ett antal olika integrerade nätverkskort från Realtek. Kolla upp specifikt vilken krets ditt moderkort har. Det är definitivt inget som drabbar hela serien då Realteks nätverkskretsar används i nästan alla moderkort idag, high-end som low-end och de fungerar nästan alltid väldigt bra. Visst, det finns kort som klarar lite högre hastigheter ibland (tänk 7-800 Mbit/s istället för 5-600 Mbit/s) men även det beror på den specifika kretsen.

Har själv ett sådant som inte har några som helst problem att skyffla 100Mbit/s (där begränsningen är internet-hastigheten) konstant i timmar eller dygn. Droppar inga anslutningar, även efter att ha varit igång någon månad. Har även utmärkt ping och inte någon tillstymmelse till ping-spikar de gånger jag spelar. Detta är med Windows 7 förövrigt så inget fel på det där heller.

Om ni nu tycker det fungerar så bra i Vista så kan ni ju alltid testa installera de Vista-drivrutinerna ni hade när det fungerade bra och installera dem i Windows 7. Det bör fungera utan problem.

Vad är det för moderkort det gäller?

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Har exakt samma problem om det är någon som har en lösning så säg till jag vet inte vad jag ska göra=/

Jag har ett MSI P67A-GD55 REV B3 mamma kort. Om man köper ett separat nätverks kort borde det lösa problemet?

Permalänk
Medlem

Jag har precis fått en uppdatering till PCIe Family Controller genom Windows Update och sedan dess har jag inte haft några problem.

Jag har haft färre feltillfällen sedan jag bytte till ett 100-10 bredband hos comhem, innan hade jag bara 24-1 hos bredbandsbolaget. De problemen som jag får nu är främst att Comhems DNS-servrar är sjukt slöa vid tider då många är online (sådär fredagar kl 18). Comhem är väldigt instabilt, vilket jag inte visste före jag bytte tyvärr

Permalänk
Medlem

Gött ska se om det blir bättre hos mig med=)

Permalänk
Medlem

Tänkte bara flika in att jag har också haft detta problem på flera moderkort när jag använt den integrerade controllern. Med varierande frekvens, men det som brukar utlösa det med högst sannolikhet är torrents i höga hastigheter.

Alla gångerna har det varit Windows 7 x64. Problemet har varat sedan release av win7 och ibland har jag skaffat mig ett pci-kort bara för att slippa skiten

Vi får väl se vadan som händer med detta, tråden bumpad iaf

Visa signatur

Diplomacy is the art of saying 'Nice doggie!'... till you can find a rock.

Permalänk
Medlem

Har också problem med detta nätkort. Står exakt samma felmeddelande "Tjänsten diagnostic policy körs inte" och jag har Modekortet Msi X58 pro-E Model no. MS-7552 på en dator med Windows 7 premium. Laddade ner drivrutinen genom min laptop var versionen var 7.49.927.2011 vilket är den senaste versionen som jag då kunde hitta på hemsidan och då 64-bit.

har provat ipconfig/reset pch renew och då får jag

-Ett fel uppstod när gränssnittets anslutning till lokalt nätverk skulle frigöras/ förnyas-

Vete katten vad jag ska göra nu... Jag lät då Inet installera modekortet o jag antar att jag får skicka in datorn igen. (Svider att vara okunnig inom data teknik...)

P.s. sorry om jag bumpar liv i denna tråd men var en tråd som dök upp genom en massa tid konsumerat på google o är rätt så desperat då jag är officer i mitt gille.

tackar o bockar
Christopher

Permalänk

Hej har samma problem. Har moderkortet Asrock fatal1ty rev b3. om någon har löst det skulle svar uppskattas!

Visa signatur

| i5 2500k | h100 | Evga 580 | Fractal Design arc | Asrock P67 Fatal1ty | Hx1050w | 24" BenQ | 16GB Vengeance Ram | Razer DeathAdder | Razer Carcharias | Razer Arctosa |

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem. Jag är ansluten till comhem och det skall inte vara några problem ifrån deras sida enligt dom.

Jag undrar, hur ser man vilken modell man har? Jag vill helst inte behöva öppna upp burken för att ta reda på detta. Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem, det fixade sig när jag installerade om Windows Ultimate och sket i att installera drivrutinerna till anslutningen.

Hoppas det löser sig för er också!

Permalänk
Medlem

Hej. Läste inte igenom hela tråden men jag känner igen ditt problem.

Spelar/spelade mycket MMO och tanktar torrents samtidigt. Surfar etc etc. Nätet gick ner titt som tätt. Blev tungen att avaktivera mitt kort och aktivera den igen för att få den att fungera.

Det där med att inte installera windows drivrutinerna till nätverkskortet är inte riktigt en lösning.

Jag köpte ett Intel 82574L kort och det löste allt. Finns säkert nyare modeller då detta inköp var ca: 2 år sedan. Kan spela flera online spel samtidigt, tanka torrents, chatta, surfa, streama musik etc etc.

Realtek onboard nätverkskort är helt enkelt skit

Permalänk
Medlem

Jag använder samma och började få problemen för några månader sen. Det slutade med att jag avinstallerade drivisarna och kör på dom jag fick med moderkortet. Har inte haft några problem sen dess. Väntar på nyare bättre drivisar då många hade samma problem.